Är bakre kamera och nu främre också okapslade d v s obrukbara i vinterväglag? Kan därför inte ersätta USS.
Är radarn tillbaka?
Fungerar regnsensor och heljusautomatik?
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Tror mer på det senare, lägre hastighetsklassning gör, att man kan spara några kroner på däcken.
Haha, det är inga budgetdäck. Tvärtom, svindyra extremt energieffektiva däck.
Men just att de är så effektiva kanske påverkar potentiell toppfart.
Förövrigt brukar däcktillverkarna sponsra biltillverkare med däck nuförtiden(de lever främst på eftermarknaden).
Är bakre kamera och nu främre också okapslade d v s obrukbara i vinterväglag? Kan därför inte ersätta USS.
Är radarn tillbaka?
Fungerar regnsensor och heljusautomatik?
Sannolikt (ej ännu testat) 100% nej på samtliga frågor.
Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst. Där fick man vrida på en grunka som satt ihop med skärmen.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 2 gång.
Sista inlägget från mej ang. spak
Men, jag har haft nöjet att uppleva helt svart skärm. Inte många ggr. Men runt ett tiotal ggr. Då har det varit skönt att kunna köra utan behov av skärmen.
Men som ni säger, jag kommer vänja mej.
Snart försvinner ratten, då kan jag helt studera de vackra omgivningarna.
Senast redigerad av Electron, redigerad totalt 2 gång.
Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst.
Nu säger ju de som kör med knapparna ioffsg att man lär sig fort.
Men MC-styret är förhoppningsvis inte helt upp och ned när du ska blinka ut ur rondellen.
(En liten skillnad där, greppet är inte kvar likadant och tjuvkikar man på yoke/ratt är pilarna också upp och ned så vänster pekar åt höger och vice versa.)
Sista inlägget från mej ang. spak
Men, jag har haft nöjet att uppleva helt svart skärm. Inte många ggr. Men runt ett tiotal ggr. Då har det varit skönt att kunna köra utan behov av skärmen.
Men som ni säger, jag kommer vänja mej.
Snart försvinner ratten, då kan jag helt studera de vackra omgivningarna.
På nya S/X så finns det knappar under laddplattan som aktiveras om skärmen släcka, och t.ex. om man slår på Valet mode.
Ser ut som samma lösning, kanske t.o.m samma laddplatta.
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Kan den sänkta toppfarten bidra till förbättrad effektivitet?
Sänkt utväxling kanske?
Eller lägre hastighetsklassning på nya däcken?
Det sitter Michelin e Primacy på någon bild iallafall. Det är extremt lättrullade med klassning A.
Det lär vara W, dvs godkända upp till 270km/h så ni får nog leta upp någon annan anledning.
Sänkt utväxling som sagt.
Borde inte det innebära högre förbrukning?
I mekanisk effektivitet kanske iom att motor roterar fortare. Det kanske kompenseras av man behöver lägre moment så att motorn kan drivas i en effektivare punkt i de flesta situationer. Vem vet? Å andra sida lär drivlinan vara "samma" så det kan lika gärna vara något annat som gör att man begränsar toppfarten.
Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst.
Nu säger ju de som kör med knapparna ioffsg att man lär sig fort.
Men MC-styret är förhoppningsvis inte helt upp och ned när du ska blinka ut ur rondellen.
(En liten skillnad där, greppet är inte kvar likadant och tjuvkikar man på yoke/ratt är pilarna också upp och ned så vänster pekar åt höger och vice versa.)
Måste vara en väldigt liten rondell om det är upp å ner?
Jag vrider knappt på ratten i de flesta rondeller här(om dom är väldigt små brukar jag köra rakt över, som bussar & lastbilar gör )
Som sagt är man van vid MC är blinkersknappar 0 problem.
Ser nästan ut som skärmen sitter närmare ratten nu också(?), dvs typ samma avstånd för att "växla" som förr.
Verkar smidigare än på min ID4 hursomhelst.
Nu säger ju de som kör med knapparna ioffsg att man lär sig fort.
Men MC-styret är förhoppningsvis inte helt upp och ned när du ska blinka ut ur rondellen.
(En liten skillnad där, greppet är inte kvar likadant och tjuvkikar man på yoke/ratt är pilarna också upp och ned så vänster pekar åt höger och vice versa.)
Måste vara en väldigt liten rondell om det är upp å ner?
Jag vrider knappt på ratten i de flesta rondeller här(om dom är väldigt små brukar jag köra rakt över, som bussar & lastbilar gör )
Det är då väldigt vanligt att yoken är upp- och ned i rondeller för mig, men jag kör väl i fel rondeller, eller så är min MSP trasig.
Tycker inte att spakar är en dealbreaker. Körde en Plaid med Yoke och ratten var ju ett ”större” problem än bristen på spakar.
Dock blev man ju van ganska fort.
Däremot kan man ju inte likställa blinkers på MC med att ha knappar på en ratt i en bil. Helt olika saker
Sista inlägget från mej ang. spak
Men, jag har haft nöjet att uppleva helt svart skärm. Inte många ggr. Men runt ett tiotal ggr. Då har det varit skönt att kunna köra utan behov av skärmen.
Men som ni säger, jag kommer vänja mej.
Snart försvinner ratten, då kan jag helt studera de vackra omgivningarna.
På nya S/X så finns det knappar under laddplattan som aktiveras om skärmen släcka, och t.ex. om man slår på Valet mode.
Ser ut som samma lösning, kanske t.o.m samma laddplatta.