Till saken hör att adaptiva strålkastare inte varit godkända i USA före 2023 eller om det var 2022.
Räkna hem en Model Y
Moderator: Redaktion
Re: Räkna hem en Model Y
-
- Inlägg: 6458
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Räkna hem en Model Y
För säkerhets skull får du väl dubbelkolla följande...
Hittade inte tråden nu (sökte bara på B96), men är typ 99% på att det här diskuterats tidigare. Och som jag minns det så är det enl. uppg. typ busenkelt att ta B96 el. BE. Typ plugga flervalsfrågor i kanske en timme(?). Sen teoriprov samt uppkörning och voilà – ny lapp. Hur många tusen kan det kosta? 2-3?
En Y LR har ju lite extra räckvidd, men nu minns jag inte hur mkt extra...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Re: Räkna hem en Model Y
Jo jag är medveten om att det bara är en uppkörning för B96. Men vet inte om AWD och de extra 10 milen är värt de extra 100.000kr för mig. Det blir cirka 1300kr extra i månaden då även förmånsvärdet är högre. Klart jag hellre vill ha en long range men ja, pengarna styr ju lite också.SwedishAdvocate skrev: ↑11 sep 2023 17:23För säkerhets skull får du väl dubbelkolla följande...
Hittade inte tråden nu (sökte bara på B96), men är typ 99% på att det här diskuterats tidigare. Och som jag minns det så är det enl. uppg. typ busenkelt att ta B96 el. BE. Typ plugga flervalsfrågor i kanske en timme(?). Sen teoriprov samt uppkörning och voilà – ny lapp. Hur många tusen kan det kosta? 2-3?
En Y LR har ju lite extra räckvidd, men nu minns jag inte hur mkt extra...
Re: Räkna hem en Model Y
Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Re: Räkna hem en Model Y
Ja absolut är det en annan situation som är svår att räkna hem.Carlsson skrev: ↑11 sep 2023 20:50Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Min situation är väl egentligen att båda alternativ är lika dåliga hehe. De eftersom jag idag har ett lån på bilen, vilket jag i dagsläget kan lösa vid en försäljning och få ut lite pengar emellan (de kunde jag inte i våras, svajar mycket i pris på begagnat marknaden känns de som). Så i min situation vill jag hellre lägga pengarna på en Tesla då.
Re: Räkna hem en Model Y
Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.Carlsson skrev: ↑11 sep 2023 20:50Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg
Re: Räkna hem en Model Y
Vilken tur att jag inte lyssnade på alla dessa kraxande olycksfåglar som som för 5 år sedan beskyllde mig för just dålig verklighetsförankring och glädjekalkyler. Visserligen har jag haft en del tur men min resa som elbilsägare har varit rena guldgruvan. Idag har jag faktiskt inte råd att köra något annat än min Y. Ja, jag vet - det är synd om mig.AxwellE skrev: ↑11 sep 2023 23:42Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.Carlsson skrev: ↑11 sep 2023 20:50Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Re: Räkna hem en Model Y
Walker skrev: ↑12 sep 2023 06:56Vilken tur att jag inte lyssnade på alla dessa kraxande olycksfåglar som som för 5 år sedan beskyllde mig för just dålig verklighetsförankring och glädjekalkyler. Visserligen har jag haft en del tur men min resa som elbilsägare har varit rena guldgruvan. Idag har jag faktiskt inte råd att köra något annat än min Y. Ja, jag vet - det är synd om mig.AxwellE skrev: ↑11 sep 2023 23:42Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.Carlsson skrev: ↑11 sep 2023 20:50Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg
Vet inte riktigt hur mitt inlägg är kraxande olycksfågel. Du får gärna förklara. Jag har inte råd med en tesla, avundas de som har. Och jag förstår inte exakt hur alla får ihop det. För de som har 500-700 att köpa bil för, för de som kan ta bilen på företaget - ja, det är klart att kalkylen ser annorlunda ut. Men för en privatperson med budget att förhålla sig till så blir det svårt.
Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).
Så vad jag gör jag ens på forumet då? Drömmer, följer och avundas.
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Räkna hem en Model Y
Vare sig den som säger att en fossilbil alltid är billigast, eller en elbil alltid är billigast, har alltid rätt.
Det. Skiljer. Sig. Åt.
Det. Skiljer. Sig. Åt.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Räkna hem en Model Y
Exakt så.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Räkna hem en Model Y
Det är förvisso ett Teslaforum men förvånande att man inte kan tänka utanför sin lilla Teslabubbla.Carlsson skrev: ↑12 sep 2023 16:47Walker skrev: ↑12 sep 2023 06:56Vilken tur att jag inte lyssnade på alla dessa kraxande olycksfåglar som som för 5 år sedan beskyllde mig för just dålig verklighetsförankring och glädjekalkyler. Visserligen har jag haft en del tur men min resa som elbilsägare har varit rena guldgruvan. Idag har jag faktiskt inte råd att köra något annat än min Y. Ja, jag vet - det är synd om mig.AxwellE skrev: ↑11 sep 2023 23:42Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.Carlsson skrev: ↑11 sep 2023 20:50Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg
Vet inte riktigt hur mitt inlägg är kraxande olycksfågel. Du får gärna förklara. Jag har inte råd med en tesla, avundas de som har. Och jag förstår inte exakt hur alla får ihop det. För de som har 500-700 att köpa bil för, för de som kan ta bilen på företaget - ja, det är klart att kalkylen ser annorlunda ut. Men för en privatperson med budget att förhålla sig till så blir det svårt.
Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).
Så vad jag gör jag ens på forumet då? Drömmer, följer och avundas.
Privatleasing av billigaste MY utan någonting extra kostar 9000kr/mån. Du kan privatleasa 3st BYD Atto till samma pris
-
- Inlägg: 180
- Blev medlem: 10 mar 2022 14:29
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1278
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Räkna hem en Model Y
Säkert. Det blev väldigt konstig meningsbyggnad.
Typ:
”If you're not against me, don't cross this line! If yes, do.”
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Räkna hem en Model Y
AktivEffekt skrev: ↑12 sep 2023 19:00Det är förvisso ett Teslaforum men förvånande att man inte kan tänka utanför sin lilla Teslabubbla.Carlsson skrev: ↑12 sep 2023 16:47Walker skrev: ↑12 sep 2023 06:56Vilken tur att jag inte lyssnade på alla dessa kraxande olycksfåglar som som för 5 år sedan beskyllde mig för just dålig verklighetsförankring och glädjekalkyler. Visserligen har jag haft en del tur men min resa som elbilsägare har varit rena guldgruvan. Idag har jag faktiskt inte råd att köra något annat än min Y. Ja, jag vet - det är synd om mig.AxwellE skrev: ↑11 sep 2023 23:42Du har helt rätt Carlsson! Alla som tror att det är billigare att byta till en Y som personalbil har ingen verklighetsförankring. Jag åker en BMW 3 GT idag och den kostar mig i runda slängar 4600-4800 i månaden inkl rubbet och har gjort så dom 3,5 senaste åren. En MY rwd som personalbil går på minst 7k i månaden - sen kan kalkylen bli bättre om restvärdet hålls uppe mer än vad kalkylen förutsätter, men det är ingen självklarhet i dagens läge och med den utveckligen vi har nu. Med det sagt är nog personalbil en av dom bättre finansieringslösningarna trots allt; men att inbilla sig att det är en guldgruva som vissa gör är att ljuga för sig själv.Carlsson skrev: ↑11 sep 2023 20:50Tänker jag kastar in ett inlägg för att ge ett annat perspektiv, tror flera läsare sitter i samma sits som jag. Man drömmer ju om att kunna skaffa en Tesla, eller annan elbil i liknande klass. För mig blir det dock helt omöjligt att "räkna hem", eller "försvara". Jag kör en bensin-Passat från 2018. Enligt motormännens kalkyl kostar den mig 4600 i drift varje månad (ink parkering, försäkring, värdeminskning, bränsle och normala servicekostnader). Bilen köpte jag kontant för två år sedan.
