Som en parantes appropå felsägningar så hävdade Teslas representant precis innan avtäckning igår att det var samma batteri men att det nu lämnade mer effekt. Lite nyfiken på vad han egentligen menade Gissar på att han syftade på räckvidd/effektivitet men det har ju inte med batteriet att göra så högst oklart
Som en parantes appropå felsägningar så hävdade Teslas representant precis innan avtäckning igår att det var samma batteri men att det nu lämnade mer effekt. Lite nyfiken på vad han egentligen menade Gissar på att han syftade på räckvidd/effektivitet men det har ju inte med batteriet att göra så högst oklart
Gäller att vara källkritisk, även när det rör sig om experter som presenterar fakta
Nyfiken på hur tjänstevikten skiljer sig mot tidigare - fick ni någon klarhet i detta? Har bara fått vaga indikationer att det rör sig om marginella skillnader, men inga exakta siffror. Kanske inte går att avgöra förrän transportstyrelsen börjar registrera in dem?
Någon som fått bekräftat om hjulmönster är det samma som gamla Model 3? Dvs kan man använda samma vinterhjul?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Som en parantes appropå felsägningar så hävdade Teslas representant precis innan avtäckning igår att det var samma batteri men att det nu lämnade mer effekt. Lite nyfiken på vad han egentligen menade Gissar på att han syftade på räckvidd/effektivitet men det har ju inte med batteriet att göra så högst oklart
Det kanske går att få ut högre effekt än tidigare? Personligen hoppas jag på en kommande M3P med högre krav på effekt än tidigare
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Det är Ryzen i Highland. Alltså samma som i de ”nya gamla” treorna.
Det är skärmen som har bättre responstid, INGET annat.
Alrik i alla ära. Men han yrar på lite ibland. Speciellt då det gäller elbilar i allmänhet.
Såg just Alrik på AMS hävda att det är ny processor för infotainment mm. Samma sak hävdades i förbifarten vid presentationen i Segeltorp.
Stämmer detta verkligen? Är det inte Ryzen som kom med 2022 års modell i Highland?
Någon som har koll?
De borde ha gjort en uppgradering av GPU:n då den nu ska hantera två skärmar istället för en, vilket med lite logik tyder på att de tagit fram en ny processor för ändamålet.
Ja, sant att det inte bör vara exakt samma som Highland, men undrar ändå om den är ny. Kan ju mycket väl vara den Ryzen som används i S/X med AMDs Navi-23 GPU.
Tveksamt, då den GPU:n driver 3 skärmar. Hade det varit samma, så borde de ha skrutit om 10 Teraflops och stöd för Steam även i dessa bilar, men så är inte fallet.
Det är ju inte direkt 8K-skärmar. Huvudskärmen är väl FHD, dvs 1920x1080 och de övriga ännu mindre. Det klarar vilken liten integrerad CPU som helst idag. Men nu är det en Ryzen som driver detta, dvs desktop eller iaf laptop-klass. De klarar betydligt mer än så.
Att de inte "skryter" gällande 3/Y är AFAIK just pga hälften så mkt RAM vilket gör att det är för lite för att driva Steam.
Som en parantes appropå felsägningar så hävdade Teslas representant precis innan avtäckning igår att det var samma batteri men att det nu lämnade mer effekt. Lite nyfiken på vad han egentligen menade Gissar på att han syftade på räckvidd/effektivitet men det har ju inte med batteriet att göra så högst oklart
Det kanske går att få ut högre effekt än tidigare? Personligen hoppas jag på en kommande M3P med högre krav på effekt än tidigare
Jo, fast det vore ett väldigt märkligt sätt att presentera det på om det inte har något med de presenterade bilarna att göra... Eventuell P verkar alla samstämmiga om att de inte vet något om.
Det är Ryzen i Highland. Alltså samma som i de ”nya gamla” treorna.
Det är skärmen som har bättre responstid, INGET annat.
Alrik i alla ära. Men han yrar på lite ibland. Speciellt då det gäller elbilar i allmänhet.
Det är Ryzen i Highland. Alltså samma som i de ”nya gamla” treorna.
Det är skärmen som har bättre responstid, INGET annat.
Alrik i alla ära. Men han yrar på lite ibland. Speciellt då det gäller elbilar i allmänhet.
Tack, som jag först misstänkte då
Det handlar inte om någon Desktop processor utan en Embedded processor på 3.6 TFLOP. Den hade visst stöd för upp till 4 skärmar, så det är antagligen en likvärdig processor som i tidigare bilar med Ryzen (tekniken går rätt snabbt framåt så inte helt omöjligt att den även är något snabbare än tidigare). Finns det specifikation på responstider mellan de båda skärmarna?
Som en parantes appropå felsägningar så hävdade Teslas representant precis innan avtäckning igår att det var samma batteri men att det nu lämnade mer effekt. Lite nyfiken på vad han egentligen menade Gissar på att han syftade på räckvidd/effektivitet men det har ju inte med batteriet att göra så högst oklart
Det kanske går att få ut högre effekt än tidigare? Personligen hoppas jag på en kommande M3P med högre krav på effekt än tidigare
Jo, fast det vore ett väldigt märkligt sätt att presentera det på om det inte har något med de presenterade bilarna att göra... Eventuell P verkar alla samstämmiga om att de inte vet något om.
