Full laddning varje dag

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Full laddning varje dag

Inlägg av RickardSvard »

Hej, laddar 100% varje dag och systemet meddelar att det inte är bra för batteriet och rekommenderar 80%.
Då funderar jag vilket som är bättre för batteriet?
1. Ladda 100% varje vardag
2. Ladda 80% varje vardag och snabbladd 15-20 min.

Snabbladd är väl inte heller bra. Vad har ni för erfarenheter och/eller kunskap om detta?
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
Trean
Teslaägare
Inlägg: 286
Blev medlem: 19 jan 2019 22:24
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tony98579

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av Trean »

Hur långt kör du varje dag? Om du klarar din dagliga körning på 80 % skulle jag sätta gränsen där. De dagar du ska på längre resor kan du höja till 100 %. Det som framför allt är dåligt för batteriet är att lämna den på 100 % lång tid. Försök i så fall tajma det så att du laddar till 100 % innan du ska iväg.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av AAKEE »

RickardSvard skrev: 22 sep 2023 14:04
Hej, laddar 100% varje dag och systemet meddelar att det inte är bra för batteriet och rekommenderar 80%.
Då funderar jag vilket som är bättre för batteriet?
1. Ladda 100% varje vardag
2. Ladda 80% varje vardag och snabbladd 15-20 min.

Snabbladd är väl inte heller bra. Vad har ni för erfarenheter och/eller kunskap om detta?
Kör du så långt att du måste antingen snabbladda eller ladda 100% så fungerar bägge sätten. Det är troligen svårt avgöra vilket som sliter mindre.

Snabbladda vill man göra med förvärmt (förkonditionerat) batteri och gärna låg SOC (går fortare och sliter troligen mindre än med hög SOC.

Jag hade nog hellre laddat till 100%.

Du vet om att låg SOC inte är dåligt för batteriet?
Du kan köra ned till 0% utan fara så det är bara din ev. Räckviddsångest som behöver styra.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av AAKEE »

Trean skrev: 22 sep 2023 14:42
Hur långt kör du varje dag? Om du klarar din dagliga körning på 80 % skulle jag sätta gränsen där. De dagar du ska på längre resor kan du höja till 100 %. Det som framför allt är dåligt för batteriet är att lämna den på 100 % lång tid. Försök i så fall tajma det så att du laddar till 100 % innan du ska iväg.
Det är ingen större skillnad för batteriet att stå med 100% mot 80%.
Att man ”måste köra direkt” vid laddning till 100% är inte riktigt sant utan mer en myt.
Vid riktigt höga temperaturer (varmare än det normalt aldrig är i Sverige) är calendar aging högre vid 100% men fortfarande bara aningen högre, så att tex 1 timme vid 100% motsvarar 2 timmar vid 80%.
Det finns flertalet forskningsrapporter som visar att 80% ibland är värre än 100%.

Det finns sällan någon anledning att lämna bilen med 100% ändå, så det är en bra praktik att ladda sent.

Bilden visar calendar aging vid olika SOC och olika temperaturer.
IMG_1548.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 237
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av xms67 »

AAKEE skrev: 23 sep 2023 08:33
Trean skrev: 22 sep 2023 14:42
Hur långt kör du varje dag? Om du klarar din dagliga körning på 80 % skulle jag sätta gränsen där. De dagar du ska på längre resor kan du höja till 100 %. Det som framför allt är dåligt för batteriet är att lämna den på 100 % lång tid. Försök i så fall tajma det så att du laddar till 100 % innan du ska iväg.
Det är ingen större skillnad för batteriet att stå med 100% mot 80%.
Att man ”måste köra direkt” vid laddning till 100% är inte riktigt sant utan mer en myt.
Vid riktigt höga temperaturer (varmare än det normalt aldrig är i Sverige) är calendar aging högre vid 100% men fortfarande bara aningen högre, så att tex 1 timme vid 100% motsvarar 2 timmar vid 80%.
Det finns flertalet forskningsrapporter som visar att 80% ibland är värre än 100%.

Det finns sällan någon anledning att lämna bilen med 100% ändå, så det är en bra praktik att ladda sent.

