Alla nästan biltillverkare följer samma modell för värdering - volym, marginal, tillväxt. Det är TSLA som värderas enligt en helt annan modell... Vi kan kalla den dröm-modellen.
Aktien TSLA
Moderator: Redaktion
Re: Aktien TSLA
Re: Aktien TSLA
Vet du hur många års erfarenhet JD har av att arbeta med ML/AI? 0.
JD säger hela tiden saker som är helt orimliga och fel. Det han däremot är bra på är att "förklara" avancerade saker på ett sätt som göra att du tror att du förstår dem. Tyvärr förstår varken lyssnaren eller James någon om det här.
James Doumas (och alla andra TSLA-bulls) tror att det enda man behöver är mest data och mest compute för att "vinna" i självkörning. Det är fullkomligt fel. Självkörning skulle ha varit ett löst problem för flera år sedan om det stämde.
Re: Aktien TSLA
Vart skulle man få tag på den extrema mängden data och compute (vilket inte finns tillräckligt än idag) redan för några år sedan?
Re: Aktien TSLA
Mobileye har än så länge mer data än Tesla faktiskt.Sabbe skrev: ↑12 sep 2023 10:46Vart skulle man få tag på den extrema mängden data och compute (vilket inte finns tillräckligt än idag) redan för några år sedan?
Men du missar poängen. Man behöver inte så mycket data. Man behöver bra data och representativt data, vilket i sig är nära omöjligt och väldigt tidskrävande att kurera. Det är därför Level 5 autonomi är "aspirational". Det saknas så mycket grundforskning för att göra computer vision-baserad ML säker nog i säkerhetskritiska tillämpningar att man inte ens lyckas ta bort människan ens i radiologi (diagnostisera cancer från stillbilder).
Sedan behöver man se långt och kunna analyser snabbt i motorvägsfart. Dagens NN:s har typiskt för hög latency (givet de inferensdatorer som finns idag) och för osäkra (både false negatives och false positives). Lidar använder fysisk mätning och behöver ingen eller väldigt lite ML för att säkert kunna identifiera ett hinder och hindrets fart/riktning. Även i mörker.
Får jag gissa är FSD fortfarande i huvudsak ett L2 förarstödssystem även om 2-3 år, där människan förväntas gripa in utan förvarning när det går åt skogen. I små domäner med låg hastighet (parkeringsplats eller kökörning kanske Tesla kan komma till Level 3.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Aktien TSLA
Jag försöker inte vara dryg.spacecoin skrev: ↑12 sep 2023 09:10Historik avkastning är ingen garanti för framtida avkastning.
Vad sägs om att diskutera innehållet i MS analys istället för att vara dryg? Kan du inte förklara hur framtiden ser ut, du som har förmågan?
När blir FSD autonont? När kommer Tesla robotaxi? När får man Dojo att funka bättre än Nvidia så man slipper köpa deras chip för miljarder? Hur ska man bli en SaaS inom AI? När?
Och varför är inte Optimus med i MS fina beräkningar?
Let the trend be your friend!
Framtiden ser ljus ut för elbilar, Tesla är ledande. Inte så svår matematik. Se på Iphone. MS analys tror jag inte Svensson tänker på i valet av elbil. KISS (KeepItSimpeStupid)
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Aktien TSLA
"Framtiden ser ljus ut för elbilar". Javisst! Det är det ingen som tvivlar om. Tesla är en kompetent biltillverkare men goda framtidsutsikter! Absolut!
De flesta analytiker värderar Teslas bil-business givet att den växer som företaget säger till 2030 till runt $100-$150 per aktie. Dagens kurs är dubbelt det. MS analys menar att en värdering på $150 på ett års sikt bygger på att man fortsätter mot målet att sälja 10M bilar och ha en EBITDA-marginal på 20% till 2030.
Jag är skeptisk till att det går. Jag förstår inte vad som är Teslas USP om tre år. Man gör inte egna batterier annat än i experimentvolymer och konkurrenterna är i det närmaste där vad gäller motorprestanda och motoreffektivitet.
Men låt oss anta att dom lyckas med det och är fortfarande bäst och störst globalt om tre år.
Min fråga är då: VAD är det som du tror ska bli lika mycket värt som bilaffären för att rättfärdiga DAGENS kurs på $267?
Det är liksom det diskussionen handlar om. Värdering.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 3633
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/magnus93984
Re: Aktien TSLA
Står att tråden handlar om aktien TSLA i rubriken, ta inte mina inlägg personliga, jag har inte skrivit specifikt till dig när jag postade om Tesla aktien.spacecoin skrev: ↑13 sep 2023 15:15"Framtiden ser ljus ut för elbilar". Javisst! Det är det ingen som tvivlar om. Tesla är en kompetent biltillverkare men goda framtidsutsikter! Absolut!
De flesta analytiker värderar Teslas bil-business givet att den växer som företaget säger till 2030 till runt $100-$150 per aktie. Dagens kurs är dubbelt det. MS analys menar att en värdering på $150 på ett års sikt bygger på att man fortsätter mot målet att sälja 10M bilar och ha en EBITDA-marginal på 20% till 2030.
Jag är skeptisk till att det går. Jag förstår inte vad som är Teslas USP om tre år. Man gör inte egna batterier annat än i experimentvolymer och konkurrenterna är i det närmaste där vad gäller motorprestanda och motoreffektivitet.
Men låt oss anta att dom lyckas med det och är fortfarande bäst och störst globalt om tre år.
Min fråga är då: VAD är det som du tror ska bli lika mycket värt som bilaffären för att rättfärdiga DAGENS kurs på $267?
Det är liksom det diskussionen handlar om. Värdering.
Många aktier är svåra att värdera och bygger på framtida tro och förhoppningar, därför kan man ej räkna ut vad aktien är värd. Inte ens avancerade analysfirmor brukar lyckas. Om 5 år är det dock större chans att aktien är dubblad vs halverad, det tror de flesta, därför går aktien upp.
Model 3 P+ -19
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Model Y LR -22
Model S Pläd -23
SigenStor (14,8kWp)
Model 3 sr+ (såld), MYP (såld)
Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
Re: Aktien TSLA
Ja jag använder ML i jobbet för en del problemdomäner men inte på en nivå som är relevant för att få credd inom de här diskussionerna.FinaFisken skrev: ↑13 sep 2023 18:50En seriös fråga Spacecoin - Jobbar du med ML/AI/AV och hur många år har du gjort det i så fall?spacecoin skrev: ↑12 sep 2023 10:25Vet du hur många års erfarenhet JD har av att arbeta med ML/AI? 0.
JD säger hela tiden saker som är helt orimliga och fel. Det han däremot är bra på är att "förklara" avancerade saker på ett sätt som göra att du tror att du förstår dem. Tyvärr förstår varken lyssnaren eller James någon om det här.
Däremot så lyssnar jag mycket på och följer med i forskningen om ML i allmänhet och computer vision, autonomi och robotar i synnerhet. Jag brukar lyssna på alla föreläsningar och presentationer om CV och autonoma fordon som jag kan hitta sedan kanske 4-5 år tillbaka.
Jag har inte utnämnt mig till "ML/AI-expert" som JD, men jag vet vad de riktiga experterna säger (ett axplock);
* Det finns inga sätt att be systemet att förklara ett ML-baserat beslut i dagsläget (forskning pågår)
* Det är därför omöjligt att validera ett ML-system i en obegränsad operativ domän ("Level 5" autonomi) eftersom man inte kan testa hela världen.
* Om man inte kan validera systemet så ska det inte användas till säkerhetskritiska tillämpningar.
* Endast Computer Vision har för många false negatives och failure modes, det är därför man använder Lidar, HD-Radar, HD-kartor, mikrofoner etc på självkörande autonoma bilar för att kunna ta bort föraren.
* Om man sätter en tejpbit på en stoppskylt så kanske det räcker för en felklassificering. Så bräckligt är det. Man måste jobba med "adverserial attacks" och kunna klassificera en skylt som hamnar på snedden eller har lite grafitti på sig.
* CV utan HD-maps eller Lidar kan inte skilja på en skylt på en reklampelare och en riktig skylt.
Det är ju inte komplett omöjligt att computer vision med endast kameror kommer att kunna klara någon form av autonomi under någon typ av förhållanden men jag tänker att det är idiotiskt att bara använda kameror om man vill höja antalet "nior" (reliabiliteten) även om det skulle hända framsteg/genombrott inom forskningen i framtiden.
I övrigt talar datat för sig själv (10-20 miles per disengagement i snart tre år).
https://www.teslafsdtracker.com/
Re: Aktien TSLA
Billigaste Model Y går ej att beställa längre. Spekuleras att batterierna går till CyberTruck som levereras snart. Bra för Teslas marginaler framöver.
Re: Aktien TSLA
Det beror väl ändå på vad de kan ta för CT i förhållande till vad den kostar att tillverka? Om jag förstått det rätt så är den ännu besvärligare att tillverka än Model X. Det finns nog risk att marginalerna på CT inte blir så bra men vi får se.
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Tänker mer på marginalerna för Model Y när den billigaste modellen är borttagen
Re: Aktien TSLA
Aha, du tänkte såSabbe skrev: ↑15 sep 2023 17:08Tänker mer på marginalerna för Model Y när den billigaste modellen är borttagen
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Aktien TSLA
Lustigt nog skrev MobilEye CEO och CTO en bloggpost om end-to-end (Teslas senaste idé i FSD12):spacecoin skrev: ↑12 sep 2023 11:28Mobileye har än så länge mer data än Tesla faktiskt.Sabbe skrev: ↑12 sep 2023 10:46Vart skulle man få tag på den extrema mängden data och compute (vilket inte finns tillräckligt än idag) redan för några år sedan?
Men du missar poängen. Man behöver inte så mycket data. Man behöver bra data och representativt data, vilket i sig är nära omöjligt och väldigt tidskrävande att kurera. Det är därför Level 5 autonomi är "aspirational". Det saknas så mycket grundforskning för att göra computer vision-baserad ML säker nog i säkerhetskritiska tillämpningar att man inte ens lyckas ta bort människan ens i radiologi (diagnostisera cancer från stillbilder).
Sedan behöver man se långt och kunna analyser snabbt i motorvägsfart. Dagens NN:s har typiskt för hög latency (givet de inferensdatorer som finns idag) och för osäkra (både false negatives och false positives). Lidar använder fysisk mätning och behöver ingen eller väldigt lite ML för att säkert kunna identifiera ett hinder och hindrets fart/riktning. Även i mörker.
Får jag gissa är FSD fortfarande i huvudsak ett L2 förarstödssystem även om 2-3 år, där människan förväntas gripa in utan förvarning när det går åt skogen. I små domäner med låg hastighet (parkeringsplats eller kökörning kanske Tesla kan komma till Level 3.
https://www.mobileye.com/opinion/are-we ... s-driving/
Intressant läsning. Jag håller med om det mesta som skrivs.
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 288
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Aktien TSLA
Jag tycker att de helt missar målet med FSD. Det måste ju ändå vara att kunna ersätta mänskliga förare på ett statistiskt bevisat säkrare sätt. Varför diktera med vilka medel detta måste uppnås? I texten ställer de en massa krav på systemet som ingen mänsklig förare uppfyller och ändå tillåts vi köra bil.spacecoin skrev: ↑15 sep 2023 17:48Lustigt nog skrev MobilEye CEO och CTO en bloggpost om end-to-end (Teslas senaste idé i FSD12):
https://www.mobileye.com/opinion/are-we ... s-driving/
Intressant läsning. Jag håller med om det mesta som skrivs.
Re: Aktien TSLA
Tesla FSD har ett MTBF på under en timme. Ofta är det en MTBF under 10 minuter i stadsmiljö (10-20 miles i snitt).FinaFisken skrev: ↑15 sep 2023 20:29Jag tycker att de helt missar målet med FSD. Det måste ju ändå vara att kunna ersätta mänskliga förare på ett statistiskt bevisat säkrare sätt. Varför diktera med vilka medel detta måste uppnås? I texten ställer de en massa krav på systemet som ingen mänsklig förare uppfyller och ändå tillåts vi köra bil.
Waymo har en MTBF på ca 40000 miles. En människa har ett högre värde med en faktor 5-10x.
Så Tesla är 2000x från Waymo och kanske 10000x sämre än en människa. Man har varit fast på dessa nivåer i tre år (mellan 5-20 miles per disengagement).
MobileEye resonerar (inte dikterar) varför det är tekniskt utmanande att göra ett säkert system som kan nå upp till ens en bråkdel av de nivåerna med ett AI-system som är baserat på en end-to-end arkitektur (som Tesla nu försöker göra i v12).
Ingen dör när ChatGPT "hallucinerar". Det är skillnad på det och säkerhetskritiska tillämpningar som cancerdiagnoser och bilkörning där folk riskerar att dö när det blir fel.
Hur implementerar man olika länders kulturella skillnader i körstil och regler i en stor AI-blackbox? Svar: Det går inte.
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7401
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: Aktien TSLA
Vänligen avstå från personpåhopp.
I den här tråden diskuterar vi Tesla aktien, inte vad vi tycker om andra forummedlemmar, deras ekonomiska beslut och mentala status.
I den här tråden diskuterar vi Tesla aktien, inte vad vi tycker om andra forummedlemmar, deras ekonomiska beslut och mentala status.
Re: Aktien TSLA
Ett urklipp ur boken Elon Musk av Walter Isaacson. Där Elon förklarar för Walter varför han tror att Tesla är på väg att bli världens högst värderade företag med 1000 miljarder dollar i vinst per år.
-
- Inlägg: 221
- Blev medlem: 19 apr 2021 20:35
Re: Aktien TSLA
Det står ju inte varför han tror det lol. Inte så intressant att veta att han sagt så om man inte får veta varför…
Re: Aktien TSLA
En hel del ny/matnyttig information, bland annat.
Lagerbilar räcker inte för att leverera fler fordon Q3 än Q2.
Man samtalar med flera fordonstillverkare om att licensiera FSD, priset för FSD för dessa kunder kommer inte bli lägre än för Teslas kunder.
Berlin kommer enbart satsa på Model Y ej 3 och man kommer bara rampa upp till 375k bilar istället för 500k pga arbetslagstiftning och kostnader.
Lagerbilar räcker inte för att leverera fler fordon Q3 än Q2.
Man samtalar med flera fordonstillverkare om att licensiera FSD, priset för FSD för dessa kunder kommer inte bli lägre än för Teslas kunder.
Berlin kommer enbart satsa på Model Y ej 3 och man kommer bara rampa upp till 375k bilar istället för 500k pga arbetslagstiftning och kostnader.
Re: Aktien TSLA
Sabbe skrev: ↑19 sep 2023 07:25En hel del ny/matnyttig information, bland annat.
Lagerbilar räcker inte för att leverera fler fordon Q3 än Q2.
Man samtalar med flera fordonstillverkare om att licensiera FSD, priset för FSD för dessa kunder kommer inte bli lägre än för Teslas kunder.
Berlin kommer enbart satsa på Model Y ej 3 och man kommer bara rampa upp till 375k bilar istället för 500k pga arbetslagstiftning och kostnader.
Minskad efterfrågan på grund av oroliga ekonomiska tider och högre räntor handlar det förstås inte om alls?
Re: Aktien TSLA
I Sabbes värld är alla nyheter bra nyheter för Tesla. Det är sen gammaltBanane skrev: ↑19 sep 2023 07:39Sabbe skrev: ↑19 sep 2023 07:25En hel del ny/matnyttig information, bland annat.
Lagerbilar räcker inte för att leverera fler fordon Q3 än Q2.
Man samtalar med flera fordonstillverkare om att licensiera FSD, priset för FSD för dessa kunder kommer inte bli lägre än för Teslas kunder.
Berlin kommer enbart satsa på Model Y ej 3 och man kommer bara rampa upp till 375k bilar istället för 500k pga arbetslagstiftning och kostnader.
Minskad efterfrågan på grund av oroliga ekonomiska tider och högre räntor handlar det förstås inte om alls?
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021