Hur bra är Teslas navigator?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Re: Hur bra är Teslas navigator?

Inlägg av pejvic »

falmarkspeter skrev: 19 sep 2023 23:15
kenjon skrev: 09 sep 2023 20:35

När jag navigerar hem föreslår den en annan väg än jag vill åka. Men efter ett antal gånger så har den lärt sej vilken väg jag föredrar och väljer den.
Auto inlärning funkar definitivt inte för mig.
Jag har haft min YLR i 1 år och 9 månader. Den har inte lärt sig att navigera till och från vårt hus utan föreslår en 4 km omväg varje gång.
Tesla hittar inte från Liljeholmsbron till hornsgatan ens. Det har den inte gjort på åratal.
Den vill att man åker fram mot Västerbron och gör en rundpall. Tur att man hittar själv.

Det finns massor av exempel. Var hämtar den data ifrån och varför uppdateras inte datan?
Såvitt jag känner till så har man kunnat ta höger in på Hornsgatan åtminstone i 20 år utan avbrott.
Men som sagt jag kör oftast waze parallellt, dock inte i sthlm där jag hittar bättre än teslan själv.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Har nu småkört min Y lite runt närheten till där vi bor. Noterade att den väg jag väljer hem från jobbet(eller från Liljeholmen) och som Waze föreslår var samma i Tesla. Där går Volvo och åtminstone lite äldre VW fel.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

På väg från Mammas hus. Vägen som navigatorn väljer är dessutom privat, genomfart förbjuden.
20230924_091729.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
PBateman

Inlägg av PBateman »

Bara kolla nu när E6 rasat i Stenungsund...
Tesla tycker fortfarande man ska ta den vägen medan Google maps leder om trafiken och det står att vägen är avstängd... Så teslas realtids uppdatering ger jag inte mycket för.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

PBateman skrev: 24 sep 2023 20:16
Tesla tycker fortfarande man ska ta den vägen medan Google maps leder om trafiken och det står att vägen är avstängd... Så teslas realtids uppdatering ger jag inte mycket för.
Det där är ju en bra realtidscheck av hur bra systemet fungerar.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

PBateman skrev: 24 sep 2023 20:16
Testade du i bilen eller på hemsidan?

Testade att planera resa med ABRP förbi rasområdet och den ledde inte heller om, så kanske inte enbart teslas navigator som planerar fel.

Kan vara så att det hanteras annorlunda när du väl börjar köra.
Model Y LR.
Model S70D
Skriv svar