Byta framlyktor Model s 2019

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
svanis115
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 15 sep 2018 18:26

Byta framlyktor Model s 2019

Inlägg av svanis115 »

Undrar ifall någon har bytt båda framlyktorna på sin model s och i så fall, vad kostar det ifall man lämnar in till seriös verkstad?

Ska köpa en bil och ser att på den ena lyktan har hela övre ledrampen gett upp och på den andra börjar den blekna.
Användarvisningsbild
jeppe_sthlm
Teslaägare
Inlägg: 1059
Blev medlem: 06 mar 2017 08:44
Ort: Solna

Byta framlyktor Model s 2019

Inlägg av jeppe_sthlm »

Jag fick mina bytta på garanti (också 2019), men enligt fakturan skulle det ha kostat 14332/lykta i material + 0.66 x 1475 kr i arbete. + moms

Så totalt ca 19132 kr/lykta inkl moms.
Model S P85+ med AP
Model 3 Long Range 2021 med FSD
Model S Standard Range Raven
SwedishAdvocate
Inlägg: 5560
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Byta framlyktor Model s 2019

Inlägg av SwedishAdvocate »

Vet inte, men kanske skulle det bli billigare om du anlitar en fristående verkstad (vilket du ju själv också verkar vara inne på...). Kanske testa att typ slänga iväg ett mail till en verkstad och bara fråga kort ifall de skulle kunna tänka sig att ge en ungefärlig referensuppg. om vad jobbet skulle kosta hos dem...

Här är en verkstad runt Malmö som ngn verkar nöjd med:

viewtopic.php?t=21052

Många verkar nöjda med Grufman Bil i Sthlm. De har även en Youtube-kanal...

I närheten av Östersund finns ngt som heter EV Center. Du kan läsa lite om dem här och i de efterföljande inläggen:

viewtopic.php?p=734470#p734470
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
AleJov
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 maj 2023 22:09

Re: Byta framlyktor Model s 2019

Inlägg av AleJov »

Hej

Jag bytte en framlykta i somras då led slingan var trasig i den. Jag gjorde en serviceförfrågan i Tesla appen och fick kostnadsförslag på 9400 kr. Jag godkände det och två veckor senare kom en Tesla ranger hem till mig och bytte den. Det tog ungefär 1 timme för honom att byta den. Betalning skedde i appen med mitt kort som är inlagt redan, mycket smidigt allting.

Notera att detta var för en lykta.

Jag har en Model s från 2019/2020 (Raven).

Vänlig hälsning
Alex
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14567
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Byta framlyktor Model s 2019

Inlägg av taliz »

Dom brukar ju gå sönder på båda tids nog.
Då ser det ju symmetriskt ut igen. Den går väl oavsett igenom besiktningen, dvs inget riktigt problem.
Om jag vore du skulle jag använda det för att pruta, och sen strunta i att fixa. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
niklas12
Inlägg: 2556
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Byta framlyktor Model s 2019

Inlägg av niklas12 »

taliz skrev: 24 aug 2023 15:54
Dom brukar ju gå sönder på båda tids nog.
Då ser det ju symmetriskt ut igen. Den går väl oavsett igenom besiktningen, dvs inget riktigt problem.
Om jag vore du skulle jag använda det för att pruta, och sen strunta i att fixa. :lol:
Ledslingan agerar ju parkeringsljus så det lär inte gå igenom besiktningen utan
Användarvisningsbild
roder99
Teslaägare
Inlägg: 274
Blev medlem: 02 maj 2019 17:49
Ort: Gävle

Re: Byta framlyktor Model s 2019

Inlägg av roder99 »

-16 Model S 85D Multi-Coat Red
-09 Think City Gul
-09 Think City Svart
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19593
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Byta framlyktor Model s 2019

Inlägg av Bjelke »

niklas12 skrev: 24 aug 2023 20:47
taliz skrev: 24 aug 2023 15:54
Dom brukar ju gå sönder på båda tids nog.
Då ser det ju symmetriskt ut igen. Den går väl oavsett igenom besiktningen, dvs inget riktigt problem.
Om jag vore du skulle jag använda det för att pruta, och sen strunta i att fixa. :lol:
Ledslingan agerar ju parkeringsljus så det lär inte gå igenom besiktningen utan
Det är väl egentligen inte bara en slinga utan två, och den ”lilla” brukar väl fortsätta att
fungera? Och då har väl den funktionen positionsljus? Och DET måste man ju ha,
parkeringsljus vet jag inte, finns det ens något som kallas för det?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Marauder
Inlägg: 40
Blev medlem: 08 aug 2020 20:17

Re: Byta framlyktor Model s 2019

Inlägg av Marauder »

AleJov skrev: 24 aug 2023 10:12
Hej

Jag bytte en framlykta i somras då led slingan var trasig i den. Jag gjorde en serviceförfrågan i Tesla appen och fick kostnadsförslag på 9400 kr. Jag godkände det och två veckor senare kom en Tesla ranger hem till mig och bytte den. Det tog ungefär 1 timme för honom att byta den. Betalning skedde i appen med mitt kort som är inlagt redan, mycket smidigt allting.

Notera att detta var för en lykta.

Jag har en Model s från 2019/2020 (Raven).

Vänlig hälsning
Alex

Hur gjorde han ljusinställningen? Tror detta är en del i förklaringen varför Tesla får så många bes anmärkningar på ljusinställningen.

Själv sålde jag min bil då jag ville slippa såna här onödiga kostnader och problem. Hade redan plöjt ner tillräckligt med pengar i reparationer. Blev bara för mkt tillslut.
Användarvisningsbild
mirzoni
Teslaägare
Inlägg: 12
Blev medlem: 06 nov 2021 13:37

Re: Byta framlyktor Model s 2019

Inlägg av mirzoni »

AleJov skrev: 24 aug 2023 10:12
Hej

Jag bytte en framlykta i somras då led slingan var trasig i den. Jag gjorde en serviceförfrågan i Tesla appen och fick kostnadsförslag på 9400 kr. Jag godkände det och två veckor senare kom en Tesla ranger hem till mig och bytte den. Det tog ungefär 1 timme för honom att byta den. Betalning skedde i appen med mitt kort som är inlagt redan, mycket smidigt allting.

Notera att detta var för en lykta.

Jag har en Model s från 2019/2020 (Raven).

Vänlig hälsning
Alex
Konstigt att du fick betala så mycket.
Jag bytte mina hos Tesla i Service Center och det gick på garanti. 4 år / 8000 mil. Min är också Raven 2019 modell. Hm.
Användarvisningsbild
AleJov
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 maj 2023 22:09

Re: Byta framlyktor Model s 2019

Inlägg av AleJov »

Marauder skrev: 19 sep 2023 14:47
AleJov skrev: 24 aug 2023 10:12
Hej

Jag bytte en framlykta i somras då led slingan var trasig i den. Jag gjorde en serviceförfrågan i Tesla appen och fick kostnadsförslag på 9400 kr. Jag godkände det och två veckor senare kom en Tesla ranger hem till mig och bytte den. Det tog ungefär 1 timme för honom att byta den. Betalning skedde i appen med mitt kort som är inlagt redan, mycket smidigt allting.

Notera att detta var för en lykta.

Jag har en Model s från 2019/2020 (Raven).

Vänlig hälsning
Alex

Hur gjorde han ljusinställningen? Tror detta är en del i förklaringen varför Tesla får så många bes anmärkningar på ljusinställningen.

Själv sålde jag min bil då jag ville slippa såna här onödiga kostnader och problem. Hade redan plöjt ner tillräckligt med pengar i reparationer. Blev bara för mkt tillslut.
Han gjorde troligtvis ingen ljusinställning. Jag har varit och gjort en ljusinställning i efterhand hos Tesla då den lyktan han bytte i somras pekade rakt ner i asfalten. Fick betala 300kr för en ljusinställning. Det kunde Tesla ha bjudit på kan jag tycka.
Användarvisningsbild
AleJov
Teslaägare
Inlägg: 8
Blev medlem: 23 maj 2023 22:09

Re: Byta framlyktor Model s 2019

Inlägg av AleJov »

mirzoni skrev: 19 sep 2023 15:14
AleJov skrev: 24 aug 2023 10:12
Hej

Jag bytte en framlykta i somras då led slingan var trasig i den. Jag gjorde en serviceförfrågan i Tesla appen och fick kostnadsförslag på 9400 kr. Jag godkände det och två veckor senare kom en Tesla ranger hem till mig och bytte den. Det tog ungefär 1 timme för honom att byta den. Betalning skedde i appen med mitt kort som är inlagt redan, mycket smidigt allting.

Notera att detta var för en lykta.

Jag har en Model s från 2019/2020 (Raven).

Vänlig hälsning
Alex
Konstigt att du fick betala så mycket.
Jag bytte mina hos Tesla i Service Center och det gick på garanti. 4 år / 8000 mil. Min är också Raven 2019 modell. Hm.
Jag har 12.000 mil på min bil.
Skriv svar