weizf skrev: ↑12 sep 2023 23:49
BjornS skrev:Som Teslabjørn konstaterar i någon av sina videos så har ju Tesla stenkoll på vilka funktioner kunderna faktiskt använder, och hur. Sannolikt är det denna data som bl.a fått dem att inse att majoriteten av Model 3-kunderna inte vill ha en hård och bullrig sportbil utan en tyst och komfortabel vardagsbil.
Förmodligen är det samma sak med dimljusen. De används i princip aldrig av någon och är därmed bara en kostnad utan värde, både för Tesla och för kunderna. Jag är själv en av många som drabbats av extra utgifter pga de tramsiga dimljusen som jag aldrig bett om.
Teorin att Highland är en strippad budgetkonstruktion håller inte, som flera redan konstaterat. Dyrare fönsterglas, dyrare säten, dyrare ratt, dyrare interiörmaterial, flera skärmar, flera högtalare osv. Ni som är missnöjda får nog helt enkelt inse att Teslas åsikter om vad en Model 3 ska vara skiljer sig från era.
Lite märkligt resonemang.. de är ju till för att användas i dimma/snöstorm vilket kanske inte är allt för ofta, men behövs likväl. Som att säga att airbags inte behövs för att de inte används så ofta.
Jag instämmer med BjornS resonemang, men det är inte helt svart eller vitt.
Tänk så här i stället: hur många skulle välja tillvalet airbags om det fanns på en tillvalslista, kontra dimljus?
Gissningsvis en hel del mer kryss på airbags än dimljus, även om airbagsen används i en lägre utsträckning enligt Teslas statistik.
Jag kan dock instämma med att det är en knepig balansgång, för, precis som du säger, så kan det röra sig om tillval som man faktiskt har nytta av vid vissa situationer, som t.ex. varningsblinkers, ABS eller antisladd. Så, bara för att en funktion sällan används, så följer det inte att den är ointressant och meningslös, och således kan tas bort.
Vad gäller dimljusen så kan det ju faktiskt även röra sig om mycket annat; kanske de påverkade aerodynamiken till en hög grad, ja, vem vet...