Jodå på vissa ställen äts de visst upp
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane ... v-hastkott
Moderator: Redaktion
Jodå på vissa ställen äts de visst upp
Bygga hus ja, definitivt. Nu skrev jag ju dock köpa hus. Visst man kan väl köpa ett nybyggt också men tror du förstår poängen.Legato skrev: ↑11 sep 2023 17:34Att bygga hus har i allra högsta grad miljöpåverkan. Efterfrågar folk mindre hus kommer miljöpåverkan minskas.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 sep 2023 17:08Som någon påpekade är ju bilen ofta största köpet efter huset.
Har inte upplevt att det är fult med bilintresse, men om det ska jämföras mellan dom två största inköpen är det väl att:
1. Hus ökar oftast i värde, bilar oftast inte.
2. Köpa ett hus har noll klimatpåverkan, köpa en ny bil har stor klimatpåverkan.
På punkt två kan man väl till viss del kontra med att det iaf är en elbil.
Utsläppen från byggnationen måste givetvis delas på antal år som huset står.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 sep 2023 21:55Bygga hus ja, definitivt. Nu skrev jag ju dock köpa hus. Visst man kan väl köpa ett nybyggt också men tror du förstår poängen.Legato skrev: ↑11 sep 2023 17:34Att bygga hus har i allra högsta grad miljöpåverkan. Efterfrågar folk mindre hus kommer miljöpåverkan minskas.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 sep 2023 17:08Som någon påpekade är ju bilen ofta största köpet efter huset.
Har inte upplevt att det är fult med bilintresse, men om det ska jämföras mellan dom två största inköpen är det väl att:
1. Hus ökar oftast i värde, bilar oftast inte.
2. Köpa ett hus har noll klimatpåverkan, köpa en ny bil har stor klimatpåverkan.
På punkt två kan man väl till viss del kontra med att det iaf är en elbil.
Vet inte, mycket möjligt att du har rätt. Men det gör ju ingen skillnad för mitt argument. Alltså om folk bara ”låtsas” bry sig om miljön så kan väl ogillandet mot bilälskare mycket väl rymmas inom detta låtsande.Banane skrev: ↑11 sep 2023 17:40Du har fel på punkt två.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 sep 2023 17:08Som någon påpekade är ju bilen ofta största köpet efter huset.
Har inte upplevt att det är fult med bilintresse, men om det ska jämföras mellan dom två största inköpen är det väl att:
1. Hus ökar oftast i värde, bilar oftast inte.
2. Köpa ett hus har noll klimatpåverkan, köpa en ny bil har stor klimatpåverkan.
På punkt två kan man väl till viss del kontra med att det iaf är en elbil.
Bryr sig folk på riktigt om miljön så att det har en reell effekt? Får ofta känslan av att miljösamvetet är läpparnas bekännelse. Sen åker man glatt på sin flygresa ändå.
Spelar givetvis ingen roll om du köper nybyggt eller gammalt. Huset har ett rejält klimatavtryck oavsett. Däremot olika stort beroende på hur det byggts, beräknas livslängd, storlek mm, mm.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 sep 2023 21:55Bygga hus ja, definitivt. Nu skrev jag ju dock köpa hus. Visst man kan väl köpa ett nybyggt också men tror du förstår poängen.Legato skrev: ↑11 sep 2023 17:34Att bygga hus har i allra högsta grad miljöpåverkan. Efterfrågar folk mindre hus kommer miljöpåverkan minskas.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 sep 2023 17:08Som någon påpekade är ju bilen ofta största köpet efter huset.
Har inte upplevt att det är fult med bilintresse, men om det ska jämföras mellan dom två största inköpen är det väl att:
1. Hus ökar oftast i värde, bilar oftast inte.
2. Köpa ett hus har noll klimatpåverkan, köpa en ny bil har stor klimatpåverkan.
På punkt två kan man väl till viss del kontra med att det iaf är en elbil.
Ja, men då löser man det genom att köpa en begagnad bil - noll klimatpåverkan?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 sep 2023 21:55Bygga hus ja, definitivt. Nu skrev jag ju dock köpa hus. Visst man kan väl köpa ett nybyggt också men tror du förstår poängen.Legato skrev: ↑11 sep 2023 17:34Att bygga hus har i allra högsta grad miljöpåverkan. Efterfrågar folk mindre hus kommer miljöpåverkan minskas.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 sep 2023 17:08Som någon påpekade är ju bilen ofta största köpet efter huset.
Har inte upplevt att det är fult med bilintresse, men om det ska jämföras mellan dom två största inköpen är det väl att:
1. Hus ökar oftast i värde, bilar oftast inte.
2. Köpa ett hus har noll klimatpåverkan, köpa en ny bil har stor klimatpåverkan.
På punkt två kan man väl till viss del kontra med att det iaf är en elbil.
Bra val!
Kommentaren från min gamla chef när jag sa upp mig:Arctic Drifter skrev: ↑12 sep 2023 10:19Bra val!
Om jag någon gång får ett jobb där jag kan välja tjänstebil helt fritt så blir det helt klart en Alfa!
Brukar man inte säga att man aldrig kan titulera sig "petrol head" om man aldrig ägt en italiensk bil?
Ja om klimatpåverkan från produktion allokeras till den första köparen som beställde produktion så är klimatpåverkan för andrahandsköpare noll.Walker skrev: ↑12 sep 2023 07:17Ja, men då löser man det genom att köpa en begagnad bil - noll klimatpåverkan?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 sep 2023 21:55Bygga hus ja, definitivt. Nu skrev jag ju dock köpa hus. Visst man kan väl köpa ett nybyggt också men tror du förstår poängen.Legato skrev: ↑11 sep 2023 17:34Att bygga hus har i allra högsta grad miljöpåverkan. Efterfrågar folk mindre hus kommer miljöpåverkan minskas.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 sep 2023 17:08Som någon påpekade är ju bilen ofta största köpet efter huset.
Har inte upplevt att det är fult med bilintresse, men om det ska jämföras mellan dom två största inköpen är det väl att:
1. Hus ökar oftast i värde, bilar oftast inte.
2. Köpa ett hus har noll klimatpåverkan, köpa en ny bil har stor klimatpåverkan.
På punkt två kan man väl till viss del kontra med att det iaf är en elbil.
(Huset har ju i alla fall byggts någon gång och då möjligtvis belastat klimatet? .. jag tror du förstår poängen.)
Det är ju självklart att miljöpåverkan ska slås ut på produktens hela livslängd.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 17:14Ja om klimatpåverkan från produktion allokeras till den första köparen som beställde produktion så är klimatpåverkan för andrahandsköpare noll.Walker skrev: ↑12 sep 2023 07:17Ja, men då löser man det genom att köpa en begagnad bil - noll klimatpåverkan?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 sep 2023 21:55Bygga hus ja, definitivt. Nu skrev jag ju dock köpa hus. Visst man kan väl köpa ett nybyggt också men tror du förstår poängen.Legato skrev: ↑11 sep 2023 17:34Att bygga hus har i allra högsta grad miljöpåverkan. Efterfrågar folk mindre hus kommer miljöpåverkan minskas.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 sep 2023 17:08Som någon påpekade är ju bilen ofta största köpet efter huset.
Har inte upplevt att det är fult med bilintresse, men om det ska jämföras mellan dom två största inköpen är det väl att:
1. Hus ökar oftast i värde, bilar oftast inte.
2. Köpa ett hus har noll klimatpåverkan, köpa en ny bil har stor klimatpåverkan.
På punkt två kan man väl till viss del kontra med att det iaf är en elbil.
(Huset har ju i alla fall byggts någon gång och då möjligtvis belastat klimatet? .. jag tror du förstår poängen.)
Den som byggde huset eller köpte bilen ny hade ett val att köpa nytt eller begagnat. Du som köpare nu har också ett val. Om fler väljer begagnade hus/bilar minskar produktion och därmed klimatpåverkan.
Om man istället gör som jag tror du menar (att slå ut klimatpåverkan från produktionen på produktens livslängd/antal ägare?), då kan man ju helt plötsligt hävda att det inte skiljer något i klimatpåverkan om jag köper begagnat eller nytt. Om bilen har en livslängd på fem år och jag äger i ett år så orsakar jag 20% av klimatpåverkan. Om jag istället köper en fyra år gammal begagnad bil så orsakar jag också 20% av klimatpåverkan från produktionen. Helt plötsligt kan man då säga att det inte spelar någon roll alls om folk köper begagnat eller nytt, det blir samma klimatpåverkan, och det är ju fel.
Så tänker jag men rätta mig gärna om tänker fel, kan mycket väl ha missat något i logiken.
kan dock (tyvärr) inte hävda att min egen konsumtion följer den logiken.
Men kan du inte förklara vad som är feltänkt i mitt argument då?Legato skrev: ↑12 sep 2023 18:39Det är ju självklart att miljöpåverkan ska slås ut på produktens hela livslängd.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 17:14Ja om klimatpåverkan från produktion allokeras till den första köparen som beställde produktion så är klimatpåverkan för andrahandsköpare noll.Walker skrev: ↑12 sep 2023 07:17Ja, men då löser man det genom att köpa en begagnad bil - noll klimatpåverkan?
(Huset har ju i alla fall byggts någon gång och då möjligtvis belastat klimatet? .. jag tror du förstår poängen.)