Ja, absolut. Men det skulle kunna vara en Freudiansk felsägning. Han kanske vet något om en kommande M3P…
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Nu dök det plötsligt upp lite mer information på min sida gällande beställningen.
Bilen har fortfarande inte fått något chassinummer tilldelat sig, men jag fick välja leveransadress, fylla i val av inbytesbil, finansiering samt uppgifter om ägarens personuppgifter.
Någon mer som fått detta idag?
Beräknad leveranstid dock oförändrad: November 22 - Februari 05
De har dock uppdaterat hemsidan gällande beställning av nya M3 LR till November - December (tidigare Okt-Nov).
Som en parantes appropå felsägningar så hävdade Teslas representant precis innan avtäckning igår att det var samma batteri men att det nu lämnade mer effekt. Lite nyfiken på vad han egentligen menade Gissar på att han syftade på räckvidd/effektivitet men det har ju inte med batteriet att göra så högst oklart
Är nog ganska så säkert en felöversättning. Representanten fick väl en lista från HQ på förbättringarna jämfört med gamla M3 och en punkt var "efficiency" som i huvudet snabbt översattes till effekt istället för verkningsgrad.
Nu dök det plötsligt upp lite mer information på min sida gällande beställningen.
Bilen har fortfarande inte fått något chassinummer tilldelat sig, men jag fick välja leveransadress, fylla i val av inbytesbil, finansiering samt uppgifter om ägarens personuppgifter.
Någon mer som fått detta idag?
Beräknad leveranstid dock oförändrad: November 22 - Februari 05
De har dock uppdaterat hemsidan gällande beställning av nya M3 LR till November - December (tidigare Okt-Nov).
Samma här, beställt en Grå LR. Leverans 23 nov - 6 feb
Nu dök det plötsligt upp lite mer information på min sida gällande beställningen.
Bilen har fortfarande inte fått något chassinummer tilldelat sig, men jag fick välja leveransadress, fylla i val av inbytesbil, finansiering samt uppgifter om ägarens personuppgifter.
Någon mer som fått detta idag?
Beräknad leveranstid dock oförändrad: November 22 - Februari 05
De har dock uppdaterat hemsidan gällande beställning av nya M3 LR till November - December (tidigare Okt-Nov).
Fick också detta. Samma beräknad lev som dig. Mailade säljavdelningen tidigare idag, de sa att leveranstiden (estimat) regleras så snart dom tilldelat ett chassinummer. De hade inte någon info att bilar var på väg ännu, men iom att det nu gick att slutföra beställningen kanske de är på g. Håller tummarna att så är fallet
Nu dök det plötsligt upp lite mer information på min sida gällande beställningen.
Bilen har fortfarande inte fått något chassinummer tilldelat sig, men jag fick välja leveransadress, fylla i val av inbytesbil, finansiering samt uppgifter om ägarens personuppgifter.
Någon mer som fått detta idag?
Beräknad leveranstid dock oförändrad: November 22 - Februari 05
De har dock uppdaterat hemsidan gällande beställning av nya M3 LR till November - December (tidigare Okt-Nov).
Fick också detta. Samma beräknad lev som dig. Mailade säljavdelningen tidigare idag, de sa att leveranstiden (estimat) regleras så snart dom tilldelat ett chassinummer. De hade inte någon info att bilar var på väg ännu, men iom att det nu gick att slutföra beställningen kanske de är på g. Håller tummarna att så är fallet
Ja, verkligen - håller tummarna här med. Har ingen panik, men det är svårt att inte bli hypad när man beställt en ny bil
Hur är de nya stolarna? Skillnad mot tidigare 3/tyska Y?
Har aldrig kört Y men stoooor skillnad mot tidigare 3 iaf.
Betydligt mer stöd i sidorna/mer skålade. Snyggare och bekvämare.
är det Recaro stolar på nya 3?
jag tyckte gamla stolarna var bra..skönt slippa stöd i sidorna.
varför ha sport stolar på en vanlig bil..
får ta och prova nya stolarna när bilen kommer hit
Hur är de nya stolarna? Skillnad mot tidigare 3/tyska Y?
Har aldrig kört Y men stoooor skillnad mot tidigare 3 iaf.
Betydligt mer stöd i sidorna/mer skålade. Snyggare och bekvämare.
är det Recaro stolar på nya 3?
jag tyckte gamla stolarna var bra..skönt slippa stöd i sidorna.
varför ha sport stolar på en vanlig bil..
får ta och prova nya stolarna när bilen kommer hit
Köper dom stolar från recaro nu? Gjorde inte tesla dom själva tidigare?
Hur är de nya stolarna? Skillnad mot tidigare 3/tyska Y?
Har aldrig kört Y men stoooor skillnad mot tidigare 3 iaf.
