Räkna hem en Model Y

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Pulkan
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 sep 2023 19:51

Räkna hem en Model Y

Inlägg av Pulkan »

Hej

Jag äger idag en Volkswagen Passat 2.0 TDI 4-motion 2019 och har börjat tröttna på dieselpriser och servicekostnader.
Om cirka 3 månader är det dags för den stora servicen samt inspektionsservice vilket kostar en del. Börjar bli dags för däckbyte och bromsarna behöver bytas snart.

Det är många stora kostnader på ingång helt enkelt som jag gärna vill slippa, köpte dessutom bilen med lån innan alla räntehöjningar. Räntan på lånet ligger på 7,95% idag vilket stör mig enormt.

Jag inser att jag inte kommer spara pengar på att byta men jag känner att jag lika gärna kan ha en fin elbil (jag gillar teknik) istället för min Passat för typ samma pengar.

Jag använde motormännens kalkyl för vad min nuvarande bil kostar i månaden och det hamnade på 10740kr/månaden.
Den räknar ju med bränsle, försäkring, värdeminskning osv. Vet inte exakt hur skarp denna beräkning är men den ligger till grund för mina tankar på byte iallafall.

Jag har möjlighet genom mitt jobb att ta ut en kontobil (kostnadsneutral för företaget) och betala denna via bruttolöneavdrag. Har då kollat på en Model Y RWD, med denna så kommer det kosta mig netto ganska exakt 10.000kr/månaden. Då är allt inräknat, el räknat på 3kr/KWh 1500mil/år, försäkring, en peng för service (läggs undan till en eventuell självrisk eller däckbyte), trängselskatt (cirka 1000kr/månaden) osv. Det är en typ finansiell leasing på 36 månader med 40% restvärde utan kontantinsats, därav den höga leasingavgiften. Eventuellt övervärde får jag tillbaka, dock behöver de skattas osv.

Har jag missat att tänka på något?
Anledningen till 3kr/KWh är att jag inte har möjlighet att ladda hemma ännu, BRF'en jobbar på det. Men det finns en kommunal laddare ett stenkast från mig som kostar 3kr/KWh och kommer även ha möjlighet att ladda på jobbet för samma peng.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14593
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av taliz »

Just do it. 8-)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Walker
Teslaägare
Inlägg: 2948
Blev medlem: 01 mar 2018 21:54
Ort: Köping

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av Walker »

taliz skrev: 10 sep 2023 21:10
Just do it. 8-)
En s k ”nobrainer”. Kör! Bytte bort min dieselskoda med liknande spec 2018. Inte ångrat en sekund. Min resa har dessutom visat sig vara rena spargrisen.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av Maw »

Jag säger också kör, du får massor av fördelar med en Model Y jämfört med Passaten.

Men för att du inte ska bli besviken när du får din Model Y bör du också innan köp göra klart för dig själv vad du inte får i en Model Y som du haft i din Passat såsom parkeingssensorer, väl fungerande regnsensor, väl fungerande helljusautomatik, farthållare som alltid är tillgänglig, ambientbelysning osv
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 824
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av Jaegaern »

Maw skrev: 11 sep 2023 07:05
Jag säger också kör, du får massor av fördelar med en Model Y jämfört med Passaten.

Men för att du inte ska bli besviken när du får din Model Y bör du också innan köp göra klart för dig själv vad du inte får i en Model Y som du haft i din Passat såsom parkeingssensorer, väl fungerande regnsensor, väl fungerande helljusautomatik, farthållare som alltid är tillgänglig, ambientbelysning osv
Det här är väl ändå lite överdrivet..?

Regnsensorn ballar ur ibland beroende på hur en kamera uppfattar förhållandena. Oftast fungerar den alldeles enligt förväntan. Ibland blir man tokig på hur kass den kan vara. Så fler edge cases än en vanlig sensor, men de vanliga fallen hanteras bra.

Helljuset fungerar riktigt bra och har gjort ett bra tag nu, så det förstår jag inte varför du tar upp.

Farthållaren har alltid varit tillgänglig under mina år med model Y.

Parkeringssensorer lämnar jag helt då jag har USS på mina bilar.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av FStaake »

Provkör en Y också innan du bestämmer dig.
RWD eller LR, inte P.

