Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MachOne
Teslaägare

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av MachOne »

Fick också regnr tidigare igår, fick …53H. Verkade åtminstone enkelt att lära sig med samma två bokstäver i början.
Användarvisningsbild
SEO
Teslaägare

Inlägg av SEO »

xms67 skrev: 15 sep 2023 23:22
SEO skrev: 15 sep 2023 23:10
papatonic skrev: 15 sep 2023 19:14
Hämtade min tyska MY RWD i Malmö i tisdags. Från beställning till upphämtning tog det exakt 1 vecka (lagerbil). Laddad till 43% och 150km fri supercharging ingick. Bilen var fint tvättad, städad invändigt och regskyltarna satt där de skulle. Upphämtningen gick smidigt och det fanns ingenting att anmärka på bilen. Jag blev faktiskt förvånad över hur pass stor skillnad det var mot min förra MY RWD från Kina (modellår 2023, tillverkad dec 2022), även om det främst är subtila skillnader så ger det trots allt en ännu bättre helhetsupplevelse. Följande skillnader har jag hittills uppmärksammat:

- Tjockare vaddering på armstödet på framdörrarna
- Textil går hela vägen upp längs väggarna i bakluckan samt vid baksätena, istället för en del plast och en del textil
- Ljudnivån i kupén upplevs lägre
- Lägre förbrukning. Samma 50 km T/R jag kör i princip varje vardag drar numera 1,51 kWh/mil istället för 1,67 kWh/mil
- En extra söm på framsätenas sittdyna
- Framsätena upplevs skönare och mer "kramiga"
- Mittkonsolen/armstödet saknar "öppningshaspen" och stängs nu istället med magneter
- Generellt tightare byggd utan några anmärkningsvärda panel-gaps eller skrammel/vindtjut (vilket jag nu inser fanns i min förra bil)
- Mjukare dämpning
- Bakluckan öppnar och stänger sig mjukare
- Handsfacket öppnar sig mjukare
- Insynsskyddet för bagageluckan är 2-ledat istället för 3-ledat
- Pipet/tutet när man låser bilen är mer högfrekvent
- Motorn som justerar rattens position är snabbare

Jag har tyvärr ännu inte provat snabbladda ännu, så får återkomma om ryktena kring BYD-batteriernas fina laddkurva stämmer :)
Vad avgör om man får armstöd med magneter istället för den vanliga öppningshaspen? Hämtade min tyskbyggda MY LR igår och hade inte magneterna.
Troligen produktionsdatum.
Har produktionsdatum 16/8 så borde vara det senaste kan man tycka. Aja, inget större problem direkt
Användarvisningsbild
papatonic
Teslaägare
Referralkod: ts.la/richard897628

Inlägg av papatonic »

SEO skrev: 16 sep 2023 13:07
Hämtade min tyska MY RWD i Malmö i tisdags. Från beställning till upphämtning tog det exakt 1 vecka (lagerbil). Laddad till 43% och 150km fri supercharging ingick. Bilen var fint tvättad, städad invändigt och regskyltarna satt där de skulle. Upphämtningen gick smidigt och det fanns ingenting att anmärka på bilen. Jag blev faktiskt förvånad över hur pass stor skillnad det var mot min förra MY RWD från Kina (modellår 2023, tillverkad dec 2022), även om det främst är subtila skillnader så ger det trots allt en ännu bättre helhetsupplevelse. Följande skillnader har jag hittills uppmärksammat:

- Textil går hela vägen upp längs väggarna i bakluckan samt vid baksätena, istället för en del plast och en del textil
- Lägre förbrukning. Samma 50 km T/R jag kör i princip varje vardag drar numera 1,51 kWh/mil istället för 1,67 kWh/mil
- Mittkonsolen/armstödet saknar "öppningshaspen" och stängs nu istället med magneter
- Generellt tightare byggd utan några anmärkningsvärda panel-gaps eller skrammel/vindtjut (vilket jag nu inser fanns i min förra bil)
- Mjukare dämpning

