Älgtest av Plaid

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

tesla newbie

Älgtest av Plaid

Inlägg av tesla newbie »

Imponerande:

https://www.youtube.com/watch?v=AHjOCJAPhCE

I slalomtestet går den 0,2 sekunder långsammare än Alpine A110, som är en lätt mittmotor-sportbil, och 0,3 sek långsammare än Porsche Taycan.
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Älgtest av Plaid

Inlägg av Franz »

Första kommentaren till videon:
For the non-Spanish speakers, the tester mentions that the moose test manoeuvre is conducted with feet off the throttle and brake pedals (only steering), and that in this case there’s a significant speed reduction out of the regenerative braking during the manoeuvre (note that the brake light is on from the throttle pedal lift). When the testers realised that the regenerative braking could be disabled on “Track Mode”, they had to leave the track as they were running out of time. The Taycan’s regenerative braking is way less, which explains the lower score. This however doesn’t detract in any way Tesla’s exceptional chassis performance.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
NEO
Teslaägare
Referralkod: ts.la/alfredo77771

Inlägg av NEO »

Imponerande också att bilens regskylt är enligt Teslas ”Ass designed”
C83226AF-FCC3-499B-9DE2-F05728DBBDE1.png
2AAE203F-A5C1-43AB-AB57-3FEBE7B98AFE.png
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

Det märkliga är att jag tycker Plajden både känns både styv med respons som en go-cart (vanligt vardagskörning in/ut rondeller eller skarpa kurvor på landsväg) samtidigt som den känns väldigt vek i vissa situationer.

Den ena av dessa situationer är vid fullt pådrag (vilket inte är så konstigt med allt vridmoment) där bilen flyter över vägen som smör i en het stekpanna, man får liksom sikta på ett ungefär dit man ska och hoppas på det bästa. Som sagt, förväntat.

Det andra scenariot (som jag upplevt några få men tydliga gånger) är vid omkörningar och därefter kraftiga hastighetsminskningar, som i slutet på 2->1 motortrafikleder när man efter hyfsat acceleration klipper den sista bilen innan leden går ihop, något som ingen bensinare skulle hunnit med att göra men som är lite väl roligt/enkelt i en Plaid... Där är känslan att bilen näst intill har gångjärn placerade på mitten. Det är inga tydliga hjulsläpp jag upplevt, snarare en svajjig känsla innan bilen hittat riktning igen.

Kanske att exemplet närmast ovan har med original 19-tumsdäcken att göra eller att bilen inte varit satt i sportläget (jag brukar köra på automatiskt, tror jag, och oftast på lägsta fjäderinställningen) men jag har haft en bestämd känsla några gånger att det är något i chassiet som känns som det skulle behöva stramas upp.

Nu har jag precis fått en fyrhhulsinställning så kanske att ovanstående är fixat. Blir spännande att se om detta fixade biffen.

Hursomhaver - kul att den visar bra siffror i detta test!
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 14 aug 2023 13:56
Det märkliga är att jag tycker Plajden både känns både styv med respons som en go-cart (vanligt vardagskörning in/ut rondeller eller skarpa kurvor på landsväg) samtidigt som den känns väldigt vek i vissa situationer.

Den ena av dessa situationer är vid fullt pådrag (vilket inte är så konstigt med allt vridmoment) där bilen flyter över vägen som smör i en het stekpanna, man får liksom sikta på ett ungefär dit man ska och hoppas på det bästa. Som sagt, förväntat.

Det andra scenariot (som jag upplevt några få men tydliga gånger) är vid omkörningar och därefter kraftiga hastighetsminskningar, som i slutet på 2->1 motortrafikleder när man efter hyfsat acceleration klipper den sista bilen innan leden går ihop, något som ingen bensinare skulle hunnit med att göra men som är lite väl roligt/enkelt i en Plaid... Där är känslan att bilen näst intill har gångjärn placerade på mitten. Det är inga tydliga hjulsläpp jag upplevt, snarare en svajjig känsla innan bilen hittat riktning igen.

Kanske att exemplet närmast ovan har med original 19-tumsdäcken att göra eller att bilen inte varit satt i sportläget (jag brukar köra på automatiskt, tror jag, och oftast på lägsta fjäderinställningen) men jag har haft en bestämd känsla några gånger att det är något i chassiet som känns som det skulle behöva stramas upp.