Betydligt mer stöd i sidorna/mer skålade. Snyggare och bekvämare.
är det Recaro stolar på nya 3?
jag tyckte gamla stolarna var bra..skönt slippa stöd i sidorna.
varför ha sport stolar på en vanlig bil..
får ta och prova nya stolarna när bilen kommer hit
Vad är fördelen med att glida omkring på stolen menar du?
För alla "normalbyggda" tror jag den nya stolen är vida överlägsen den gamla. Är man däremot väldigt överviktig så kan jag tänka mig att man känner sig "inklämd".
Jag har inte hört något om Recaro, var har du läst det?
Flera recensenter har också lyft de nya stolarna som något väldigt positivt. Thomas på Autogefuhl tyckte tom det var den viktigaste av alla förbättringar i Highland. Jag tyckte det kändes överdrivet när jag såg recensionen, men efter att ha testat är jag benägen att hålla med om att det åtminstone är en av de viktigaste förbättringarna.
Hur är de nya stolarna? Skillnad mot tidigare 3/tyska Y?
Har aldrig kört Y men stoooor skillnad mot tidigare 3 iaf.
Betydligt mer stöd i sidorna/mer skålade. Snyggare och bekvämare.
är det Recaro stolar på nya 3?
jag tyckte gamla stolarna var bra..skönt slippa stöd i sidorna.
varför ha sport stolar på en vanlig bil..
får ta och prova nya stolarna när bilen kommer hit
Vad är fördelen med att glida omkring på stolen menar du?
För alla "normalbyggda" tror jag den nya stolen är vida överlägsen den gamla. Är man däremot väldigt överviktig så kan jag tänka mig att man känner sig "inklämd".
Jag har inte hört något om Recaro, var har du läst det?
Flera recensenter har också lyft de nya stolarna som något väldigt positivt. Thomas på Autogefuhl tyckte tom det var den viktigaste av alla förbättringar i Highland. Jag tyckte det kändes överdrivet när jag såg recensionen, men efter att ha testat är jag benägen att hålla med om att det åtminstone är en av de viktigaste förbättringarna.
Jag är inte direkt överviktig (75kg/183 cm) men sitter riktigt illa i de gamla kina-stolarna i 3/Y. Sitsen är alldeles för smal i bakkant och sidostöden för raka och höga vilket skapar ett väldigt oskönt tryck mot höftbenen (där det dessutom sitter nerver).
Bristen på bekväm sittställning är enda egentliga kritiken jag har mot vår nuvarande bil. Allt annat klarar den ok eller till och med lysande.
Om MY Juniper kommer med bredare stolar byter jag rakt av.
Förstår verkligen inte vad som är problem med stolarna.
Kör några tusen mil per år i tjänsten.
Samt tre europaresor som var mellan 500-700 mil. Hade aldrig någonsin en känning av obehag.
3:ans stolar är riktigt bra.
De bästa stolarna är BMW:s komfortstolar till E60/61 samt de som fanns i Volvo XC70 gen 2.
Hur är de nya stolarna? Skillnad mot tidigare 3/tyska Y?
Har aldrig kört Y men stoooor skillnad mot tidigare 3 iaf.
Betydligt mer stöd i sidorna/mer skålade. Snyggare och bekvämare.
är det Recaro stolar på nya 3?
jag tyckte gamla stolarna var bra..skönt slippa stöd i sidorna.
varför ha sport stolar på en vanlig bil..
får ta och prova nya stolarna när bilen kommer hit
Vad är fördelen med att glida omkring på stolen menar du?
För alla "normalbyggda" tror jag den nya stolen är vida överlägsen den gamla. Är man däremot väldigt överviktig så kan jag tänka mig att man känner sig "inklämd".
Jag har inte hört något om Recaro, var har du läst det?
Flera recensenter har också lyft de nya stolarna som något väldigt positivt. Thomas på Autogefuhl tyckte tom det var den viktigaste av alla förbättringar i Highland. Jag tyckte det kändes överdrivet när jag såg recensionen, men efter att ha testat är jag benägen att hålla med om att det åtminstone är en av de viktigaste förbättringarna.
Jag är inte direkt överviktig (75kg/183 cm) men sitter riktigt illa i de gamla kina-stolarna i 3/Y. Sitsen är alldeles för smal i bakkant och sidostöden för raka och höga vilket skapar ett väldigt oskönt tryck mot höftbenen (där det dessutom sitter nerver).
Bristen på bekväm sittställning är enda egentliga kritiken jag har mot vår nuvarande bil. Allt annat klarar den ok eller till och med lysande.
Om MY Juniper kommer med bredare stolar byter jag rakt av.
Är inte heller överviktig, men inte asiat-storlek heller. 90/190.
Gamla 3an, dvs innan refresh 2021, funkade fint. Men med Y och 2021 3an blev sittdynan för liten, särskilt i längd var den alldeles för kort.
Minns inte hur ryggen var, men S/X Raven klämde om skuldrorna minns jag. Så där var de också för små. Inte provat nya S/X.