Övningskörning med Tesla Y?

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Fredrik j »

Anderzzon skrev: 21 aug 2023 18:05
Fredrik j skrev: 21 aug 2023 17:23
Lite typiskt för generationen är att man tror att man själv alltid kan välja vilket fordon man förväntas köra.
Fast med det resonemanget borde ju alla ta CE och DE körkort också. Tror majoriteten som tar körkort kan påverka vilken bil de kommer köra. Känner flera som har körkort bara för automat och de har aldrig saknat manuell.

En konstig sak dock när man tar körkort för automat är att det på teorifrågorna kan komma frågor om manuellt växlade bilar.
Nej, CE och DE kan man väl inte ta som 18-åring, det är mycket dyrare och få förstajobb/sommarjobb för ungdomar handlar om sånt.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2023 18:17
Fredrik j skrev: 21 aug 2023 17:23
SwedishAdvocate skrev: 21 aug 2023 17:09
mikebike skrev: 21 aug 2023 13:33
Det finns fortfarande gamla bilar i omlopp. Med nytaget körkort brukar man vara hänvisad till äldre bilar. Sedan kan man hamna på en arbetsplats där det förekommer manuellt växlade bilar. [...
Undrar hur vanligt det är med manuellt växlade bilar på arbetsplatser idag – eller hur vanligt det kommer vara om ca. två år... Det är ju det som är aktuellt i det här fallet...
Min son håller på att ta körkort nu och var inne på att ta automatkörkort. Han är nyss utbildad kock och restaurangen han gjorde sin praktik har manuell på skåpbilen dom levererar med. Han vill nu ta ett körkort för alla bilar. [...
Blir det övningskörning med Porschen då?... ;)
Nä men teoretiska möjligheten att få låna den någon gång spelade nog in.

Det har blivit lättare att uppgradera sitt körkort till att också gälla manuell. Om man redan har automatkörkort ska det tydligen nu räcka med en uppkörning. Tidigare var det även nytt teoriprov.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Fredrik j »

Lerumsexpressen skrev: 21 aug 2023 18:25
Arbetsgivare kan ställa krav på körkort men har inte hört att de ställer krav på handjagad.
På småfirmor kanske det kan bli gnäll men större och seriösa företag fixar bil efter uppdrag och personalens behov/kompetens.
Det är i den världen dom små lever i. Att allt kretsar runt dom och deras behov och begränsningar.
GustavE
Inlägg: 170
Blev medlem: 27 mar 2022 18:18

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av GustavE »

Suget/behovet kan bli stort ibland:
Växlade bilen manuellt – riskerar böter
21 augusti 2023 17:30

Den 21-årige mannen har bara körkortsbehörighet för att köra automatväxlad bil, men kör ändå en manuellt växlad bil.

Som NT berättade härom veckan har mannen nu stoppats två gånger av polis utanför Rimbo och vid det senaste tillfället blev brottsrubriceringen grov olovlig körning.
Personligen föredrar jag automat. Och som flera redan varit inne på blir det nog bara ett körkort om en inte allt för avlägsen framtid.

Tycker ändå det är lite tidigt för dom som tar körkort just nu att snåla och ta manuellt. Lika bra att slå på stort när man ändå är igång.

Min syster, relativt bilointresserad tjej, tog manuellt på första försöket efter ca 50 mil övningskörning med mig och ca 10 lektioner på trafikskolan.

Mina favoritanekdoter i ämnet är dock:
1. När en kompis som troligen övningskört kring 1000 mil med mig körde upp. Kontrollanten:
- Du har övningskört mycket va?
Hon:
- Ja
Kontrollanten:
- Riktigt mycket va?
Hon:
- Ja :)
Hon klara det på första försöket.

2. Annan kompis som övningskört mycket med mig körde första lektionen på körskolan.
Körläraren:
- Har du övningskört mycket med någon som är rädd om bilen?
Hon:
- Ja, hur vet du det?
Körläraren:
- Du väjer ju automatiskt för alla potthål i vägen, har aldrig varit med om en elev som gjort det tidigare.
tesla newbie
Inlägg: 509
Blev medlem: 01 sep 2021 15:32

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av tesla newbie »

Jag tog själv körkort för manuell när jag var 30. Krävdes tyvärr ganska många dyra lektioner och fler än en uppkörning. Så här i efterhand så hade det nog varit klokare med automatkort, eftersom alla bilar jag haft utom den första har varit automat. Dessutom tycker jag inte man får lära sig köra manuell på riktigt i körskolan. Jag fick till exempel inte lära mig att varvtalsmatcha vid nedväxling, vilket alla automatlådor gör.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 831
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Elof »

Fredrik j skrev: 21 aug 2023 19:19
Lerumsexpressen skrev: 21 aug 2023 18:25
Arbetsgivare kan ställa krav på körkort men har inte hört att de ställer krav på handjagad.
På småfirmor kanske det kan bli gnäll men större och seriösa företag fixar bil efter uppdrag och personalens behov/kompetens.
Det är i den världen dom små lever i. Att allt kretsar runt dom och deras behov och begränsningar.
Ja, det vore högst oväntat om de anställde folk efter någon annans behov.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Fredrik j »

tesla newbie skrev: 21 aug 2023 23:21
Jag tog själv körkort för manuell när jag var 30. Krävdes tyvärr ganska många dyra lektioner och fler än en uppkörning. Så här i efterhand så hade det nog varit klokare med automatkort, eftersom alla bilar jag haft utom den första har varit automat. Dessutom tycker jag inte man får lära sig köra manuell på riktigt i körskolan. Jag fick till exempel inte lära mig att varvtalsmatcha vid nedväxling, vilket alla automatlådor gör.
Som min körskollärare sa:
”Körkortet innebär bara att får fortsätta öva på egen hand”..:)
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Fredrik j »

Elof skrev: 21 aug 2023 23:34
Fredrik j skrev: 21 aug 2023 19:19
Lerumsexpressen skrev: 21 aug 2023 18:25
Arbetsgivare kan ställa krav på körkort men har inte hört att de ställer krav på handjagad.
På småfirmor kanske det kan bli gnäll men större och seriösa företag fixar bil efter uppdrag och personalens behov/kompetens.
Det är i den världen dom små lever i. Att allt kretsar runt dom och deras behov och begränsningar.
Ja, det vore högst oväntat om de anställde folk efter någon annans behov.
Precis. Att arbetsgivare skulle skaffa bilar som passar en arbetssökande 19åring t.ex.
Generationen har också föräldrar som skulle kunna tänka sig kontakta en arbetsgivare som nekar ungen ett jobb på grund av körkortet.
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 464
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av FStaake »

Många kloka tankar som delats.
Jag har landat i att vi övningskör med våra Y och så får tiden utvisa om det blir manuell- eller automat-körkort :)

Detta med potthål har inte bara med att vara om bilen att göra utan också omtanke om passagerarna. Speciellt i Teslor som har fjädring av den styvare sorten.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 942
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Övningskörning med Tesla Y?

Inlägg av Arctic Drifter »

Vi blandar vilt, 17-åringen får köra Teslan när det passar oss men mest försöker vi hålla oss till någon av ICE-bilarna med manuell låda.

Jag föredrar manuell, förstår att jag inte är representativ men för mig handlar det om att köra bil tycker jag manuell är en fördel, ska jag åka bil går det utmärkt med automat! :D
Tesla Model Y Performance
Skriv svar