Jag har tyvärr ännu inte provat snabbladda ännu, så får återkomma om ryktena kring BYD-batteriernas fina laddkurva stämmer :)
Vad avgör om man får armstöd med magneter istället för den vanliga öppningshaspen? Hämtade min tyskbyggda MY LR igår och hade inte magneterna.
Har produktionsdatum 16/8 så borde vara det senaste kan man tycka. Aja, inget större problem direkt
Min har produktionsdatum 27/8 så kanske beror på det, men ja håller med om att det inte är något större problem att bry sig om :D
Model 3 RWD, Pearl White, svart interiör, 19", dragkrok
Model Y RWD, Pearl White, svart interiör, 19", dragkrok
Model Y RWD, Pearl White, vit interiör, 19", dragkrok
Användarvisningsbild
JSM95
Teslaägare

Inlägg av JSM95 »

papatonic skrev: 16 sep 2023 13:17

- Mjukare dämpning

Min har produktionsdatum 27/8 så kanske beror på det, men ja håller med om att det inte är något större problem att bry sig om :D
Hur ser man vilket produktionsdatum ens beställda bil har?
Användarvisningsbild
papatonic
Teslaägare
Referralkod: ts.la/richard897628

Inlägg av papatonic »

JSM95 skrev: 16 sep 2023 13:23

Slå regnummer på antingen Transportstyrelsen eller Car.info
Model 3 RWD, Pearl White, svart interiör, 19", dragkrok
Model Y RWD, Pearl White, svart interiör, 19", dragkrok
Model Y RWD, Pearl White, vit interiör, 19", dragkrok
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Referralkod: ts.la/marcus687780

Inlägg av Fiskk »

Fick VIN i appen idag på Model YP.
Förväntad lev 3/10-17/10.

Kan jag utläsa eller göra något annat med VIN än tillverkningsställe mm. Tänker spårning eller något liknande?

Roligt att den ens dök upp i appen då det är leasing via carpayfleet/volvofinans, vilka var väldigt tydliga med att VIN eller bilen inte kommer synas i appen förän man tagit leverans.
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

papatonic skrev: 16 sep 2023 13:31
JSM95 skrev: 16 sep 2023 13:23

Slå regnummer på antingen Transportstyrelsen eller Car.info
… Eller VIN nummer på https://car.info
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare
Referralkod: ts.la/emanuel192279

Inlägg av emlan »

Noterar att det är tre MY LR bilar (inkl min) totalt med samma föranmälningsdag som ännu inte levererats trots att det gått over en månad sen förregistrering.
En röd, en vit och en svart.

Kan man ana en liten sammanstötning med tillhörande besök hos plåtis? ;)
MY LR -23
Användarvisningsbild
fyllevante
Teslaägare

Inlägg av fyllevante »

Fiskk skrev:
Fick VIN i appen idag på Model YP.
Förväntad lev 3/10-17/10.

Kan jag utläsa eller göra något annat med VIN än tillverkningsställe mm. Tänker spårning eller något liknande?

Roligt att den ens dök upp i appen då det är leasing via carpayfleet/volvofinans, vilka var väldigt tydliga med att VIN eller bilen inte kommer synas i appen förän man tagit leverans.
Om du har en bra SA så kan dem utan problem visa dig vart exakt bilen befinner sig, jag fick se gps position på bilen och vilken båt som körde den till sverige. Dem ”kommunicerar inte sådan information” har jag hört när jag frågat i chatten, men vid besök så har det inte varit några konstigheter Bild

Skickat från min iPhone med Tapatalk
RaymondM
Referralkod: ts.la/erik726156

Inlägg av RaymondM »

emlan skrev: 16 sep 2023 21:45
Noterar att det är tre MY LR bilar (inkl min) totalt med samma föranmälningsdag som ännu inte levererats trots att det gått over en månad sen förregistrering.
En röd, en vit och en svart.

Kan man ana en liten sammanstötning med tillhörande besök hos plåtis? ;)
Hur/vart ser du dessa tre olevererade MYLR? Jag väntar på min svarta MYLR som tydligen fick en skada på bagageluckan under transporten. Borde vara en av dessa. Tesla ringde mig kvällen innan min upphämtning och avbokade. Detta var 29/8, väntar fortfarande på nytt datum.
Steef67

Inlägg av Steef67 »

Hej,
Är på väg att hämta min Modell Y idag i göteborg. Men i appen står det fortfarande ”kom tillbaka hit på dagen för ditt besök för ytterligare instruktioner”
Känns lite sent på det med tanke på att avtalar tid är om 2,5h.
Någons som vet vad instruktionerna är?

En anna fundering: hur funkar det med försäkring? Jag har inte sett regnumret ännu och har därför svårt för att teckna försäkring.

Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

Steef67 skrev: 18 sep 2023 09:26
Hej,
Är på väg att hämta min Modell Y idag i göteborg. Men i appen står det fortfarande ”kom tillbaka hit på dagen för ditt besök för ytterligare instruktioner”

En anna fundering: hur funkar det med försäkring? Jag har inte sett regnumret ännu och har därför svårt för att teckna försäkring.

14 dagars försäkring hos TH ingår, sedan får du ett erbjudande om förlängning ned 25% rabatt första året.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
emlan
Teslaägare
Referralkod: ts.la/emanuel192279

Inlägg av emlan »

RaymondM skrev: 18 sep 2023 08:31

Hur/vart ser du dessa tre olevererade MYLR? Jag väntar på min svarta MYLR som tydligen fick en skada på bagageluckan under transporten. Borde vara en av dessa. Tesla ringde mig kvällen innan min upphämtning och avbokade. Detta var 29/8, väntar fortfarande på nytt datum.
I tråden "Leveransläget just nu" uppdateras det regelbundet läget: viewtopic.php?p=745338#p745338

Sen kan jag då baserat på att jag vet mitt förregistreringsdatum, produktionsdatum och färg känna igen min bil ;) (Det är bara en som ej är levererad med den kombinationen)
Just det förregistreingsdatumet noterar jag som sagt att tre bilar ej är levererade - det är ovanligt så här långt efter.

Du hann alltså få en inbokad leverans?
Så långt har inte jag kommit. Men jag beställde bilen först 24/8 - då var den redan förregistrerad.

Jag har inte hört nått från Tesla - mejlade min SA i morse och bad om prognos.
Även om den står på verkstad vore det skönt att få veta när den förväntas bli klar för leverans - såväl negativa som positiva besked är bättre än inga besked tycker jag.
(har redan sålt gamla bilen - vilket är mitt val och inget Tesla behöver ta ansvar för givetvis men så man förstår att börjar skava ;) )
MY LR -23
RaymondM
Referralkod: ts.la/erik726156

Inlägg av RaymondM »

emlan skrev: 18 sep 2023 11:33
RaymondM skrev: 18 sep 2023 08:31

I tråden "Leveransläget just nu" uppdateras det regelbundet läget: viewtopic.php?p=745338#p745338

Sen kan jag då baserat på att jag vet mitt förregistreringsdatum, produktionsdatum och färg känna igen min bil ;) (Det är bara en som ej är levererad med den kombinationen)
Just det förregistreingsdatumet noterar jag som sagt att tre bilar ej är levererade - det är ovanligt så här långt efter.

Du hann alltså få en inbokad leverans?
Så långt har inte jag kommit. Men jag beställde bilen först 24/8 - då var den redan förregistrerad.

Jag har inte hört nått från Tesla - mejlade min SA i morse och bad om prognos.
Även om den står på verkstad vore det skönt att få veta när den förväntas bli klar för leverans - såväl negativa som positiva besked är bättre än inga besked tycker jag.
(har redan sålt gamla bilen - vilket är mitt val och inget Tesla behöver ta ansvar för givetvis men så man förstår att börjar skava ;) )
Det är en lång story men kortfattat, jag beställde bilen 3/7 sen fått uppskjuten leverans alldeles för många gånger.
Till slut så fick jag SMS:et om att boka in upphämtning, väljer första tiden kl.09:30 30/8. Tesla kontaktar mig 28/8 på förmiddagen och säger att allt är OK, jag passar på att fråga om regskyltar osv då det varit ett problem för vissa, allt lugnt bara att komma 30/8. Jag får även avtal att signera via BankID inom 30 min efter samtalet. Naiv som jag är så säljer jag ju min bil 29/8 under dagen. Sen eftermiddag/kväll 29/8 så ringer Tesla och säger att bilen inte alls kan hämtas nästa morgon pga tekniker upptäckt problem med bagageluckan. Efter att ha jagat på telefon, epost, sms osv utan vettigt svar eller besked så åkte jag till slut till Segeltorp och fick då veta att bagageluckan behövde bytas ut pga skadan. Så nu bara vänta och vänta, snart 3 veckor...
Dnlpersson

