Häva köp
Moderator: Redaktion
Häva köp
Beställde en MYP i juni. Nu har den äntligen kommit men börjar få kalla fötter, är ändå rätt mycket pengar. Om man häver köpet är det bara handpenningen som ryker, korrekt?
Kör idag en bensinare som jag får drygt 350k för. Försöker intala mig själv att det är rätt bra betalt och att jag kommer spara in på bensin, service och försäkring. Men ändå svårt att motivera.
Kör idag en bensinare som jag får drygt 350k för. Försöker intala mig själv att det är rätt bra betalt och att jag kommer spara in på bensin, service och försäkring. Men ändå svårt att motivera.
- larjon
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas230034
Re: Häva köp
Yes, det är bara handpenningen du tappar. Tror vissa har lyckats få tillbaka den till och med. 

Svart Model Y Performance
Du har rätt att få igen handpenningen också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag läste av köpeavtalet (av en anledning) på precis den punkten när jag köpte i somras.
Tesla återbetalar alla kostnader man haft.
De försöker säkert krångla ändå men det stårvi avtalet och lagen är sådan så de har inget spelrum att inte betala tillbaka.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
Lag och spelrum är en sak, verkligheten är en annan.AAKEE skrev: ↑20 sep 2023 08:16Jag läste av köpeavtalet (av en anledning) på precis den punkten när jag köpte i somras.
Tesla återbetalar alla kostnader man haft.
De försöker säkert krångla ändå men det stårvi avtalet och lagen är sådan så de har inget spelrum att inte betala tillbaka.
IMG_1723.jpeg
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Om ekonomin är en faktor varför en beställa MYP när du kan köpa en MY RWD nästan 140 KSEK billigare? Blir en betydligt bättre ekonomisk kalkyl, förmodligen lägre totalkostnad jmft med din bensinare. Full god prestanda. Räckvidd inga problem.Teslarob skrev: ↑19 sep 2023 22:30Beställde en MYP i juni. Nu har den äntligen kommit men börjar få kalla fötter, är ändå rätt mycket pengar. Om man häver köpet är det bara handpenningen som ryker, korrekt?
MY RWD Vit 2023
Vad jag läst i trådar och forum så får folk igen pengarna, ibland efter lite strul.
Tesla behöver lära sig att följa lagen.
Är man med på den svenska arenan får man gott anpassa sig så man åtminstone följer lagen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- mikebike
- Teslaägare
Förslag på åtgärd?
Om man beställer en ny bil verkar det inte vara några problem att få igen pengarna, men det har jag inte gjort.
Jag har anmält till ARN, men dels tar det 6 månader att få svar, dels kan Tesla strunta i deras rekommendation, det har de gjort förut.
Jag har dessutom vänt mig till ARN för att reklamera själva bilen. På uppmaning från Tesla!
Min bokningsavgift hos Fisker fick jag tillbaks, minus 10%.
Volvo PV 544 Special 1963
- Jaegaern
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/simon82910
Alltså nu var det ju inte rubriken, men om du lägger in 350K i en MY RWD så har du inte många kronor kvar. Samt att driften är nästan gratis exklusive försäkring som säkert är någorlunda liknande som på din förra bil.Teslarob skrev: ↑19 sep 2023 22:30Beställde en MYP i juni. Nu har den äntligen kommit men börjar få kalla fötter, är ändå rätt mycket pengar. Om man häver köpet är det bara handpenningen som ryker, korrekt?
Svårt att inte få ihop kalkylen.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld