Charge Amps styrning

Här diskuterar vi hur vi laddar våra bilar hemma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Charge Amps styrning

Inlägg av nogren »

Hej!

Ville bara dela med mig av att jag hackade ihop en Proof-of-concept i bash, för att styra Charge Amps boxar via deras EAPI, samt att jag gick vidare sedan och implementerade samma sak i Homey scripts (javascripts, typ), och med några enkla Homey flows sköter lastbalansering så att man inte bränner huvudsäkringar.

Finns här: https://github.com/niklasogren/chargeamps

Tänker använda denna lösning både för min kommande MY RWD och för familj och vänner (XC40).

Om man inte har en lastbalanserare, och/eller är nyfiken på mer från sin Charge Amps box, så kan detta vara intressant. Förstås speciellt för Hemmapulare som har Homey, men även generic servers och Homeassistant.

/n
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Charge Amps styrning

Inlägg av agehall »

Kul!

Kan nämna att det i Home Assistant redan finns stöd för Charge Amps i HACS.

Kan även nämna att deras egna API-nyckel i appen inte är speciellt skyddad. Tog typ 3s att få ut den och den går att använda tills dess att man får en egen vilket i mitt fall tog ett par dagar.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
AktivEffekt
Inlägg: 75
Blev medlem: 26 jul 2023 15:32

Re: Charge Amps styrning

Inlägg av AktivEffekt »

Stöds det att styra direkt på hemmanätverket eller måste man gå via deras molntjänst?
Jag skulle vilja kunna slå av/på, styra effekt på alla faser, endast tillåta vissa bilar att ladda (whitelist).
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Charge Amps styrning

Inlägg av agehall »

Vad jag vet stödja det bara via deras molntjänst. Men samfälligheten äger våra laddboxar, så jag har inte full access till allt. Äger man sin egen finns det kanske fler alternativ.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Charge Amps styrning

Inlägg av nogren »

AktivEffekt skrev: 20 aug 2023 17:01
Stöds det att styra direkt på hemmanätverket eller måste man gå via deras molntjänst?
Jag skulle vilja kunna slå av/på, styra effekt på alla faser, endast tillåta vissa bilar att ladda (whitelist).
Stänger man av, i boxens lilla webserver, att den skall prata med sin molntjänst, kan man där istället göra det med rudimentära lokalt. Men det är inte samma EAPI. Möjligt att det finns någon annan API. Har inte kollat.

/n
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Skriv svar