Jag kan vrida och vända på varje sten i skogen men kostnaderna för att byta bil blir i mitt fall helt otroligt mycket högre. Det är synd så klart. För drömmen finns där.
Bättre begagnat är ALLTID billigare om du håller dig till beprövade modeller med lagom miltal där du kan oberopa maskinskadegarantin hos försäkringsbolaget om topplocket går…vilket det kommer göra på en del forummedlemmar efter detta inlägg
Vet inte riktigt hur mitt inlägg är kraxande olycksfågel. Du får gärna förklara. Jag har inte råd med en tesla, avundas de som har. Och jag förstår inte exakt hur alla får ihop det. För de som har 500-700 att köpa bil för, för de som kan ta bilen på företaget - ja, det är klart att kalkylen ser annorlunda ut. Men för en privatperson med budget att förhålla sig till så blir det svårt.
Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).
Så vad jag gör jag ens på forumet då? Drömmer, följer och avundas.
Privatleasing av billigaste MY utan någonting extra kostar 9000kr/mån. Du kan privatleasa 3st BYD Atto till samma pris
Absolut. Du kan säkert leasa 4 eller 5 peugeot 206 med, eller kanske inte - vad vet jag. Men den som köper en bil har väl ofta en del preferenser som styr köpet. I mitt fall är lastutrymmet det viktigaste. Vi fyller vår passat till bredden och lite mer. Att leasa en BYD med hälften så stort lastutrymme då, ja, spelar ju ingen roll vad den kostar Få bilar som är större än en passat i lastutrymmet tänker jag, iaf om man tittar på el.
Re: Räkna hem en Model Y
…och för tusende gången kom den nedsättande kommentaren om att man inte kan tänka utanför den lilla Teslabubblan. Om det är jobbigt - hitta ett annat forum som inte är kopplat till varumärket Tesla så slipper ni det.
eGolf (såld)
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
Model 3 LR (såld)
Ioniq 5 rwd (SÅLD!!)
Model Y LR -22 (såld)
Model Y LR -24
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3959
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Räkna hem en Model Y
Det går att lägga 0% restvärde och en längre löptid. Så gjorde jag - kändes vettigt då men nu vetetusan när räntorna är som dom är. Bortglömd varje gång jag kör bilen dockCarlsson skrev: ↑12 sep 2023 16:47
Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).
Betalar av lånet lite snabbare förhoppningsvis.
Model Y LR AWD 2022
-
- Inlägg: 75
- Blev medlem: 26 jul 2023 15:32
Re: Räkna hem en Model Y
Får man lov att fråga hur kalkylen ser ut för dig då? Hur mycket betalar du i ränta och amortering på bilen? Vilken kreditgivare har du?jonasl skrev: ↑12 sep 2023 23:08Det går att lägga 0% restvärde och en längre löptid. Så gjorde jag - kändes vettigt då men nu vetetusan när räntorna är som dom är. Bortglömd varje gång jag kör bilen dockCarlsson skrev: ↑12 sep 2023 16:47
Jag köpte min bil för 180.000 kontant. Det var de pengar jag hade för en bil. Hade jag köpt en Tesla vid den tidpunkten, eller nu, hade jag behövt att ta ett lån. Lånet hade behövts lösas om tre år. Som jag förstår det hade jag då stått utan bil och utan kontantinsats efter att jag lämnat tillbaka den mot restvärde. Och dessutom med en räntekostnad som är 1/4 eller 1/2 av vad kostanden för min bil är idag (beroende på ränta).
Betalar av lånet lite snabbare förhoppningsvis.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3959
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Räkna hem en Model Y
DnB som kreditgivare, 0% restvärde på 7 år. Ytterligare en orsak till att lägga lånet på lång tid, förutom att få ränterabatten över hela perioden istället för att behöva lägga om efter tre år var att jag tänkte att det är smidigt att ha ett lån att överlåta till ev köpare om bilen säljs. Har själv tagit över DnB-lån tidigare och det är superenkelt.
