Tesla wall connector och Tibber

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Tesla wall connector och Tibber

Inlägg av xms67 »

Lite okunnig och ivrig som jag är när man beställer en ny bil så beställde jag Teslas wall connector. Nu sa en granne att den inte fungerar med Tibber. Stämmer det? Han menade inte att det är helt omöjligt att ladda utan att de flesta smarta funktioner inte kommer fungera. Stämmer det..? :shock:
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare

Re: Tesla wall connector och Tibber

Inlägg av Ilduce77 »

Zaptec, Charge amps eller easee är det väl som gäller med Tibber?
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare

Inlägg av lukin »

Som jag förstått det:
Tibber kan inte prata direkt med boxen, men Tibber kan prata med bilen och fixa smartladdning den vägen.

Däremot kan Tibber inte agera belastningsvakt med Tibber Pulse mot Wall Connector.
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Vad betyder det att den inte kan agera belastningsvakt? Får man ingen lastbalansering?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare
Referralkod: ts.la/filip98503

Inlägg av Skyvandrare »

Kombinationen med bil och Wall charger från Tesla ger enligt mig en mycket lätthanterad och problemfri laddning. Vi har smart styrning på hembatteri och värmepump men har valt att hålla bilen på ”dum” nattladdning och effektbegränsning. Statistiskt är spotpriset tillräckligt bra på natten/morgonkvisten och det gör också att laddningen blir prioriterad, då övriga smarta laster begränsas av lastvakt.

Så fundera på om du måste styra laddningen smart?

Lycka till med nya bilen!
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Volvo C30 A-traktor HVO100
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

xms67 skrev: 08 sep 2023 11:15
Lite okunnig och ivrig som jag är när man beställer en ny bil så beställde jag Teslas wall connector. Nu sa en granne att den inte fungerar med Tibber. Stämmer det? Han menade inte att det är helt omöjligt att ladda utan att de flesta smarta funktioner inte kommer fungera. Stämmer det..? :shock:
Vad är du ute efter för smarta funktioner? Du kan ju bara ladda ner Gridio till din mobil så sköter den smartladdning åt dig till exempel. Gratis.

Då behöver du inte Tibber eller någon särskild laddbox.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Skyvandrare skrev: 08 sep 2023 12:12
Kombinationen med bil och Wall charger från Tesla ger enligt mig en mycket lätthanterad och problemfri laddning. Vi har smart styrning på hembatteri och värmepump men har valt att hålla bilen på ”dum” nattladdning och effektbegränsning. Statistiskt är spotpriset tillräckligt bra på natten/morgonkvisten och det gör också att laddningen blir prioriterad, då övriga smarta laster begränsas av lastvakt.

Så fundera på om du måste styra laddningen smart?

Lycka till med nya bilen!
Hur mycket kan man styra laddningen via bilen och appen om man har Wall Connector och Tibber? Slå på och av? Timer för start och stopp?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Steppenwolf
Teslaägare

Inlägg av Steppenwolf »

Har inte Wall Connector men har en Tesla MY.

Jag laddade först med Teslas App innan jag fick min Zaptec Go installerad. Funkade faktiskt bättre än jag trott. Så när jag fick min Zaptec installerad var det nästan lite av en besvikelse att det inte blev bättre:-)

Du kan bestämma när bilen ska börja ladda, och/eller när den ska vara färdigladdad.
Användarvisningsbild
Faradinho
Teslaägare

Inlägg av Faradinho »

slugger75 skrev: 08 sep 2023 12:40
Vad är du ute efter för smarta funktioner? Du kan ju bara ladda ner Gridio till din mobil så sköter den smartladdning åt dig till exempel. Gratis.

Vill du berätta mer hur Gridio fungerar, tacksamt.
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Det funkar jättebra med Tibber och Wall Connector. Du integrerar bilen i Tibbers app och efter det så laddar den bilen på de billigaste timmarna, till nästa morgon, eller när du ställt in den. Jag har kört så i flera år. Behövs ingen speciell laddbox alls.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Ni som kör Wall Connector, ni saknar inte lastbalansering?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Nyren
Teslaägare

Inlägg av Nyren »

Inte det minsta, men jag har bara en elbil att ladda. Det har hänt nån gång för flera år sen att jag smällde en huvudsäkring när det var svinkallt ute och värmepanna och ugnen var på samtidigt som jag laddade. Men det är lätt löst genom att sätta ner laddströmmen i bilen om det är så kallt.
Model Y Performance Svart
Model 3 LR Deep Blue metallic.
Model S 75D Deep Blue metallic - Såld
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

Faradinho skrev: 08 sep 2023 13:06
slugger75 skrev: 08 sep 2023 12:40

Vill du berätta mer hur Gridio fungerar, tacksamt.
Tja, man laddar ner appen till sin mobil. Det kostar inget. Därefter ger man appen tillgång till Teslans API. Sen ställer du in i appen vilken tid på dagen du vill att din bil ska vara färdigladdad. Sen varje gång du pluggar i laddaren så kollar appen timpriset, och sen laddar den när det är som billigast men ser ändå till att din bil är färdigladdad den tid som du har ställt in att du vill att den ska vara färdig.