Nu har jag precis fått en fyrhhulsinställning så kanske att ovanstående är fixat. Blir spännande att se om detta fixade biffen.

Hursomhaver - kul att den visar bra siffror i detta test!
Törs man gissa att du kör på 19”?

Jag kör på 21” arachnid. Känner inte riktigt igen det du beskriver från min bil.
En grej oavsett däck är ju att justera trycket med kalla däck, dvs när bilen inte är körd eller har stått i solen och med aktuell utetemp som bas. (Kanske slår in öppna dörrar, men…)

Har inte gjort någon hjulinställning än. Inte hunnit ta tag i det, det är inte alls för att bilen känns konstig det ska göras utanför att se till att däcken inte förstörs i förtid.

Har du gjort hjulinställningen hos Tesla?
Som jag förstått det gör Tesla en mix mellan medium och låg, vilket knappast är optimalt. Bilen kommer gå i [låg] under landsvägskörning och högre farter oavsett inställning så det bör blir bäst om man gör inställningarna i låg.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare

Inlägg av bjornnilsson »

AAKEE skrev: 14 aug 2023 14:23

Törs man gissa att du kör på 19”?

Jag kör på 21” arachnid. Känner inte riktigt igen det du beskriver från min bil.
En grej oavsett däck är ju att justera trycket med kalla däck, dvs när bilen inte är körd eller har stått i solen och med aktuell utetemp som bas. (Kanske slår in öppna dörrar, men…)

Har inte gjort någon hjulinställning än. Inte hunnit ta tag i det, det är inte alls för att bilen känns konstig det ska göras utanför att se till att däcken inte förstörs i förtid.

Har du gjort hjulinställningen hos Tesla?
Som jag förstått det gör Tesla en mix mellan medium och låg, vilket knappast är optimalt. Bilen kommer gå i [låg] under landsvägskörning och högre farter oavsett inställning så det bör blir bäst om man gör inställningarna i låg.
Tror du är spot-on.

Kör på 19. Finns de som säger att de inte ska göra skillnad i känslan men det gör det absolut om jag jämför med min tidigare MSP där jag hade 21 tum att jämföra med. Det hade jag faktiskt glömt bort. Med 19-tummarna så gillar jag att jag kan backa rakt ut i vilken skog som helst med ballongdäcken (använder bilen för fricamping) och den eventuella extra range man får när man åker långt men jag ogillar utseendet och - när du säger det - den mer oprecisa känslan man får.

Hjulinställningen gjord hos Tesla. Jag kör alltid på låg när bilen ska användas på riktigt (dvs åkas långt med) såvida det inte är vinter och risk för bedrägliga gigantiska isklumpar som en del fordon lämnar efter sig norr om Sundsvall. Att den lägger sig i låg automatiskt när man kör mer aktivt visste jag inte om. Får testa igen och eventuellt göra om hjulinställningen..
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

bjornnilsson skrev: 15 aug 2023 14:28

Tror du är spot-on.

Kör på 19. Finns de som säger att de inte ska göra skillnad i känslan men det gör det absolut om jag jämför med min tidigare MSP där jag hade 21 tum att jämföra med. Det hade jag faktiskt glömt bort. Med 19-tummarna så gillar jag att jag kan backa rakt ut i vilken skog som helst med ballongdäcken (använder bilen för fricamping) och den eventuella extra range man får när man åker långt men jag ogillar utseendet och - när du säger det - den mer oprecisa känslan man får.

Hjulinställningen gjord hos Tesla. Jag kör alltid på låg när bilen ska användas på riktigt (dvs åkas långt med) såvida det inte är vinter och risk för bedrägliga gigantiska isklumpar som en del fordon lämnar efter sig norr om Sundsvall. Att den lägger sig i låg automatiskt när man kör mer aktivt visste jag inte om. Får testa igen och eventuellt göra om hjulinställningen..
Du skulle kunna prova kortvartigt att höja trycket i däcken med 0.3bar eller ngt.
Det är mest troligt däcken men blir problemet mindre markant så vet du säkert.

Det är en tung bil med mycket power så hög profil kommer ju inte göra bilen stabilare om man säger så.