Jag övertygade frun att välja en 3:a när det var dags för tjänstebil, hon var skeptisk till en början men ganska snart kom hon fram till att hon inte vill ha nån annan bil.
4 år senare står det två Y på uppfarten.
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av larjon »

Jaegaern skrev: 11 sep 2023 07:47
Maw skrev: 11 sep 2023 07:05
Jag säger också kör, du får massor av fördelar med en Model Y jämfört med Passaten.

Men för att du inte ska bli besviken när du får din Model Y bör du också innan köp göra klart för dig själv vad du inte får i en Model Y som du haft i din Passat såsom parkeingssensorer, väl fungerande regnsensor, väl fungerande helljusautomatik, farthållare som alltid är tillgänglig, ambientbelysning osv
Det här är väl ändå lite överdrivet..?

Regnsensorn ballar ur ibland beroende på hur en kamera uppfattar förhållandena. Oftast fungerar den alldeles enligt förväntan. Ibland blir man tokig på hur kass den kan vara. Så fler edge cases än en vanlig sensor, men de vanliga fallen hanteras bra.

Helljuset fungerar riktigt bra och har gjort ett bra tag nu, så det förstår jag inte varför du tar upp.

Farthållaren har alltid varit tillgänglig under mina år med model Y.

Parkeringssensorer lämnar jag helt då jag har USS på mina bilar.
Tycker inte alls att det är överdrivet. Bra att veta vad man ger sig in i.

Regnsensorn ballar ur ibland beroende på hur en kamera uppfattar förhållandena. Oftast fungerar den alldeles enligt förväntan. Ibland blir man tokig på hur kass den kan vara. Så fler edge cases än en vanlig sensor, men de vanliga fallen hanteras bra.

Min har fungerat uselt sedan dag ett. Uppenbart att en riktig sensor fungerar mycket bättre då det varit en väldigt mycket trevligare upplevelse i andra bilar. Jag har accepterat att jag får välja hastighet på torkarna manuellt.

Helljuset fungerar riktigt bra och har gjort ett bra tag nu, så det förstår jag inte varför du tar upp.

Håller inte med här heller, men å andra sidan har det inte fungerat speciellt bra i någon av mina tidigare bilar heller.

Farthållaren har alltid varit tillgänglig under mina år med model Y.

Tror att han menar att den stängs av så fort man byter fil, vilket ju är rätt irriterande i många förhållanden.
Dessutom att bilen helt plötsligt saktar ner eller bromsar är ju lite obehagligt.

Parkeringssensorer lämnar jag helt då jag har USS på mina bilar.

Fast det har ju inte de nya...


Med det sagt så skulle jag välja min model Y alla dagar i veckan ändå. Älskar den för all rolig teknik, den absolut bästa appen, draget i accelerationen, den cleana interiören, suveräna förarprofiler, lastutrymmet, det i särklass bästa användargränssnittet som finns i en bil, ljudet i stereon, track mode, laddnätverket och hur bekvämt det är med ruttplanering, osv osv
Lätt den bästa jag haft och jag skulle inte kunna tänka mig en annan bil, men har lärt mig leva utan regnsensor och farthållare.
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av larjon »

FStaake skrev: 11 sep 2023 07:56
Provkör en Y också innan du bestämmer dig.
RWD eller LR, inte P.

Jag övertygade frun att välja en 3:a när det var dags för tjänstebil, hon var skeptisk till en början men ganska snart kom hon fram till att hon inte vill ha nån annan bil.
4 år senare står det två Y på uppfarten.
Av nyfikenhet, varför inte P?
Jag älskar min och skulle betalat ännu mer i mellanskillnad för den om det behövdes.
Svart Model Y Performance
Berguv
Inlägg: 114
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av Berguv »

Hade Golf Alltrack GTD, inte ångrat en sekund.

10k/mån låter rimligt. Hoppas egentligen på 8, men det får vi se när den säljs 🤣
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av mikebike »

Jaegaern skrev: 11 sep 2023 07:47
Maw skrev: 11 sep 2023 07:05
Jag säger också kör, du får massor av fördelar med en Model Y jämfört med Passaten.

Men för att du inte ska bli besviken när du får din Model Y bör du också innan köp göra klart för dig själv vad du inte får i en Model Y som du haft i din Passat såsom parkeingssensorer, väl fungerande regnsensor, väl fungerande helljusautomatik, farthållare som alltid är tillgänglig, ambientbelysning osv
Det här är väl ändå lite överdrivet..?

Regnsensorn ballar ur ibland beroende på hur en kamera uppfattar förhållandena. Oftast fungerar den alldeles enligt förväntan. Ibland blir man tokig på hur kass den kan vara. Så fler edge cases än en vanlig sensor, men de vanliga fallen hanteras bra.

Helljuset fungerar riktigt bra och har gjort ett bra tag nu, så det förstår jag inte varför du tar upp.

Farthållaren har alltid varit tillgänglig under mina år med model Y.

Parkeringssensorer lämnar jag helt då jag har USS på mina bilar.
Någon regnsensor finns ju inte, det är själva grunden till problemet.

Avbländningen fungerar bättre än tidigare, men dels tar det för lång tid att tända upp efter möte, dels slås det på mitt inne i stan.
Sedan väntar vi fortfarande på "matrixfunktionen".

Farthållaren sänker farten eller stängs av vid lite lätt dimma, regn eller när man spolar rutan!

Jag tackade nej till en bil i maj, delvis p.g.a. att den saknade parkeringssensorer.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av jonasl »

larjon skrev: 11 sep 2023 08:54

Tror att han menar att den stängs av så fort man byter fil, vilket ju är rätt irriterande i många förhållanden.
Dessutom att bilen helt plötsligt saktar ner eller bromsar är ju lite obehagligt.

Parkeringssensorer lämnar jag helt då jag har USS på mina bilar.

Fast det har ju inte de nya...
Det är bara filhållningen som stängs av när man byter fil, inte farthållaren. Men farthållaren är inte lika bra som på många andra bilar, den är ibland lite inkonsekvent i sin funktion.

USS vetetusan om jag hade velat vara utan faktiskt. Det är en stor bil..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pulkan skrev: 10 sep 2023 20:10
Har jag missat att tänka på något?
Är lastförankring viktigt?

Enligt uppg. i ngn annan tråd så är det bara Y från Berlin som har fyra lastförankringsöglor i bagageutrymmet. Hittills har Y från Kina tydligen inte haft det. Jag vet dock inte om detta kan ändras i kommande leveranser. Oavsett får du dubbelkolla det här om det är viktigt. Gissar att Tesla går med på att leverera bil från Berlin om man anger det här som anledning.

I övrigt kanske ngt sånt här kan vara av intresse:

viewtopic.php?p=737982#p737982
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
DonElon
Inlägg: 34
Blev medlem: 07 sep 2015 10:41

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av DonElon »

Pulkan skrev: 10 sep 2023 20:10
Har jag missat att tänka på något?
Tänk på att du missar pensionsavsättningar med att ta förmånsbil på bruttolönen.
Så ta med den lägre pensionen i kalkylen.

https://www.placera.se/placera/redaktio ... xling.html
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av Maw »

DonElon skrev: 11 sep 2023 10:24
Pulkan skrev: 10 sep 2023 20:10
Har jag missat att tänka på något?
Tänk på att du missar pensionsavsättningar med att ta förmånsbil på bruttolönen.
Så ta med den lägre pensionen i kalkylen.

https://www.placera.se/placera/redaktio ... xling.html

Det beror på men värt att tänka på förstås.

Så långe man håller sig över gränsen för statlig skatt så påverkas inte den statliga pensionen. När det gäller tjänstepensionen så beror det på arbetsgivaren, t ex min arbetsgivare rapporterar in den lön jag har före kostnaden för personalbil så min tjänstepension påverkas inte. Totalt sett påverkas min pension därför inte av att jag har personalbil
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av slugger75 »

DonElon skrev: 11 sep 2023 10:24
Pulkan skrev: 10 sep 2023 20:10
Har jag missat att tänka på något?
Tänk på att du missar pensionsavsättningar med att ta förmånsbil på bruttolönen.
Så ta med den lägre pensionen i kalkylen.

https://www.placera.se/placera/redaktio ... xling.html
Det är inte alls säkert.

Alla tre arbetsgivare jag har haft personalbil (kontobil) hos har kompenserat för detta med separata pensionsinsättningar.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6493
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av spacecoin »

mikebike skrev: 11 sep 2023 09:08
Avbländningen fungerar bättre än tidigare, men dels tar det för lång tid att tända upp efter möte, dels slås det på mitt inne i stan.
Sedan väntar vi fortfarande på "matrixfunktionen".
Jag körde i mörker i en timme igår och jag förstår inte varför det ska ta 3-5 sekunder att koppla på helljuset efter möte. Hur svårt kan det vara? Avbländningen är helt perfekt nu, men det tog tre år från att jag köpte min bil till det blev användbart...

Att Tesla inte har adaptiva strålkastare efter 3-4 år med matrix är lika dumt som märkligt.

Med det sagt är MY en mycket fin bil. Provkör och köp! Hoppa över Eap/Fsd och ha rimliga förväntningar på kvalitet och service. Jag räknade till 14 servicebesök (varav 2-3 är "regelbunden service") på 4 år för egen del (MX). En ny MY är säkert bättre kvalitet än min bil.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av mikebike »

Maw skrev: 11 sep 2023 10:47
Så långe man håller sig över gränsen för statlig skatt så påverkas inte den statliga pensionen.
Jag har aldrig någonsin legat över den gränsen, och kommer aldrig att göra det heller. :roll:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av larjon »

spacecoin skrev: 11 sep 2023 11:27
mikebike skrev: 11 sep 2023 09:08
Avbländningen fungerar bättre än tidigare, men dels tar det för lång tid att tända upp efter möte, dels slås det på mitt inne i stan.
Sedan väntar vi fortfarande på "matrixfunktionen".
Att Tesla inte har adaptiva strålkastare efter 3-4 år med matrix är lika dumt som märkligt.
Känns det inte rätt så troligt att det är en hårdvarubegränsning kopplat till satsningen på vision only?
Annars är det ju som sagt riktigt skumt att man sätter i dyrare teknik som ändå inte går att använda...
Svart Model Y Performance
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6493
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av spacecoin »

larjon skrev: 11 sep 2023 13:01
spacecoin skrev: 11 sep 2023 11:27
mikebike skrev: 11 sep 2023 09:08
Avbländningen fungerar bättre än tidigare, men dels tar det för lång tid att tända upp efter möte, dels slås det på mitt inne i stan.
Sedan väntar vi fortfarande på "matrixfunktionen".
Att Tesla inte har adaptiva strålkastare efter 3-4 år med matrix är lika dumt som märkligt.
Känns det inte rätt så troligt att det är en hårdvarubegränsning kopplat till satsningen på vision only?
Annars är det ju som sagt riktigt skumt att man sätter i dyrare teknik som ändå inte går att använda...
Jag tror inte man behöver annan hårdvara för att analysera ljusbilden och vägen, men jag vet knappt hur AFS (adaptive front lighting system) funkar mer än på en väldigt hög nivå.

Ultraljudssensorerna eller radarn har ju i alla fall inget med AFS att göra så att Tesla tagit bort dem bör ju inte påverka. Min gissning är att Tesla helt enkelt inte bryr sig om AFS just nu. Dom har "matrix" och folk brukar förutsätta att matrix = AFS.

Bard säger:
Adaptive headlights (also known as cornering lights or swiveling headlights) are a type of headlight that automatically adjust their beam pattern to follow the direction of the car. This is done using a combination of sensors and actuators.

The sensors used in adaptive headlights typically include:

A steering angle sensor, which detects the angle of the steering wheel.
A light sensor, which measures the amount of light coming from the headlights.
An axle position sensor, which detects the position of the car's axles.

The actuators used in adaptive headlights typically include:

Electric motors, which move the headlights.
A control unit, which coordinates the operation of the sensors and actuators.
When the car turns, the steering angle sensor detects the change in direction and sends a signal to the control unit. The control unit then commands the electric motors to move the headlights in the same direction. This ensures that the headlights are always pointing in the direction of travel, even when the car is turning.

In addition to following the direction of the car, adaptive headlights can also adjust their beam pattern to compensate for other factors, such as the speed of the car and the amount of oncoming traffic. For example, when the car is driving at high speed, the headlights may widen their beam pattern to illuminate a wider area of the road. And when there is oncoming traffic, the headlights may narrow their beam pattern to avoid blinding the other driver.

Adaptive headlights offer a number of advantages over traditional headlights, including:

Improved visibility, especially when turning or driving at night.
Reduced glare for oncoming drivers.
Increased safety, especially in low-light conditions.
Adaptive headlights are becoming increasingly common on new cars. They are a valuable safety feature that can help drivers see better and avoid accidents.

Here are some of the benefits of adaptive headlights:

Improved visibility: Adaptive headlights can help you see better in low-light conditions, such as at night or in tunnels. This is because they can swivel to point in the direction you are turning, so you can see around corners more easily.
Reduced glare: Adaptive headlights can also help to reduce glare for oncoming drivers. This is because they can dim the headlights when they are pointed at another car.
Increased safety: Adaptive headlights can help to improve safety by reducing the risk of accidents. This is because they can help you see better and avoid obstacles in the road.
If you are looking for a car with a safety feature that can help you see better and avoid accidents, then adaptive headlights are a good option to consider.
Användarvisningsbild
Pulkan
Teslaägare
Inlägg: 4
Blev medlem: 10 sep 2023 19:51

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av Pulkan »

Tack för alla svar, orkar inte svara på allihopa haha! Fick fler svar än jag förväntade mig.

Angående farthållare, regnsensor osv så har jag förstått att man inte ska förvänta sig för mycket, men att det antagligen blir bättre med uppdateringar framöver. Något som gör mig lite "avtänd" är avsaknad av sensorer, de fattar jag inte. Har sensorer runtom på min Passat och de är guld värt. Kan hoppas att de systemet blir bättre framöver med framtida uppdateringar kanske.

Har provkört en MY Long range (farsans) och jag tycker att det är en underbar bil, därför jag blev lite sugen på detta.
Dock kan jag inte ta en long range som jag hellre vill ha egentligen pga att jag behöver kunna dra ett 1000kg släp, har endast B kort. Long rangen behöver jag B96 för att kunna dra ett 1000kg's släp.

Är något kluven gällande RWD bara. Har haft de innan och sa att jag aldrig skulle ha de igen, dock var det en liten BMW 118 utan någon vikt på bakhjulen i stort sätt så de kanske är en dum jämförelse?
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av jonasl »

Jag körde framhjulsdriven VW innan min första Tesla (model 3) som var bakhjulsdriven. Teslan tog sig fram minst lika bra, det är otroligt vass reglering av antispinn och antisladd. Går inte att få mycket till hjulspinn ens när man stämplar gasen i botten på våt vägbana.

Folkvagnen med 150 hk spann gärna loss lite med framhjulen när det var vått om man gasade för hårt.

Ett alternativ är ju att ta B96-kort. Jag borde göra det.. Men RWD är ju en bra slant billigare också!
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7674
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av mikebike »

spacecoin skrev: 11 sep 2023 14:39
larjon skrev: 11 sep 2023 13:01
spacecoin skrev: 11 sep 2023 11:27
mikebike skrev: 11 sep 2023 09:08
Avbländningen fungerar bättre än tidigare, men dels tar det för lång tid att tända upp efter möte, dels slås det på mitt inne i stan.
Sedan väntar vi fortfarande på "matrixfunktionen".
Att Tesla inte har adaptiva strålkastare efter 3-4 år med matrix är lika dumt som märkligt.
Känns det inte rätt så troligt att det är en hårdvarubegränsning kopplat till satsningen på vision only?
Annars är det ju som sagt riktigt skumt att man sätter i dyrare teknik som ändå inte går att använda...
Jag tror inte man behöver annan hårdvara för att analysera ljusbilden och vägen, men jag vet knappt hur AFS (adaptive front lighting system) funkar mer än på en väldigt hög nivå.

Ultraljudssensorerna eller radarn har ju i alla fall inget med AFS att göra så att Tesla tagit bort dem bör ju inte påverka. Min gissning är att Tesla helt enkelt inte bryr sig om AFS just nu. Dom har "matrix" och folk brukar förutsätta att matrix = AFS.

Bard säger:
Adaptive headlights (also known as cornering lights or swiveling headlights) are a type of headlight that automatically adjust their beam pattern to follow the direction of the car. This is done using a combination of sensors and actuators.

The sensors used in adaptive headlights typically include:

A steering angle sensor, which detects the angle of the steering wheel.
A light sensor, which measures the amount of light coming from the headlights.
An axle position sensor, which detects the position of the car's axles.

The actuators used in adaptive headlights typically include:

Electric motors, which move the headlights.
A control unit, which coordinates the operation of the sensors and actuators.
When the car turns, the steering angle sensor detects the change in direction and sends a signal to the control unit. The control unit then commands the electric motors to move the headlights in the same direction. This ensures that the headlights are always pointing in the direction of travel, even when the car is turning.

In addition to following the direction of the car, adaptive headlights can also adjust their beam pattern to compensate for other factors, such as the speed of the car and the amount of oncoming traffic. For example, when the car is driving at high speed, the headlights may widen their beam pattern to illuminate a wider area of the road. And when there is oncoming traffic, the headlights may narrow their beam pattern to avoid blinding the other driver.

Adaptive headlights offer a number of advantages over traditional headlights, including:

Improved visibility, especially when turning or driving at night.
Reduced glare for oncoming drivers.
Increased safety, especially in low-light conditions.
Adaptive headlights are becoming increasingly common on new cars. They are a valuable safety feature that can help drivers see better and avoid accidents.

Here are some of the benefits of adaptive headlights:

Improved visibility: Adaptive headlights can help you see better in low-light conditions, such as at night or in tunnels. This is because they can swivel to point in the direction you are turning, so you can see around corners more easily.
Reduced glare: Adaptive headlights can also help to reduce glare for oncoming drivers. This is because they can dim the headlights when they are pointed at another car.
Increased safety: Adaptive headlights can help to improve safety by reducing the risk of accidents. This is because they can help you see better and avoid obstacles in the road.
If you are looking for a car with a safety feature that can help you see better and avoid accidents, then adaptive headlights are a good option to consider.
Lågbudgetversionen av adaptiva strålkastare är att tända det ena dimljuset, inte ens det gör Tesla.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 509
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av Collin87 »

Pulkan skrev: 11 sep 2023 14:57
Tack för alla svar, orkar inte svara på allihopa haha! Fick fler svar än jag förväntade mig.

Angående farthållare, regnsensor osv så har jag förstått att man inte ska förvänta sig för mycket, men att det antagligen blir bättre med uppdateringar framöver. Något som gör mig lite "avtänd" är avsaknad av sensorer, de fattar jag inte. Har sensorer runtom på min Passat och de är guld värt. Kan hoppas att de systemet blir bättre framöver med framtida uppdateringar kanske.

Har provkört en MY Long range (farsans) och jag tycker att det är en underbar bil, därför jag blev lite sugen på detta.
Dock kan jag inte ta en long range som jag hellre vill ha egentligen pga att jag behöver kunna dra ett 1000kg släp, har endast B kort. Long rangen behöver jag B96 för att kunna dra ett 1000kg's släp.

Är något kluven gällande RWD bara. Har haft de innan och sa att jag aldrig skulle ha de igen, dock var det en liten BMW 118 utan någon vikt på bakhjulen i stort sätt så de kanske är en dum jämförelse?
En bakhjulsdriven elbil kontra fossildriven dito är som dag och natt.
Har bara haft RWD på elbil hittills, inga bekymmer alls.
VW ID.7 Pro Edition - Beställd
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
FStaake
Teslaägare
Inlägg: 463
Blev medlem: 05 mar 2020 10:12
Ort: Kristinehamn

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av FStaake »

larjon skrev: 11 sep 2023 08:55
FStaake skrev: 11 sep 2023 07:56
Provkör en Y också innan du bestämmer dig.
RWD eller LR, inte P.

Jag övertygade frun att välja en 3:a när det var dags för tjänstebil, hon var skeptisk till en början men ganska snart kom hon fram till att hon inte vill ha nån annan bil.
4 år senare står det två Y på uppfarten.
Av nyfikenhet, varför inte P?
Jag älskar min och skulle betalat ännu mer i mellanskillnad för den om det behövdes.
Eftersom P har lite annan chassiesättning och helt andra hjul.
Det naturligtvis inget fel på P, men står man inför att beställa en Y RWD kan upplevelsen bli lite skev om man provkör en P och låter det avgöra:)
Körde en vit M3 LR -20 -Såld
Kör en vit MY byggd i Berlin -22
Kör en vit MY RWD byggd i Kina -22 (hämtad -23)
Väntar på en MX -2?
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3343
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Räkna hem en Model Y

Inlägg av Maw »

mikebike skrev: 11 sep 2023 15:34
Lågbudgetversionen av adaptiva strålkastare är att tända det ena dimljuset, inte ens det gör Tesla.
Det har jag inte tänkt på, men det är faktiskt konstigt att inte Tesla har implementerat det.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Skriv svar