Den som byggde huset eller köpte bilen ny hade ett val att köpa nytt eller begagnat. Du som köpare nu har också ett val. Om fler väljer begagnade hus/bilar minskar produktion och därmed klimatpåverkan.
Om man istället gör som jag tror du menar (att slå ut klimatpåverkan från produktionen på produktens livslängd/antal ägare?), då kan man ju helt plötsligt hävda att det inte skiljer något i klimatpåverkan om jag köper begagnat eller nytt. Om bilen har en livslängd på fem år och jag äger i ett år så orsakar jag 20% av klimatpåverkan. Om jag istället köper en fyra år gammal begagnad bil så orsakar jag också 20% av klimatpåverkan från produktionen. Helt plötsligt kan man då säga att det inte spelar någon roll alls om folk köper begagnat eller nytt, det blir samma klimatpåverkan, och det är ju fel.
Så tänker jag men rätta mig gärna om tänker fel, kan mycket väl ha missat något i logiken.
kan dock (tyvärr) inte hävda att min egen konsumtion följer den logiken.
Att köpa nytt kan dessutom vara bättre för miljön än att köpa begagnat. Något som torde vara rätt uppenbart för de flesta som hittat till detta forum
Jag tror du blandar ihop själva transaktionen med brukandet av produkten.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 18:48Men kan du inte förklara vad som är feltänkt i mitt argument då?Legato skrev: ↑12 sep 2023 18:39Det är ju självklart att miljöpåverkan ska slås ut på produktens hela livslängd.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 17:14Ja om klimatpåverkan från produktion allokeras till den första köparen som beställde produktion så är klimatpåverkan för andrahandsköpare noll.Walker skrev: ↑12 sep 2023 07:17Ja, men då löser man det genom att köpa en begagnad bil - noll klimatpåverkan?VilkenElbilBlirDet skrev: ↑11 sep 2023 21:55
Bygga hus ja, definitivt. Nu skrev jag ju dock köpa hus. Visst man kan väl köpa ett nybyggt också men tror du förstår poängen.
(Huset har ju i alla fall byggts någon gång och då möjligtvis belastat klimatet? .. jag tror du förstår poängen.)
Den som byggde huset eller köpte bilen ny hade ett val att köpa nytt eller begagnat. Du som köpare nu har också ett val. Om fler väljer begagnade hus/bilar minskar produktion och därmed klimatpåverkan.
Om man istället gör som jag tror du menar (att slå ut klimatpåverkan från produktionen på produktens livslängd/antal ägare?), då kan man ju helt plötsligt hävda att det inte skiljer något i klimatpåverkan om jag köper begagnat eller nytt. Om bilen har en livslängd på fem år och jag äger i ett år så orsakar jag 20% av klimatpåverkan. Om jag istället köper en fyra år gammal begagnad bil så orsakar jag också 20% av klimatpåverkan från produktionen. Helt plötsligt kan man då säga att det inte spelar någon roll alls om folk köper begagnat eller nytt, det blir samma klimatpåverkan, och det är ju fel.
Så tänker jag men rätta mig gärna om tänker fel, kan mycket väl ha missat något i logiken.
kan dock (tyvärr) inte hävda att min egen konsumtion följer den logiken.
Att köpa nytt kan dessutom vara bättre för miljön än att köpa begagnat. Något som torde vara rätt uppenbart för de flesta som hittat till detta forum
Är ju trevligt att lära sig att tänka på ett nytt (och kanske till och med rätt) sätt, men jag kommer ju inte ändra mitt tänkesätt bara för att någon kommer och säger ”du har fel” utan att förklara varför.
Efterfrågan spelar roll för vad som kommer tillverkas och användas.
Jag skrev "köpa och sälja". Det innebär lika mycket extra utbud som efterfrågan. Det har noll påverkan, enda förändringen är en effektivare marknad.SwedishAdvocate skrev: ↑12 sep 2023 20:41Efterfrågan spelar roll för vad som kommer tillverkas och användas.
Om det inte var någon som köpte stora Gas Guzzlers som t.ex Merca G-punktswagen så skulle det inte heller tillverkas några.
Att köpa en fossilbrännande bil kommer stötta tillverkning av fossilbrännande bilar. Det kommer alstra vinst för det bolag som tillverkar fossilbrännande bilar.
Att istället köpa en elbil kommer istället ekonomiskt stötta tillverkning av elbilar. Så alltså både plus för elbilstillverkning samtidigt som det är pengar som inte går till tillverkning av fossilbrännande bilar.
Världens mest framgångsrika(?) så kallade "influencer" Kylie Jenner, samt hennes bilval:
https://hollywoodlife.com/2017/04/05/ky ... black-car/
https://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/a ... shade.html
Jag förstår inte vad du menar.Legato skrev: ↑12 sep 2023 20:59Jag skrev "köpa och sälja". Det innebär lika mycket extra utbud som efterfrågan. Det har noll påverkan, enda förändringen är en effektivare marknad.SwedishAdvocate skrev: ↑12 sep 2023 20:41Efterfrågan spelar roll för vad som kommer tillverkas och användas.