Jag funderade först på 19” vinterdäck men kommet nog gå på 20” för att inte få för mjuka däck. Räckviddsmässigt hade 19” vart klockrent men jag väljer nog 20 för att bibehålla stabilitet.

Hjulinställningen: det verkar som om 70% av alla plaid med 21” nöter sönder hjulen på insidan relativt fort. Jag håller koll i princip dagligen tills jag hunnit vara och gå hjulinställningen kollad.

Ja, Palladium sänker till låg automatiskt över någon viss fart för att spara energi. Däremot gör tesla hjulinställningen k både låg och medium. Sannolikt kan du inte få Tesla att gå ifrån det.

Jag hade tänkt skapa en särskild tråd om hjulinställning på Palladium men har inte hunnit.

För mig blir det troligen sänkningslänkar som är justerbara, om bilen sliter däck trots kollad Toe blir det justerbara lånkarmar bak för att kunna justera camber. Bilen har en hel del negativ camber i låg (vilket är jättebra om man har bråttom på Nurnburgring).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Jag bytte precis till 21" på min SPlaid och det gjorde stor skillnad i väghållning. Efter att ha kört ett par hundra mil på autobahn med 19" kändes det som ett måste med de effektresurser bilen har. Var alldeles för svampigt med 19".
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1
http://---
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Körde just 25 mil till jobbet.

Officiellt har jag kört lagligt ( ;) ).

Har hittills kört alla längre resor i comfort-läget, och kör ”låg som standard”.
Historiskt har jag kört Audi med stötiga S-chassien och min M3P sänkte jag 40 mm (den blev dock inte nämnvärt hårdare).

Jag håller på att lära mig att åka så gubbmjukt som bilen går i comfortläget trots att den gör jänkegung i vissa svepande gupp.
Jag uppskattar den behagliga färden i mjuk fjädring. Van mina stötiga Audi-S-fjädringar skulle jag spontant vilja tro att bilen har klassisk amerikans vinglig väghållning i det läget. Men det har den inte.

Jag lyckades då inte uppleva bilen vinglig trots start-SOC på 80% och varmt batteri, och ganska aktiv körning. Gasat, svängt, accat och bromsat… och kombinationer av dessa.
Allt kört i comfortläget.
För att vara i comfortläget har jag noll att tillägga eller önska.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
tesla newbie

Inlägg av tesla newbie »

En Model S har ju lika låg tyngdpunkt som en Subaru BRZ och betydligt bredare spårvidd än Subarun, så då kommer ju inte bilen bli så vinglig, trots mjuk fjädring. Valfri Audi med förbränningsmotor (möjligtvis undantaget R8) kommer ha mycket högre tyngdpunkt, vilket då måste kompenseras med hårdare fjädring.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare

Inlägg av bjornnilsson »

Tack AAKEE för test!

Då är det profilhöjden på 19-tummarna som spökar. Ska testa med högre däckstryck.

Dock märkligt att de som rejsar officellt (exempelvis på ringen) verkar föredra 20 tum?
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

bjornnilsson skrev: 16 aug 2023 10:30
Tack AAKEE för test!

Då är det profilhöjden på 19-tummarna som spökar. Ska testa med högre däckstryck.

Dock märkligt att de som rejsar officellt (exempelvis på ringen) verkar föredra 20 tum?
De som rejsar föredrar nog t ex R-Däck och de brukar ha styvare stomme än gatdäck.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

bjornnilsson skrev: 16 aug 2023 10:30
Tack AAKEE för test!

Har också 19”, startade med 2,9 kalltryck från Skellefteå och åkte till Italien. Noterade 3,5 i tryck på autobahn och autostrada, då kändes den stabil i höga farter och vid inbromsningar. Så trycket spelar nog stor roll.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Niklas Z skrev: 16 aug 2023 10:32
De som rejsar föredrar nog t ex R-Däck och de brukar ha styvare stomme än gatdäck.
Ja, och mindre fälgar ger mindre roterande vikt dvs bättre accelerationsprestanda och kräver mindre av bromsarna (mindre rörelseenergi).
Zero-G-fälgar för Model S med Goodyear Supercar 3R-däck är optimerade för prestanda och användning på racingbana.
Inkluderar:
2x 20X10J, Zero-G-fälgar med 285/35R20 Goodyear Supercar 3R-däck (fram)
2x 20X11J, Zero-G-fälgar med 305/30R20 Goodyear Supercar 3R-däck (bak)
R-däck med lika låg profil (i procent räknat) som 21” men lite bredare däck istället ger ~samma diameter på hjulen.

