"Ford announced in late August that its Blue Cruise (SAE Level 2 driver-assistance) ADAS that allows for hands-free driving in certain situations was approved by the German Federal Motor Transport Authority (KBA) for use on certain of the country’s motorways designated “Blue Zones.” Although Ford’s press release confirming the approval did not directly indicate those roads include the country’s famous high-speed Autobahn, a European Ford executive said in a social media post that the Autobahn is included."
https://www.sae.org/news/2023/08/ford-b ... or-germany
Ford Blue Cruise handsfree-godkänt i Tyskland inkl Autobahn
Moderator: Redaktion
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Ford Blue Cruise handsfree-godkänt i Tyskland inkl Autobahn
Istället för att hålla i ratten använder Blue Cruise eye tracking, en kamera övervakar att du tittar framåt. Man måste fortfarande hålla ögonen på vägen och övervaka körningen.
Toyota har redan samma system på sin Bz4X elbil. Jag har testkört den i våras.
I grunden samma filhållare som andra bilar men man uppfattar den subjektivt som mycket friare iom att man slipper hålla i ratten.
I grunden samma filhållare som andra bilar men man uppfattar den subjektivt som mycket friare iom att man slipper hålla i ratten.
Fast förhoppningsvis så gör Ford och Toyota inte den typen av mordförsök på föraren som t ex Teslor och ibland även Polestar gör på 2+1 väg för då fungerar det väldigt dåligt att ha händerna i knätTiborBlomhall skrev: ↑30 aug 2023 12:49Istället för att hålla i ratten använder Blue Cruise eye tracking, en kamera övervakar att du tittar framåt. Man måste fortfarande hålla ögonen på vägen och övervaka körningen.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
BMW har väl också detta i i7 vill jag minnas.TiborBlomhall skrev: ↑30 aug 2023 12:49Istället för att hålla i ratten använder Blue Cruise eye tracking, en kamera övervakar att du tittar framåt. Man måste fortfarande hålla ögonen på vägen och övervaka körningen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Jodå, Toyota iaf.Maw skrev: ↑30 aug 2023 13:16Fast förhoppningsvis så gör Ford och Toyota inte den typen av mordförsök på föraren som t ex Teslor och ibland även Polestar gör på 2+1 väg för då fungerar det väldigt dåligt att ha händerna i knätTiborBlomhall skrev: ↑30 aug 2023 12:49Istället för att hålla i ratten använder Blue Cruise eye tracking, en kamera övervakar att du tittar framåt. Man måste fortfarande hålla ögonen på vägen och övervaka körningen.
I grunden samma filhållare som andra bilar men man uppfattar den subjektivt som mycket friare iom att man slipper hålla i ratten.![]()