Batterigaranti, 70% av vad?
Moderator: Redaktion
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Batterigaranti, 70% av vad?
Om batterigarantin anges som ”Garantin gäller i 8 år eller 160 000 km för 70 % av dess laddningskapacitet.” på en bil där enbart bruttokapaciteten anges, hur ska man då kunna hävda att bilen har mindre än 70% av laddningskapaciteten kvar?
På våran bil visas SoH 91% i Car Scanner men kvarvarande Battery DC Capacity blir bara 39kWh vid 100% SoC. Dvs, vid SoH 100% skulle isåfall nettokapaciteten bara varit 43kWh av 50kWh brutto.
Så, är det SoH <70% som gäller för garantin så ska tillgänglig kapacitet ner under 30kWh innan man har nån nytta av garantin… eller har jag missförstått nåt?
På våran bil visas SoH 91% i Car Scanner men kvarvarande Battery DC Capacity blir bara 39kWh vid 100% SoC. Dvs, vid SoH 100% skulle isåfall nettokapaciteten bara varit 43kWh av 50kWh brutto.
Så, är det SoH <70% som gäller för garantin så ska tillgänglig kapacitet ner under 30kWh innan man har nån nytta av garantin… eller har jag missförstått nåt?
Re: Batterigaranti, 70% av vad?
Det är lite oklart om de avser hela bruttokapaciteten som batteriet kommer med, dvs den hårdkodade kapaciteten som finns i batteriets BMS.
Rebt krasst torde det vara den kapacitet som bilen presterade på WLTP-testet.
Där har jag inga direkta exskta data men från EPA-testen i USA finns det gott om data.
Både WLTP och EPA bygger på att ladda fullt och köra helt tomt tills bilen inte rör sig längre.
70% av den energin bör vara det som gäller egentligen, då officiella siffrorna bygger på det.
Tesla brukar dock dölja lite degradering (några procent) innan räckvidden börjar visa kortare sträcka vid full laddning.
Man kan tänka sig att de kommer att hävda den nivån, även om inte det är korrekt ur certifierad räckvidd.
Vilken bilmodel/år gäller det?
Rebt krasst torde det vara den kapacitet som bilen presterade på WLTP-testet.
Där har jag inga direkta exskta data men från EPA-testen i USA finns det gott om data.
Både WLTP och EPA bygger på att ladda fullt och köra helt tomt tills bilen inte rör sig längre.
70% av den energin bör vara det som gäller egentligen, då officiella siffrorna bygger på det.
Tesla brukar dock dölja lite degradering (några procent) innan räckvidden börjar visa kortare sträcka vid full laddning.
Man kan tänka sig att de kommer att hävda den nivån, även om inte det är korrekt ur certifierad räckvidd.
Vilken bilmodel/år gäller det?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: Batterigaranti, 70% av vad?
Många appar dribblar till det nå så fruktansvärt med brutto/netto/buffer mm så de går inte använda.
Du ska räkna med hela batterikapaciteten inkl. Buffer.
Du ska räkna med hela batterikapaciteten inkl. Buffer.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Batterigaranti, 70% av vad?
Peugeot e-208 2020 som enligt nedan antagande skulle haft 46.3 kWh netto som ny, men det är ju inget Stellantis har utlovat.
https://ev-database.org/car/1168/Peugeot-e-208
https://ev-database.org/car/1168/Peugeot-e-208
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Batterigaranti, 70% av vad?
Peugeot e-208 2020 som enligt nedan antagande skulle haft 46.3 kWh netto som ny, men det är ju inget Stellantis har utlovat.AAKEE skrev: ↑03 sep 2023 15:57Det är lite oklart om de avser hela bruttokapaciteten som batteriet kommer med, dvs den hårdkodade kapaciteten som finns i batteriets BMS.
Rebt krasst torde det vara den kapacitet som bilen presterade på WLTP-testet.
Där har jag inga direkta exskta data men från EPA-testen i USA finns det gott om data.
Både WLTP och EPA bygger på att ladda fullt och köra helt tomt tills bilen inte rör sig längre.
70% av den energin bör vara det som gäller egentligen, då officiella siffrorna bygger på det.
Tesla brukar dock dölja lite degradering (några procent) innan räckvidden börjar visa kortare sträcka vid full laddning.
Man kan tänka sig att de kommer att hävda den nivån, även om inte det är korrekt ur certifierad räckvidd.
Vilken bilmodel/år gäller det?
https://ev-database.org/car/1168/Peugeot-e-208
Re: Batterigaranti, 70% av vad?
Jag kan inget om pegueoten men ev-database och car-info brukar ha batteristorlek på ryktesnivå. Dvs, ofta heeeelt fel.
Du ska nog inte utgå feån zeras värden och du ska nog ha koll på vad programmen du anvöbder visar, om de avser ”brutto” eller ”netto”.
Tar du regnumret och kikar på transportstyrelsen kan du hitta WLTP-range och förbrukning. Förbrukningen innefattar förluster vid laddning etc så 85% av WLTP x förbrukning blir ungefär det bilen är certifierad med.
Du ska nog inte utgå feån zeras värden och du ska nog ha koll på vad programmen du anvöbder visar, om de avser ”brutto” eller ”netto”.
Tar du regnumret och kikar på transportstyrelsen kan du hitta WLTP-range och förbrukning. Förbrukningen innefattar förluster vid laddning etc så 85% av WLTP x förbrukning blir ungefär det bilen är certifierad med.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Batterigaranti, 70% av vad?
85% x 336 km x 166 Wh/km = 47.4 kWh.AAKEE skrev: ↑03 sep 2023 16:43Jag kan inget om pegueoten men ev-database och car-info brukar ha batteristorlek på ryktesnivå. Dvs, ofta heeeelt fel.
Du ska nog inte utgå feån zeras värden och du ska nog ha koll på vad programmen du anvöbder visar, om de avser ”brutto” eller ”netto”.
Tar du regnumret och kikar på transportstyrelsen kan du hitta WLTP-range och förbrukning. Förbrukningen innefattar förluster vid laddning etc så 85% av WLTP x förbrukning blir ungefär det bilen är certifierad med.
Då är den isåfall nu nere på 82% av laddningskapaciteten även om SoH visas som 91%.
Re: Batterigaranti, 70% av vad?
BEV[e-Rage] skrev: ↑03 sep 2023 17:1085% x 336 km x 166 Wh/km = 47.4 kWh.AAKEE skrev: ↑03 sep 2023 16:43Jag kan inget om pegueoten men ev-database och car-info brukar ha batteristorlek på ryktesnivå. Dvs, ofta heeeelt fel.
Du ska nog inte utgå feån zeras värden och du ska nog ha koll på vad programmen du anvöbder visar, om de avser ”brutto” eller ”netto”.
Tar du regnumret och kikar på transportstyrelsen kan du hitta WLTP-range och förbrukning. Förbrukningen innefattar förluster vid laddning etc så 85% av WLTP x förbrukning blir ungefär det bilen är certifierad med.
Då är den isåfall nu nere på 82% av laddningskapaciteten även om SoH visas som 91%.
Har du stenkoll på att det är hela kapaciteten?Battery DC Capacity blir bara 39kWh
(Det är inte så att byffert på ca 5kWh tillkommer?)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Batterigaranti, 70% av vad?
Nej, stenkoll har jag knappast och jag undrar just hur man isåfall får det? Frågan är ju hur någon kan lyckas hävda att en elbil har under 70% av laddningskapaciteten för att få batteriet utbytt på garantin?AAKEE skrev: ↑03 sep 2023 17:39BEV[e-Rage] skrev: ↑03 sep 2023 17:1085% x 336 km x 166 Wh/km = 47.4 kWh.AAKEE skrev: ↑03 sep 2023 16:43Jag kan inget om pegueoten men ev-database och car-info brukar ha batteristorlek på ryktesnivå. Dvs, ofta heeeelt fel.
Du ska nog inte utgå feån zeras värden och du ska nog ha koll på vad programmen du anvöbder visar, om de avser ”brutto” eller ”netto”.
Tar du regnumret och kikar på transportstyrelsen kan du hitta WLTP-range och förbrukning. Förbrukningen innefattar förluster vid laddning etc så 85% av WLTP x förbrukning blir ungefär det bilen är certifierad med.
Då är den isåfall nu nere på 82% av laddningskapaciteten även om SoH visas som 91%.Har du stenkoll på att det är hela kapaciteten?Battery DC Capacity blir bara 39kWh
(Det är inte så att byffert på ca 5kWh tillkommer?)
Jag angav bara de siffror som Car Scanner visade efter jag laddat fullt.
Vet ju inte ens om Stellantis skulle bli övertygade av en test med en AVILOO.
https://aviloo.com/battery-test.html
Re: Batterigaranti, 70% av vad?
De gör nog en egen test.BEV[e-Rage] skrev: ↑03 sep 2023 18:38Nej, stenkoll har jag knappast och jag undrar just hur man isåfall får det? Frågan är ju hur någon kan lyckas hävda att en elbil har under 70% av laddningskapaciteten för att få batteriet utbytt på garantin?AAKEE skrev: ↑03 sep 2023 17:39BEV[e-Rage] skrev: ↑03 sep 2023 17:1085% x 336 km x 166 Wh/km = 47.4 kWh.AAKEE skrev: ↑03 sep 2023 16:43Jag kan inget om pegueoten men ev-database och car-info brukar ha batteristorlek på ryktesnivå. Dvs, ofta heeeelt fel.
Du ska nog inte utgå feån zeras värden och du ska nog ha koll på vad programmen du anvöbder visar, om de avser ”brutto” eller ”netto”.
Tar du regnumret och kikar på transportstyrelsen kan du hitta WLTP-range och förbrukning. Förbrukningen innefattar förluster vid laddning etc så 85% av WLTP x förbrukning blir ungefär det bilen är certifierad med.
Då är den isåfall nu nere på 82% av laddningskapaciteten även om SoH visas som 91%.Har du stenkoll på att det är hela kapaciteten?Battery DC Capacity blir bara 39kWh
(Det är inte så att byffert på ca 5kWh tillkommer?)
Jag angav bara de siffror som Car Scanner visade efter jag laddat fullt.
Vet ju inte ens om Stellantis skulle bli övertygade av en test med en AVILOO.
https://aviloo.com/battery-test.html
Tesla skulle inte ge dig ett nytt batteri utan ett som klarar 70% fram till garantin går ut. Så är man nära garantins slut kanske man teoretiskt kunde få ett med 75-80% om de hade så slitna batterier.
Hos Tesla är det ingen ide att gorma innan man är under 70%, vilket jag inte ens vet om någon varit på ren normal degradering, isf har de gått sönder på ngt sätt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
-
- Inlägg: 574
- Blev medlem: 13 apr 2019 09:29
Re: Batterigaranti, 70% av vad?
Nej, så är det förstås och tanken är väl att väldigt få ska ha nån nytta av en batterigaranti.AAKEE skrev: ↑03 sep 2023 20:17De gör nog en egen test.BEV[e-Rage] skrev: ↑03 sep 2023 18:38Nej, stenkoll har jag knappast och jag undrar just hur man isåfall får det? Frågan är ju hur någon kan lyckas hävda att en elbil har under 70% av laddningskapaciteten för att få batteriet utbytt på garantin?AAKEE skrev: ↑03 sep 2023 17:39BEV[e-Rage] skrev: ↑03 sep 2023 17:1085% x 336 km x 166 Wh/km = 47.4 kWh.AAKEE skrev: ↑03 sep 2023 16:43Jag kan inget om pegueoten men ev-database och car-info brukar ha batteristorlek på ryktesnivå. Dvs, ofta heeeelt fel.
Du ska nog inte utgå feån zeras värden och du ska nog ha koll på vad programmen du anvöbder visar, om de avser ”brutto” eller ”netto”.
Tar du regnumret och kikar på transportstyrelsen kan du hitta WLTP-range och förbrukning. Förbrukningen innefattar förluster vid laddning etc så 85% av WLTP x förbrukning blir ungefär det bilen är certifierad med.
Då är den isåfall nu nere på 82% av laddningskapaciteten även om SoH visas som 91%.Har du stenkoll på att det är hela kapaciteten?Battery DC Capacity blir bara 39kWh
(Det är inte så att byffert på ca 5kWh tillkommer?)
Jag angav bara de siffror som Car Scanner visade efter jag laddat fullt.
Vet ju inte ens om Stellantis skulle bli övertygade av en test med en AVILOO.
https://aviloo.com/battery-test.html
Tesla skulle inte ge dig ett nytt batteri utan ett som klarar 70% fram till garantin går ut. Så är man nära garantins slut kanske man teoretiskt kunde få ett med 75-80% om de hade så slitna batterier.
Hos Tesla är det ingen ide att gorma innan man är under 70%, vilket jag inte ens vet om någon varit på ren normal degradering, isf har de gått sönder på ngt sätt.
Kan ju vara bra att veta för de som tänkt köpa en några år gammal elbil och tänkt köra den lika länge som en begagnad fossilbil. Dvs, behöver du en SR så köp en LR..