Om det inte var någon som köpte stora Gas Guzzlers som t.ex Merca G-punktswagen så skulle det inte heller tillverkas några.
Att köpa en fossilbrännande bil kommer stötta tillverkning av fossilbrännande bilar. Det kommer alstra vinst för det bolag som tillverkar fossilbrännande bilar.
Att istället köpa en elbil kommer istället ekonomiskt stötta tillverkning av elbilar. Så alltså både plus för elbilstillverkning samtidigt som det är pengar som inte går till tillverkning av fossilbrännande bilar.
Världens mest framgångsrika(?) så kallade "influencer" Kylie Jenner, samt hennes bilval:
https://hollywoodlife.com/2017/04/05/ky ... black-car/
https://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/a ... shade.html
Att däremot bara köpa och alltså köpa för att äga och bruka, då har det en påverkan.
Nej, det är ju inte samma bil.SwedishAdvocate skrev: ↑12 sep 2023 21:18Jag förstår inte vad du menar.Legato skrev: ↑12 sep 2023 20:59Jag skrev "köpa och sälja". Det innebär lika mycket extra utbud som efterfrågan. Det har noll påverkan, enda förändringen är en effektivare marknad.SwedishAdvocate skrev: ↑12 sep 2023 20:41Efterfrågan spelar roll för vad som kommer tillverkas och användas.
Om det inte var någon som köpte stora Gas Guzzlers som t.ex Merca G-punktswagen så skulle det inte heller tillverkas några.
Att köpa en fossilbrännande bil kommer stötta tillverkning av fossilbrännande bilar. Det kommer alstra vinst för det bolag som tillverkar fossilbrännande bilar.
Att istället köpa en elbil kommer istället ekonomiskt stötta tillverkning av elbilar. Så alltså både plus för elbilstillverkning samtidigt som det är pengar som inte går till tillverkning av fossilbrännande bilar.
Världens mest framgångsrika(?) så kallade "influencer" Kylie Jenner, samt hennes bilval:
https://hollywoodlife.com/2017/04/05/ky ... black-car/
https://www.dailymail.co.uk/tvshowbiz/a ... shade.html
Att däremot bara köpa och alltså köpa för att äga och bruka, då har det en påverkan.
Ett exempel:
Du äger en 2 år gammal G-wagen. Du beställer en ny G-wagen som du även köper. Menar du att det då har "noll påverkan" ifall du samtidigt säljer den G-wagen du hade?
Nej det blandar jag inte ihop, förstår helt att det är produktion och användning som påverkar. Transaktioner (köp) av nya produkter är ju dock i det närmsta likställt med klimatpåverkan från produktion, eftersom transaktionen/köpet orsakar nyproduktion.Legato skrev: ↑12 sep 2023 19:46Jag tror du blandar ihop själva transaktionen med brukandet av produkten.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 18:48Men kan du inte förklara vad som är feltänkt i mitt argument då?Legato skrev: ↑12 sep 2023 18:39Det är ju självklart att miljöpåverkan ska slås ut på produktens hela livslängd.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 17:14Ja om klimatpåverkan från produktion allokeras till den första köparen som beställde produktion så är klimatpåverkan för andrahandsköpare noll.
Den som byggde huset eller köpte bilen ny hade ett val att köpa nytt eller begagnat. Du som köpare nu har också ett val. Om fler väljer begagnade hus/bilar minskar produktion och därmed klimatpåverkan.
Om man istället gör som jag tror du menar (att slå ut klimatpåverkan från produktionen på produktens livslängd/antal ägare?), då kan man ju helt plötsligt hävda att det inte skiljer något i klimatpåverkan om jag köper begagnat eller nytt. Om bilen har en livslängd på fem år och jag äger i ett år så orsakar jag 20% av klimatpåverkan. Om jag istället köper en fyra år gammal begagnad bil så orsakar jag också 20% av klimatpåverkan från produktionen. Helt plötsligt kan man då säga att det inte spelar någon roll alls om folk köper begagnat eller nytt, det blir samma klimatpåverkan, och det är ju fel.
Så tänker jag men rätta mig gärna om tänker fel, kan mycket väl ha missat något i logiken.
kan dock (tyvärr) inte hävda att min egen konsumtion följer den logiken.
Att köpa nytt kan dessutom vara bättre för miljön än att köpa begagnat. Något som torde vara rätt uppenbart för de flesta som hittat till detta forum
Är ju trevligt att lära sig att tänka på ett nytt (och kanske till och med rätt) sätt, men jag kommer ju inte ändra mitt tänkesätt bara för att någon kommer och säger ”du har fel” utan att förklara varför.
Att köpa och sälja 1000 bilar har ingen som helst miljöpåverkan, det är tillverkningen och användandet av bilen som belastar miljön.
Med ditt resonemang så är det bättre att köra en oljetanker till jobbet än att köpa och köra en ny cykel. Med ditt resonemang har det ingen miljöpåverkan alls att flyga, hela klimatavtrycket hamnar på inköparen av flygplanet.
Kör du idag omkring med en begagnad fossilbil och kör långa sträckor med den så har det en solklart positiv nettoeffekt för miljön om den bilen byts ut till förmån för en ny elbil. Det gäller då till och med om den begagnade fossilbilen skrotas (givet att den är tillräckligt törstig/smutsig).
Kan ni inte komma överens om avskrivningregler för klimatpåverkan? Precis som teknisk och ekonomisk livslängd på vilken produkt som helst. Tillför man dessutom klimatpåverkande investeringar i bilen (reparationer, styling, nya däck, bränsle etc) så tillför man klimatpåverkan som sedan ska skrivas av enligt gängse regler. När värdet är 0 så kan bilen (och huset) köpas av en den miljömedvetne som sedan kan gotta sig i att klimatpåverkan är "taken care of". Tills en ny klimatpåverkande investering krävs. Ett batteribyte slår såklart hårt.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 23:05Nej det blandar jag inte ihop, förstår helt att det är produktion och användning som påverkar. Transaktioner (köp) av nya produkter är ju dock i det närmsta likställt med klimatpåverkan från produktion, eftersom transaktionen/köpet orsakar nyproduktion.Legato skrev: ↑12 sep 2023 19:46Jag tror du blandar ihop själva transaktionen med brukandet av produkten.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 18:48Men kan du inte förklara vad som är feltänkt i mitt argument då?Legato skrev: ↑12 sep 2023 18:39Det är ju självklart att miljöpåverkan ska slås ut på produktens hela livslängd.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 17:14
Ja om klimatpåverkan från produktion allokeras till den första köparen som beställde produktion så är klimatpåverkan för andrahandsköpare noll.
Den som byggde huset eller köpte bilen ny hade ett val att köpa nytt eller begagnat. Du som köpare nu har också ett val. Om fler väljer begagnade hus/bilar minskar produktion och därmed klimatpåverkan.
Om man istället gör som jag tror du menar (att slå ut klimatpåverkan från produktionen på produktens livslängd/antal ägare?), då kan man ju helt plötsligt hävda att det inte skiljer något i klimatpåverkan om jag köper begagnat eller nytt. Om bilen har en livslängd på fem år och jag äger i ett år så orsakar jag 20% av klimatpåverkan. Om jag istället köper en fyra år gammal begagnad bil så orsakar jag också 20% av klimatpåverkan från produktionen. Helt plötsligt kan man då säga att det inte spelar någon roll alls om folk köper begagnat eller nytt, det blir samma klimatpåverkan, och det är ju fel.
Så tänker jag men rätta mig gärna om tänker fel, kan mycket väl ha missat något i logiken.
kan dock (tyvärr) inte hävda att min egen konsumtion följer den logiken.
Att köpa nytt kan dessutom vara bättre för miljön än att köpa begagnat. Något som torde vara rätt uppenbart för de flesta som hittat till detta forum
Är ju trevligt att lära sig att tänka på ett nytt (och kanske till och med rätt) sätt, men jag kommer ju inte ändra mitt tänkesätt bara för att någon kommer och säger ”du har fel” utan att förklara varför.
Att köpa och sälja 1000 bilar har ingen som helst miljöpåverkan, det är tillverkningen och användandet av bilen som belastar miljön.
Med ditt resonemang så är det bättre att köra en oljetanker till jobbet än att köpa och köra en ny cykel. Med ditt resonemang har det ingen miljöpåverkan alls att flyga, hela klimatavtrycket hamnar på inköparen av flygplanet.
Kör du idag omkring med en begagnad fossilbil och kör långa sträckor med den så har det en solklart positiv nettoeffekt för miljön om den bilen byts ut till förmån för en ny elbil. Det gäller då till och med om den begagnade fossilbilen skrotas (givet att den är tillräckligt törstig/smutsig).
Antar även att man jämför likvärdiga produkter.
Alltså att en begagnad oljetanker är bättre att köra till jobbet än en ny oljetanker.
En flygresa går ju inte att köpa begagnad..
En begagnad elbil är bättre för klimatet än en ny elbil (sen är vi ju i ett ovanligt teknikskifte där en ny elbil blir bättre än en begagnad fossilbil).
