Misshandlad fälg på nya vinterhjul

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

skarj

Misshandlad fälg på nya vinterhjul

Inlägg av skarj »

Någon fler än jag som fått en eller flera fälgar när man fått de vinterhjul man beställt med bilen?
Har lagt till en bild, själv är jag inte nöjd med att få en fälg som ser ut enligt bilden, men det verkar vara omöjligt för Tesla att förstå eller bry sig om problemet...SMS: Ingen reaktion...mail: Ingen reaktion, anmält som service i appen, har hittills tagit en dryg vecka, men "väntar" på att det ska godkännas, efter lite meddelanden, ibland på engelska ibland på svenska efter en lång tid av ingen reaktion alls. Är detta vad man kan förvänta sig?

Då detta är den första Tesla´n jag köpt så hade jag normala förväntningar, som andra märken, man påtalar problemet till säljaren och man får en ny fälg utan skada (eller fälgen omlackad), visst har jag förståelse för att Tesla sköter det mesta online, vilket jag hittills har gillat, men då gäller set att dom är smidiga...stor besvikelse hur de hanterar detta, so far...
skarj

Re: Misshandlad fälg på nya vinterhjul

Inlägg av skarj »

Provar att få in bilden igen.
Såg ut så i fälgpåsen
Såg ut så i fälgpåsen
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

Tesla måste skärpa till sig på ”eftermarknaden”.
Det räcker inte med att sälja bilar i mängder. Man måste ju sköta sina kunder efteråt också.
Allt från service, ständiga prissänkningar, personal som behöver gå utb i att få ett ”servicemind set” osv…

Det är synd att andra elbilar är så mycket sämre än Tesla. För annars hade man bytt för länge sedan.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Ser ut att vara lite väl mycket balanseringsvikter också…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Dom har väl outsourcat däckhanteringen AFAIK. Är väl euromaster eller vad de nu heter?
Kanske de väntar på svar därifrån.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

:shock: måste nog kolla mina vinterfälgar :shock:

Jag har bara fått de med i bilen, plockat ut dem och lagt i källaren. Fortfarande i påse, har inte ens tittat på dem :?

En sån skada kan väl också bli om man staplat däcken fel, blir inte lätt att bevisa ev skada
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

TiborBlomhall skrev: 14 sep 2023 17:15
:shock: måste nog kolla mina vinterfälgar :shock:

Jag har bara fått de med i bilen, plockat ut dem och lagt i källaren. Fortfarande i påse, har inte ens tittat på dem :?

En sån skada kan väl också bli om man staplat däcken fel, blir inte lätt att bevisa ev skada
Jag fick ju min Plaid med en buckla, bildbevis på att den fanns innan jag flyttade bilen.
Ärendet nedlagt i appen med länk till bilverkstäder om jag ville laga det själv. 😡

Tesla måste skärpa sig kraftfullt, annars blir de inte långlivade.
När myten släpper och folk inser att även Teslor bör ha samma kvalitet och skick som andra bilar i leveransen kommer det bli problem.

Vi köpare måste börja ställa krav på att bilarna håller det skick som sig bör vid leverans (vilket såklart gäller lösa detaljer som hjul också) speciellt när Tesla börjar gömma sig bakom ”within spec”.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Verkar som man behöver ha filmbevis. Enda undantaget är kanske ifall man personligen tar emot leverans av nya fälgar i någon av Teslas butiker...

Har också varit med om märkesverkstad som blånekar till att de gjort åverkan på fälgarna. Svårt att bevisa ifall man inte filmat av fälgarna innan man lämnar in dem. Det var ett annat märke än Tesla. Och det var rejäl åverkan i kanten av två fälgar i samband med däckbyte.

Sen dess använder jag bara välrenommerade däckfirmor (annan bil än Tesla).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
skarj

Inlägg av skarj »

Jag noterade också en massa balansvikter på bilden, vilket jag iof kan acceptera, men inte blir imponerad av, men skador på fälg är inte acceptabelt, i mitt fall hämtades vinterhjulen i Tesla shop, men de var i däckpåsar, korkat i efterhand att inte slita upp alla, men kontaktade dem direkt efter hemkomst och titt i påsarna, har aldrig lämnat bilen. Märkligt nog så var det endast mina hjul som låg i påsar hos Tesla...paranoia eller inte är svårt att svara på men med tanke på deras usla (ingen) respons så börjar man undra om det är taktik, sämsta möjliga taktik, men iaf. Precis som man ska driva företag om man inte har något intresse att bli kvar, tänk hantverkare som inte dyker upp vid bokat besök, visst det går så länge de inte behöver anstränga sig, men det kommer alltid andra tider för alla företag.

Har inte varit med om detta beteende hos andra märken, men det förekommer säkert, men vid nya hjul känns det inte som att det ska vara en debatt, det ska inte hända, händer det ska ska det lösas bums och med en liten bonus så allt blir en positiv upplevelse, så sköts kundservice.
skarj

Inlägg av skarj »

Tesla fortsätter att imponera...plötsligt har dom lagt ner serviceärendet i appen för att jag inte har bokat någon tid, senast igår frågade jag om nästa steg, svaret var då att dom väntar på godkännande, då frågade jag om det var jag som skulle göra något, men nej det var internt och jag skulle avvakta nästa steg. Börjar bli mer än irriterad, det konstiga är att de senaste svaren har kommit 2-3 på natten, dock nu på svenska, men känns ju snarare som svar från ett annat land.
Sämre kundservice går nog inte att hitta, helt omöjligt att få kontakt med skitföretaget, märkligt nog var det inga problem att få varken mail eller SMS innan köpet, på samma nummer och mailadress är det fullkomligt stendött nu!
skarj

Inlägg av skarj »

Plötsligt har jag fåt en tid, frid och fröjd hann jag tänka en timma, sedan poppade det in ett kostnadsförslag på 5270 kr, som måste godkännas i appen, vilken kan avskrivas om det täcks av garanti står det, vad fan! Det har ju inget med garanti att göra, kommer inte att gå på garanti, det är ju en reklamation pga kosmetisk skada vid leverans...
Skrivit meddelande i appen till svar, får se om det blir någon respons, uselt företag vad gäller kundrelationer, fullkomligt värdelöst.
skarj

Inlägg av skarj »

Återkoppling, efter ett irriterat meddelande från mig som svar på kostnadsförslaget ändrades det till 0:00 kr och allt är plötsligt löst smidigt, gissar att rätt person hos Tesla tog sig an problemet, så nu är allt OK, vilket det borde ha varit dag 1, då hade jag bara känt mig nöjd, nu känner jag mig lättad.
skarj

Inlägg av skarj »

Ropade hej för tidigt, givetvis har dom monterat däcket åt fel håll, 3 st nu med medurs rotation och 1 moturs...pust!
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

skarj skrev: 18 sep 2023 15:11
Ropade hej för tidigt, givetvis har dom monterat däcket åt fel håll, 3 st nu med medurs rotation och 1 moturs...pust!
Proffs ända ut i fingertopparna, trots att tummen är mitt i handen?
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
skarj

Inlägg av skarj »

Man börjar undra om det är dom eller jag som har mer otur, känns ju för mig som om det hade varit läge och kolla en extra gång, själv tänkte jag bara på fälgen, men det kanske inte är jag som ska behöva kontrollera heller kan jag tycka.
Skriv svar