!AVSLUTAD! Eftermontera dragkrok själv till model Y
Moderator: Redaktion
!AVSLUTAD! Eftermontera dragkrok själv till model Y
Jag skrev om detta i en annan tråd, men tror inte att så många läser den tråden så jag skapar en egen tråd om detta.
En vän till mig har beställt en model Y lagerbil. I hastigheten blev det en utan dragkrok men det måste vara drag på den.
Det var förvånande att Tesla säljer Y-bilar i Sverige eftersom det inte går att konfigurera en utan drag, men tydligen kommer bilar som saknar drag och är tillverkade för andra marknader hit och säljs som lagerbilar.
Eftersom det av och till är långa väntetider på drag till Y i shoppen så är det bästa att lägga det som ett serviceärende har jag läst mig till här. Så tittade vi på möjligheten till en tredjepartskrok. Det finns flera olika varianter och då visade det sig att det även finns fasta krokar till model Y att köpa, minsann! Visserligen är en sådan monterad av tredjepartsverkstad (inkl. omprogrammerad så att bilen vet att den har dragkrok) bara ungefär hälften så dyr som Teslas krok, men om man monterar den själv, vilket inte är särskilt svårt, så faller kostnaden till en fjärdedel.
Men det återstår några frågor som jag undrar om jag kan få svar på:
1. Model Y som levereras i Sverige som lagerbil men utan dragkrok, är de registrerade för att kunna ha drag? Så är ju inte fallet med model 3.
2. Är det framdraget en elkontakt så man bara kan plugga in elsatsen vid monteringen?
Om man kan få positiva svar på dessa frågor så skulle man kunna på en fast dragkrok på en Y för i runda slängar 4500:-.
Jag kollade med företaget som säljer dragkroken och om man monterar den själv så kan man få bilen omprogrammerad av dem ändå.
En vän till mig har beställt en model Y lagerbil. I hastigheten blev det en utan dragkrok men det måste vara drag på den.
Det var förvånande att Tesla säljer Y-bilar i Sverige eftersom det inte går att konfigurera en utan drag, men tydligen kommer bilar som saknar drag och är tillverkade för andra marknader hit och säljs som lagerbilar.
Eftersom det av och till är långa väntetider på drag till Y i shoppen så är det bästa att lägga det som ett serviceärende har jag läst mig till här. Så tittade vi på möjligheten till en tredjepartskrok. Det finns flera olika varianter och då visade det sig att det även finns fasta krokar till model Y att köpa, minsann! Visserligen är en sådan monterad av tredjepartsverkstad (inkl. omprogrammerad så att bilen vet att den har dragkrok) bara ungefär hälften så dyr som Teslas krok, men om man monterar den själv, vilket inte är särskilt svårt, så faller kostnaden till en fjärdedel.
Men det återstår några frågor som jag undrar om jag kan få svar på:
1. Model Y som levereras i Sverige som lagerbil men utan dragkrok, är de registrerade för att kunna ha drag? Så är ju inte fallet med model 3.
2. Är det framdraget en elkontakt så man bara kan plugga in elsatsen vid monteringen?
Om man kan få positiva svar på dessa frågor så skulle man kunna på en fast dragkrok på en Y för i runda slängar 4500:-.
Jag kollade med företaget som säljer dragkroken och om man monterar den själv så kan man få bilen omprogrammerad av dem ändå.
Senast redigerad av Jerker, redigerad totalt 1 gånger.
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Eftermontera dragkrok själv till model Y
1. Ja
2. Nej.
Sedan kommer inte antisladdsystemet ta hänsyn till att det finns en släpvagn bakom. Bilar med uss larmar när man backar, men jag vet inte hur bilar med Vision uppför sig.
Det där med omprogrammering av bilen är jag skeptisk till.
2. Nej.
Sedan kommer inte antisladdsystemet ta hänsyn till att det finns en släpvagn bakom. Bilar med uss larmar när man backar, men jag vet inte hur bilar med Vision uppför sig.
Det där med omprogrammering av bilen är jag skeptisk till.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Som jag har skrivit ett par gånger tidigare så baserat på mina egna erfarenheter så skulle jag aldrig lita på något Tesla säger om att eftermontera dragkrok.
Behöver du krok, se till att den kommer med bilen vid leverans.
Tredjepartslösningar som kräver hackad mjukvara skulle jag själv inte ta i med tång, där finns det inte heller några som helst garantier att det faktiskt fungerar om/när Tesla uppdaterar mjukvaran.
/fth
Behöver du krok, se till att den kommer med bilen vid leverans.
Tredjepartslösningar som kräver hackad mjukvara skulle jag själv inte ta i med tång, där finns det inte heller några som helst garantier att det faktiskt fungerar om/när Tesla uppdaterar mjukvaran.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Varför? Det måste väl vara möjligt för tredjepartverkstäder att få köpa de verktyg som krävs för att serva en Tesla. Vill minnas att de tvingades till detta i USA, att konkurrenslagstiftningen tvingade den till att släppa servicemanualer och specialverktyg för allmänt bruk. Visserligen får de ta bra betalt för det, men ändå.
Det argumentet köper jag. Om inte en omprogrammering innebär att vissa parametrar blir införda i bilen som berättar för Tesla när de ska konfigurera en uppdatering att det finns en dragkrok.
- fth
- Teslaägare
Så kanske det är, men jag skulle i så fall vilja ha någon form av garanti för detta. Inte så kul att behöva montera bort kroken igen om/när Tesla nollställer flaggan vid nästa uppdatering

/fth
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Diagnostisera och reparera är en sak, att ladda in ny mjukvara är något helt annat.Jerker skrev: ↑13 sep 2023 15:12Varför? Det måste väl vara möjligt för tredjepartverkstäder att få köpa de verktyg som krävs för att serva en Tesla. Vill minnas att de tvingades till detta i USA, att konkurrenslagstiftningen tvingade den till att släppa servicemanualer och specialverktyg för allmänt bruk. Visserligen får de ta bra betalt för det, men ändå.
Volvo PV 544 Special 1963
- fth
- Teslaägare
Frågan är om dessa manualer etc även täcker att ändra flaggor i mjukvara? Det skulle ju innebära att tredjepartsverkstäder skulle kunna sälja acceleration boost, låsa upp 60->75-batterier etc.Jerker skrev: ↑13 sep 2023 15:12Varför? Det måste väl vara möjligt för tredjepartverkstäder att få köpa de verktyg som krävs för att serva en Tesla. Vill minnas att de tvingades till detta i USA, att konkurrenslagstiftningen tvingade den till att släppa servicemanualer och specialverktyg för allmänt bruk. Visserligen får de ta bra betalt för det, men ändå.
Gäller förresten samma "right to repair"-lagstiftning i europa, eller är det bara för USA?
/fth
Nu maliade jag tredjepartsverkstaden för att få ytterligare försäkringar om att deras omprogrammering är korrekt. Då fick jag svar från en annan person som snabbt dementerade allt hans kollegor tidigare sagt. När det kommer till Tesla så gör de inga omprogrammeringar alls. Så man får isf leva med att bilen hela tiden varnar för en annan bil strax bakom.
Alltså återstår att hoppas på att man kan få en krok påmonterad av Tesla.
- fth
- Teslaägare
Det är väl inte ens säkert att du får igång belysningen på släpet öht med tredjepartslösning?Jerker skrev: ↑13 sep 2023 15:30Nu maliade jag tredjepartsverkstaden för att få ytterligare försäkringar om att deras omprogrammering är korrekt. Då fick jag svar från en annan person som snabbt dementerade allt hans kollegor tidigare sagt. När det kommer till Tesla så gör de inga omprogrammeringar alls. Så man får isf leva med att bilen hela tiden varnar för en annan bil strax bakom.
Så var det iaf för min X, utan rätt flagga i mjukvara så funkade inte blinkers, bromsljus etc.
Jag vet förstås inte om det är samma sak på 3/Y, men det är en uppenbar risk.
/fth
Re: !AVSLUTAD! Eftermontera dragkrok själv till model Y
Som sagt, ärendet är avslutat. Originalkrok är det enda möjliga alternativet.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Eftermontering via Tesla är som sagt inga problem alls med en Model Y, förutom att det kostar en bra slant.
Model Y LR AWD 2022
Nej, det är gratis. Jag har gjort en stor (ickevetenskaplig) undersökning som visar att andrahandvärdet på model 3/y:s krok är 100%.
Dvs man får tillbaka varenda krona på investerat kapital när man säljer bilen.
Dvs man får tillbaka varenda krona på investerat kapital när man säljer bilen.
Så måste man tänka. Ekonomi är det viktigaste.
viss utrustning faller brutalt i andrahandsvärde. Accboost osv får man knappt något för alls. Dyrt.
Dragkrok hade fortfarande varit billigt om den kostade 50.000:-
OM MAN FÅR TILLBAKA DET NÄR MAN SÄLJER
viss utrustning faller brutalt i andrahandsvärde. Accboost osv får man knappt något för alls. Dyrt.
Dragkrok hade fortfarande varit billigt om den kostade 50.000:-
OM MAN FÅR TILLBAKA DET NÄR MAN SÄLJER