Betalade in 130k ca kontant (minsta möjliga iaf) och då låg månadskostnaden på ca 7000 kr / månad i början, sen trillade räntorna upp, månadskostnaden blev ca 8000 och jag betalade in 70 000 till (bonusen fast innan jag fick den utbetald så att säga) och då trillade det ner till 7000 igen. Nu är det ca 7500 för räntorna har fortsatt upp, just nu 5.9% för mig men det är ju ändå markant bättre än ett vanligt billån.
438k kvar att betala till 2029. Min fru pluggar just nu så inkomsterna är lite begränsade men så fort hon börjar jobba och behovet av buffertpengar inte är lika stort så betalar vi nog av i hög takt.
Innan hade vi en leasingbil för 3000 kr / mån (hade antagligen ökat lite med dagens ränteläge) som vi tankade för ca 2000 / månad. Det var förvisso ganska billiga mil men efter tre år hade vi ju ingen bil alls. Förhoppningsvis har vi bil många år efter att Teslan är betald så även om den kanske inte blir billigare så är det inte mycket dyrare heller.
Model Y LR AWD 2022
Re: Räkna hem en Model Y
Jag undrar bara hur ett bruttolöneavdrag kan göra att du slipper förmånsbeskattning?
Kanske jag som inte fattar, men det är väl en förmån som ska beskattas oavsett, dvs antingen förmånsbeskattning eller ett nettoavdrag som motsvarar förmånen?
Så att dra det brutto, det ger väl inte staten intäkten som kompenserar förmånen? Dvs du åker fortfarande på förmånsbeskattningen?
https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbil
Kanske jag som inte fattar, men det är väl en förmån som ska beskattas oavsett, dvs antingen förmånsbeskattning eller ett nettoavdrag som motsvarar förmånen?
Så att dra det brutto, det ger väl inte staten intäkten som kompenserar förmånen? Dvs du åker fortfarande på förmånsbeskattningen?
https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbil
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
-
- Inlägg: 46
- Blev medlem: 28 sep 2021 17:44
Re: Räkna hem en Model Y
Det jag har reagerat på många gånger är försäkringen för en Tesla, särskilt när halvförsäkringen ska göras om till helförsäkring. Den kostnaden verkar öka ganska rejält tyvärr. Många försäkringsbolag verkar inte jättepigga på att försäkra av någon anledning.
- Dinsdale
- Teslaägare
- Inlägg: 929
- Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Re: Räkna hem en Model Y
När jag frågade ett försäkringsbolag om det förra året hänvisade handläggaren till att Tesla tog lång tid på sig att få fram reservdelar, så försäkringsbolaget behövde stå för hyrbil väldigt länge hos Tesla jämfört med andra bolag. Det kan ha varit en pandemieffekt förstås, men personligen tror jag det är en konsekvens av att Tesla hela tiden gör småändringar. Jättesvårt att lagerhålla reservdelar då. Jag fick själv erfara det när jag skulle byta framrutan pga stenskott, tydligen finns det i vart fall två olika modeller av framrutor för model 3 av min årsmodell så glasfirman fick chansa på en av dem. Det gick på något sätt att se på plats, men de kunde inte slå upp det på telefon. Tursamt nog var det rätt så rutan blev bytt på utsatt tid.westerlu77 skrev: ↑15 sep 2023 21:30Det jag har reagerat på många gånger är försäkringen för en Tesla, särskilt när halvförsäkringen ska göras om till helförsäkring. Den kostnaden verkar öka ganska rejält tyvärr. Många försäkringsbolag verkar inte jättepigga på att försäkra av någon anledning.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1117
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Räkna hem en Model Y
