Porsche Taycan (Mission E)

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Berguv
Inlägg: 115
Blev medlem: 16 mar 2022 08:45

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Berguv »

SwedishAdvocate skrev: 17 sep 2023 13:15
HelectriC skrev: 17 sep 2023 09:24
Legato skrev: 17 sep 2023 07:19
Taycan drar ju relativt lite i faktiska tester och är väl en av få bilar som ledigt slår sin EPA-range.

Jag är också sugen på Taycan/E-tron GT.

Problemet är att jag också gärna skulle ha en Cross/Sport Turismo, men jag har noll intresse av att betala Porsches servicepriser.
Håller helt med, priserna har gått ner såpasss mkt att det faktiskt är reellt att skaffa en några år gammal Taycan, men att betala 10 ish tusen per år i service känns så sjukt bortkastat även om det är småpengar i sammanhanget. Samma som att betala 129kr/mån för att få satellitkarta i Teslan. Småpengar, men jag avskyr metoden, så jag skippar det.
Vad är det för service på en Taycan? Tar de ~10K om året för att smörja bromsarna samt byta kylarvätska och kupéluftsfiltret?

EDIT: Vad kostar en så kallad stor inspektionsservice? Gissar att det ska vara en sån varje år...
Någon måste ju spruta en dyrare version av 5-56 i dörrarnas gångjärn så de inte gnisslar.

Skämt åsido - den har ju faktiskt växellåda, skulle kunna tänka mig att de hittat på något riktigt periferiert recept på den oljan så det kostar gris att byta den.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Banane »

spacecoin skrev: 17 sep 2023 15:40
Banane skrev: 17 sep 2023 15:20
taliz skrev: 17 sep 2023 13:35
En beggad Taycan eller etron GT är nog roligare än en ny i4 iaf.
Jo fast betydligt dyrare TCO.
Inte nödvändigtvis. Service på 10k per år är inget mot värdeminskningen på en ny bil i miljonbklassen.
Nä men snart dags för helförsäkring, slut på nybilsgaranti, dags för nya däck... Inte heller något som säger att en Taycan för 900' tappar mindre i värde än en i4. Samt att vi jämför en betydligt svagare bakhjulsdriven bil mot en M50 med fyrhjulsdrift och mer effekt samt även längre räckvidd.
Fredrik j
Inlägg: 11104
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Fredrik j »

spacecoin skrev: 17 sep 2023 15:40
Banane skrev: 17 sep 2023 15:20
taliz skrev: 17 sep 2023 13:35
En beggad Taycan eller etron GT är nog roligare än en ny i4 iaf.
Jo fast betydligt dyrare TCO.
Inte nödvändigtvis. Service på 10k per år är inget mot värdeminskningen på en ny bil i miljonbklassen.
Porsche brukar ha 3000mil/2år som servicekrav. Visst, det blir ju varje år på en bil som rullar året runt som bruksbil. För sportmodellerna blir det oftast vartannat år.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10507
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Legato »

Banane skrev: 17 sep 2023 15:55
spacecoin skrev: 17 sep 2023 15:40
Banane skrev: 17 sep 2023 15:20
taliz skrev: 17 sep 2023 13:35
En beggad Taycan eller etron GT är nog roligare än en ny i4 iaf.
Jo fast betydligt dyrare TCO.
Inte nödvändigtvis. Service på 10k per år är inget mot värdeminskningen på en ny bil i miljonbklassen.
Nä men snart dags för helförsäkring, slut på nybilsgaranti, dags för nya däck... Inte heller något som säger att en Taycan för 900' tappar mindre i värde än en i4. Samt att vi jämför en betydligt svagare bakhjulsdriven bil mot en M50 med fyrhjulsdrift och mer effekt samt även längre räckvidd.
Jag får väl vara motvalls och tro att M50an faktiskt är både billigare och roligare. Men roligare är ju en M3P eller EV6 GT också. Dock skulle jag nog ändå bli gladare av att titta på GT eller Taycan i garaget (den som ändå hade ett garage...) :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2303
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Är det fortfarande en hög status med Porsche?

Tänkte att det kanske har ett visst värde för en del?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Banane »

Legato skrev: 17 sep 2023 16:46
Banane skrev: 17 sep 2023 15:55
spacecoin skrev: 17 sep 2023 15:40
Banane skrev: 17 sep 2023 15:20
taliz skrev: 17 sep 2023 13:35
En beggad Taycan eller etron GT är nog roligare än en ny i4 iaf.
Jo fast betydligt dyrare TCO.
Inte nödvändigtvis. Service på 10k per år är inget mot värdeminskningen på en ny bil i miljonbklassen.
Nä men snart dags för helförsäkring, slut på nybilsgaranti, dags för nya däck... Inte heller något som säger att en Taycan för 900' tappar mindre i värde än en i4. Samt att vi jämför en betydligt svagare bakhjulsdriven bil mot en M50 med fyrhjulsdrift och mer effekt samt även längre räckvidd.
Jag får väl vara motvalls och tro att M50an faktiskt är både billigare och roligare. Men roligare är ju en M3P eller EV6 GT också. Dock skulle jag nog ändå bli gladare av att titta på GT eller Taycan i garaget (den som ändå hade ett garage...) :D

Var väl lite det jag var ute efter. Ska du ha en Taycan som kan konkurrera mot en M50 så kostar den lite mer. Behövs väl en 4S åtminstone?

Men det är klart att Porschen är en exklusivare bil med mer status. Jag tycker dock i4:an är en bättre bil på de flesta sätt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

Legato skrev: 17 sep 2023 07:19
Taycan drar ju relativt lite i faktiska tester och är väl en av få bilar som ledigt slår sin EPA-range.

Jag är också sugen på Taycan/E-tron GT.

Problemet är att jag också gärna skulle ha en Cross/Sport Turismo, men jag har noll intresse av att betala Porsches servicepriser.
Det som mest fått mig att avstå är frånvaro av enpedalsläge. Låter löjligt, men jag gillar verkligen att köra elbilar så till vardags.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6600
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av spacecoin »

martinot skrev: 18 sep 2023 03:40
Legato skrev: 17 sep 2023 07:19
Taycan drar ju relativt lite i faktiska tester och är väl en av få bilar som ledigt slår sin EPA-range.

Jag är också sugen på Taycan/E-tron GT.

Problemet är att jag också gärna skulle ha en Cross/Sport Turismo, men jag har noll intresse av att betala Porsches servicepriser.
Det som mest fått mig att avstå är frånvaro av enpedalsläge. Låter löjligt, men jag gillar verkligen att köra elbilar så till vardags.
Har inte Porsche one-pedal-driving alls?
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11752
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 18 sep 2023 09:51
martinot skrev: 18 sep 2023 03:40
Legato skrev: 17 sep 2023 07:19
Taycan drar ju relativt lite i faktiska tester och är väl en av få bilar som ledigt slår sin EPA-range.

Jag är också sugen på Taycan/E-tron GT.

Problemet är att jag också gärna skulle ha en Cross/Sport Turismo, men jag har noll intresse av att betala Porsches servicepriser.
Det som mest fått mig att avstå är frånvaro av enpedalsläge. Låter löjligt, men jag gillar verkligen att köra elbilar så till vardags.
Har inte Porsche one-pedal-driving alls?
Inte de som jag testat för några år sedan, men skulle verkligen bli glad om det kommit mjukvaruuppdatering med detta. Någon som testkört Taycan nyligen får uppdatera.

Detta är en klar miss IMO att inte erbjuda det, om det fortfarande saknas.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Man måste vara försiktig när man kollar Taycan, en del saknar de mest grundläggande tillvalen. Jag hade en på kornet som verkade helt rätt, men så visar det sig att nuvarande ägare beställt utan adaptiv cruise :shock: ”man ska köra en Porsche, inte bli körd!” Hjälpe mig!
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Lurkern
Inlägg: 927
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Lurkern »

Ja en Taycan får ett läbbigt nypris då allt är dyrt extra.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2303
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Off Grid Byggaren »

HelectriC skrev: 18 sep 2023 20:36
Man måste vara försiktig när man kollar Taycan, en del saknar de mest grundläggande tillvalen. Jag hade en på kornet som verkade helt rätt, men så visar det sig att nuvarande ägare beställt utan adaptiv cruise :shock: ”man ska köra en Porsche, inte bli körd!” Hjälpe mig!
Min bekanta som nyss köpte en begagnad Taycan Cross turismo upptäckte att den inte hade elmanövererade sidospeglar.

De var inte heller eluppvärmda.

Var ju lite besvikelse i den prisklassen, men han gillar den ändå, en rätt trevlig kombi bil faktiskt.
macky
Inlägg: 951
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Airlift skrev: 17 sep 2023 07:15
taliz skrev: 17 sep 2023 00:35
Den är känns väldigt stor utanpå och väldigt liten inuti tycker jag.
Inte särskilt praktisk.
Låter utmärkt. Praktiskt är inte ledordet vi söker denna gång. BMW i4 hade också funkat, designmässigt men den är inget som lockar..
Kört min GT ca 500 mil nu, hade en e-tron 55 innan. Är i praktiken samma bil. Den är rätt snål i motorvägsfart upplever jag, just när man behöver det. Den drar ca 1.9-2.1kWh per mil nu med hyfsad temperatur med 21” på motorväg i 110-120. Under 1.7 kommer jag inte även om det bara är landsväg. För mig är det helt tillräcklig räckvidd. Grymt chassi med kombination av komfort och skärpa med luftfjädringen. Utrymmen helt ok längdmässigt, dvs benutrymme räcker för normallång även bak. En CT så får man ju bättre takhöjd också. Bagaget ok, helt ok frunk om man slänger ut väskan med kablar. Det jag tycker är märkbart sämre jmf e-tron 55, bortsett från utrymmen, är ljudnivån. 305mm bak skapar en del vägljud på grov svensk asfalt. Hade hellre haft 20” som nog hade förbättrat det en del. Men summerat så är det en riktigt härlig bil. Kompis med CT som också är mycket nöjd.
macky
Inlägg: 951
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

HelectriC skrev: 18 sep 2023 20:36
Man måste vara försiktig när man kollar Taycan, en del saknar de mest grundläggande tillvalen. Jag hade en på kornet som verkade helt rätt, men så visar det sig att nuvarande ägare beställt utan adaptiv cruise :shock: ”man ska köra en Porsche, inte bli körd!” Hjälpe mig!
Ja den kommer väl med ngn mellanvariant också där den anpassar farten till bilen framför men ingen riktig styrassistans. Krävs innodrive om man vill få det bästa de erbjuder och har också sett att många snålat ur på det. Eller bara inte förstått vad de inte beställde.
macky
Inlägg: 951
Blev medlem: 27 maj 2019 08:13

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av macky »

Berguv skrev: 17 sep 2023 15:48
SwedishAdvocate skrev: 17 sep 2023 13:15
HelectriC skrev: 17 sep 2023 09:24
Legato skrev: 17 sep 2023 07:19
Taycan drar ju relativt lite i faktiska tester och är väl en av få bilar som ledigt slår sin EPA-range.

Jag är också sugen på Taycan/E-tron GT.

Problemet är att jag också gärna skulle ha en Cross/Sport Turismo, men jag har noll intresse av att betala Porsches servicepriser.
Håller helt med, priserna har gått ner såpasss mkt att det faktiskt är reellt att skaffa en några år gammal Taycan, men att betala 10 ish tusen per år i service känns så sjukt bortkastat även om det är småpengar i sammanhanget. Samma som att betala 129kr/mån för att få satellitkarta i Teslan. Småpengar, men jag avskyr metoden, så jag skippar det.
Vad är det för service på en Taycan? Tar de ~10K om året för att smörja bromsarna samt byta kylarvätska och kupéluftsfiltret?

EDIT: Vad kostar en så kallad stor inspektionsservice? Gissar att det ska vara en sån varje år...
Någon måste ju spruta en dyrare version av 5-56 i dörrarnas gångjärn så de inte gnisslar.

Skämt åsido - den har ju faktiskt växellåda, skulle kunna tänka mig att de hittat på något riktigt periferiert recept på den oljan så det kostar gris att byta den.
Inget audi gör, inte första tre åren iaf. Jag har serviceavtal för 150 i månaden. Men kanske kommer ngt extradyrt extrajobb framåt 10-12 tusen mil.
Användarvisningsbild
Elof
Teslaägare
Inlägg: 830
Blev medlem: 09 dec 2018 11:48

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Elof »

Off Grid Byggaren skrev: 18 sep 2023 21:24

Min bekanta som nyss köpte en begagnad Taycan Cross turismo upptäckte att den inte hade elmanövererade sidospeglar.