Finns en lite äldre tråd här:
viewtopic.php?t=26096

Du kan ha vilket abonnemang som helst, och vilken laddbox som helst. Jag är faktiskt förvånad att inte fler har upptäckt den.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

xms67 skrev: 08 sep 2023 13:15
Nej.
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Referralkod: ts.la/tony98579

Inlägg av Trean »

Ställ bara in i bilen att den ska börja ladda vid tidpunkt när det är låg last i elnätet och låga elpriser. Så mycket smartare än så blir det inte även med Tibber. Kolla på historiska elpriser och välj en tidpunkt när bilen ska börja ladda.
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare

Inlägg av Skyvandrare »

Nej.

Med en bil kan du ställa max ström i WC eller i bilen. Med två WC (gen3) kan du ställa max ström för dem gemensamt (intern lastbalansering).

Som andra också sagt, i bilen/appen är det enkelt att styra laddningen. Pröva det först innan du börjar styra laddbox eller lastbalansera.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Nej, inte med Teslorna.

Det hade varit bekvämt att ha till fruns Zoe, men vi har överlevt 4-5 år med hennes två olika Zoes - så det står inte så högt på önskelistan.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

dstr skrev: 08 sep 2023 17:37
Nej, inte med Teslorna.

Det hade varit bekvämt att ha till fruns Zoe, men vi har överlevt 4-5 år med hennes två olika Zoes - så det står inte så högt på önskelistan.
Varför inte till Teslorna men kanske till Zoe?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Jag har själv en Easee som du inte kan köpa men fördelen med Easee och zaptec är att du kan smart ladda oavsett vad de är föe bil eftersom Tibber så styr boxen istället för bilen.

Jag skulle alla dagar välja en Tibber/ greenly styrd box framför någon annan box då jag hoppas kunna ha boxen längre än bilen ( trots Easee problem).
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Skyvandrare
Teslaägare

Inlägg av Skyvandrare »

xms67 skrev: 08 sep 2023 18:23
dstr skrev: 08 sep 2023 17:37
Nej, inte med Teslorna.

Teslas bilar och app har bra och enkel inställning av laddning. Zoe, Leaf, Mokka-e, äldre MG mfl har betydligt sämre eller obefintliga inställningsmöjligheter i bil och app.
Senast redigerad av Skyvandrare, redigerad totalt 1 gånger.
MYP 2022
M3 SR+ 2020
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare

Inlägg av ANLI »

Använder själv Tesla Wall Connector.
Billig men totalt ointelligent förutom att den kan förhindra elstöld.

Tibber väcker bilen ca 5 ggr per timme vilket drar mycket energi från batteri och sliter på kontaktorn.
Blir att att styra laddningen till ofta småtimmarna från appen med timpris fr o m nyår.
Lite mer planering om man också ska hålla lågt SOC.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Nu har jag ringt till två jag känner som har Tessla och Tibber. En har Tesla WC och en har någon box han köpt från Tibber. Ingen hade reflekterat över smart laddning. Han med Tibberboxen sätter i laddsladden och laddar enligt funktionen lägsta pris. Inte tänkt mer på det efter han fick bilen.

Han med WC styr mer via appen. Han hade överhuvudtaget inte reflekterat över ett annat sätt att ladda. Normalt har han laddningen på 01:00 till 05:00 om jag fattade rätt. Dock har han ”bränt” några säkringar i huset när han slagit på laddningen och inte tänkt på att mycket annat är igång.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

xms67 skrev: 08 sep 2023 18:23
Tibber kan slå på/av laddningen på Teslan via teslans API, så den laddar när det är billigt - oavsett vilken laddare den är kopplad till. Jag kan själv scripta via Home Assistant att Teslan inte laddar när vi lagar mat osv.

Zoe'n är rå-dum. Den kan inte styras utifrån öht. Då vore det bra att ha en smart laddbox som slår på/av laddningen när det behövs och/eller när det är billigt.
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Det är väldigt bekvämt att ha en laddbox med lastbalansering eftersom det fungerar med alla laddbara bilar oavsett märke. Ni kanske har långväga bekanta med elbil som ni vill låta ladda hos er när de är på besök, eller så kanske ni köper en laddbar bil av annat fabrikat längre fram.
Speciellt om ni har proppar istället för vippknappar är det praktiskt, propparna är ju annars givetvis slut hemma när säkringen väl går och ingen affär öppen.

Enda egentliga nackdelen med att ha en annan laddbox är att du inte får nån knapp på laddkabeln för att avsluta laddningen och öppna laddluckan med. Allt annat är smidigare.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
TWN
Teslaägare

Inlägg av TWN »

Så vilken box rekommenderas? Väntar på en MYLR
Skriv svar