Köar för modell 3

Här diskuteras allt som inte hör hemma någon annanstans

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Andersen »

mans71 skrev:
Andersen skrev:
LarsL skrev:
Herr X skrev:
Jerker skrev:
Kön i MoS är nu uppe o över 80!

Jag har blivit intervjuad av både DI digital och Elbilen i Sverige!
Här är artikeln:

http://digital.di.se/artikel/har-koar-d ... inte-finns

Väldigt bra artikel - faktamässigt korrekt såvitt jag kan bedöma. Bra skrivet!
Edit: första gången på länge jag läser något om Tesla i svensk press som är faktamässigt korrekt.
Förutom att Jerker har uppgraderat(?) sig till en Leaf.
Ahh, sorry Jerker! Förlåter du mig, eller vill du ha in en rättelse? Det gick lite för fort att skriva på stående fot tydligen :/
....och mitt efternamn blev fel :D
Just när jag trodde jag fått allt rätt nu. Jag kan uppenbarligen inte läsa mina egna kråkor. Vad skulle det stå? :P

Di har en egen korrespondent på plats i SF. Jag påpekade det där med priserna (använd Model S svenska Model S som mall!), så slipper vi vi konstiga direktöversättningar av amerikanska dollar.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Svenssons »

olarsson skrev:
Indigo skrev:
Daoops skrev:
Spännande att man fick signa upp sig på två st reservationer, som man sedan får deala med som man vill...
Är det så? Känns ju väldigt oseriöst från Teslas sida att göra så. Det öppnar ju upp för att folk kan sälja köplatser svart lite hursomhelst...
Nej.
Ur villkoren i avtalet:
4. Acknowledgements; Non-Transferable
You understand that we will not hold your Reservation Payment separately or in an escrow or trust fund or pay any interest on your Reservation Payment. Your Reservation is not transferable or assignable to another party without the prior written approval of Tesla.
Precis:
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... eement.pdf

Tror inte Tesla är intresserade av svarthandel av könummer och dessutom att behöva administrera det. Framgår rätt tydligt i avtalet vad som gäller. Dock finns inget som stoppar att man tar leverans och sedan säjer vidare bilen.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Svenssons »

Andersen skrev:

Di har en egen korrespondent på plats i SF. Jag påpekade det där med priserna (använd Model S svenska Model S som mall!), så slipper vi vi konstiga direktöversättningar av amerikanska dollar.
Mycket bra tycker jag, Model 3 lär ligga på hälften av Model S och priset på Model S kan alla kolla upp. Tyvärr kommer många ändå läsa $35k, översätta detta till 285k kronor, dra bort 40k i Supermiljöbilspremie och sedan tro att de får en lite mindre Model S för 245k när de "vet" att en Model S kostar över 1,3 miljoner...
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Svenssons skrev:
olarsson skrev:
Indigo skrev:
Daoops skrev:
Spännande att man fick signa upp sig på två st reservationer, som man sedan får deala med som man vill...
Är det så? Känns ju väldigt oseriöst från Teslas sida att göra så. Det öppnar ju upp för att folk kan sälja köplatser svart lite hursomhelst...
Nej.
Ur villkoren i avtalet:
4. Acknowledgements; Non-Transferable
You understand that we will not hold your Reservation Payment separately or in an escrow or trust fund or pay any interest on your Reservation Payment. Your Reservation is not transferable or assignable to another party without the prior written approval of Tesla.
Precis:
https://www.teslamotors.com/sites/defau ... eement.pdf

Tror inte Tesla är intresserade av svarthandel av könummer och dessutom att behöva administrera det. Framgår rätt tydligt i avtalet vad som gäller. Dock finns inget som stoppar att man tar leverans och sedan säjer vidare bilen.
Precis som de sa till en kille idag som ville boka en bil till sin far. Den går inte att överlåta och enda sättet var att han säljer den till sin far efter leverans. Och därmed blir hans far andra ägaren på bilen.
Model Y P
Model S P
Model S P
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Köar för modell 3

Inlägg av kenhag »