Hur justerar man då in dem? Med mekanisk spak inifrån som på en Volvo 740, eller vevar ner rutan och vrider direkt med näven som på en Amazon?
Eller åker man till märkesverkstan för en certifierad Porsche originaljustering?
SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Elof skrev: 18 sep 2023 22:05
Off Grid Byggaren skrev: 18 sep 2023 21:24

Min bekanta som nyss köpte en begagnad Taycan Cross turismo upptäckte att den inte hade elmanövererade sidospeglar.
Hur justerar man då in dem? Med mekanisk spak inifrån som på en Volvo 740, eller vevar ner rutan och vrider direkt med näven som på en Amazon?
Eller åker man till märkesverkstan för en certifierad Porsche originaljustering?
Jag gissar att de inte är elektriskt infällbara. Vill du fälla in dem så får du göra det själv. Funkar det med kan jag intyga. Så får jag göra med den bil jag har nu (antar att det går att göra manuellt på den där Porschen med)... Men mina speglar är i alla fall uppvärmda.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
erbo73
Teslaägare
Inlägg: 315
Blev medlem: 14 aug 2014 20:22
Ort: Mora

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av erbo73 »

Skärpning nu, den har elmanövrerade sidospeglar. Vad den inte har som standard är elinfällbara (!) speglar.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2303
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Elof skrev: 18 sep 2023 22:05
Off Grid Byggaren skrev: 18 sep 2023 21:24

Min bekanta som nyss köpte en begagnad Taycan Cross turismo upptäckte att den inte hade elmanövererade sidospeglar.

Hur justerar man då in dem? Med mekanisk spak inifrån som på en Volvo 740, eller vevar ner rutan och vrider direkt med näven som på en Amazon?
Eller åker man till märkesverkstan för en certifierad Porsche originaljustering?
Måste kolla det, men han nämnde att den högra spegeln var svår att nå från förarplatsen. Fick gå ur bilen och runt till passageraredörren för att justeras. Så jag förmodar en mekanisk spak. Men det kanske är vanligt med passagerare i Porchsar som kan hjälpa till.

Min Volvo 780 har faktiskt elbackspeglar. Och en eldriven antenn som åker upp ur bakflygeln när radion slås på! Så det fanns nog även som tillbehör till 740.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Airlift »

Off Grid Byggaren skrev: 18 sep 2023 22:30
Elof skrev: 18 sep 2023 22:05
Off Grid Byggaren skrev: 18 sep 2023 21:24

Min bekanta som nyss köpte en begagnad Taycan Cross turismo upptäckte att den inte hade elmanövererade sidospeglar.

Hur justerar man då in dem? Med mekanisk spak inifrån som på en Volvo 740, eller vevar ner rutan och vrider direkt med näven som på en Amazon?
Eller åker man till märkesverkstan för en certifierad Porsche originaljustering?
Måste kolla det, men han nämnde att den högra spegeln var svår att nå från förarplatsen. Fick gå ur bilen och runt till passageraredörren för att justeras. Så jag förmodar en mekanisk spak. Men det kanske är vanligt med passagerare i Porchsar som kan hjälpa till.

Min Volvo 780 har faktiskt elbackspeglar. Och en eldriven antenn som åker upp ur bakflygeln när radion slås på! Så det fanns nog även som tillbehör till 740.
Låter som rent nys faktiskt. Be han ta en bild på förardörrens insida/handtag..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2303
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Kollade nu och det var precis som erbo73 skrev.

Den har elmanövrerade sidospeglar. Vad den inte har som standard är elinfällbara (!) speglar.

Och min bekanta har en väldigt trång garageport.

Då behöver han fälla in speglarna för att passera, vilket måste göras manuellt just på hans bil.

Så har du det behovet kan detta vara bra att kolla upp inför ett köp.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5760
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av SwedishAdvocate »

Off Grid Byggaren skrev: 19 sep 2023 10:37
Kollade nu och det var precis som erbo73 skrev.

Den har elmanövrerade sidospeglar. Vad den inte har som standard är elinfällbara (!) speglar.

Och min bekanta har en väldigt trång garageport.

Då behöver han fälla in speglarna för att passera, vilket måste göras manuellt just på hans bil.

Så har du det behovet kan detta vara bra att kolla upp inför ett köp.
Undrar hur mkt vikt man sparar på att skippa elinfällbara speglar?