Bilden visar calendar aging vid olika SOC och olika temperaturer.
IMG_1548.jpeg
Ändå pumpas information ut från alla möjliga håll, inkl Tesla, om 80% eller till och med lägre för att ta hand om batteriet? Du menar att det inte stämmer?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
jalfa
Teslaägare
Inlägg: 87
Blev medlem: 17 jan 2023 18:57
Ort: Umeå

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av jalfa »

ser man på grafen så bör laddgränsen på en rwd (LFP) ligga kring 70% för de övriga 50 eller 60% (förutsatt att man inte behöver mer och att man är petnoga med att spara batteriet ).
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5531
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av OfarligTesla »

xms67 skrev: 23 sep 2023 08:43
Ändå pumpas information ut från alla möjliga håll, inkl Tesla, om 80% eller till och med lägre för att ta hand om batteriet? Du menar att det inte stämmer?
Han säger att det inte är någon större skillnad i att låta batteriet stå med 80% eller 100% så man behöver inte köra direkt efter att man laddat till 100%. Att däremot ladda batteriet till 100% sliter mer än att ladda batteriet till 80%, det är två skilda saker helt enkelt.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av AAKEE »

xms67 skrev: 23 sep 2023 08:43
Ändå pumpas information ut från alla möjliga håll, inkl Tesla, om 80% eller till och med lägre för att ta hand om batteriet? Du menar att det inte stämmer?
Det mesta du hört är förmodligen forumrykten.

Kolla manualen. Läs det som står, som det står utan att lägga till information ”mellan raderna”.

Tesla har haft ”upp till 90%” rekommenderat för dagligt bruk väldigt länge.
Ändringen till ”80%” har kommit sedan ett par månader. Tesla tog bort information från manualen och ersatte med info i bilen samt appen. Troligen för att det var rörigt för kunder som inte förstod om de hade LFP eller inte.

När man justerar laddnivån kommer informationen om ”rekommenderat 80%” bara upp när man ställer in mer än 80%.

Att inte 100% rekommenderas för dagligt bruk beror på att mindre cykler smiter mindre, speciellt om man inte laddar fullt.
Att minska till 80% från 100% gör att batteriet kanske håller dubbelt så många cykler.

För oss i Norden skulle batteriet inte slitas märkbart mer av att stå med 100% om vi laddade dit, jämfört med 80%.

Teslas råd är dock samma världen över och då degraderingen pga tid (calendar aging) är dubbelt så snabb vid extrema temperaturer så minskar degraderingen för de som bor i mycket varma områden av att man laddar till 80 (eller 90%) istället för 100%.

Teslas ändring från 90 till 80% kommer inte minska degraderingen direkt märkbart för oss men det minskar kanske mätbart på de värsta ställena.

Varken 90 eller 80% ger dock den lägsta degraderingen. Men Teslas råd är ju inte i första hand för att minimera degraderingen utan syftar till att ge ägaren den största handlingsfriheten med daglig lång räckvidd.
Tesla tänker inte heller att man ska behöva kunna något om batterier.

Följ Teslas enkla/simpla/fåtal råd, och allt kommer bli bra.

Ett ”problem” är dock att forumen översvämmas med myter som antagligen kommer ifrån missförstånd.

Tesla skriver inget alls i manualen eller online om att köra asap efter laddning till 100% trots det har den myten ”fastnat”.

Tesla skriver inget om att låg SOC, tex under 20% är dåligt. Trots det återkommer de ”råden” så gott som dagligen på nätet.


När det gäller att minimera degraderingen på batteriet så är det annorlunda än Teslas råd och manual. Anledningen är att man begränsas ganska så mycket om man vill minska degraderingen till ett absolut minimum.

Calendar aging kommer slita mest på ditt batteri de första fem-åtta åren (minst).
För att minimera calendar aging ska man ha så låg SOC som möjligt när bilen inte körs, ned till 0% SOC är bäst. Men det är opraktiskt då räckvidden blir lidande.
Lägsta laddinställningen är 50%.