Jag argumenterade för att klimatpåverkan från produktion ska allokeras till första köparen. Givetvis ska klimatpåverkan från brukandet allokeras under produktens livslängd.
mitt argument:
Behöver jag ett hus väljer jag mellan nytt eller begagnat. Väljer jag nytt skapar jag hela klimatpåverkan som uppstår från produktionen. Klimatkostnad från användning är givetvis även mitt.
Ditt argument som jag förstår det:
Väljer jag att bygga ett nytt hus står jag endast för en del av klimatpåverkan från produktionen, resten ska portioneras ut på senare ägare. om jag tolkat det rätt förstår jag ärligt talat inte detta resonemang.
Jag tycker att om man gör ett val att köpa ny produkt när man kunde köpt begagnad så får man acceptera att man orsakat klimatpåverkan från produktion.
Sen kan det vara så att klimatpåverkan från användning av en nyproducerad produkt är så mycket mer miljövänlig att köpet/produktionen är befogad, men jag tror ändå att detta är extremt ovanligt bland produkter (inkl. nybyggda hus, men har ingen fakta på det, hade vart intressant att se).
Ja, fast det är ju imo mycket bättre att använda produktens faktiska livslängd än en teoretisk (som man måste använda vid avskrivningar av praktiska skäl).Eldsig skrev: ↑13 sep 2023 00:20Kan ni inte komma överens om avskrivningregler för klimatpåverkan? Precis som teknisk och ekonomisk livslängd på vilken produkt som helst. Tillför man dessutom klimatpåverkande investeringar i bilen (reparationer, styling, nya däck, bränsle etc) så tillför man klimatpåverkan som sedan ska skrivas av enligt gängse regler. När värdet är 0 så kan bilen (och huset) köpas av en den miljömedvetne som sedan kan gotta sig i att klimatpåverkan är "taken care of". Tills en ny klimatpåverkande investering krävs. Ett batteribyte slår såklart hårt.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 23:05Nej det blandar jag inte ihop, förstår helt att det är produktion och användning som påverkar. Transaktioner (köp) av nya produkter är ju dock i det närmsta likställt med klimatpåverkan från produktion, eftersom transaktionen/köpet orsakar nyproduktion.Legato skrev: ↑12 sep 2023 19:46Jag tror du blandar ihop själva transaktionen med brukandet av produkten.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 18:48Men kan du inte förklara vad som är feltänkt i mitt argument då?
Är ju trevligt att lära sig att tänka på ett nytt (och kanske till och med rätt) sätt, men jag kommer ju inte ändra mitt tänkesätt bara för att någon kommer och säger ”du har fel” utan att förklara varför.
Att köpa och sälja 1000 bilar har ingen som helst miljöpåverkan, det är tillverkningen och användandet av bilen som belastar miljön.
Med ditt resonemang så är det bättre att köra en oljetanker till jobbet än att köpa och köra en ny cykel. Med ditt resonemang har det ingen miljöpåverkan alls att flyga, hela klimatavtrycket hamnar på inköparen av flygplanet.
Kör du idag omkring med en begagnad fossilbil och kör långa sträckor med den så har det en solklart positiv nettoeffekt för miljön om den bilen byts ut till förmån för en ny elbil. Det gäller då till och med om den begagnade fossilbilen skrotas (givet att den är tillräckligt törstig/smutsig).
Antar även att man jämför likvärdiga produkter.
Alltså att en begagnad oljetanker är bättre att köra till jobbet än en ny oljetanker.
En flygresa går ju inte att köpa begagnad..
En begagnad elbil är bättre för klimatet än en ny elbil (sen är vi ju i ett ovanligt teknikskifte där en ny elbil blir bättre än en begagnad fossilbil).
Jag argumenterade för att klimatpåverkan från produktion ska allokeras till första köparen. Givetvis ska klimatpåverkan från brukandet allokeras under produktens livslängd.
mitt argument:
Behöver jag ett hus väljer jag mellan nytt eller begagnat. Väljer jag nytt skapar jag hela klimatpåverkan som uppstår från produktionen. Klimatkostnad från användning är givetvis även mitt.
Ditt argument som jag förstår det:
Väljer jag att bygga ett nytt hus står jag endast för en del av klimatpåverkan från produktionen, resten ska portioneras ut på senare ägare. om jag tolkat det rätt förstår jag ärligt talat inte detta resonemang.
Jag tycker att om man gör ett val att köpa ny produkt när man kunde köpt begagnad så får man acceptera att man orsakat klimatpåverkan från produktion.
Sen kan det vara så att klimatpåverkan från användning av en nyproducerad produkt är så mycket mer miljövänlig att köpet/produktionen är befogad, men jag tror ändå att detta är extremt ovanligt bland produkter (inkl. nybyggda hus, men har ingen fakta på det, hade vart intressant att se).
Olika bilar har väl även olika klimatpåverkan när kvarlevorna ska tas om hand om? Man borde kanske införa en miljömärkning för uppskattad total klimatpåverkan under en uppskattad livscykel?
Går nog att hitta en rättvis modell för detta.
Nej, transaktionen i sig skapar ingen nyproduktion. När du köper ett hus så sätter du normalt sett ett annat på marknaden (vilket med samma resonemang skulle förhindra att ett nytt byggs). Det relevanta är återigen hur lång tid du äger huset i relation till husets totala livslängd samt i viss mån hur du vårdar det.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 23:05Nej det blandar jag inte ihop, förstår helt att det är produktion och användning som påverkar. Transaktioner (köp) av nya produkter är ju dock i det närmsta likställt med klimatpåverkan från produktion, eftersom transaktionen/köpet orsakar nyproduktion.Legato skrev: ↑12 sep 2023 19:46Jag tror du blandar ihop själva transaktionen med brukandet av produkten.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 18:48Men kan du inte förklara vad som är feltänkt i mitt argument då?Legato skrev: ↑12 sep 2023 18:39Det är ju självklart att miljöpåverkan ska slås ut på produktens hela livslängd.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 17:14
Ja om klimatpåverkan från produktion allokeras till den första köparen som beställde produktion så är klimatpåverkan för andrahandsköpare noll.
Den som byggde huset eller köpte bilen ny hade ett val att köpa nytt eller begagnat. Du som köpare nu har också ett val. Om fler väljer begagnade hus/bilar minskar produktion och därmed klimatpåverkan.
Om man istället gör som jag tror du menar (att slå ut klimatpåverkan från produktionen på produktens livslängd/antal ägare?), då kan man ju helt plötsligt hävda att det inte skiljer något i klimatpåverkan om jag köper begagnat eller nytt. Om bilen har en livslängd på fem år och jag äger i ett år så orsakar jag 20% av klimatpåverkan. Om jag istället köper en fyra år gammal begagnad bil så orsakar jag också 20% av klimatpåverkan från produktionen. Helt plötsligt kan man då säga att det inte spelar någon roll alls om folk köper begagnat eller nytt, det blir samma klimatpåverkan, och det är ju fel.
Så tänker jag men rätta mig gärna om tänker fel, kan mycket väl ha missat något i logiken.
kan dock (tyvärr) inte hävda att min egen konsumtion följer den logiken.
Att köpa nytt kan dessutom vara bättre för miljön än att köpa begagnat. Något som torde vara rätt uppenbart för de flesta som hittat till detta forum
Är ju trevligt att lära sig att tänka på ett nytt (och kanske till och med rätt) sätt, men jag kommer ju inte ändra mitt tänkesätt bara för att någon kommer och säger ”du har fel” utan att förklara varför.
Att köpa och sälja 1000 bilar har ingen som helst miljöpåverkan, det är tillverkningen och användandet av bilen som belastar miljön.
Med ditt resonemang så är det bättre att köra en oljetanker till jobbet än att köpa och köra en ny cykel. Med ditt resonemang har det ingen miljöpåverkan alls att flyga, hela klimatavtrycket hamnar på inköparen av flygplanet.
Kör du idag omkring med en begagnad fossilbil och kör långa sträckor med den så har det en solklart positiv nettoeffekt för miljön om den bilen byts ut till förmån för en ny elbil. Det gäller då till och med om den begagnade fossilbilen skrotas (givet att den är tillräckligt törstig/smutsig).
Antar även att man jämför likvärdiga produkter.
Alltså att en begagnad oljetanker är bättre att köra till jobbet än en ny oljetanker.
En flygresa går ju inte att köpa begagnad..
En begagnad elbil är bättre för klimatet än en ny elbil (sen är vi ju i ett ovanligt teknikskifte där en ny elbil blir bättre än en begagnad fossilbil).
Jag argumenterade för att klimatpåverkan från produktion ska allokeras till första köparen. Givetvis ska klimatpåverkan från brukandet allokeras under produktens livslängd.
mitt argument:
Behöver jag ett hus väljer jag mellan nytt eller begagnat. Väljer jag nytt skapar jag hela klimatpåverkan som uppstår från produktionen. Klimatkostnad från användning är givetvis även mitt.
Ditt argument som jag förstår det:
Väljer jag att bygga ett nytt hus står jag endast för en del av klimatpåverkan från produktionen, resten ska portioneras ut på senare ägare. om jag tolkat det rätt förstår jag ärligt talat inte detta resonemang.
Jag tycker att om man gör ett val att köpa ny produkt när man kunde köpt begagnad så får man acceptera att man orsakat klimatpåverkan från produktion.
Sen kan det vara så att klimatpåverkan från användning av en nyproducerad produkt är så mycket mer miljövänlig att köpet/produktionen är befogad, men jag tror ändå att detta är extremt ovanligt bland produkter (inkl. nybyggda hus, men har ingen fakta på det, hade vart intressant att se).
