Audi e-tron
Moderator: Redaktion
Re: Audi e-tron
Bilen återlämnad men vinterhjulen är kvar...
Har bara rullat ca 700 lugna mil och har därför nästan mönsterdjup som nya med ca 7,5 mm (se bild).
Testvinnande friktionsdäcken Continental Viking Contact 7 i originaldimension 255/50 R20.
Sitter på "noname"-fälgar från Gummihuset. Fälgarna har inga kantstötningar, men har någon typ av beläggning som jag ej fått bort på många ekrar.
TPMS-sensorer är monterade.
Nypris: 22.000:-
Säljes för 10.000:-
Finns på Tyresö utanför Stockholm.
Har bara rullat ca 700 lugna mil och har därför nästan mönsterdjup som nya med ca 7,5 mm (se bild).
Testvinnande friktionsdäcken Continental Viking Contact 7 i originaldimension 255/50 R20.
Sitter på "noname"-fälgar från Gummihuset. Fälgarna har inga kantstötningar, men har någon typ av beläggning som jag ej fått bort på många ekrar.
TPMS-sensorer är monterade.
Nypris: 22.000:-
Säljes för 10.000:-
Finns på Tyresö utanför Stockholm.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Första bra parallelltestet jag sett mellan e-tron 55 och Q8 e-tron 55. Out of specs vanliga köra motorväg i 70mph fram och tillbaka från 100% till 0% SoC. Q8:an hade marginellt sämre effektivitet konstigt nog. Samma fälgstorlek. Räckvidd 225 miles för 55:an och 290 miles för Q8. Dvs 36 mil mot 46,4 mil. Det senare är ändå rätt ok får man säga i motorvägsräckvidd. De körde även en EQE med motsvarande effekt, minns aldrig vad de där blobbarna heter, och den hade lite högre räckvidd än Q8:an trots mindre batteri.
När jag räknar själv får jag dock omvänt att Q8:an drog 2.28 och e-tron 2.38.
Trist med den sämre laddkurvan på Q8:an men nice med det stora batteriet.
När jag räknar själv får jag dock omvänt att Q8:an drog 2.28 och e-tron 2.38.
Trist med den sämre laddkurvan på Q8:an men nice med det stora batteriet.
Re: Audi e-tron
Det visar ju tydligt vad en modernare, mkt mer effektiv, design kan göra.
EQE SUV har ju bara ca 90kwh usable.
Nu kör de ju dessutom kampanj på dem, kan få en med skaplig utrustning för ca 800.
etron känns rejält utdaterad nu. Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd. Säger väl egentligen allt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Riktigt fynd om man får en 55:a för 380. Otroligt bra bil för pengen. Min gick för 490 på kvd för 2 månader sen och flera uppe på 530” i somras som hade lägre mil. Hade den över 20-tusen mil eller?taliz skrev: ↑26 sep 2023 19:41Det visar ju tydligt vad en modernare, mkt mer effektiv, design kan göra.
EQE SUV har ju bara ca 90kwh usable.
Nu kör de ju dessutom kampanj på dem, kan få en med skaplig utrustning för ca 800.
etron känns rejält utdaterad nu. Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd. Säger väl egentligen allt.
EQE säkert bra men ser ju ut som ett ägg. Plus allt bling inuti, går bara bort i min bok. Jaja, jag är inte i marknaden ändå för ngn av dem.
- Off Grid Byggaren
- Inlägg: 2456
- Blev medlem: 06 jan 2016 22:40
Re: Audi e-tron
Gick förbi en Q8 Sportback idag, tycker den är rätt snygg faktiskt. Några mil extra räckvidd ha den ju också.
Men jag väntar nog in Q6 e-tron eller kanske A6 e-tron ändå.
Men jag väntar nog in Q6 e-tron eller kanske A6 e-tron ändå.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Re: Audi e-tron
Finns alltid ytterligheter, sålde 2020 55:à 8000 mil som var relativt sparsamt utrustad för par månader sedan för 450’ vilket gav restvärde om 52% exkl miljöbonus för mer rättvis beräkning. Känns helt rimligt och gissar i linje med Macky.macky skrev: ↑26 sep 2023 19:52Riktigt fynd om man får en 55:a för 380. Otroligt bra bil för pengen. Min gick för 490 på kvd för 2 månader sen och flera uppe på 530” i somras som hade lägre mil. Hade den över 20-tusen mil eller?taliz skrev: ↑26 sep 2023 19:41Det visar ju tydligt vad en modernare, mkt mer effektiv, design kan göra.
EQE SUV har ju bara ca 90kwh usable.
Nu kör de ju dessutom kampanj på dem, kan få en med skaplig utrustning för ca 800.
etron känns rejält utdaterad nu. Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd. Säger väl egentligen allt.