Pontus skrev:
Indigo skrev:
Daoops skrev:
Spännande att man fick signa upp sig på två st reservationer, som man sedan får deala med som man vill...
Är det så? Känns ju väldigt oseriöst från Teslas sida att göra så. Det öppnar ju upp för att folk kan sälja köplatser svart lite hursomhelst...
Men det borde väl bara vara en per VIN nummer för ägare eller? För det är väl bara tidiga beställningar som är värt något och då borde det rimligtvis bara vara ägarbeställningar som sen är värt något?
Undrar bara hur det skall administreras. Gör Tesla en koll på om jag äger en Tesla sen förut, strax före dom leverera min Model 3, eller är det bara i beställningsögonblicket som jag måste äga en, eller...? :?:
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5492
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Nicke Nyfiken »

kenhag skrev:
Pontus skrev:
Indigo skrev:
Daoops skrev:
Spännande att man fick signa upp sig på två st reservationer, som man sedan får deala med som man vill...
Är det så? Känns ju väldigt oseriöst från Teslas sida att göra så. Det öppnar ju upp för att folk kan sälja köplatser svart lite hursomhelst...
Men det borde väl bara vara en per VIN nummer för ägare eller? För det är väl bara tidiga beställningar som är värt något och då borde det rimligtvis bara vara ägarbeställningar som sen är värt något?
Undrar bara hur det skall administreras. Gör Tesla en koll på om jag äger en Tesla sen förut, strax före dom leverera min Model 3, eller är det bara i beställningsögonblicket som jag måste äga en, eller...? :?:
Det räcker inta att äga en Tesla i beställningsögonblicket, du måste äga en Tesla vid reservationsögonblicket för att komma i en prio kö.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Daoops
Inlägg: 952
Blev medlem: 18 mar 2014 06:15
Ort: Göteborg

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Daoops »

kenhag skrev:
Pontus skrev:
Indigo skrev:
Daoops skrev:
Spännande att man fick signa upp sig på två st reservationer, som man sedan får deala med som man vill...
Är det så? Känns ju väldigt oseriöst från Teslas sida att göra så. Det öppnar ju upp för att folk kan sälja köplatser svart lite hursomhelst...
Men det borde väl bara vara en per VIN nummer för ägare eller? För det är väl bara tidiga beställningar som är värt något och då borde det rimligtvis bara vara ägarbeställningar som sen är värt något?
Undrar bara hur det skall administreras. Gör Tesla en koll på om jag äger en Tesla sen förut, strax före dom leverera min Model 3, eller är det bara i beställningsögonblicket som jag måste äga en, eller...? :?:
Det var så här, jag hade fått uppgifter från en kollega att boka en åt honom om det gick så jag hade hans personnummer etc med mig just in case. Killen på Tesla sade att jag kan boka två st isåfall så får vi göra upp det efteråt. Går det frågade jag och ja sade han. Men jag håller med om att jag inte tror Tesla är intresserade av nån scalping och det står ju även att dom är personliga. Jag äger ingen tesla tidigare så det är bara den gamla vanliga slet-kön ändå så.
Vad som gäller om man köper en S/X nånstans mellan nu och slutet 2017 är ju också en fråga som är valid.
Och även hur stor skillnad det är mellan första redan ägaren som får sin 3 i sverige och den som glajdar in i övermorgon på nätet och beställer en. Produktionen lär väl rampats upp såpass när det är dags för europaleveranser att det kanske inte är så stor skillnad. Eller så är det det, vad vet jag :)
Svenssons
Teslaägare
Inlägg: 12321
Blev medlem: 11 aug 2014 22:59

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Svenssons »

kenhag skrev:
Undrar bara hur det skall administreras. Gör Tesla en koll på om jag äger en Tesla sen förut, strax före dom leverera min Model 3, eller är det bara i beställningsögonblicket som jag måste äga en, eller...? :?:
Tror det är rätt enkelt när det är dags för Design Studion. Finns det eller finns det inte en Tesla under My Tesla samt var gjordes beställningen. Inget krångel eller konstigt för Tesla att kolla upp.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
kenhag
elbilist
Inlägg: 236
Blev medlem: 20 jan 2016 09:45
Ort: Västerås

Re: Köar för modell 3

Inlägg av kenhag »

