Konstigheter vid suc
Moderator: Redaktion
Konstigheter vid suc
Hjälp mig förstå. Jag körde igår från Skåne hem mot Stockholm. Första laddstopp i Markaryd, och sen laddning i Mantorp. Där ska vi ladda i ca 30 minuter och när bilen säger att vi ska ha 10% kvar vid hemkomst slutar vi ladda o börjar åka. Då står det helt plötsligt att vi ska komma hem med 22% som sen visade sig vara 24% när vi kom hem.
Helst vill jag ju komma hem med så lite i ”tanken” som möjligt både för att minimera laddtiden men framförallt för att elen hemma i min laddbox är billigare än på suc.
Kan tillägga att det ösregnade största delen av vägen. Jag kör en MYLR 2023.
Helst vill jag ju komma hem med så lite i ”tanken” som möjligt både för att minimera laddtiden men framförallt för att elen hemma i min laddbox är billigare än på suc.
Kan tillägga att det ösregnade största delen av vägen. Jag kör en MYLR 2023.
Re: Konstigheter vid suc
Teslas navigator brukar vilka räkna att man kommer fram till destinationen med ganska mycket ström, runt 25%. Tanken är sannolikt att man inte ska vara tvingad att ladda näe man kommer fram utan att det ska gå att använda bilen lokalt.
Detta går inte ställa om i reseplaneraren.
Det finns andra sätt, tex är det nog vanligt att folk använder ABRP där man kan ställa SOC vid ankomst.
Jag brukar huvudräkna och/eller kika på den SOC som visas i färddatorplanen för resmålet, den visar minus före och (är röd tror jag) innan den börjar visa 0, 1, 2% osv.
Den beräkningen brukar vara bra men som du såg på din egen körning körde du snålare än bilen räknade med.
Detta går inte ställa om i reseplaneraren.
Det finns andra sätt, tex är det nog vanligt att folk använder ABRP där man kan ställa SOC vid ankomst.
Jag brukar huvudräkna och/eller kika på den SOC som visas i färddatorplanen för resmålet, den visar minus före och (är röd tror jag) innan den börjar visa 0, 1, 2% osv.
Den beräkningen brukar vara bra men som du såg på din egen körning körde du snålare än bilen räknade med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Tack för svar, men tycker att det är märkligt att det står att jag ska ha 10 procent vid hemkomst och så fort jag avbryter laddningen har det dubblats till 22 procent. Jag hade ändå föredragit ett mer korrekt värde, dessutom hade jag ju möjlighet till laddning i både Norrköping o Sillekrog om det skulle behövas.
Jag får väl använda Abrp vid sidan om vid nästa långresa.
- bjornnilsson
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/bjrn91016
Inget jag tänkt på men så brukar det vara. När jag står med min bil och laddar och sedan börjar åka så får jag alltid olika resultat. För mig så brukar dock det första resultatet (det lägre resultat som man har vid laddning) vara det som vid ankomsten stämmer bäst.
Blyfoten…

MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
MS90D HW1 2016
Jag använder Energigrafen och körtursvyn.
Det ger mycket bra uppskattning av batteriprocent (SoC) vid nästa resmål. Testa gärna.
Det enda är jag måste under laddning ha mål i navigatorn och klicka på ”starta resa” (eller liknande ord) för att körtursvyn skall visa sig.
Det ger mycket bra uppskattning av batteriprocent (SoC) vid nästa resmål. Testa gärna.
Det enda är jag måste under laddning ha mål i navigatorn och klicka på ”starta resa” (eller liknande ord) för att körtursvyn skall visa sig.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Bilen utgår ifrån den energiåtgång du har haft.
Så eftersom det regnade i början blev energiåtgången hög.
Därav att det ökade från 10 % när du bröt laddningen till de 22 när du var hemma
Så eftersom det regnade i början blev energiåtgången hög.
Därav att det ökade från 10 % när du bröt laddningen till de 22 när du var hemma
MYP -22 | MIB | svart/svart
Brukar själv sikta på att komma hem med 0. laddar alltid tills det står 0 hemma.
Sen brukar det öka något men då brukar jag öka farten lite mot slutet.
kommer ofta med 1-7% då.
Brukar också räkna förbrukningen till sista laddaren och dela med antal mil hem för att komma sånära som möjligt.
En 50milsresa brukar hamna på runt 100kr på SuC.
Sen brukar det öka något men då brukar jag öka farten lite mot slutet.
kommer ofta med 1-7% då.
Brukar också räkna förbrukningen till sista laddaren och dela med antal mil hem för att komma sånära som möjligt.
En 50milsresa brukar hamna på runt 100kr på SuC.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Gjorde nästan precis samma resa under regnandet, västkusten sthlm istf skåne sthlm. Upplevde nästan precis samma sak, fast omvänt. Under tiden vi laddade sista gången fipplade jag med att lägga till och ta bort stopp, och då helt plötsligt fick bilen för sig att hoppa från 20% vid ankomst till 0% vid ankomst. Sen ville den ha 20% till, som att den precis kommit på att det var dåligt väder. Så den fick 20% till innan vi lämnade, och vi kom hem med 40% istället för 20% som jag tänkte från början. Vet inte vad som hände där, men det var tydligt kopplat till att jag ändrade på resan.
Till bilens försvar hör att det från strax före Södertälje var torra vägar vilket sparade ett antal procent.
För övrigt funkade farthållaren utan problem genom regnovädret. Den klagade inte en enda gång på dålig sikt.
Till bilens försvar hör att det från strax före Södertälje var torra vägar vilket sparade ett antal procent.
För övrigt funkade farthållaren utan problem genom regnovädret. Den klagade inte en enda gång på dålig sikt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Upplevt samma problem ett par gånger. Det kom första gången för ett år sedan ungefär. Tror det är en bugg. Har endast hänt mig på V3 laddare i Kristinehamn men kan ju såklart vara en tillfällighet.
Så har det inte varit förut, med min M3P.Lundlund skrev: ↑27 aug 2023 09:24Tack för svar, men tycker att det är märkligt att det står att jag ska ha 10 procent vid hemkomst och så fort jag avbryter laddningen har det dubblats till 22 procent. Jag hade ändå föredragit ett mer korrekt värde, dessutom hade jag ju möjlighet till laddning i både Norrköping o Sillekrog om det skulle behövas.
Jag har sett att navigatorn buggat rejält med laddstoppsberäkningar mm. på min nya bil.
Har fått stänga nav och starta om flera ggr redan då bilen gjort helt sjuka laddningsförslag. Ankomsttiderna har frusit eller vart uppåt väggarna fel.
Har nog ev. sett att att det ändrats precis så på min bil, eller snarare att den inte hängde med i beräkningen när SOC ökade.
Buggig programvara eller så vill tesla först försämra och sen återställa det så teslaägarna jublar över hur coolt och bra OTA är.
Det är ju enklare att få till än automatiska torkare utan att ha fungerande sensorer eller parkeringsassistans utan fungerande sensorer.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Brukar vara så. Vi käkade och laddade till nästan 100% i Söderhamn när vi körde hem i somras, då skulle vi komma hem med 5% enligt beräkningen. När vi pluggade ur och köra stod det istället 25% vilket också stämde helt ok i slutänden. Och jag har varit med om samma många gånger tidigare.
Under körningen sedan så brukar dock energigrafen stämma utmärkt.
Under körningen sedan så brukar dock energigrafen stämma utmärkt.
Model Y LR AWD 2022
Inte är dom väl så diaboliska att dom vill att man ska ladda mer än nödvändigt?
Undrar om dom som har gratis laddning råkar ut för samma sak….

Senast redigerad av Lundlund, redigerad totalt 2 gång.
Nä, isf är det en bugg som gör att SOC vid destinationen inte uppdateras kontinuerligt.
Jag har inte sett det på min tidigare bil.
Jag tror jag sett det på min nuvarande med fri SUC. Det har vart ett antal ytterligare buggar där tex ankomsttiden vart galen och inte räknats om utan stannat på helt fel värde.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5