EQE säkert bra men ser ju ut som ett ägg. Plus allt bling inuti, går bara bort i min bok. Jaja, jag är inte i marknaden ändå för ngn av dem.
Har en Q8 Etron 50 nu vilken har något större batteri 89kwh vilket är nära gamla 55. Men ändå märkbart bättre räckvidd 20-25% övriga faktorer lika. Då har nya bilen 20” hjul mot gamla med 19”. Inget revolutionerande men uppskattat.
EQE var inte aktuell av estetiska skäl men det är helt subjektivt
Re: Audi e-tron
Återigen.... Bilen nådde inte reservationspris. Antagligen vet ingen här vad den såldes för.taliz skrev: ↑26 sep 2023 19:41Det visar ju tydligt vad en modernare, mkt mer effektiv, design kan göra.
EQE SUV har ju bara ca 90kwh usable.
Nu kör de ju dessutom kampanj på dem, kan få en med skaplig utrustning för ca 800.
etron känns rejält utdaterad nu. Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd. Säger väl egentligen allt.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
12k mil hade den. Helsvart med dubbla uppsättningar 21". Jag hade nog köpt den själv till det priset faktiskt.macky skrev: ↑26 sep 2023 19:52Riktigt fynd om man får en 55:a för 380. Otroligt bra bil för pengen. Min gick för 490 på kvd för 2 månader sen och flera uppe på 530” i somras som hade lägre mil. Hade den över 20-tusen mil eller?taliz skrev: ↑26 sep 2023 19:41Det visar ju tydligt vad en modernare, mkt mer effektiv, design kan göra.
EQE SUV har ju bara ca 90kwh usable.
Nu kör de ju dessutom kampanj på dem, kan få en med skaplig utrustning för ca 800.
etron känns rejält utdaterad nu. Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd. Säger väl egentligen allt.
EQE säkert bra men ser ju ut som ett ägg. Plus allt bling inuti, går bara bort i min bok. Jaja, jag är inte i marknaden ändå för ngn av dem.
Ja utan AMG-paket och 22"-fälgarna är den inte snygg. Men helsvart med det ser den schysst ut IMO. Hyperscreen är också fult, men standardskärmarna helt ok.
Senast redigerad av taliz, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Du klagade ju på att den inte såldes för det inte stod "såld". Men någon dag senare gjorde de det(som du vet).Legato skrev: ↑26 sep 2023 21:52Återigen.... Bilen nådde inte reservationspris. Antagligen vet ingen här vad den såldes för.taliz skrev: ↑26 sep 2023 19:41Det visar ju tydligt vad en modernare, mkt mer effektiv, design kan göra.
EQE SUV har ju bara ca 90kwh usable.
Nu kör de ju dessutom kampanj på dem, kan få en med skaplig utrustning för ca 800.
etron känns rejält utdaterad nu. Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd. Säger väl egentligen allt.
Som sagt, Zoen jag köpte nådde inte heller reservationspris, långt ifrån(75%). De försökte få upp mitt bud, jag sa nej och fick den ändå.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Varför är andrahandsvärdet så mkt sämre än motsvarande Tesla? En Raven S eller X kostade mindre i inköp men klubbas avsevärt högre.Nilp skrev: ↑26 sep 2023 21:26Finns alltid ytterligheter, sålde 2020 55:à 8000 mil som var relativt sparsamt utrustad för par månader sedan för 450’ vilket gav restvärde om 52% exkl miljöbonus för mer rättvis beräkning. Känns helt rimligt och gissar i linje med Macky.macky skrev: ↑26 sep 2023 19:52Riktigt fynd om man får en 55:a för 380. Otroligt bra bil för pengen. Min gick för 490 på kvd för 2 månader sen och flera uppe på 530” i somras som hade lägre mil. Hade den över 20-tusen mil eller?taliz skrev: ↑26 sep 2023 19:41Det visar ju tydligt vad en modernare, mkt mer effektiv, design kan göra.
EQE SUV har ju bara ca 90kwh usable.
Nu kör de ju dessutom kampanj på dem, kan få en med skaplig utrustning för ca 800.
etron känns rejält utdaterad nu. Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd. Säger väl egentligen allt.
EQE säkert bra men ser ju ut som ett ägg. Plus allt bling inuti, går bara bort i min bok. Jaja, jag är inte i marknaden ändå för ngn av dem.
Har en Q8 Etron 50 nu vilken har något större batteri 89kwh vilket är nära gamla 55. Men ändå märkbart bättre räckvidd 20-25% övriga faktorer lika. Då har nya bilen 20” hjul mot gamla med 19”. Inget revolutionerande men uppskattat.