Standard i Weissach-paketet?... ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4219
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av nek0 »

Off Grid Byggaren skrev: 19 sep 2023 10:37
Kollade nu och det var precis som erbo73 skrev.

Den har elmanövrerade sidospeglar. Vad den inte har som standard är elinfällbara (!) speglar.

Och min bekanta har en väldigt trång garageport.

Då behöver han fälla in speglarna för att passera, vilket måste göras manuellt just på hans bil.

Så har du det behovet kan detta vara bra att kolla upp inför ett köp.
Kanske billigare byta garageporten. :D
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11892
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av HelectriC »

Hämtade Taycanen igår och är supernöjd. Vilken körmaskin :D Jag har aldrig kört en elbil som ligger så plantad på vägen, som ett strykjärn. Upplevd kvalitetskänsla i bilen är också skyhög, nästan ingen plast någonstans, i stort sett allt är klätt med läder, riktigt bra!
Bilen har stora hjul och däck 21" med 305 bakdäck, men ändå en ok förbrukning, som jag uppskattar till ca 25% högre än min BMW i4 M50 med 20" och 255 bakdäck. Känns spontant som Porschen har ungefär samma förbrukning som Polestar Performance jag hade för några år sen, med skillnaden att Porschen har 93kWh batteri mot 78kWh hos Polestar. Nu har jag bara kört på kurviga landsvägar i Norge (som är en fröjd med denna bil), så kan inte uttala mig om motorväg, men det har ju andra testat och ska egentligen vara ok har jag hört.
Det är en helt vanlig Taycan 4 med 470hk, så BMW skjuter självklart på mycket mer, men den tvåväxlade bakaxeln verkar funka bra när man kör i spannet 60-120km/h iaf då skillnaden inte är lika stor enligt mig.
Bilen är 1 år gammal och kostade mig 65.000kr mer än Fisker Ocean som jag lämnade tillbaks (förra ägaren av Porschen tog dock en massiv finanssmäll eftersom bilen ny kostade ca 1,4miljoner, köper man den idag ny 1,6). I upplevd kvalitet och körkänsla kan inte dessa bilar jämföras ens tycker jag.

Supernöjd och hoppas den förblir felfri :D
20231012_100653_resized_1.jpg
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
pitemacc
Teslaägare
Inlägg: 132
Blev medlem: 30 jul 2015 13:41
Ort: Piteå

Re: Porsche Taycan (Mission E)

Inlägg av pitemacc »

HelectriC skrev: 13 okt 2023 08:23
Hämtade Taycanen igår och är supernöjd. Vilken körmaskin :D Jag har aldrig kört en elbil som ligger så plantad på vägen, som ett strykjärn. Upplevd kvalitetskänsla i bilen är också skyhög, nästan ingen plast någonstans, i stort sett allt är klätt med läder, riktigt bra!
Bilen har stora hjul och däck 21" med 305 bakdäck, men ändå en ok förbrukning, som jag uppskattar till ca 25% högre än min BMW i4 M50 med 20" och 255 bakdäck. Känns spontant som Porschen har ungefär samma förbrukning som Polestar Performance jag hade för några år sen, med skillnaden att Porschen har 93kWh batteri mot 78kWh hos Polestar. Nu har jag bara kört på kurviga landsvägar i Norge (som är en fröjd med denna bil), så kan inte uttala mig om motorväg, men det har ju andra testat och ska egentligen vara ok har jag hört.
Det är en helt vanlig Taycan 4 med 470hk, så BMW skjuter självklart på mycket mer, men den tvåväxlade bakaxeln verkar funka bra när man kör i spannet 60-120km/h iaf då skillnaden inte är lika stor enligt mig.
Bilen är 1 år gammal och kostade mig 65.000kr mer än Fisker Ocean som jag lämnade tillbaks (förra ägaren av Porschen tog dock en massiv finanssmäll eftersom bilen ny kostade ca 1,4miljoner, köper man den idag ny 1,6). I upplevd kvalitet och körkänsla kan inte dessa bilar jämföras ens tycker jag.

Supernöjd och hoppas den förblir felfri :D
Snygg bil.
Vad var det med Fisker bilen ??
FD: vw egolf -15 SÅLD, Porsche TT -10 SÅLD, MXP100D-17 SÅLD
NU: MSP85D-15, Renault Zoe 41kw, Porsche GT4
FT:Cybertruck awd beställt
Skriv svar