Missljud front drive unit

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Apollo
Teslaägare

Missljud front drive unit

Inlägg av Apollo »

Hej, tänkte höra här hur många som upplevt samma sak som jag. Frammotor viner/sprakar konstigt nu när det är kallare ute, från 40 upp till 120-130km/h. Låter som att det sprakar från högtalarna nästan fast jag hör att det kommer från typ frunken.

Hittade denna tråd och det är exakt samma ljud som jag upplever: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 98/page-32

Har 3h körning till närmsta SC, hört skräckhistorier att folk behövt åka in med bilen 3-4 gånger innan Tesla tar det seriöst och byter frammotor. Till och med folk som fått bytt frammotor, men att även DEN låter illa och är trasig?!

Tar gärna emot alla råd och tips som går!
- Model 3 Performance 2023
robegb

Re: Missljud front drive unit

Inlägg av robegb »

Jag har exakt samma, gjorde till och med en tråd om detta så sent som förra veckan här tror jag?

Jag är på samma bana som dig där med SC, vågar inte åka in för att kanske inte bli tagen på allvar. Funderar på att ändå göra ett serviceärende och chansa... Sånt BORDE ju gå på någon form av garanti.....?
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Går det få ärendet med mobile service? Dvs de kommer och provkör/lyssnar…
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
robegb

Inlägg av robegb »

AAKEE skrev: 21 sep 2023 11:11
Går det få ärendet med mobile service? Dvs de kommer och provkör/lyssnar…
Hade ju varit att föredra.
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
Apollo
Teslaägare

Inlägg av Apollo »

Ja det ska gå på garanti..OM de tar det på allvar. Jag har haft mobile service hos mig här i Luleå. Båda servicekillarna hörde ljudet, men den måste ändå ner till SC för att de ska spela in ljud med utrustning och skicka till ingenjörerna i USA tydligen.

Går lite snack på andra forumet att det kanske har att göra med att vissa motorer har för lite olja och gör att detta ljud uppstår..men inget som är bekräftat.
- Model 3 Performance 2023
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Apollo skrev: 21 sep 2023 13:05
Ja det ska gå på garanti..OM de tar det på allvar. Jag har haft mobile service hos mig här i Luleå. Båda servicekillarna hörde ljudet, men den måste ändå ner till SC för att de ska spela in ljud med utrustning och skicka till ingenjörerna i USA tydligen.

Går lite snack på andra forumet att det kanske har att göra med att vissa motorer har för lite olja och gör att detta ljud uppstår..men inget som är bekräftat.
Om det beror på oljenivå så borde problemen eskalera, alltså att allt fler råkar ut för det, vilket
i sin tur *borde* göra att Tesla blir allt mer medvetna om problemet och hur man
känner igen symptomen => större chans att få det fixat :)
Eftersom det inte finns från början utan kommer med tiden…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
robegb

Inlägg av robegb »

En liten update här - lämnade in min bil till ett service center och fick det kollat. Efter sex timmar fick jag ett sms om att den var klar och ett meddelande att det inte fanns några oljud.

Tänkte att ”jo det gör det ju visst” så fick med mig två tekniker i bilen och åkte en sväng så de fick höra det ordentligt.

Den ena teknikern hade aldrig hört något liknande på de åren han jobbat så fick en ny servicetid så jag kunde få en lånebil för de trodde det skulle ta längre tid att lösa… så nu ska jag snart in igen och kolla ♥️
2023 Röd M3 AWD
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

robegb skrev: 20 okt 2023 21:17
En liten update här - lämnade in min bil till ett service center och fick det kollat. Efter sex timmar fick jag ett sms om att den var klar och ett meddelande att det inte fanns några oljud.

Tänkte att ”jo det gör det ju visst” så fick med mig två tekniker i bilen och åkte en sväng så de fick höra det ordentligt.

Den ena teknikern hade aldrig hört något liknande på de åren han jobbat så fick en ny servicetid så jag kunde få en lånebil för de trodde det skulle ta längre tid att lösa… så nu ska jag snart in igen och kolla ♥️
Uppdatera gärna!
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Skriv svar