Legato skrev: ↑05 sep 2023 18:13
Jerker skrev: ↑05 sep 2023 17:07
Legato skrev: ↑05 sep 2023 15:05
Jerker skrev: ↑05 sep 2023 15:02
Man tar bort den, sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. Har funkat fint i 4 år för mig på 3:an!
Väldigt dålig ide imo. Stor risk att den inte går att få loss sedan, liksom att låset rostar igen.
Klassiskt fel på Teslor, vanlig anledning till nedslag på besiktningen.
Det är inte så farligt med att kroken fastnar. Det man måste ha är ett lock över låset. Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år. Det räcker.
F.ö. så skulle jag aldrig välja losstagbar krok om det gick att få fast. Bara dumheter och en källa till fel.
Det är stor skillnad mellan det du först sa:
"sätter dit kroken och tar aldrig bort den igen. "
Vs det du nu säger:
"Och sen ska man ta loss den ett par ggr/år."
Det senare duger säkert allt som oftast, men inte det första. Tro mig, jag har sett en
massa KVD-Teslor med detta problem.
Sant. Men jag tog aldrig bort den på tre år. Det var inte nåt problem alls att få bort kroken. Problemet var att låset rostat ihop så det fick jag byta. Men jag hade ju inget lock. Med nytt lås och lock så var det inget problem alls efter att kroken hade suttit i ett år efter besiktningen.
Så det var min slutsats, att om man är lite rädd för att den ska fastna, se till att ha lock på låset och lossa kroken ett par ggr/år (överdrivet, jag vet) så är det definitivt ingen fara. Grejen är att jag, som använder släpp titt som tätt, aldrig skulle stå ut med att hålla på och ta av och sätta på kroken, i många fall flera ggr i veckan.
Så: Om man vill ha kroken på för jämnan, och är av en ängslig natur, så kan man säkert stå ut med att lossa den ett par ggr/år. Men inte ens det tror jag är nödvändigt (eftersom min lossade lätt efter 3 år och 9000 mil).