Aktien TSLA

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 12 sep 2023 10:08
VW har negativa marginaler för deras elbilar. Inte solklart att VW överlever som biltillverkare de kommande 5-10 åren, därav värderingen.
Alla nästan biltillverkare följer samma modell för värdering - volym, marginal, tillväxt. Det är TSLA som värderas enligt en helt annan modell... Vi kan kalla den dröm-modellen.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 12 sep 2023 10:08
Angående FSD rekommenderar jag att lyssna på James Douma.
Vet du hur många års erfarenhet JD har av att arbeta med ML/AI? 0.

JD säger hela tiden saker som är helt orimliga och fel. Det han däremot är bra på är att "förklara" avancerade saker på ett sätt som göra att du tror att du förstår dem. Tyvärr förstår varken lyssnaren eller James någon om det här.

James Doumas (och alla andra TSLA-bulls) tror att det enda man behöver är mest data och mest compute för att "vinna" i självkörning. Det är fullkomligt fel. Självkörning skulle ha varit ett löst problem för flera år sedan om det stämde.
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

spacecoin skrev: 12 sep 2023 10:25
Sabbe skrev: 12 sep 2023 10:08
Angående FSD rekommenderar jag att lyssna på James Douma.
James Doumas (och alla andra TSLA-bulls) tror att det enda man behöver är mest data och mest compute för att "vinna" i självkörning. Det är fullkomligt fel. Självkörning skulle ha varit ett löst problem för flera år sedan om det stämde.
Vart skulle man få tag på den extrema mängden data och compute (vilket inte finns tillräckligt än idag) redan för några år sedan?
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Sabbe skrev: 12 sep 2023 10:46
spacecoin skrev: 12 sep 2023 10:25
Sabbe skrev: 12 sep 2023 10:08
Angående FSD rekommenderar jag att lyssna på James Douma.
James Doumas (och alla andra TSLA-bulls) tror att det enda man behöver är mest data och mest compute för att "vinna" i självkörning. Det är fullkomligt fel. Självkörning skulle ha varit ett löst problem för flera år sedan om det stämde.
Vart skulle man få tag på den extrema mängden data och compute (vilket inte finns tillräckligt än idag) redan för några år sedan?
Mobileye har än så länge mer data än Tesla faktiskt.

Men du missar poängen. Man behöver inte så mycket data. Man behöver bra data och representativt data, vilket i sig är nära omöjligt och väldigt tidskrävande att kurera. Det är därför Level 5 autonomi är "aspirational". Det saknas så mycket grundforskning för att göra computer vision-baserad ML säker nog i säkerhetskritiska tillämpningar att man inte ens lyckas ta bort människan ens i radiologi (diagnostisera cancer från stillbilder).

Sedan behöver man se långt och kunna analyser snabbt i motorvägsfart. Dagens NN:s har typiskt för hög latency (givet de inferensdatorer som finns idag) och för osäkra (både false negatives och false positives). Lidar använder fysisk mätning och behöver ingen eller väldigt lite ML för att säkert kunna identifiera ett hinder och hindrets fart/riktning. Även i mörker.

Får jag gissa är FSD fortfarande i huvudsak ett L2 förarstödssystem även om 2-3 år, där människan förväntas gripa in utan förvarning när det går åt skogen. I små domäner med låg hastighet (parkeringsplats eller kökörning kanske Tesla kan komma till Level 3.
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Gårdagens uppgång motsvarar $376.20 pre split i dollar räknat :mrgreen:
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

spacecoin skrev: 12 sep 2023 09:10
Tellus skrev: 12 sep 2023 09:06
BANANE
Roulette är mer tur, detta är förmåga att se in i framtiden :lol:

SPACECOIN
Kolla längst ner på grafen jag skicka.
Spelar inte så stor roll när man köpte TSLA
Historik avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.

Vad sägs om att diskutera innehållet i MS analys istället för att vara dryg? Kan du inte förklara hur framtiden ser ut, du som har förmågan?

När blir FSD autonont? När kommer Tesla robotaxi? När får man Dojo att funka bättre än Nvidia så man slipper köpa deras chip för miljarder? Hur ska man bli en SaaS inom AI? När?

Och varför är inte Optimus med i MS fina beräkningar?
Jag försöker inte vara dryg.

Let the trend be your friend!

Framtiden ser ljus ut för elbilar, Tesla är ledande. Inte så svår matematik. Se på Iphone. MS analys tror jag inte Svensson tänker på i valet av elbil. KISS (KeepItSimpeStupid)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

Tellus skrev: 13 sep 2023 14:34
Jag försöker inte vara dryg.

Let the trend be your friend!

Framtiden ser ljus ut för elbilar, Tesla är ledande. Inte så svår matematik. Se på Iphone. MS analys tror jag inte Svensson tänker på i valet av elbil. KISS (KeepItSimpeStupid)
"Framtiden ser ljus ut för elbilar". Javisst! Det är det ingen som tvivlar om. Tesla är en kompetent biltillverkare men goda framtidsutsikter! Absolut!

De flesta analytiker värderar Teslas bil-business givet att den växer som företaget säger till 2030 till runt $100-$150 per aktie. Dagens kurs är dubbelt det. MS analys menar att en värdering på $150 på ett års sikt bygger på att man fortsätter mot målet att sälja 10M bilar och ha en EBITDA-marginal på 20% till 2030.

Jag är skeptisk till att det går. Jag förstår inte vad som är Teslas USP om tre år. Man gör inte egna batterier annat än i experimentvolymer och konkurrenterna är i det närmaste där vad gäller motorprestanda och motoreffektivitet.

Men låt oss anta att dom lyckas med det och är fortfarande bäst och störst globalt om tre år.

Min fråga är då: VAD är det som du tror ska bli lika mycket värt som bilaffären för att rättfärdiga DAGENS kurs på $267?

Det är liksom det diskussionen handlar om. Värdering.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 3633
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/magnus93984

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Tellus »

spacecoin skrev: 13 sep 2023 15:15
Tellus skrev: 13 sep 2023 14:34
Jag försöker inte vara dryg.

Let the trend be your friend!

Framtiden ser ljus ut för elbilar, Tesla är ledande. Inte så svår matematik. Se på Iphone. MS analys tror jag inte Svensson tänker på i valet av elbil. KISS (KeepItSimpeStupid)
"Framtiden ser ljus ut för elbilar". Javisst! Det är det ingen som tvivlar om. Tesla är en kompetent biltillverkare men goda framtidsutsikter! Absolut!

De flesta analytiker värderar Teslas bil-business givet att den växer som företaget säger till 2030 till runt $100-$150 per aktie. Dagens kurs är dubbelt det. MS analys menar att en värdering på $150 på ett års sikt bygger på att man fortsätter mot målet att sälja 10M bilar och ha en EBITDA-marginal på 20% till 2030.

Jag är skeptisk till att det går. Jag förstår inte vad som är Teslas USP om tre år. Man gör inte egna batterier annat än i experimentvolymer och konkurrenterna är i det närmaste där vad gäller motorprestanda och motoreffektivitet.

Men låt oss anta att dom lyckas med det och är fortfarande bäst och störst globalt om tre år.

Min fråga är då: VAD är det som du tror ska bli lika mycket värt som bilaffären för att rättfärdiga DAGENS kurs på $267?

Det är liksom det diskussionen handlar om. Värdering.
Står att tråden handlar om aktien TSLA i rubriken, ta inte mina inlägg personliga, jag har inte skrivit specifikt till dig när jag postade om Tesla aktien.

Många aktier är svåra att värdera och bygger på framtida tro och förhoppningar, därför kan man ej räkna ut vad aktien är värd. Inte ens avancerade analysfirmor brukar lyckas. Om 5 år är det dock större chans att aktien är dubblad vs halverad, det tror de flesta, därför går aktien upp.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

FinaFisken skrev: 13 sep 2023 18:50
spacecoin skrev: 12 sep 2023 10:25
Sabbe skrev: 12 sep 2023 10:08
Angående FSD rekommenderar jag att lyssna på James Douma.
Vet du hur många års erfarenhet JD har av att arbeta med ML/AI? 0.

JD säger hela tiden saker som är helt orimliga och fel. Det han däremot är bra på är att "förklara" avancerade saker på ett sätt som göra att du tror att du förstår dem. Tyvärr förstår varken lyssnaren eller James någon om det här.
En seriös fråga Spacecoin - Jobbar du med ML/AI/AV och hur många år har du gjort det i så fall?
Ja jag använder ML i jobbet för en del problemdomäner men inte på en nivå som är relevant för att få credd inom de här diskussionerna.

Däremot så lyssnar jag mycket på och följer med i forskningen om ML i allmänhet och computer vision, autonomi och robotar i synnerhet. Jag brukar lyssna på alla föreläsningar och presentationer om CV och autonoma fordon som jag kan hitta sedan kanske 4-5 år tillbaka.

Jag har inte utnämnt mig till "ML/AI-expert" som JD, men jag vet vad de riktiga experterna säger (ett axplock);
* Det finns inga sätt att be systemet att förklara ett ML-baserat beslut i dagsläget (forskning pågår)
* Det är därför omöjligt att validera ett ML-system i en obegränsad operativ domän ("Level 5" autonomi) eftersom man inte kan testa hela världen.
* Om man inte kan validera systemet så ska det inte användas till säkerhetskritiska tillämpningar.
* Endast Computer Vision har för många false negatives och failure modes, det är därför man använder Lidar, HD-Radar, HD-kartor, mikrofoner etc på självkörande autonoma bilar för att kunna ta bort föraren.
* Om man sätter en tejpbit på en stoppskylt så kanske det räcker för en felklassificering. Så bräckligt är det. Man måste jobba med "adverserial attacks" och kunna klassificera en skylt som hamnar på snedden eller har lite grafitti på sig.
* CV utan HD-maps eller Lidar kan inte skilja på en skylt på en reklampelare och en riktig skylt.

Det är ju inte komplett omöjligt att computer vision med endast kameror kommer att kunna klara någon form av autonomi under någon typ av förhållanden men jag tänker att det är idiotiskt att bara använda kameror om man vill höja antalet "nior" (reliabiliteten) även om det skulle hända framsteg/genombrott inom forskningen i framtiden.

I övrigt talar datat för sig själv (10-20 miles per disengagement i snart tre år).
https://www.teslafsdtracker.com/
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Fina pengar till Tesla från EU för att bygga ut laddnätverket :mrgreen:

Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Tesla springer ifrån ytterligare

https://t.co/0kSrmVqHNS


IMG_6550.jpeg
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Autobidder drar in en hel del cash redan nu :mrgreen:


IMG_6551.jpeg
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Billigaste Model Y går ej att beställa längre. Spekuleras att batterierna går till CyberTruck som levereras snart. Bra för Teslas marginaler framöver.


Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev: 15 sep 2023 10:11
Billigaste Model Y går ej att beställa längre. Spekuleras att batterierna går till CyberTruck som levereras snart. Bra för Teslas marginaler framöver.


Det beror väl ändå på vad de kan ta för CT i förhållande till vad den kostar att tillverka? Om jag förstått det rätt så är den ännu besvärligare att tillverka än Model X. Det finns nog risk att marginalerna på CT inte blir så bra men vi får se. :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Maw skrev: 15 sep 2023 16:18
Sabbe skrev: 15 sep 2023 10:11
Billigaste Model Y går ej att beställa längre. Spekuleras att batterierna går till CyberTruck som levereras snart. Bra för Teslas marginaler framöver.


Det beror väl ändå på vad de kan ta för CT i förhållande till vad den kostar att tillverka? Om jag förstått det rätt så är den ännu besvärligare att tillverka än Model X. Det finns nog risk att marginalerna på CT inte blir så bra men vi får se. :)
Tänker mer på marginalerna för Model Y när den billigaste modellen är borttagen :D
Maw
Teslaägare
Inlägg: 3344
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Maw »

Sabbe skrev: 15 sep 2023 17:08
Maw skrev: 15 sep 2023 16:18
Sabbe skrev: 15 sep 2023 10:11
Billigaste Model Y går ej att beställa längre. Spekuleras att batterierna går till CyberTruck som levereras snart. Bra för Teslas marginaler framöver.


Det beror väl ändå på vad de kan ta för CT i förhållande till vad den kostar att tillverka? Om jag förstått det rätt så är den ännu besvärligare att tillverka än Model X. Det finns nog risk att marginalerna på CT inte blir så bra men vi får se. :)
Tänker mer på marginalerna för Model Y när den billigaste modellen är borttagen :D
Aha, du tänkte så :)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

spacecoin skrev: 12 sep 2023 11:28
Sabbe skrev: 12 sep 2023 10:46
spacecoin skrev: 12 sep 2023 10:25
Sabbe skrev: 12 sep 2023 10:08
Angående FSD rekommenderar jag att lyssna på James Douma.
James Doumas (och alla andra TSLA-bulls) tror att det enda man behöver är mest data och mest compute för att "vinna" i självkörning. Det är fullkomligt fel. Självkörning skulle ha varit ett löst problem för flera år sedan om det stämde.
Vart skulle man få tag på den extrema mängden data och compute (vilket inte finns tillräckligt än idag) redan för några år sedan?
Mobileye har än så länge mer data än Tesla faktiskt.

Men du missar poängen. Man behöver inte så mycket data. Man behöver bra data och representativt data, vilket i sig är nära omöjligt och väldigt tidskrävande att kurera. Det är därför Level 5 autonomi är "aspirational". Det saknas så mycket grundforskning för att göra computer vision-baserad ML säker nog i säkerhetskritiska tillämpningar att man inte ens lyckas ta bort människan ens i radiologi (diagnostisera cancer från stillbilder).

Sedan behöver man se långt och kunna analyser snabbt i motorvägsfart. Dagens NN:s har typiskt för hög latency (givet de inferensdatorer som finns idag) och för osäkra (både false negatives och false positives). Lidar använder fysisk mätning och behöver ingen eller väldigt lite ML för att säkert kunna identifiera ett hinder och hindrets fart/riktning. Även i mörker.

Får jag gissa är FSD fortfarande i huvudsak ett L2 förarstödssystem även om 2-3 år, där människan förväntas gripa in utan förvarning när det går åt skogen. I små domäner med låg hastighet (parkeringsplats eller kökörning kanske Tesla kan komma till Level 3.
Lustigt nog skrev MobilEye CEO och CTO en bloggpost om end-to-end (Teslas senaste idé i FSD12):
https://www.mobileye.com/opinion/are-we ... s-driving/

Intressant läsning. Jag håller med om det mesta som skrivs.
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 288
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Aktien TSLA

Inlägg av FinaFisken »

spacecoin skrev: 15 sep 2023 17:48
Lustigt nog skrev MobilEye CEO och CTO en bloggpost om end-to-end (Teslas senaste idé i FSD12):
https://www.mobileye.com/opinion/are-we ... s-driving/

Intressant läsning. Jag håller med om det mesta som skrivs.
Jag tycker att de helt missar målet med FSD. Det måste ju ändå vara att kunna ersätta mänskliga förare på ett statistiskt bevisat säkrare sätt. Varför diktera med vilka medel detta måste uppnås? I texten ställer de en massa krav på systemet som ingen mänsklig förare uppfyller och ändå tillåts vi köra bil.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6499
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Aktien TSLA

Inlägg av spacecoin »

FinaFisken skrev: 15 sep 2023 20:29
Jag tycker att de helt missar målet med FSD. Det måste ju ändå vara att kunna ersätta mänskliga förare på ett statistiskt bevisat säkrare sätt. Varför diktera med vilka medel detta måste uppnås? I texten ställer de en massa krav på systemet som ingen mänsklig förare uppfyller och ändå tillåts vi köra bil.
Tesla FSD har ett MTBF på under en timme. Ofta är det en MTBF under 10 minuter i stadsmiljö (10-20 miles i snitt).
Waymo har en MTBF på ca 40000 miles. En människa har ett högre värde med en faktor 5-10x.

Så Tesla är 2000x från Waymo och kanske 10000x sämre än en människa. Man har varit fast på dessa nivåer i tre år (mellan 5-20 miles per disengagement).

MobileEye resonerar (inte dikterar) varför det är tekniskt utmanande att göra ett säkert system som kan nå upp till ens en bråkdel av de nivåerna med ett AI-system som är baserat på en end-to-end arkitektur (som Tesla nu försöker göra i v12).

Ingen dör när ChatGPT "hallucinerar". Det är skillnad på det och säkerhetskritiska tillämpningar som cancerdiagnoser och bilkörning där folk riskerar att dö när det blir fel.

Hur implementerar man olika länders kulturella skillnader i körstil och regler i en stor AI-blackbox? Svar: Det går inte.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Aktien TSLA

Inlägg av TiborBlomhall »

Vänligen avstå från personpåhopp.
I den här tråden diskuterar vi Tesla aktien, inte vad vi tycker om andra forummedlemmar, deras ekonomiska beslut och mentala status.
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

Ett urklipp ur boken Elon Musk av Walter Isaacson. Där Elon förklarar för Walter varför han tror att Tesla är på väg att bli världens högst värderade företag med 1000 miljarder dollar i vinst per år.

IMG_6570.jpeg
Melon Must
Inlägg: 221
Blev medlem: 19 apr 2021 20:35

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Melon Must »

Sabbe skrev: 18 sep 2023 10:38
Ett urklipp ur boken Elon Musk av Walter Isaacson. Där Elon förklarar för Walter varför han tror att Tesla är på väg att bli världens högst värderade företag med 1000 miljarder dollar i vinst per år.
IMG_6570.jpeg
Det står ju inte varför han tror det lol. Inte så intressant att veta att han sagt så om man inte får veta varför…
Sabbe
Inlägg: 1363
Blev medlem: 03 aug 2014 15:41

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Sabbe »

En hel del ny/matnyttig information, bland annat.

Lagerbilar räcker inte för att leverera fler fordon Q3 än Q2.

Man samtalar med flera fordonstillverkare om att licensiera FSD, priset för FSD för dessa kunder kommer inte bli lägre än för Teslas kunder.

Berlin kommer enbart satsa på Model Y ej 3 och man kommer bara rampa upp till 375k bilar istället för 500k pga arbetslagstiftning och kostnader.


Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Banane »

Sabbe skrev: 19 sep 2023 07:25
En hel del ny/matnyttig information, bland annat.

Lagerbilar räcker inte för att leverera fler fordon Q3 än Q2.

Man samtalar med flera fordonstillverkare om att licensiera FSD, priset för FSD för dessa kunder kommer inte bli lägre än för Teslas kunder.

Berlin kommer enbart satsa på Model Y ej 3 och man kommer bara rampa upp till 375k bilar istället för 500k pga arbetslagstiftning och kostnader.



Minskad efterfrågan på grund av oroliga ekonomiska tider och högre räntor handlar det förstås inte om alls? :lol:
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10425
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Aktien TSLA

Inlägg av Legato »

Banane skrev: 19 sep 2023 07:39
Sabbe skrev: 19 sep 2023 07:25
En hel del ny/matnyttig information, bland annat.

Lagerbilar räcker inte för att leverera fler fordon Q3 än Q2.

Man samtalar med flera fordonstillverkare om att licensiera FSD, priset för FSD för dessa kunder kommer inte bli lägre än för Teslas kunder.

Berlin kommer enbart satsa på Model Y ej 3 och man kommer bara rampa upp till 375k bilar istället för 500k pga arbetslagstiftning och kostnader.



Minskad efterfrågan på grund av oroliga ekonomiska tider och högre räntor handlar det förstås inte om alls? :lol:
I Sabbes värld är alla nyheter bra nyheter för Tesla. Det är sen gammalt :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Skriv svar