Mister laddning och ventilationen kör ?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

mrowkoob

Mister laddning och ventilationen kör ?

Inlägg av mrowkoob »

Frun har nyligen fått en Y. Vi delar appen. Har lagt märke till att bilen nästan alltid har ventilationen körandes när man går fram till bilen. Även på kvällen när jaggår ut u garaget står den och brummar. Den mister också kontinuerligt laddning, några km i timmen. På appen är ventilation avstängd både på min och frugans telefon. Sätter man på ventilationen och stänger av den igen så slutar bilen med att köra ventilationen någon stund senare kör den igång igen. Den står också på av om man sätter sig i bilen och går in på ventilationsinställningarna... någon som vet om det är ett vanligt fel som tesla skall fixa eller handhavande fel av oss här hemma?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: Mister laddning och ventilationen kör ?

Inlägg av taliz »

Är sentry mode på?
Inget dog mode? Keep climate on? Cabin overheat protection?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

mrowkoob skrev: 22 sep 2023 17:24
Frun har nyligen fått en Y. Vi delar appen. Har lagt märke till att bilen nästan alltid har ventilationen körandes när man går fram till bilen. Även på kvällen när jaggår ut u garaget står den och brummar. Den mister också kontinuerligt laddning, några km i timmen. På appen är ventilation avstängd både på min och frugans telefon. Sätter man på ventilationen och stänger av den igen så slutar bilen med att köra ventilationen någon stund senare kör den igång igen. Den står också på av om man sätter sig i bilen och går in på ventilationsinställningarna... någon som vet om det är ett vanligt fel som tesla skall fixa eller handhavande fel av oss här hemma?
Vi har samma grej med vår men har inte märkt att den tappar batteri. Den brukar dock sluta låta efter kanske 15-30 min. Vi har inte Sentry påslaget.
mrowkoob

Inlägg av mrowkoob »

taliz skrev: 22 sep 2023 18:04
Är sentry mode på?
Sentry mode är på men övriga nej. Funderar på om det är för att den känner av våra telefonnycklar. Börjar med att släcka dem.
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare

Inlägg av Tymrev »

Det är helt normalt att det låter som ventilationen går ett tag efter man parkerat. Gör så på min Y och gjorde så på min förra 3 också. Det är bilen som fläktar ur HVAC systemet så det ska må bra. Detta tar inte nämnvärt med ström. Det du upplever som drar ström är troligen sentry-mode.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

mrowkoob skrev: 22 sep 2023 18:47
Är sentry mode på?
Sentry mode är på men övriga nej. Funderar på om det är för att den känner av våra telefonnycklar. Börjar med att släcka dem.
Sentry mode gör att bilen är vaken och drar ca 250W (varierar lite på vilken bil hardware-version man har).
Det innebär att bilen drar ca 6 kWh på ett dygn, dvs ca 8%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

AAKEE skrev: 22 sep 2023 20:32
mrowkoob skrev: 22 sep 2023 18:47
Är sentry mode på?
Sentry mode gör att bilen är vaken och drar ca 250W (varierar lite på vilken bil hardware-version man har).
Det innebär att bilen drar ca 6 kWh på ett dygn, dvs ca 8%.
Om man som jag har hemmaladdningen inställd på 70 %, hur mycket tillåter bilen att laddningen sjunker innan den toppar upp till 70 % igen?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

xms67 skrev: 23 sep 2023 08:53

Om man som jag har hemmaladdningen inställd på 70 %, hur mycket tillåter bilen att laddningen sjunker innan den toppar upp till 70 % igen?
Ingen aning. Har aldrig provat.
Jag har alltid kört schemalagd laddning.
Då startar den 1 gång per dygn.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

AAKEE skrev: 23 sep 2023 09:34
xms67 skrev: 23 sep 2023 08:53

Ingen aning. Har aldrig provat.
Jag har alltid kört schemalagd laddning.
Då startar den 1 gång per dygn.
Jag har haft min Tesla så kort tid så underlaget för det jag skriver nu är extremt lite. Men de två nätter den stod utan att vara inkopplad med laddsladd sjönk laddningen några procent. Inatt med kabel i men där den hade nått 70 % på kvällen så var den på 70 % på morgonen också. Lite ovab som jag är tokar jag Tibberappen som att laddningen verkar gått i en gång per timme och toppat upp.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

xms67 skrev: 23 sep 2023 09:41

Jag har haft min Tesla så kort tid så underlaget för det jag skriver nu är extremt lite. Men de två nätter den stod utan att vara inkopplad med laddsladd sjönk laddningen några procent. Inatt med kabel i men där den hade nått 70 % på kvällen så var den på 70 % på morgonen också. Lite ovab som jag är tokar jag Tibberappen som att laddningen verkar gått i en gång per timme och toppat upp.
Normalt sjunker SOC mycket långsamt om man inte har sentry mode eller summon eller cabin overheat protection på.
Bägge mina två teslor jag har/haft tappar i storleksordningen 0.1% per dygn.

Lithiumbatteriet har mycket låg självurladdning (dock högre över 80%) så det drar nästan omärkbart på kort sikt.

Bilen har dock system igång över tid som lågvoltsbatteriet driver och det behöver fyllas på ibland. Då vaknar bilen och laddar lågvoltsbatteriet med det stora lithiumbatteriet.
Det orsakar den låga förbrukningen vi normalt ser.

Är bilen kopplad till laddare (som inte är begränsad till billig-el-tid) tas all ström som behövs från sladden och inget från batteriet.

Ser man flera procent tapp från en dag till en annan / över natten kan det bero på flera saker, tex kan bilens BMS ha lite fel om batterikapaciteten och då justerad SOC när man parkerat och BMS kan mäta SOC ordentligt. I de fallen kommer SOC justeras inom en timme från parkering, och sen kommer troligen inte bilen dra mätbart resten av natten.

Sentry mode, eller om bilen inte sover av ngn anledning drar i storleksordningen 7% på en LR och 10% på en RWD under ett dygn, så kanske 2-4% över natten beroende på hur länge bilen står.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
mrowkoob

Inlägg av mrowkoob »

Nu släckte jag allt som gick att släcka tappade räckvidd med 2 km över natten. Normalt?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

mrowkoob skrev: 24 sep 2023 07:42
Nu släckte jag allt som gick att släcka tappade räckvidd med 2 km över natten. Normalt?
Ändra till procent. 3% i veckan drar min bil.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare

Inlägg av Pasjostrom »

Att den tappar 2km över natten är inget konstigt i sig (om du har kört bilen dagen innan). Men om du låter bilen stå under en längre period, tex vid en semesterresa, så brukar den tappa mindre (så länge du inte har några system igång, väcker bilen med appen stup i kvarten eller om temperaturen ändras kraftigt).

Jag skulle inte oroa mig för 2km, däremot om bilens fläkt är på hela natten så skulle jag kolla upp det, för den ska normalt stänga av sig automatiskt efter 15-20min.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 24 sep 2023 08:05
Ändra till procent. 3% i veckan drar min bil.
För det här ändamålet är km mycket mer exakt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare

Inlägg av AAKEE »

Det är normalt.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar