VW ID.7

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

Pro borde väl ladda som Buzzen? Den laddar väl rätt snabbt.
Vet inte om nyare ID4 är uppe vid Buzzen än.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R_Edvinsson
elbilist
Inlägg: 964
Blev medlem: 19 maj 2021 12:17
Ort: Stockholm

Re: VW ID.7

Inlägg av R_Edvinsson »

lloydfabege skrev: 24 aug 2023 18:08
iAkita skrev: 24 aug 2023 17:58
sebiva skrev: 24 aug 2023 16:28
De svenska priserna börjar på 664900:- enligt återförsäljare jag pratat med, osäker på vilken utrustningsnivå det är jämfört med den som finns i tyska konfiguratorn.
Ungefär som jag räknat med och inte allt för illa. Undra bara vad påslaget kommer bli för Pro S med det nya större batteriet? Jag behöver inte den extra räckvidden, men om förhandsuppgifterna stämmer så kommer det ha en mycket bättre laddkurva.
Laddkurvan på Pro S kommer ha bättre laddkurva än Pro? Läst att Pro har 170/175 kW topp och Pro S 200 kW?
Kurvan på 77kW batteriet har de spetsat till bra på befintliga ID bilar men den faller bra mycket snabbare än med tidigare mjukvara.
Så trots 160kW i peak laddar min lika snabbt till 75-80% som den gjorde med 125kW peak.

”Nya” större batteriet skall både ha högre peak och en bättre laddkurva, så tveklöst att man vill ha det om man snabbladdare en del på resor, även om man sällan utnyttjar hela.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

R_Edvinsson skrev: 24 aug 2023 18:32
lloydfabege skrev: 24 aug 2023 18:08
iAkita skrev: 24 aug 2023 17:58
sebiva skrev: 24 aug 2023 16:28
De svenska priserna börjar på 664900:- enligt återförsäljare jag pratat med, osäker på vilken utrustningsnivå det är jämfört med den som finns i tyska konfiguratorn.
Ungefär som jag räknat med och inte allt för illa. Undra bara vad påslaget kommer bli för Pro S med det nya större batteriet? Jag behöver inte den extra räckvidden, men om förhandsuppgifterna stämmer så kommer det ha en mycket bättre laddkurva.
Laddkurvan på Pro S kommer ha bättre laddkurva än Pro? Läst att Pro har 170/175 kW topp och Pro S 200 kW?
Kurvan på 77kW batteriet har de spetsat till bra på befintliga ID bilar men den faller bra mycket snabbare än med tidigare mjukvara.
Så trots 160kW i peak laddar min lika snabbt till 75-80% som den gjorde med 125kW peak.

”Nya” större batteriet skall både ha högre peak och en bättre laddkurva, så tveklöst att man vill ha det om man snabbladdare en del på resor, även om man sällan utnyttjar hela.
Nja, vill minnas det tog 35+ minuter med 125kw till 80%.
Buzzen tar det väl på 26 eller ngt sånt?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
OvePaHornet
Inlägg: 225
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: VW ID.7

Inlägg av OvePaHornet »

toppo skrev: 24 aug 2023 17:22
Jag trodde detta var i våras för ID-bilarna? De senaste offerterna jag fått har inte innehållit någon rabatt.
Det vet jag tyvärr inte, men jag vet att den nya modellen implementeras i november (vill minnas att det ’bara’ gällde BEV, men är inte 100% säker).
iAkita
elbilist
Inlägg: 2556
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.7

Inlägg av iAkita »

sebiva skrev: 24 aug 2023 16:28
iAkita skrev: 24 aug 2023 17:58
Jo, men Pro S laddar 10-80% på 25 minuter, Pro på ca 35 minuter. Betänk då att Pro S har större batteri, så genomsnittseffekten blir mycket högre. Alternativt kan man ladda samma mängd energi som man skulle gjort med en Pro och istället avbryta laddningen vid lägre SoC, och därmed befinna sig i en mer gynnsam del av laddkurvan under laddningen.
Uppgifterna på VW:s hemsida i Finland är 28 minuter 5-80% för Pro (topp 175 kW).
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id7.html

Var har du fått 35 minuter från?

Personligen spelar det ingen roll med några minuter hit eller dit, Pro har ju redan bra räckvidd även om det självklart hade varit ännu bättre med Pro S men frågan hur mycket mer den kommer kosta.
Ok, det var ju betydligt bättre! Jag vidarebefordrar bara vad jag hört/läst i en massa tester när bilen lanserades. ID4:an kändes ganska seg att ladda faktiskt, och ännu värre blir det nog när man vant sig vid en bil med grym laddkurva som laddar till 80% på 18 minuter...

Jag ska tillägga att om Pro och Pro S laddar lika snabbt till 80% så hade jag nog valt Pro, och fått en lättare och iallafall lite snabbare bil.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 24 aug 2023 19:32
sebiva skrev: 24 aug 2023 16:28
iAkita skrev: 24 aug 2023 17:58
Jo, men Pro S laddar 10-80% på 25 minuter, Pro på ca 35 minuter. Betänk då att Pro S har större batteri, så genomsnittseffekten blir mycket högre. Alternativt kan man ladda samma mängd energi som man skulle gjort med en Pro och istället avbryta laddningen vid lägre SoC, och därmed befinna sig i en mer gynnsam del av laddkurvan under laddningen.
Uppgifterna på VW:s hemsida i Finland är 28 minuter 5-80% för Pro (topp 175 kW).
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id7.html

Var har du fått 35 minuter från?

Personligen spelar det ingen roll med några minuter hit eller dit, Pro har ju redan bra räckvidd även om det självklart hade varit ännu bättre med Pro S men frågan hur mycket mer den kommer kosta.
Ok, det var ju betydligt bättre! Jag vidarebefordrar bara vad jag hört/läst i en massa tester när bilen lanserades. ID4:an kändes ganska seg att ladda faktiskt, och ännu värre blir det nog när man vant sig vid en bil med grym laddkurva som laddar till 80% på 18 minuter...

Jag ska tillägga att om Pro och Pro S laddar lika snabbt till 80% så hade jag nog valt Pro, och fått en lättare och iallafall lite snabbare bil.
Laddar du alltid till 80% oavsett vad?
Annars räcker det väl med typ 70% med S för att få samma räckvidd och det bör ju gå snabbare...

Håller förövrigt med om att ID4 laddade segt. Körde Lomma-Sthlm t/r en gång med den. Never again. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2556
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.7

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 24 aug 2023 19:39
Laddar du alltid till 80% oavsett vad?
Annars räcker det väl med typ 70% med S för att få samma räckvidd och det bör ju gå snabbare...

Håller förövrigt med om att ID4 laddade segt. Körde Lomma-Sthlm t/r en gång med den. Never again. :lol:
Nej, jag laddar så mycket jag behöver (även det ofta blev mer än så med EV6:orna då de laddar så vansinnigt snabbt även vid högre SoC). Men laddar Pro och Pro S lika snabbt till 80% så blir det inte jättestor skillnad även om man kan avbryta laddningen lite tidigare med Pro S. Hade det varit 10 minuter längre vid varje stopp för att få i mindre energi hade det däremot varit avgörande.

ID4:an var mest seg i efterhand. Jag körde regelbundet 70-mils resor med eNiro innan dess, och jämfört med den laddade ID4 som blixten :D
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

Nya bilder på kombin.

Bild

Bild

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.7

Inlägg av lloydfabege »

Nu är ID7 uppe på svenska VW, från 664 900 kr.

https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... 257D%22%7D
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4998
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: VW ID.7

Inlägg av chaffis75 »

lloydfabege skrev: 25 aug 2023 08:42
Nu är ID7 uppe på svenska VW, från 664 900 kr.

https://www.volkswagen.se/sv/bygg-din-b ... 257D%22%7D
Mm.. känns de inte lite för dyrt? Nu har jag inte specar en bil men de lär väl dra iväg en 50-100 till innan man känner de är en bil man vill ha..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: VW ID.7

Inlägg av Datzun »

På finska sajten erbjuds tre utrustningsnivåer; Pro Business, Pro Business Plus och Pro Business Max. På svenska sajten endast ID.7 standard. Tror ni det kommer läggas till Plus och Max också för svenska köpare?
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
iAkita
elbilist
Inlägg: 2556
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.7

Inlägg av iAkita »

773 800 kr hamnar "min" konfiguration på. Cirka 57 000 kr mindre än vad jag betalar för min BMW i4 M50 med motsvarande utrustning. På gränsen till för dyrt skulle jag säga, om man inte kan pruta.

Då har jag ändå inte lagt till Interiörpaket style plus, vilket kostar 28 000 kr extra och man måste lägga till om man vill ha sidokrockkuddar bak. Man tvingas alltså köpa ett HK ljudsystem för 28 000 kr för att få denna säkerhetsfunktion. Sånt stör mig så jäkla mycket, på gränsen till utpressning.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 337
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: VW ID.7

Inlägg av Macki »

Jävlar va den drog iväg i pris, min blev 801000” och då inte med allt :shock:
Ringde Vw Malmö och de ger inga rabatter för privatpersoner iallafall men när jag nämnde LRF så skulle han kolla upp och återkomma. ID bilarna ligger på mellan 4-5% samt ca 10% på extra utrustning.
Men helt klart för dyrt för den bilen.
IMG_8144.png
Användarvisningsbild
lloydfabege
Teslaägare
Inlägg: 196
Blev medlem: 05 maj 2021 17:56

Re: VW ID.7

Inlägg av lloydfabege »

iAkita skrev: 25 aug 2023 09:29
773 800 kr hamnar "min" konfiguration på. Cirka 57 000 kr mindre än vad jag betalar för min BMW i4 M50 med motsvarande utrustning. På gränsen till för dyrt skulle jag säga, om man inte kan pruta.

Då har jag ändå inte lagt till Interiörpaket style plus, vilket kostar 28 000 kr extra och man måste lägga till om man vill ha sidokrockkuddar bak. Man tvingas alltså köpa ett HK ljudsystem för 28 000 kr för att få denna säkerhetsfunktion. Sånt stör mig så jäkla mycket, på gränsen till utpressning.
Ja, riktigt irriterande. Får se om det blir någon ID7 för mig, behöver ned ca 100 tkr för att jag ska tycka det är värt för min del. Min konfiguration hamnade på ca 755 tkr, interiör style plus, dragkrok och silver.
Model Y LR Quicksilver (2024)
VW ID4 RWD (2021)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

Dyr Passat.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Datzun
Teslaägare
Inlägg: 121
Blev medlem: 25 sep 2020 21:42
Referralkod: ts.la/fredrik611845

Re: VW ID.7

Inlägg av Datzun »

Macki skrev: 25 aug 2023 10:01
Jävlar va den drog iväg i pris, min blev 801000” och då inte med allt :shock:
Ringde Vw Malmö och de ger inga rabatter för privatpersoner iallafall men när jag nämnde LRF så skulle han kolla upp och återkomma. ID bilarna ligger på mellan 4-5% samt ca 10% på extra utrustning.
Men helt klart för dyrt för den bilen.
IMG_8144.png
Lantmännen har i år 5% rabatt på elbilar från VW och 10% på tillbehör.
Tesla Model 3 Long Range 2021
VW ID.4 Pro 2021
VW ID.4 Pro 2021 såld
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Datzun skrev: 25 aug 2023 10:26
Macki skrev: 25 aug 2023 10:01
Jävlar va den drog iväg i pris, min blev 801000” och då inte med allt :shock:
Ringde Vw Malmö och de ger inga rabatter för privatpersoner iallafall men när jag nämnde LRF så skulle han kolla upp och återkomma. ID bilarna ligger på mellan 4-5% samt ca 10% på extra utrustning.
Men helt klart för dyrt för den bilen.
IMG_8144.png
Lantmännen har i år 5% rabatt på elbilar från VW och 10% på tillbehör.
Du menar väl LRF? Ett medlemskap i Lantmännen ger nog ingen rabatt hos VW 😊
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
iAkita
elbilist
Inlägg: 2556
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.7

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 25 aug 2023 10:08
Dyr Passat.
Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.

Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 25 aug 2023 12:11
taliz skrev: 25 aug 2023 10:08
Dyr Passat.
Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.

Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
Model 3 är ju mer som BMW i4. En sportig mellanklassare.

ID7 påminner om tidiga Model S. 5m lång halvkombi med RWD, ~300hk och ~80kwh. Dvs som en gammal S85 typ.
De såldes ju också med stålfjädring.
Har för mig de också kostade 6-700k SEK(låg dollarkurs).
Då var det ju dock något nytt och spännande. Detta känns ju bara som en ren bruksbil.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7738
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: VW ID.7

Inlägg av mikebike »

Som kombi kan den kanske vara intressant, men då blir den troligen ännu dyrare.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2556
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.7

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 25 aug 2023 12:52
iAkita skrev: 25 aug 2023 12:11
taliz skrev: 25 aug 2023 10:08
Dyr Passat.
Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.

Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
Model 3 är ju mer som BMW i4. En sportig mellanklassare.

ID7 påminner om tidiga Model S. 5m lång halvkombi med RWD, ~300hk och ~80kwh. Dvs som en gammal S85 typ.
De såldes ju också med stålfjädring.
Har för mig de också kostade 6-700k SEK(låg dollarkurs).
Då var det ju dock något nytt och spännande. Detta känns ju bara som en ren bruksbil.
Model 3 är verkligen inte jämförbar med i4, förutom storlek och prestanda. Och även om ID7 är större och slöare så finns det andra värden som kan göra den mer prisvärd än en Model 3 för 700 kkr (om den kostst det fortfarande). Men jag tror inte just du och jag ska ha den diskussionen. Sannolikheten att vi når samförstånd känns som extremt låg :lol:
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3388
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: VW ID.7

Inlägg av Maw »

Jag tycker också att den är ca 100kkr för dyr. Med ett startpris på runt 550kkr så hade den varit riktigt intressant. Det är svårt att motivera ett köp av ID7 istället för Tesla M3 eller MY när den kostar så mycket mer.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

iAkita skrev: 25 aug 2023 13:15
taliz skrev: 25 aug 2023 12:52
iAkita skrev: 25 aug 2023 12:11
taliz skrev: 25 aug 2023 10:08
Dyr Passat.
Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.

Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
Model 3 är ju mer som BMW i4. En sportig mellanklassare.

ID7 påminner om tidiga Model S. 5m lång halvkombi med RWD, ~300hk och ~80kwh. Dvs som en gammal S85 typ.
De såldes ju också med stålfjädring.
Har för mig de också kostade 6-700k SEK(låg dollarkurs).
Då var det ju dock något nytt och spännande. Detta känns ju bara som en ren bruksbil.
Model 3 är verkligen inte jämförbar med i4, förutom storlek och prestanda. Och även om ID7 är större och slöare så finns det andra värden som kan göra den mer prisvärd än en Model 3 för 700 kkr (om den kostst det fortfarande). Men jag tror inte just du och jag ska ha den diskussionen. Sannolikheten att vi når samförstånd känns som extremt låg :lol:
Nä, jag förstår inte varför du överhuvudtaget jämför ID7 med Model 3. Helt annan bil som sagt, återigen mer som en gammal S. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14653
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: VW ID.7

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 25 aug 2023 13:20
Jag tycker också att den är ca 100kkr för dyr. Med ett startpris på runt 550kkr så hade den varit riktigt intressant. Det är svårt att motivera ett köp av ID7 istället för Tesla M3 eller MY när den kostar så mycket mer.
Om man vill ha en stor rymlig halvkombi ala Model S, men inte bryr sig om prestanda/image/infotainment etc, så är den väl dock inte så dyr.
Men MY är ju klart mer prisvärd och har väl liknande utrymmen, kanske t.o.m. bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
iAkita
elbilist
Inlägg: 2556
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: VW ID.7

Inlägg av iAkita »

taliz skrev: 25 aug 2023 13:21
iAkita skrev: 25 aug 2023 13:15
taliz skrev: 25 aug 2023 12:52
iAkita skrev: 25 aug 2023 12:11
taliz skrev: 25 aug 2023 10:08
Dyr Passat.
Så kan man naturligtvis se det ja. Samtidigt kostade en Model 3 LR över 700 kkr bara månader innan lanseringen av ID7. Hade den fortfarande gjort det hade ID7 rentutav känts prisvärd i jämförelse.

Det kan inte vara lätt för VW och andra tillverkare att hantera kombinationen av Teslas prissänkningar, vikande konjuktur och stigande räntor... Prisbilden för ID7 var antagligen satt långt innan dess.
Model 3 är ju mer som BMW i4. En sportig mellanklassare.

ID7 påminner om tidiga Model S. 5m lång halvkombi med RWD, ~300hk och ~80kwh. Dvs som en gammal S85 typ.
De såldes ju också med stålfjädring.
Har för mig de också kostade 6-700k SEK(låg dollarkurs).
Då var det ju dock något nytt och spännande. Detta känns ju bara som en ren bruksbil.
Model 3 är verkligen inte jämförbar med i4, förutom storlek och prestanda. Och även om ID7 är större och slöare så finns det andra värden som kan göra den mer prisvärd än en Model 3 för 700 kkr (om den kostst det fortfarande). Men jag tror inte just du och jag ska ha den diskussionen. Sannolikheten att vi når samförstånd känns som extremt låg :lol:
Nä, jag förstår inte varför du överhuvudtaget jämför ID7 med Model 3. Helt annan bil som sagt, återigen mer som en gammal S. ;)
Jag jämförde inte bilarna, jag jämförde priserna. Men byt ut Model 3 mot Model Y om det stör dig. Slutsatsen blir densamma. Hade Tesla inte sänkt priserna så drastiskt så hade ID7 varit väldigt prisvärd i jämförelse. Samma pris för en mycket modernare och mer påkostad och välbyggd bil med bättre komfort (om nu inte prestanda är det enda som är viktigt).

Jag är övertygad om att det förekommer en del cross-shopping mellan Model 3/Y och ID4/5/7 både på privatsidan och i tjänstebilssektorn, däremot knappast mellan dessa bilar och en flera år gammal Model S. Se bara hur ID4 utklassade Model Y i Europa innan prissänkningarna, och att det blivit precis tvärt om efter prissänkningarna. Model Y som dessutom tagit död på försälningen av Model 3, trots att det är helt olika bilar som det med din logik inte förekommer någon cross-shopping mellan.

Men resonemanget är hypotetiskt. Tesla HAR sänkt priserna, vilket sätter VW i en knivig sits.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Skriv svar