Lyktor spricker

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Gimbo
Teslaägare

Lyktor spricker

Inlägg av Gimbo »

Hej,

Har min model3 där bak lyktorna spruckit och det bildas kondens i de hela tiden. Har annält det till tesla 2ggr men bägge gångerna vägrade de att fixa det utan jag fick betala för det trots att bilen bara är 2år gammal! Då de menar på att jag använt avfettning på lyktorna trots att jag inte har gjort det. Nu har en av de spruckit igen(!) bör man anmäla tesla till ARN för att få det åtgärdat på garantin för jag orkar inte dividera med de igen. Någon annan som haft samma problem?
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Lyktor spricker

Inlägg av AAKEE »

Gimbo skrev: 20 sep 2023 09:31
Hej,

Har min model3 där bak lyktorna spruckit och det bildas kondens i de hela tiden. Har annält det till tesla 2ggr men bägge gångerna vägrade de att fixa det utan jag fick betala för det trots att bilen bara är 2år gammal! Då de menar på att jag använt avfettning på lyktorna trots att jag inte har gjort det. Nu har en av de spruckit igen(!) bör man anmäla tesla till ARN för att få det åtgärdat på garantin för jag orkar inte dividera med de igen. Någon annan som haft samma problem?
Det låter som ett relativt vanligt problem.
Det låter också ungefär som Tesla brukar hantera det.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
juristen
Teslaägare

Inlägg av juristen »

Om avfettningen är deras argument skulle jag kräva byte ändå. Helt orimligt att hävda att man inte får använda avfettning på en bil, och att avfettning skulle orsaka en spricka. Stå på dig, höj rösten och om det inte hjälper vänd dig till ARN och/eller lämna in och bestrid fakturan när den kommer.
Hyundai Ioniq 5 AWD Advanced 2023
SÅLD: Model 3 LR 2022
SÅLD: Model S 85 "veterantesla", 2014 pre AP.
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Referralkod: ts.la/simon82910

Inlägg av Jaegaern »

Vissa typer/märken av avfettning orsakar sprickor i lyktor. Mer än så är det inte.

Jag själv har endast råkat ut för det en gång på en BMW, inte någon på Tesla. Undersök vad macken/du själv använder för medel och undvik att spruta rakt på eller att använda helt.

Även om jag också anser att de borde klara det.
Model Y LR AWD vit/svart 2024
Model 3 RWD blå/svart 2022
Model Y LR AWD vit/svart 2021 - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Det är inte så att de är monterade på något vis som gör att de spricker just på din bil?
Fukt i lyktorna är ju ett vanligt problem, men inte att de spricker AFAIK.

Hur/var tvättar du bilen? Kanske prova byta medel/ställe?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Det är ju allmänt känt att lyktglas kan spricka om dom utsätts för kallavfettning. Gäller alla bilar och internet är fullt med märkesfordon där man diskuterar samma fråga.
Alkaliska medel är riskfritt.
Skriv svar