Inlägg av Dnlpersson »

Steef67 skrev: 18 sep 2023 09:26
Hej,

Hur gick det?
Ska hämta bil i Göteborg imorgon och inte hört ngt alls från Tesla 🤪

Ringer dem alltid och stämmer av innan leverans? Ska man få ett kontrakt av Tesla att signera med BankID efter finansieringen är klar och signerad? 🤔
Senast redigerad av Dnlpersson, redigerad totalt 1 gånger.
JC92

Inlägg av JC92 »

Blev ombokad precis för reg skyltarna ej kommit till Huddinge
Användarvisningsbild
fyllevante
Teslaägare

Inlägg av fyllevante »

JC92 skrev:
Blev ombokad precis för reg skyltarna ej kommit till Huddinge Bild
BildBild

Användarvisningsbild
MachOne
Teslaägare

Inlägg av MachOne »

JC92 skrev:
Hoppas så innerligt att det inte händer mig, bokat för imorn så längtar väldigt
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

MachOne skrev: 18 sep 2023 14:50
JC92 skrev:
Hoppas så innerligt att det inte händer mig, bokat för imorn så längtar väldigt
Tyvärr är risken rätt hög att det händer dig också.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Faradinho
Teslaägare

Inlägg av Faradinho »

JC92 skrev: 18 sep 2023 14:40
Bokar de om dig redan nu när du har en upphämtningstid på torsdag?
JC92

Inlägg av JC92 »

Faradinho skrev:
Bokar de om dig redan nu när du har en upphämtningstid på torsdag?
Nej jag hade imorgon fick ändra tiden men nu avboka dem den. Dock står det fortfarande imorgon i appen…
R96

Inlägg av R96 »

Jag fick precis samtal av en från Tesla.
Och han gav bara lite info angående bilen men han bekräftade att allting är klart och jag ska kunna hämta bilen imorgon kl 10:20 i Huddinge.

Han sa också att vinterdäcken ska finnas i bilen så som det ser ut nu.

Antar att mina skyltar har redan kommit.
Sen fick jag mejl om 150km gratis laddning.
29 juli - beställning av model y rwd (lager bil)
12-26 sep EDD
8 augusti - slutfaktura (21 sep EDD på slutfakturan)
24 aug - VIN i app samt betalningsavi
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas756762

Inlägg av nogren »

Surt!
Jag har inget hört än, så jag hoppas på att den står där och blänker imorgon 11:30.
Fick mailet om 150km laddning också. Kan de ha skickat förregistreringarna i den ordning man beställt bilen?
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
JC92

Inlägg av JC92 »

R96 skrev:
Och han gav bara lite info angående bilen men han bekräftade att allting är klart och jag ska kunna hämta bilen imorgon kl 10:20 i Huddinge.

Du har tur haha, de va jävligt otrevliga gällande att skriva en tillfällig reg skylt också
R96

Inlägg av R96 »

JC92 skrev: 18 sep 2023 17:41
R96 skrev:

Du har tur haha, de va jävligt otrevliga gällande att skriva en tillfällig reg skylt också
Varför jag får hämta ut bilen kan ju bero på att min fanns redan i Zeebrugge den 23/24 augusti så de har nog haft mer tid att få till reg plåtarna. Men va fick du för tid? alltså ombokningen? kan ju vara så att det är för många som hämtar imorgon och de har ej tänkt på detta innan du ändrade din tid till imorgon ?
29 juli - beställning av model y rwd (lager bil)
12-26 sep EDD
8 augusti - slutfaktura (21 sep EDD på slutfakturan)
24 aug - VIN i app samt betalningsavi
Skriv svar