Daoops skrev:
Och även hur stor skillnad det är mellan första redan ägaren som får sin 3 i sverige och den som glajdar in i övermorgon på nätet och beställer en. Produktionen lär väl rampats upp såpass när det är dags för europaleveranser att det kanske inte är så stor skillnad. Eller så är det det, vad vet jag :)
Jag hade ingen möjlighet att åka till närmaste Tesla-kontor så jag får vänta tills imorgon och göra en online beställning. Eftersom jag inte äger en Tesla sen tidigare räknar jag med att när det blir tur för min leverans är produktionstakten i top och köplatsen spelar mindre roll. Med jag vet inte heller :)
Tesla Model 3 reserverad online 1/4 2016.
Tesla Model Y reserverad
Hyundai Kona Electric Advanced 64kWh/2020
kontakten2

Re: Köar för modell 3

Inlägg av kontakten2 »

vad har ni fått før nummer? RN 108845XXX
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Peter Holm »

RN 107466xxx och 108130xxx


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Köar för modell 3

Inlägg av apkungen »

Jag har inte fått något nummer...?
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Köar för modell 3

Inlägg av bylund »

Nicke Nyfiken skrev:
Precis som de sa till en kille idag som ville boka en bil till sin far. Den går inte att överlåta och enda sättet var att han säljer den till sin far efter leverans. Och därmed blir hans far andra ägaren på bilen.
Fast bara man ser till att de inte ställer på bilen förrän fadern är registrerad som ägare så kommer fadern blir första ägaren som räknas i "Antal ägare" på registreringsbeviset. Man kan ofta se flera ägare på nya fordon, typ generalagent, bilhandlare och sedan första ägaren. Men det är som sagt ägare från och med första gången i trafik som är intressant (om man nu tycker att det är intressant d v s).
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1739
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Franz »

apkungen skrev:
Jag har inte fått något nummer...?
Jag ser mitt här.
https://www.teslamotors.com/mytesla
Driver sajten Car.info
Surfaren
elbilist
Inlägg: 2891
Blev medlem: 06 nov 2014 08:48
Ort: Huddinge

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Surfaren »

Franz skrev:
apkungen skrev:
Jag har inte fått något nummer...?
Jag ser mitt här.
https://www.teslamotors.com/mytesla
Kan vara svårare om man inte har nåt MyTesla-konto...

Mina nummer är så långt ifrån varandra så det känns som att det är en slumpgenerator delvis inblandad i deras skapande.

Edit: men se där, det går ju att skapa ett konto på MyTesla-sidan också. Då borde ju numren dyka upp om man kör samma epostadress.
Renault Zoe Iconic 41 kWh S85D 2015, e-UP 2014, 2 reservationer på Model 3
T-shirts med Tesla-tryck | Få 10 kr/mån i rabatt hos Vimla
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Köar för modell 3

Inlägg av mans71 »

Andersen skrev:
mans71 skrev:
....och mitt efternamn blev fel :D
Just när jag trodde jag fått allt rätt nu. Jag kan uppenbarligen inte läsa mina egna kråkor. Vad skulle det stå? :P

Di har en egen korrespondent på plats i SF. Jag påpekade det där med priserna (använd Model S svenska Model S som mall!), så slipper vi vi konstiga direktöversättningar av amerikanska dollar.
Larsson :D
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
4wheeler4
Teslaägare
Inlägg: 51
Blev medlem: 12 apr 2014 23:14
Ort: Vallentuna

Re: Köar för modell 3

Inlägg av 4wheeler4 »

Då här såg det ut i Täby när jag lagt min beställning och precis innan brandlarmet gick. Gick det bra eller blev ni utkörda ?

Bild
Användarvisningsbild
peken
Teslaägare
Inlägg: 292
Blev medlem: 12 feb 2016 15:22
Ort: Vännäsby

Re: Köar för modell 3

Inlägg av peken »

bjelkeman skrev:
Mall of Scandinavia 35 minuter innan dörrarna öppnas.
Bild

5 minuter innan öppning så räknade jag till 111 pers.

En kort video:
(Hmm jag lyckades inte visa den direkt på sidan.)
Haha, där har ni ett ansikte och röst på mig. Jag är en av de två du pratar med i slutet av filmen. Jag som köade för ett par jeans ;)
Model 3 LR AWD, Pearl White, Svart interiör, 19" s-däck, 18" v-däck, dragkrok. Uthämtad 18/12-2019
Användarvisningsbild
olarsson
Teslaägare
Inlägg: 780
Blev medlem: 13 apr 2014 00:23
Ort: Enskede

Re: Köar för modell 3

Inlägg av olarsson »

4wheeler4 skrev:
Då här såg det ut i Täby när jag lagt min beställning och precis innan brandlarmet gick. Gick det bra eller blev ni utkörda ?

Bild
Utkörda med hastigt skrivna nummerlappar i 20 minuter, sedan återgick vi lugnt och fint till att köa igen.
Stod som nr två i kön när det började tuta och jag och kvinnan framför skojade om att nu går larmet nu får vi gå ut, nu blir det inget. Blev lite snopna när det var sant...
S Plaid Svart 2023-
XP Svart 2020-2023
X100D Vit 2017-2020
S85 Blå 2014-2017
Användarvisningsbild
Segelflygaren
Teslaägare
Inlägg: 971
Blev medlem: 07 mar 2014 20:05
Referralkod: ts.la/jesper1523

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Segelflygaren »

Peter Holm skrev:
RN 107466xxx och 108130xxx


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en tesla eller två?

Jag funderar på om 107xxxxxx är för Teslaägare och 108xxxxxx är för icke teslaägare?
Det kan stämma om du äger en Tesla idag.
Jag fick 107xxxxxx på båda beställningarna, och jag har två Teslor idag.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8773
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Pontus »

Någon som frågat om fördelningen mellan icke ägare och ägare?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
apkungen
Teslaägare
Inlägg: 2895
Blev medlem: 06 feb 2015 22:39
Ort: Stockholm

Re: Köar för modell 3

Inlägg av apkungen »

Vad ska vi få för tokken tror ni? :D
Elon musk:
Incredibly inspired by the interest in Model 3. You won't be disappointed. Also, small token of appreciation coming for those who lined up.
Användarvisningsbild
bonath
Teslaägare
Inlägg: 1973
Blev medlem: 26 jan 2015 07:37
Ort: Halmstad

Re: Köar för modell 3

Inlägg av bonath »

Love you, Elon!


Skickat från min iPad med Tapatalk
Model 3, röd/vit SR+ med drag och aerofälgar, beställde 12/4, leverans 20/9 2019. Körde i två år Nissan Leaf Tekna 30 kWh 2017.
Användarvisningsbild
Peter Holm
Teslaägare
Inlägg: 369
Blev medlem: 14 jul 2015 22:07
Ort: Resarö

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Peter Holm »

Segelflygaren skrev:
Peter Holm skrev:
RN 107466xxx och 108130xxx


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Har du en tesla eller två?

Jag funderar på om 107xxxxxx är för Teslaägare och 108xxxxxx är för icke teslaägare?
Det kan stämma om du äger en Tesla idag.
Jag fick 107xxxxxx på båda beställningarna, och jag har två Teslor idag.
Det stämmer nog. Jag har bara en. Gjorde samma reflektion själv.
Blå Model S Long Range 2019 (Raven)
Blå Model S 90D februari 2016 - januari 2020
2 st 3:or reserverade.
Användarvisningsbild
Herr X
Teslaägare
Inlägg: 4161
Blev medlem: 22 jun 2014 19:14
Ort: Täby
Kontakt:

Re: Köar för modell 3

Inlägg av Herr X »

Segelflygaren skrev:
Jag funderar på om 107xxxxxx är för Teslaägare och 108xxxxxx är för icke teslaägare?
Det kan stämma om du äger en Tesla idag.
Jag fick 107xxxxxx på båda beställningarna, och jag har två Teslor idag.
Jag har också en Tesla och fick 107. De utan fick 108 på tesla-chatten, så det ser ut som att du har rätt.
Model X 90D
Model 3 SR+
Mitsubishi i-MiEV

Lyssna på podcasten Bilar med sladd - Nordens största miljö- och elbilspodcast! https://www.bilarmedsladd.se.
Sponsra resebloggandet och poddandet när du skaffar Tibber: https://invite.tibber.com/pk8ybxoa.
Skriv svar