Eller kanske mer exakt, skärmen i mitten startar inte. Alla hjälpmedel är döda, ink blinkers. Kan dock köra sakta (ca 50 km/h).
Jag har försökt att göra omstart (trycka in båda volymknapparna) utan lyckas. Har ni varit med om det här tidigare?
Problemet är att jag är i helt fel stad, ca 3 h hemmifrån. Tesla försöker fixa en bärgare, och det lär ta ett tag
Slå av och på fordonets ström
Du kan slå av och på Model Y om den uppvisar ovanligt beteende eller om en obestämbar varning visas.
Anm
Starta om pekskärmen innan du slår av och på fordonet om pekskärmen inte svarar eller uppvisar ovanligt beteende (se Omstart av pekskärmen).
Lägg i parkeringsläget.
På pekskärmen trycker du på Reglage > Säkerhet > Stäng av bilen.
Vänta i åtminstone två minuter utan att göra något med fordonet. Öppna inga dörrar, rör inte bromspedalen, pekskärmen osv.
Efter två minuter ska du trampa på bromspedalen eller öppna dörren för att väcka fordonet. https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... C053F1ADEB
Tack men tyvärr all styrsystem i bilen helt dött ink panelen så går inte att göra något med den.
Tesla har försökt följande;
- Gett mig ett par tips och försöka rätta till det. Inget har tyvärr funkat.
- Försökt starta om bilen remote, men når inte bilen alls. (vilket inte är så konstigt då all elektronik i bilen är död förutom )
- Försökt skicka dit ett support team. Tyvärr fanns det ingen i närhten.
Därför blir följande;
- Jag fick ta taxi till närmaste hotell, där jag är nu.
- Bilen ska i natt bogeras till Tesla Center Göteborg (Möndal?), där den ska försöka lösa det problemet. Tesla har lovat att bilen ska vara där kl 08.00.
- Jag ska vara på Tesla Center kl 08.00 och förhoppnigsvis är det mjukvarofel de kan åtgärda snabbt, och jag kan vara på väg ganska omgående.
Telsa tar kostnaden för hotellnatten samt taxikostnaderna.
Överlag har jag fått ganska bra hjälp från Tesla, även om det har tagit långtid att komma hit. Ca 4h har jag hållit på att hatta innan de beslutade att enklast låta mig bo på hotell.
Återkommer imorgon och ser hur det här går.
Ska bli spännade och se hur de ska bogera min Tesla Bil på en främande parkeringsplats (där den står nu) utan varken min nyckel eller kunna remote öppna/starta den.
Tack men tyvärr all styrsystem i bilen helt dött ink panelen så går inte att göra något med den.
Tesla har försökt följande;
- Gett mig ett par tips och försöka rätta till det. Inget har tyvärr funkat.
- Försökt starta om bilen remote, men når inte bilen alls. (vilket inte är så konstigt då all elektronik i bilen är död förutom )
- Försökt skicka dit ett support team. Tyvärr fanns det ingen i närhten.
Därför blir följande;
- Jag fick ta taxi till närmaste hotell, där jag är nu.
- Bilen ska i natt bogeras till Tesla Center Göteborg (Möndal?), där den ska försöka lösa det problemet. Tesla har lovat att bilen ska vara där kl 08.00.
- Jag ska vara på Tesla Center kl 08.00 och förhoppnigsvis är det mjukvarofel de kan åtgärda snabbt, och jag kan vara på väg ganska omgående.
Telsa tar kostnaden för hotellnatten samt taxikostnaderna.
Överlag har jag fått ganska bra hjälp från Tesla, även om det har tagit långtid att komma hit. Ca 4h har jag hållit på att hatta innan de beslutade att enklast låta mig bo på hotell.
Återkommer imorgon och ser hur det här går.
Ska bli spännade och se hur de ska bogera min Tesla Bil på en främande parkeringsplats (där den står nu) utan varken min nyckel eller kunna remote öppna/starta den.
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Be om lånebil och att de bärgar bilen hem till dig när de är klara?
Uppdatering.
Efter mycket om och men, fick jag ut en lånebil av Tesla. Körde lånebilen till platsen där bärgaren, och min Telsa stod.
Lyckades öppna bilen, och bärga bilen.
Nu ska tesla undersöka felet. Har jag tur kan de fixa min bil idag och jag får tillbaka den.
Har jag otur, och de inte kan fixa bilen, får jag behålla min lånebil. Skrivit speciellt i låneavtalet att jag får köra hem bilen till Malmö (mer än 20 mil som står i "lånebilskontraktet"). Därefter ska Tesla, på något sätt få min bil från servicecenter Göteborg till Malmö.
Kommer bli lite avancerat om de inte fixar bilen idag. Är inte supersugen att köra 30 mil (från Malmö till GBG) och hämta bilen för att sedan köra 30 mil tillbaka.
Är inte supersugen att köra 30 mil (från Malmö till GBG) och hämta bilen för att sedan köra 30 mil tillbaka.
Mvh
4fun
Jag är ledig på torsdag och kan fixa det emot betalning
Om jag inte har möjlighet att jobba extra
Uppdatering. Bilen har varit på service hela dagen och Tesla har (enligt de sjävla) försökt felsöka hela dagen men hittar inte felet.
Jag har en lånebil så länge, så det går ingen nöd på mig.
Hoppas det inte blir långdraget iaf, men har dom inte hittat något på en dag
så kan det vara något allvarligt (eller så har dom inte hunnit kolla så mycket).
Fördelen med lånebilen är att jag har fri super charge.
Nackdelen; den är riktigt skitig (invändigt) och har ingen spolarvätska. Den skulle behöva en yttre tvätt också.
Nackdelen; den är riktigt skitig (invändigt) och har ingen spolarvätska. Den skulle behöva en yttre tvätt också.
Fyll på spolarvätska och tvätta bilen då? Det är inte så smärtsamt.
Ja och dokumentera eventuella skavanker. Om Tesla hittar något som de inte dokumenterat kan det bli dyrt på en lånebil.
Ja, helt riktigt är inga problem och det har jag gjort.
Dock tycker jag det är dåligt och inte alls service. Är inte så roligt att få en skitig bil, som inte har spolarvätska och batteri fyllt.
Inga kostnader, jag håller med, men känns inte professionellt.
Ja, helt riktigt är inga problem och det har jag gjort.
Dock tycker jag det är dåligt och inte alls service. Är inte så roligt att få en skitig bil, som inte har spolarvätska och batteri fyllt.
Inga kostnader, jag håller med, men känns inte professionellt.
Jag fick en lånebil med pys punktering. De sa att jag hade kört bilen för hårt så den fick punktering fick fylla på luft direkt när jag kom hem
Fick liknande fel på min MYP i februari, skärmen stendöd och gick endast köra bilen sakta, inte heller någon åtkomst via appen.
Dom hämtade bilen med bärgare och jag fick först en hyrbil i 2 dagar, därefter fick jag åka till service centret och hämta en lånebil(också en MYP).
Felet den gången var att Ryzen-datorn hade klappat ihop och behövde bytas ut, var av med bilen i ca 10 dagar.
Tesla har nu bytt ”bildatorn”, och nu ska bilen fungera fel fritt enligt Tesla.
Bilen kommer bli fraktad från Gbg till Malmö nästa vecka.
Än så länge har det funkat bra. Tesla service är bra på hålla mig uppdaterad vilket uppskattas.