Det är rutan med eller utan värme vid torkare. Även jag hade samma problem när jag bytte på min 22:a då de beställde hem den äldre rutan. Fick vänta några veckor till.Dinsdale skrev: ↑16 sep 2023 07:10När jag frågade ett försäkringsbolag om det förra året hänvisade handläggaren till att Tesla tog lång tid på sig att få fram reservdelar, så försäkringsbolaget behövde stå för hyrbil väldigt länge hos Tesla jämfört med andra bolag. Det kan ha varit en pandemieffekt förstås, men personligen tror jag det är en konsekvens av att Tesla hela tiden gör småändringar. Jättesvårt att lagerhålla reservdelar då. Jag fick själv erfara det när jag skulle byta framrutan pga stenskott, tydligen finns det i vart fall två olika modeller av framrutor för model 3 av min årsmodell så glasfirman fick chansa på en av dem. Det gick på något sätt att se på plats, men de kunde inte slå upp det på telefon. Tursamt nog var det rätt så rutan blev bytt på utsatt tid.westerlu77 skrev: ↑15 sep 2023 21:30Det jag har reagerat på många gånger är försäkringen för en Tesla, särskilt när halvförsäkringen ska göras om till helförsäkring. Den kostnaden verkar öka ganska rejält tyvärr. Många försäkringsbolag verkar inte jättepigga på att försäkra av någon anledning.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- Jaegaern
- Teslaägare
- Inlägg: 1117
- Blev medlem: 22 jul 2021 10:37
- Referralkod: ts.la/simon82910
Re: Räkna hem en Model Y
Förmånsbeskattning måste alltid betalas. Löser man kostnaden för företaget genom ett nettolöneavdrag eller bruttolöneavdrag så ska pengarna ändå nå skatteverket på något sätt.Strebern skrev: ↑15 sep 2023 17:53Jag undrar bara hur ett bruttolöneavdrag kan göra att du slipper förmånsbeskattning?
Kanske jag som inte fattar, men det är väl en förmån som ska beskattas oavsett, dvs antingen förmånsbeskattning eller ett nettoavdrag som motsvarar förmånen?
Så att dra det brutto, det ger väl inte staten intäkten som kompenserar förmånen? Dvs du åker fortfarande på förmånsbeskattningen?
https://kunskap.aspia.se/blogg/formansbil
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
- pejvic
- Teslaägare
- Inlägg: 2052
- Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
- Ort: Sthlm
- Referralkod: ts.la/torbjrn74421
Re: Räkna hem en Model Y
Vad det egentligen kostar att äga en Y vet man absolut inte förrän man sålt bilen.
det är i princip endast värdeminskning på bilen som bestämmer priset per månad.
Nästan inget annat. Visst, har man finans så kan man räkna in räntan på 1000-1500, sen är det ju en kapitalkostnad även om man betalar kontant förstås. Där kan man ju också få över 3% obundet idag. Sen räkna på max 500kr i försäkring.
Så totalt kanske 6-7.000 då. för en ny. Om man köper den hos tesla och säljer privat.
Köper man en beg Y hos tex riddermarks för 620-630 och sen säljer den till bilhandlare så kan man säkert få en månadskostnad på 15,000 om man nu tycker det är roligare. Men då har jag hellre två Y. Så det är sannolikt bättre att ta ut en högre lön och få pension eller löneväxla och istället köpa bilen privat. Tror jag iallafall. Efter mina turer och summeringar av 7st.
Billigaste teslorna har kostat mig under 0kr totalt i månaden att äga. Ingen över 7k.
det är i princip endast värdeminskning på bilen som bestämmer priset per månad.
Nästan inget annat. Visst, har man finans så kan man räkna in räntan på 1000-1500, sen är det ju en kapitalkostnad även om man betalar kontant förstås. Där kan man ju också få över 3% obundet idag. Sen räkna på max 500kr i försäkring.
Så totalt kanske 6-7.000 då. för en ny. Om man köper den hos tesla och säljer privat.
Köper man en beg Y hos tex riddermarks för 620-630 och sen säljer den till bilhandlare så kan man säkert få en månadskostnad på 15,000 om man nu tycker det är roligare. Men då har jag hellre två Y. Så det är sannolikt bättre att ta ut en högre lön och få pension eller löneväxla och istället köpa bilen privat. Tror jag iallafall. Efter mina turer och summeringar av 7st.
Billigaste teslorna har kostat mig under 0kr totalt i månaden att äga. Ingen över 7k.