Bilden visar hur calendar aging påverkar degraderingen beroende på SOC.
Även om 0% är bäst finns det ett område till vänster om en ”brant” där man i princip halverar degraderingen om man har batteriet med lägre SOC än branten. Vilken laddnivå branten ligger på betor på batterikemin, så en liten skillnad finns mellan NCA (55%) och NMC (60%) och LFP(70%).
IMG_1548.jpeg
Om bilen mestadels står under ”branten” halveras calendar aging.

-Laddar man sent dvs strax före körning, speciellt om man behöver mer än 55/60/70% kommer tiden med hög SOC bli kort = låg degradering.
-Ladda inte mer än man behöver. Små cykler sliter mycket mindre.
-Ladda ofta = ger mindre cykler och dessutom behöver man inte ladda lika högt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av RickardSvard »

Trean skrev: 22 sep 2023 14:42
Hur långt kör du varje dag? Om du klarar din dagliga körning på 80 % skulle jag sätta gränsen där. De dagar du ska på längre resor kan du höja till 100 %. Det som framför allt är dåligt för batteriet är att lämna den på 100 % lång tid. Försök i så fall tajma det så att du laddar till 100 % innan du ska iväg.
Tack för svar men jag behöver 100% varje dag och min fundering är vad som är bättre, 1. eller 2.
-
/Rickard
Modell Y Performance
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av RickardSvard »

AAKEE skrev: 22 sep 2023 14:53
RickardSvard skrev: 22 sep 2023 14:04
Hej, laddar 100% varje dag och systemet meddelar att det inte är bra för batteriet och rekommenderar 80%.
Då funderar jag vilket som är bättre för batteriet?
1. Ladda 100% varje vardag
2. Ladda 80% varje vardag och snabbladd 15-20 min.

Snabbladd är väl inte heller bra. Vad har ni för erfarenheter och/eller kunskap om detta?
Kör du så långt att du måste antingen snabbladda eller ladda 100% så fungerar bägge sätten. Det är troligen svårt avgöra vilket som sliter mindre.

Snabbladda vill man göra med förvärmt (förkonditionerat) batteri och gärna låg SOC (går fortare och sliter troligen mindre än med hög SOC.

Jag hade nog hellre laddat till 100%.

Du vet om att låg SOC inte är dåligt för batteriet?
Du kan köra ned till 0% utan fara så det är bara din ev. Räckviddsångest som behöver styra.
Tack för svar, det låter som jag ska köra vidare med 100% varje dag.
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av taliz »

RickardSvard skrev: 23 sep 2023 14:26
Trean skrev: 22 sep 2023 14:42
Hur långt kör du varje dag? Om du klarar din dagliga körning på 80 % skulle jag sätta gränsen där. De dagar du ska på längre resor kan du höja till 100 %. Det som framför allt är dåligt för batteriet är att lämna den på 100 % lång tid. Försök i så fall tajma det så att du laddar till 100 % innan du ska iväg.
Tack för svar men jag behöver 100% varje dag och min fundering är vad som är bättre, 1. eller 2.
Vad har du för SOC i slutet av dagen när du laddar till 100%?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av RickardSvard »

AAKEE skrev: 23 sep 2023 08:33
Trean skrev: 22 sep 2023 14:42
Hur långt kör du varje dag? Om du klarar din dagliga körning på 80 % skulle jag sätta gränsen där. De dagar du ska på längre resor kan du höja till 100 %. Det som framför allt är dåligt för batteriet är att lämna den på 100 % lång tid. Försök i så fall tajma det så att du laddar till 100 % innan du ska iväg.
Det är ingen större skillnad för batteriet att stå med 100% mot 80%.
Att man ”måste köra direkt” vid laddning till 100% är inte riktigt sant utan mer en myt.
Vid riktigt höga temperaturer (varmare än det normalt aldrig är i Sverige) är calendar aging högre vid 100% men fortfarande bara aningen högre, så att tex 1 timme vid 100% motsvarar 2 timmar vid 80%.
Det finns flertalet forskningsrapporter som visar att 80% ibland är värre än 100%.

Det finns sällan någon anledning att lämna bilen med 100% ändå, så det är en bra praktik att ladda sent.

Bilden visar calendar aging vid olika SOC och olika temperaturer.
IMG_1548.jpeg
Tack för svar och diagrammen, dom ska jag kolla på.
-
/Rickard
Modell Y Performance
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av RickardSvard »

taliz skrev: 23 sep 2023 14:30
RickardSvard skrev: 23 sep 2023 14:26
Trean skrev: 22 sep 2023 14:42
Hur långt kör du varje dag? Om du klarar din dagliga körning på 80 % skulle jag sätta gränsen där. De dagar du ska på längre resor kan du höja till 100 %. Det som framför allt är dåligt för batteriet är att lämna den på 100 % lång tid. Försök i så fall tajma det så att du laddar till 100 % innan du ska iväg.
Tack för svar men jag behöver 100% varje dag och min fundering är vad som är bättre, 1. eller 2.
Vad har du för SOC i slutet av dagen när du laddar till 100%?
4-8% kvar om jag laddar 100%. Provat ladda 80% men då måste jag köra snabbladdare 150 kW i 15-20 min för att vara säker att jag tar mig hem. Det är just det jag vill veta vilket jag skall välja.
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av taliz »

RickardSvard skrev: 23 sep 2023 14:38
taliz skrev: 23 sep 2023 14:30
RickardSvard skrev: 23 sep 2023 14:26
Trean skrev: 22 sep 2023 14:42
Hur långt kör du varje dag? Om du klarar din dagliga körning på 80 % skulle jag sätta gränsen där. De dagar du ska på längre resor kan du höja till 100 %. Det som framför allt är dåligt för batteriet är att lämna den på 100 % lång tid. Försök i så fall tajma det så att du laddar till 100 % innan du ska iväg.
Tack för svar men jag behöver 100% varje dag och min fundering är vad som är bättre, 1. eller 2.
Vad har du för SOC i slutet av dagen när du laddar till 100%?
4-8% kvar om jag laddar 100%. Provat ladda 80% men då måste jag köra snabbladdare 150 kW i 15-20 min för att vara säker att jag tar mig hem. Det är just det jag vill veta vilket jag skall välja.
Då lever du verkligen på marginalen. På vintern klarar du dig inte utan snabbladdning då antar jag?

Jag hade nog skapat någon form av schemaläggning så den är klar med 100% precis innan avresa. Kanske siktat på att byta till en bil med längre räckvidd också för att slippa vara på marginalen.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av AAKEE »

RickardSvard skrev: 23 sep 2023 14:38
4-8% kvar om jag laddar 100%. Provat ladda 80% men då måste jag köra snabbladdare 150 kW i 15-20 min för att vara säker att jag tar mig hem. Det är just det jag vill veta vilket jag skall välja.
Detta är en test av faktiska model 3-celler (panasonic med NCA):

Klarar cirka 1000 FCE om man kör 100-0%.
Teslas noll är ca 5% så man kör IRL cirka 100-10% om man kommer ned till 5%.
Tyvärr har de som testat kört urladdning med 1C, vilket är betydligt hårdare påfrestning än vi har i våra bilar.
1C = 75-78 kW så ungefär som att ligga i 200.
Lägre belastning sliter troligen lite mindre.

1000FCE blir cirka 40.000 mil.
IMG_5180.jpeg

Din Y har dock ett NMC eller NCMA-batteri.

Här ser vi ett batteri väldigt släkt med det större LG-batteriet i model Y:
Man presenterar det i throughput men 10 kAh blir ungefär 2000 FCE, på det tappar bilen cirka 20% efter att ha gjort 100-0% cykler. Minns jag rätt var det relativt vettig strömstyrka i den testen. 2000FCE blir ungefär 80.000 mil.
IMG_3522.jpeg
Så ett LG NMCA torde inte ha några som helst problem att klara mpnga 100-0% cykler.