Original 19” har väl 45-profil fram och 40 bak?
Däckssidan behöver bli en tum /25mm högre för att kompensera för att fälgen är mindre.

Antar att MS LR har samma dim på 19” och den uppsättningen är nog gjord för att rulla både lätt och behagligt. Gissningsvis ett bra val om man vill glida många mil behagligt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

bjornnilsson skrev:
Hur blev det efter fyrhjulsinställningen?

Fick du något protokoll där man kan se före/efter justering?

Jag gjorde inställning idag hos den firma Tesla rekommenderar om man vill har det gjort på Low setting. När jag fick protokollet så var det ganska stor skillnad på camber mellan höger och vänster sidan bak. Det var såklart "withing spec", så däckfirman tyckte det var ok.
När jag tittade närmare visade det sig att höger sida är ca 1 cm högre, dvs kalibreringen av luftfjädringen är fel. I princip så är vänster sida Low och höger Normal i Low setting. Tydligen inte helt ovanligt vad jag kunde se efter lite research.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare

Inlägg av bjornnilsson »

jpetters skrev: 24 aug 2023 22:52

Har inte testat bilen ännu ute på någon större väg så vet inte hur det blev.

Men jag lämnade in bilen med kommentar att yoken sitter aningen snett. Fick tillbaka bilen med fyrhjulsinställningen gjord som en överraskning men förmodligen som konsekvens av min kommentar. Tycker dock fortfarande att Yoken är aningen sned. Inte frågat efter något protokoll.
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

bjornnilsson skrev:

Jag gjorde inställning idag hos den firma Tesla rekommenderar om man vill har det gjort på Low setting. När jag fick protokollet så var det ganska stor skillnad på camber mellan höger och vänster sidan bak. Det var såklart "withing spec", så däckfirman tyckte det var ok.
När jag tittade närmare visade det sig att höger sida är ca 1 cm högre, dvs kalibreringen av luftfjädringen är fel. I princip så är vänster sida Low och höger Normal i Low setting. Tydligen inte helt ovanligt vad jag kunde se efter lite research.
Kan man kalibrera luftfjädringen själv om den är ojämn?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Bjelke skrev:
bjornnilsson skrev:

Kan man kalibrera luftfjädringen själv om den är ojämn?
Inte direkt i nuläget. Tesla kan såklart lägga till det som de gjort med diverse andra kalibreringar.
Men om man köper något av de justerbara sänkningskiten för luftfjädring så går det ju enkelt att sänka lite olika för att uppnå jämn nivå.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Så om man kollar upp det och den står fel så måste man in till SC för att ordna till det?
Lite pruttigt egentligen, det borde gått att fixa på en riktigt plan yta egentligen…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 26 aug 2023 11:14
Så om man kollar upp det och den står fel så måste man in till SC för att ordna till det?
Lite pruttigt egentligen, det borde gått att fixa på en riktigt plan yta egentligen…
Vet vi om ens Tesla själva på SC har möjlighet att tuna?
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jpetters
Teslaägare

Inlägg av jpetters »

Bjelke skrev:
Absolut, går helst säkert att lösa. Om det nu inte finns någon säkerhetsaspekt på varför de vill kolla upp något mer på bilen vid kalibrering.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

jpetters skrev: 26 aug 2023 11:24
Bjelke skrev:
Absolut, går helst säkert att lösa. Om det nu inte finns någon säkerhetsaspekt på varför de vill kolla upp något mer på bilen vid kalibrering.
Kan man kalibrera själv kan man också tjyvsänka bilen, genom att justera alla fyra (förutsatt att det inte programmeras ett medel så att medelhöjden inte ändras och bara individuella läget i förhållande till de andra justeras.)
Gissar att Tesla inte vill att bilen går tjuvsänka för lätt (m.ht att bilarna är låga från början och att batteriet skadas lättare).
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar