En fråga bara till alla er som argumenterar för blinkers knappar, varför är detta bättre? Personligen kan jag inte se en enda anledning för mig som konsument varför detta skulle vara bättre.
Jag kan dock se flera anledningar varför tesla göra de, men de är bara fördelar för tesla som företag.
Alla? Jag har inte sett någon som tycker det är bättre. Dock många som tycker det funkar OK
Jag tycker det är uselt, men jag tycker Highland verkar helt fantastisk. IMO verkar vikten av blinkersplaceringen fått helt orimliga proportioner. Ja, det suger, men det är imo en nackdel vs kanske 20 fördelar med den nya modellen.
Ja de var väl fel ord att säga alla men låter som en hel del gillar de..
Och jo jag håller med om att de varnar finnas en massa nya fina saker i denna bilen men jag ser helt klart blinkspaken som en ganska stor nackdel för en person som försöker efterleva lagen
En fråga bara till alla er som argumenterar för blinkers knappar, varför är detta bättre? Personligen kan jag inte se en enda anledning för mig som konsument varför detta skulle vara bättre.
Jag kan dock se flera anledningar varför tesla göra de, men de är bara fördelar för tesla som företag.
Alla? Jag har inte sett någon som tycker det är bättre. Dock många som tycker det funkar OK
Jag tycker det är uselt, men jag tycker Highland verkar helt fantastisk. IMO verkar vikten av blinkersplaceringen fått helt orimliga proportioner. Ja, det suger, men det är imo en nackdel vs kanske 20 fördelar med den nya modellen.
Ja de var väl fel ord att säga alla men låter som en hel del gillar de..
Och jo jag håller med om att de varnar finnas en massa nya fina saker i denna bilen men jag ser helt klart blinkspaken som en ganska stor nackdel för en person som försöker efterleva lagen
För mig är det en fullständig självklarhet att blinka ut ur rondeller (även in vid vänstersväng). Så svårt är det inte med knapparna, även om det tar ett tag att vänja sig.
Jag körde BMW i 28 år innan jag bytte till Tesla. Jag använde blinkers under BMW-tiden och har fortsatt med det även när jag kör Tesla. Visserligen är blinkersspaken på Teslan lite mindre distinkt, men den har fungerat. Hoppas inte det blir svårare med rattknappar.
Sista inlägget från mej ang. spak
Men, jag har haft nöjet att uppleva helt svart skärm. Inte många ggr. Men runt ett tiotal ggr. Då har det varit skönt att kunna köra utan behov av skärmen.
Men som ni säger, jag kommer vänja mej.
Snart försvinner ratten, då kan jag helt studera de vackra omgivningarna.
Finns knappar över huvudet. Vid lysknapparna.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Det var ett väldigt liv om blinkersknapparna. Jag råkade få dem i min S och det tar 4 veckor att vänja sig för en normalbegåvad. Det är inte så att jag inte lyckas blinka mig ut ur rondeller och det är inte svårt att trycka på knapparna (de är inte "tröga" eller "svåra" på något sätt). Man trycker på en massa knappar hela dagarna på olika ställen.. Ni kan vara helt lugna - de flesta av er kommer klara detta utmärk.
I Out of Spec-videon ser det ut som att "skidluckan" försvunnit, att sätet delas 60/40 istället för 40/20/40 eller nåt liknande tidigare?
Det är väl bara Y som har 40/20/40?
Model S: Plaid, Deep Blue
Model X: 100D, Silver Metallic, 7-sits, HW3, all inclusive
Såld: SP100DL, Pearl white, CD, 21" Black Arachnid
Såld: SP90D, folierad mörkblå + chrome delete
Såld: SP85+ classic
Såld: SP85+ med AP1 http://---
Jag tycker inte att det är det minsta konstigt att blinkersknapparna väcker debatt. Det är en stor förändring av en funktion som i princip alla bilar har haft i likadan form i decennier. Det är universellt. Det är ett obestridligt faktum att det blir en inlärningsperiod att istället använda knappar på en ratt. Och då krävs det att man kör den regelbundet.
Men för nån som inte kör bilen så ofta, och det kan ju vara flera i en familj som skulle vilja köra bilen då och då, men inte gör det så ofta. För dem är det inte så lätt. Och speciellt då att blinka ut ur en rondell eller att snabbt växla mellan höger och vänstersvängar med stora rattutslag. Båda scenarierna har tagits upp här i tråden.
Det jag ser är att det faktiskt blir ett trafiksäkerhetsproblem om nån ovan förare inte klarar av att blinka korrekt i alla situationer. Är det rimligt att en specifik bilmodell kräver en viss inlärningsperiod och en viss regelbundenhet i användandet för att den ska gå att framföra lika trafiksäkert som en bil med blinkersspak? När man lär sig att köra bil så lär man in en massa moment och manövrar så att de sitter i ryggmärgen. Att hitta blinkersspaken är en sån. Man ska inte behöva tänka för att veta hur man ska blinka, i synnerhet inte när man svänger ut ur en rondell; då behövs ens fokus på andra saker.
Jag är helt övertygad om att ifall man ställde sig i en rondell och förde jämförande statistik på korrekt blinkande ut ur rondell mellan gamla och nya model 3 så skulle man se att förare av den nya blinkar ut ur en rondell mer sällan.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
Det jag ser är att det faktiskt blir ett trafiksäkerhetsproblem om nån ovan förare inte klarar av att blinka korrekt i alla situationer. Är det rimligt att en specifik bilmodell kräver en viss inlärningsperiod och en viss regelbundenhet i användandet för att den ska gå att framföra lika trafiksäkert som en bil med blinkersspak? När man lär sig att köra bil så lär man in en massa moment och manövrar så att de sitter i ryggmärgen. Att hitta blinkersspaken är en sån. Man ska inte behöva tänka för att veta hur man ska blinka, i synnerhet inte när man svänger ut ur en rondell; då behövs ens fokus på andra saker.
Jag håller med dig fullt ut Jerker. Det finns flera stora tvåfiliga rondeller där man behöver ligga i vänsterfil och sedan ska korsa högerfilen när man ska köra ut, ex. Brommaplansrondellen är väldigt komplex och där är samförstånd med övriga trafikanter essentiellt för att undvika krock. Ligger man i vänsterfil och ska ut behöver man då ha koll i backspegeln, döda vinkeln samt framåt för att säkerställa att det inte slår om till rött eller att en cyklist ska passera vägen där man ska ut ur rondellen. Att då sitta och leta på ratten efter högerblinkers är rent ut sagt trafikfarligt.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
All denna minimalism, men varför behåller Tesla de fysiska justeringsknapparna för stolarna?
Borde ju vara väldigt lätt att flytta även dessa reglage till skärmen.
Jag undrar mest varför backspeglarna är kvar?
De tar vind och många verkar tycka att det funkar bra att titta på skärmen.
Det fattar inte jag heller. Vill minnas att det varit snack om regulatoriska problem i USA?
Personligen tycker jag kameraspeglar är superbra.
Jobbigt att bedöma avstånd till förbikörande fordon med kameraspeglar, jag gillar det inte.
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14