LG laddar långsammare än Panasonic och gillar inte höga strömmar. På bilden nedan ser vi att 0.7C (motsvarar ca 50kW laddeffekt) tär mycket mer än 0.3C (motsvarar ca 25kW laddeffekt).
Laddningen är gjord utan förvärmning vilket antagligen skulle minska slitaget, å andra sidan är 50kW ganska mycket mindre än SuC-effekterna.
IMG_4662.jpeg

Jag skulle köra 100-5% eller var du hamnar hellre än SuC*.
Det är svårt att vara stensäker på vilket som är bättre, men det här är iallafall byggt på lite data från tester.

*) Forskning visar att lithium plating som är det som ger mest ”skada” av snabbladdning kan återhämta sig om batteriet cyklas med låg SOC och ”vilar” med låg SOC efteråt. Det innebär att gemene man som kör SuC ibland och kör låg SOC i övrigt kan få batteriet att återhämta en (hel) del av lithium platingen, men i ditt fall med återkommandeSuC och stora cykler är det inte så troligt att batteriet får den chansen.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av RickardSvard »

AAKEE skrev: 23 sep 2023 16:23
RickardSvard skrev: 23 sep 2023 14:38
4-8% kvar om jag laddar 100%. Provat ladda 80% men då måste jag köra snabbladdare 150 kW i 15-20 min för att vara säker att jag tar mig hem. Det är just det jag vill veta vilket jag skall välja.
... Jag skulle köra 100-5% eller var du hamnar hellre än SuC*.
Det är svårt att vara stensäker på vilket som är bättre, men det här är iallafall byggt på lite data från tester.

*) Forskning visar att lithium plating som är det som ger mest ”skada” av snabbladdning kan återhämta sig om batteriet cyklas med låg SOC och ”vilar” med låg SOC efteråt. Det innebär att gemene man som kör SuC ibland och kör låg SOC i övrigt kan få batteriet att återhämta en (hel) del av lithium platingen, men i ditt fall med återkommandeSuC och stora cykler är det inte så troligt att batteriet får den chansen.
Tack, det var ett bra argumenterat svar. Jag undviker SuC.

1. Finns det några argument att ladda saktare än 11 kW, det brukar ta 6-7 timmar? Har sett att man kan sänka strömmen i Teslan då man laddar, t.ex. under helgen.

2. Är det värt att ladda de 7 sista timmarna före avfärd istället för att ladda på en gång och låta bilen stå 100% laddat 6-7 timmar?

3. Eller någonting annat att tänka på med laddningen?
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av AAKEE »

RickardSvard skrev: 23 sep 2023 16:47
AAKEE skrev: 23 sep 2023 16:23
RickardSvard skrev: 23 sep 2023 14:38
4-8% kvar om jag laddar 100%. Provat ladda 80% men då måste jag köra snabbladdare 150 kW i 15-20 min för att vara säker att jag tar mig hem. Det är just det jag vill veta vilket jag skall välja.
... Jag skulle köra 100-5% eller var du hamnar hellre än SuC*.
Det är svårt att vara stensäker på vilket som är bättre, men det här är iallafall byggt på lite data från tester.

*) Forskning visar att lithium plating som är det som ger mest ”skada” av snabbladdning kan återhämta sig om batteriet cyklas med låg SOC och ”vilar” med låg SOC efteråt. Det innebär att gemene man som kör SuC ibland och kör låg SOC i övrigt kan få batteriet att återhämta en (hel) del av lithium platingen, men i ditt fall med återkommandeSuC och stora cykler är det inte så troligt att batteriet får den chansen.
Tack, det var ett bra argumenterat svar. Jag undviker SuC.

1. Finns det några argument att ladda saktare än 11 kW, det brukar ta 6-7 timmar? Har sett att man kan sänka strömmen i Teslan då man laddar, t.ex. under helgen.

2. Är det värt att ladda de 7 sista timmarna före avfärd istället för att ladda på en gång och låta bilen stå 100% laddat 6-7 timmar?

3. Eller någonting annat att tänka på med laddningen?
1) Nej, i vart fall inte för Panasonic NCA det vet vi helt säkert. LG är aningen känsligare för strömstyrka men sannolikt spelar det ingen roll.
För panasonic NCA ser det ut som laddning vid 0.7C och lägre ger samma degradering.
11kW är ca 0.14C så en rejält låg strömstyrka ur resp cells synvinkel. Jag kan inte tänka mig att det behövs att dra ned till lägre ström för LG heller.

2) Helt klart bäst att ladda allt på slutet. Du kan nog räkna ut när laddningen behöver börja för att precis bli klar. 0-100% är ca 75kWh så 75/11= 7h, plus en timme för att det går saktare på slutet. 8h med 11kW alltså.

Även om jag påstår att det inte är viktigt att köra direkt vid 100% så är det relaterat till som de flesta laddar, dvs 70-90%.

Har du kört ut batteriet till låg SOC mår det extra bra när det är där. Då vill du ladda så sent du kan med så hög strömstyrka du kan (hemma) för att minska tiden med hög SOC.

3) Högre batteritemp (25-40C, se den tidigare postade bilden) ger dessutom lägre cyklisk degradering så det är bra att ladda både sent och med 11kW av den anledningen, vilket ytterligare ger incitament för råden vid 2). Speciellt när du ska köra stora cykler.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mats E
Inlägg: 101
Blev medlem: 21 sep 2021 18:05

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av Mats E »

Tack AAKEE! Dina inlägg är alltid så upplysande...och ändå lättbegripliga.
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av RickardSvard »

AAKEE skrev: 23 sep 2023 17:16
RickardSvard skrev: 23 sep 2023 16:47
AAKEE skrev: 23 sep 2023 16:23
RickardSvard skrev: 23 sep 2023 14:38
4-8% kvar om jag laddar 100%. Provat ladda 80% men då måste jag köra snabbladdare 150 kW i 15-20 min för att vara säker att jag tar mig hem. Det är just det jag vill veta vilket jag skall välja.
... Jag skulle köra 100-5% eller var du hamnar hellre än SuC*.
Det är svårt att vara stensäker på vilket som är bättre, men det här är iallafall byggt på lite data från tester.

*) Forskning visar att lithium plating som är det som ger mest ”skada” av snabbladdning kan återhämta sig om batteriet cyklas med låg SOC och ”vilar” med låg SOC efteråt. Det innebär att gemene man som kör SuC ibland och kör låg SOC i övrigt kan få batteriet att återhämta en (hel) del av lithium platingen, men i ditt fall med återkommandeSuC och stora cykler är det inte så troligt att batteriet får den chansen.
Tack, det var ett bra argumenterat svar. Jag undviker SuC.

1. Finns det några argument att ladda saktare än 11 kW, det brukar ta 6-7 timmar? Har sett att man kan sänka strömmen i Teslan då man laddar, t.ex. under helgen.

2. Är det värt att ladda de 7 sista timmarna före avfärd istället för att ladda på en gång och låta bilen stå 100% laddat 6-7 timmar?

3. Eller någonting annat att tänka på med laddningen?
1) Nej, i vart fall inte för Panasonic NCA det vet vi helt säkert. LG är aningen känsligare för strömstyrka men sannolikt spelar det ingen roll.
För panasonic NCA ser det ut som laddning vid 0.7C och lägre ger samma degradering.
11kW är ca 0.14C så en rejält låg strömstyrka ur resp cells synvinkel. Jag kan inte tänka mig att det behövs att dra ned till lägre ström för LG heller.

2) Helt klart bäst att ladda allt på slutet. Du kan nog räkna ut när laddningen behöver börja för att precis bli klar. 0-100% är ca 75kWh så 75/11= 7h, plus en timme för att det går saktare på slutet. 8h med 11kW alltså.

Även om jag påstår att det inte är viktigt att köra direkt vid 100% så är det relaterat till som de flesta laddar, dvs 70-90%.

Har du kört ut batteriet till låg SOC mår det extra bra när det är där. Då vill du ladda så sent du kan med så hög strömstyrka du kan (hemma) för att minska tiden med hög SOC.

3) Högre batteritemp (25-40C, se den tidigare postade bilden) ger dessutom lägre cyklisk degradering så det är bra att ladda både sent och med 11kW av den anledningen, vilket ytterligare ger incitament för råden vid 2). Speciellt när du ska köra stora cykler.
Tack, det var ovanligt bra beskrivet.
-
/Rickard
Modell Y Performance
R96
Inlägg: 157
Blev medlem: 03 aug 2023 13:03

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av R96 »

hej! precis fått ut min model y Rwd och första dagen såg jag 416km vid 100%gräns och dagen efter så gick den ner till 386km vid 100%. jag vet att det har med kalibreringen att göra och undrar om ni har några tips om hur man kalibrerar den?
29 juli - beställning av model y rwd (lager bil)
12-26 sep EDD
8 augusti - slutfaktura (21 sep EDD på slutfakturan)
24 aug - VIN i app samt betalningsavi
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 749
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av Dinsdale »

Vad är normal degradering på ett år?

Tänker att om man när bilen är ny kommer hem med 4%, då borde det inom loppet av något enstaka år bli så att man inte kommer hem alls pga degraderingen?
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av AAKEE »

R96 skrev: 23 sep 2023 22:43
hej! precis fått ut min model y Rwd och första dagen såg jag 416km vid 100%gräns och dagen efter så gick den ner till 386km vid 100%. jag vet att det har med kalibreringen att göra och undrar om ni har några tips om hur man kalibrerar den?
Du behöver inte oroa dig, eller göra ngt.
Ladda fullt minst en gång i veckan (eller varje gång) så håller bilen max räckvidd tillgänglig.

Gör du bara det löser det sig mest troligt inom någon/några veckor.

”Kalibrering av BMS” gör genom att bilen får sova med Sentry avstängt (Summon och cabin overheat protection också avstängt). Under tiden ska inte appen användas eller bilen röras.

Bilen ska sova några timmar med mycket ström (fullt i ditt fall) och lite ström, säg 0-10%.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3895
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av AAKEE »

Dinsdale skrev: 24 sep 2023 06:51
Vad är normal degradering på ett år?

Tänker att om man när bilen är ny kommer hem med 4%, då borde det inom loppet av något enstaka år bli så att man inte kommer hem alls pga degraderingen?
Den kommer nog inte hem med 4% degradering men kanske 1% eller så.

För en RWD med LFP kommer det nästan bara vara calendar aging som degraderar batteriet.

Calendar aging minskar tempot med roten ur tiden, så om man hade 4% första året tar det fyra år (totalt) innan det har dubblerat till 8% och 16 år att dubblera igen till 16%.

Efter 4-5 år kommer man uppleva att degraderingen nästan stannat av.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14610
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av taliz »

Dinsdale skrev: 24 sep 2023 06:51
Vad är normal degradering på ett år?

Tänker att om man när bilen är ny kommer hem med 4%, då borde det inom loppet av något enstaka år bli så att man inte kommer hem alls pga degraderingen?
En anledning till att jag föreslog att OP skulle börja kika på en bil med bättre räckvidd..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
R96
Inlägg: 157
Blev medlem: 03 aug 2023 13:03

Re: Full laddning varje dag

Inlägg av R96 »

AAKEE skrev: 24 sep 2023 08:28
R96 skrev: 23 sep 2023 22:43
hej! precis fått ut min model y Rwd och första dagen såg jag 416km vid 100%gräns och dagen efter så gick den ner till 386km vid 100%. jag vet att det har med kalibreringen att göra och undrar om ni har några tips om hur man kalibrerar den?
Du behöver inte oroa dig, eller göra ngt.
Ladda fullt minst en gång i veckan (eller varje gång) så håller bilen max räckvidd tillgänglig.

Gör du bara det löser det sig mest troligt inom någon/några veckor.

”Kalibrering av BMS” gör genom att bilen får sova med Sentry avstängt (Summon och cabin overheat protection också avstängt). Under tiden ska inte appen användas eller bilen röras.

Bilen ska sova några timmar med mycket ström (fullt i ditt fall) och lite ström, säg 0-10%.
Alright tack för svaret!
29 juli - beställning av model y rwd (lager bil)
12-26 sep EDD
8 augusti - slutfaktura (21 sep EDD på slutfakturan)
24 aug - VIN i app samt betalningsavi
Skriv svar