Jag förstår din poäng och håller med om att i vissa undantagsfall är det befogat att köpa nytt från ett klimatperspektiv, som nämnt ovan. Jag tror dock att detta är väldigt sällsynt sett till generell konsumtion.Legato skrev: ↑13 sep 2023 07:53Ja, fast det är ju imo mycket bättre att använda produktens faktiska livslängd än en teoretisk (som man måste använda vid avskrivningar av praktiska skäl).Eldsig skrev: ↑13 sep 2023 00:20Kan ni inte komma överens om avskrivningregler för klimatpåverkan? Precis som teknisk och ekonomisk livslängd på vilken produkt som helst. Tillför man dessutom klimatpåverkande investeringar i bilen (reparationer, styling, nya däck, bränsle etc) så tillför man klimatpåverkan som sedan ska skrivas av enligt gängse regler. När värdet är 0 så kan bilen (och huset) köpas av en den miljömedvetne som sedan kan gotta sig i att klimatpåverkan är "taken care of". Tills en ny klimatpåverkande investering krävs. Ett batteribyte slår såklart hårt.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 23:05Nej det blandar jag inte ihop, förstår helt att det är produktion och användning som påverkar. Transaktioner (köp) av nya produkter är ju dock i det närmsta likställt med klimatpåverkan från produktion, eftersom transaktionen/köpet orsakar nyproduktion.Legato skrev: ↑12 sep 2023 19:46Jag tror du blandar ihop själva transaktionen med brukandet av produkten.VilkenElbilBlirDet skrev: ↑12 sep 2023 18:48
Men kan du inte förklara vad som är feltänkt i mitt argument då?
Är ju trevligt att lära sig att tänka på ett nytt (och kanske till och med rätt) sätt, men jag kommer ju inte ändra mitt tänkesätt bara för att någon kommer och säger ”du har fel” utan att förklara varför.
Att köpa och sälja 1000 bilar har ingen som helst miljöpåverkan, det är tillverkningen och användandet av bilen som belastar miljön.
Med ditt resonemang så är det bättre att köra en oljetanker till jobbet än att köpa och köra en ny cykel. Med ditt resonemang har det ingen miljöpåverkan alls att flyga, hela klimatavtrycket hamnar på inköparen av flygplanet.
Kör du idag omkring med en begagnad fossilbil och kör långa sträckor med den så har det en solklart positiv nettoeffekt för miljön om den bilen byts ut till förmån för en ny elbil. Det gäller då till och med om den begagnade fossilbilen skrotas (givet att den är tillräckligt törstig/smutsig).
Antar även att man jämför likvärdiga produkter.
Alltså att en begagnad oljetanker är bättre att köra till jobbet än en ny oljetanker.
En flygresa går ju inte att köpa begagnad..
En begagnad elbil är bättre för klimatet än en ny elbil (sen är vi ju i ett ovanligt teknikskifte där en ny elbil blir bättre än en begagnad fossilbil).
Jag argumenterade för att klimatpåverkan från produktion ska allokeras till första köparen. Givetvis ska klimatpåverkan från brukandet allokeras under produktens livslängd.
mitt argument:
Behöver jag ett hus väljer jag mellan nytt eller begagnat. Väljer jag nytt skapar jag hela klimatpåverkan som uppstår från produktionen. Klimatkostnad från användning är givetvis även mitt.
Ditt argument som jag förstår det:
Väljer jag att bygga ett nytt hus står jag endast för en del av klimatpåverkan från produktionen, resten ska portioneras ut på senare ägare. om jag tolkat det rätt förstår jag ärligt talat inte detta resonemang.
Jag tycker att om man gör ett val att köpa ny produkt när man kunde köpt begagnad så får man acceptera att man orsakat klimatpåverkan från produktion.
Sen kan det vara så att klimatpåverkan från användning av en nyproducerad produkt är så mycket mer miljövänlig att köpet/produktionen är befogad, men jag tror ändå att detta är extremt ovanligt bland produkter (inkl. nybyggda hus, men har ingen fakta på det, hade vart intressant att se).
Olika bilar har väl även olika klimatpåverkan när kvarlevorna ska tas om hand om? Man borde kanske införa en miljömärkning för uppskattad total klimatpåverkan under en uppskattad livscykel?
Går nog att hitta en rättvis modell för detta.
Men att påstå att all klimatbelastning ska läggas på första köparen blir givetvis helt absurt. Det skulle tex innebära att det ansågs bättre att bo kvar i ett gammalt oisolerat hus som drar 50.000 kWh per år vs att köpa ett nytt och ur miljöperspektiv "state of the art" hus som är helt självförsörjande...