EQE var inte aktuell av estetiska skäl men det är helt subjektivt
Min gissning är pga räckvidd.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Jag "klagade" på båda delarna. När du skrev först visste vi inte om den överhuvudtaget var avslutad med överenskommelse. Nu vet vi inte till vilket pris. Fattar inte vad poängen är med att säga att du vet priset när det är uppenbart att du inte gör det.taliz skrev: ↑26 sep 2023 21:54Du klagade ju på att den inte såldes för det inte stod "såld". Men någon dag senare gjorde de det(som du vet).Legato skrev: ↑26 sep 2023 21:52Återigen.... Bilen nådde inte reservationspris. Antagligen vet ingen här vad den såldes för.taliz skrev: ↑26 sep 2023 19:41Det visar ju tydligt vad en modernare, mkt mer effektiv, design kan göra.
EQE SUV har ju bara ca 90kwh usable.
Nu kör de ju dessutom kampanj på dem, kan få en med skaplig utrustning för ca 800.
etron känns rejält utdaterad nu. Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd. Säger väl egentligen allt.
Som sagt, Zoen jag köpte nådde inte heller reservationspris, långt ifrån(75%). De försökte få upp mitt bud, jag sa nej och fick den ändå.![]()
Oklart varför du exemplifierar med din Zoe. Som du väl vet så har jag köpt ett antal bilar via KVD. När reservationspris ej uppnås vet man i realiteten ingenting. Den kan ha sålts på budet. Under budet. Över budet. Köparen kan också ha tackat nej till bilen vid besiktning. Allt upp till reservationspriset (som vi inte heller vet...) är möjligt om det blev affär.
Det enda fall där man kan vara (ganska) säker på pris är när bilen nått reservationspris och där det snart efter skett ägarbyte. Men tom då kan förhandling skett efter om något fel upptäcks som ej deklarerats.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Men herregud, nu får du väl ändå ge dig.Legato skrev: ↑27 sep 2023 11:15Jag "klagade" på båda delarna. När du skrev först visste vi inte om den överhuvudtaget var avslutad med överenskommelse. Nu vet vi inte till vilket pris. Fattar inte vad poängen är med att säga att du vet priset när det är uppenbart att du inte gör det.taliz skrev: ↑26 sep 2023 21:54Du klagade ju på att den inte såldes för det inte stod "såld". Men någon dag senare gjorde de det(som du vet).Legato skrev: ↑26 sep 2023 21:52Återigen.... Bilen nådde inte reservationspris. Antagligen vet ingen här vad den såldes för.taliz skrev: ↑26 sep 2023 19:41Det visar ju tydligt vad en modernare, mkt mer effektiv, design kan göra.
EQE SUV har ju bara ca 90kwh usable.
Nu kör de ju dessutom kampanj på dem, kan få en med skaplig utrustning för ca 800.
etron känns rejält utdaterad nu. Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd. Säger väl egentligen allt.
Som sagt, Zoen jag köpte nådde inte heller reservationspris, långt ifrån(75%). De försökte få upp mitt bud, jag sa nej och fick den ändå.![]()
Oklart varför du exemplifierar med din Zoe. Som du väl vet så har jag köpt ett antal bilar via KVD. När reservationspris ej uppnås vet man i realiteten ingenting. Den kan ha sålts på budet. Under budet. Över budet. Köparen kan också ha tackat nej till bilen vid besiktning. Allt upp till reservationspriset (som vi inte heller vet...) är möjligt om det blev affär.
Det enda fall där man kan vara (ganska) säker på pris är när bilen nått reservationspris och där det snart efter skett ägarbyte. Men tom då kan förhandling skett efter om något fel upptäcks som ej deklarerats.
Priset de klubbas för ger ju en tydlig uppfattning om vad köpare tycker de är värda.
Vad som sker i bakgrunden är inte särskilt relevant. Precis som du säger kan de gå såväl uppåt som nedåt, men det handlar sällan om några stora summor.
Det viktiga är just sista publika budet.
Du har ju själv gjort nån typ av "modell" baserad på kvds auktionspriser. Vet inte om du inser det själv, men den borde ju då vara helt värdelös eftersom vi ändå "aldrig vet vad de faktiskt säljs för".

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Herregud? Jag ska ge mig för att jag redovisar fakta, medan du fortsätter slänga ur dig en massa (uppenbart väldigt illa underbyggda) gissningar?taliz skrev: ↑27 sep 2023 16:43Men herregud, nu får du väl ändå ge dig.Legato skrev: ↑27 sep 2023 11:15Jag "klagade" på båda delarna. När du skrev först visste vi inte om den överhuvudtaget var avslutad med överenskommelse. Nu vet vi inte till vilket pris. Fattar inte vad poängen är med att säga att du vet priset när det är uppenbart att du inte gör det.taliz skrev: ↑26 sep 2023 21:54Du klagade ju på att den inte såldes för det inte stod "såld". Men någon dag senare gjorde de det(som du vet).Legato skrev: ↑26 sep 2023 21:52Återigen.... Bilen nådde inte reservationspris. Antagligen vet ingen här vad den såldes för.taliz skrev: ↑26 sep 2023 19:41
Det visar ju tydligt vad en modernare, mkt mer effektiv, design kan göra.
EQE SUV har ju bara ca 90kwh usable.
Nu kör de ju dessutom kampanj på dem, kan få en med skaplig utrustning för ca 800.
etron känns rejält utdaterad nu. Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd. Säger väl egentligen allt.
Som sagt, Zoen jag köpte nådde inte heller reservationspris, långt ifrån(75%). De försökte få upp mitt bud, jag sa nej och fick den ändå.![]()
Oklart varför du exemplifierar med din Zoe. Som du väl vet så har jag köpt ett antal bilar via KVD. När reservationspris ej uppnås vet man i realiteten ingenting. Den kan ha sålts på budet. Under budet. Över budet. Köparen kan också ha tackat nej till bilen vid besiktning. Allt upp till reservationspriset (som vi inte heller vet...) är möjligt om det blev affär.
Det enda fall där man kan vara (ganska) säker på pris är när bilen nått reservationspris och där det snart efter skett ägarbyte. Men tom då kan förhandling skett efter om något fel upptäcks som ej deklarerats.
Priset de klubbas för ger ju en tydlig uppfattning om vad köpare tycker de är värda.
Vad som sker i bakgrunden är inte särskilt relevant. Precis som du säger kan de gå såväl uppåt som nedåt, men det handlar sällan om några stora summor.
Det viktiga är just sista publika budet.
Du har ju själv gjort nån typ av "modell" baserad på kvds auktionspriser. Vet inte om du inser det själv, men den borde ju då vara helt värdelös eftersom vi ändå "aldrig vet vad de faktiskt säljs för".![]()
Det relevanta är givetvis vilket pris avslut sker på. Inte på vilka nivåer köpare och säljare inte möts.
Det finns ingen annan marknad där man kollar på annat än just faktiska avslut.
Dessutom har du hela tiden hävdat att bilarna "gått" för det belopp du skrivit. Nu senast: "Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd". Hade du skrivit att auktionen avslutades på 380k så hade det varit helt korrekt. Påståendet att bilen sålts för 380k är däremot rent nonsens.
"Men det handlar sällan om några stora summor"? Jaså, spännande. Redovisa gärna din statistik över detta.
Som jag försökte förklara tidigare så har vi på KVD även scenariot att reservationspris faktiskt uppnås. Då vet man med ganska hög sannolikhet vad bilen faktiskt sålts för. Min modell tar hänsyn till (viktar) vilken typ av avslut som skett.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Men kära du. Du påstår alltså att man endast skall titta på ett pris som ingen förutom köpare och säljare vet? Förstår du inte själv hur förvirrat det låter.Legato skrev: ↑27 sep 2023 17:15Herregud? Jag ska ge mig för att jag redovisar fakta, medan du fortsätter slänga ur dig en massa (uppenbart väldigt illa underbyggda) gissningar?taliz skrev: ↑27 sep 2023 16:43Men herregud, nu får du väl ändå ge dig.Legato skrev: ↑27 sep 2023 11:15Jag "klagade" på båda delarna. När du skrev först visste vi inte om den överhuvudtaget var avslutad med överenskommelse. Nu vet vi inte till vilket pris. Fattar inte vad poängen är med att säga att du vet priset när det är uppenbart att du inte gör det.
Oklart varför du exemplifierar med din Zoe. Som du väl vet så har jag köpt ett antal bilar via KVD. När reservationspris ej uppnås vet man i realiteten ingenting. Den kan ha sålts på budet. Under budet. Över budet. Köparen kan också ha tackat nej till bilen vid besiktning. Allt upp till reservationspriset (som vi inte heller vet...) är möjligt om det blev affär.
Det enda fall där man kan vara (ganska) säker på pris är när bilen nått reservationspris och där det snart efter skett ägarbyte. Men tom då kan förhandling skett efter om något fel upptäcks som ej deklarerats.
Priset de klubbas för ger ju en tydlig uppfattning om vad köpare tycker de är värda.
Vad som sker i bakgrunden är inte särskilt relevant. Precis som du säger kan de gå såväl uppåt som nedåt, men det handlar sällan om några stora summor.
Det viktiga är just sista publika budet.
Du har ju själv gjort nån typ av "modell" baserad på kvds auktionspriser. Vet inte om du inser det själv, men den borde ju då vara helt värdelös eftersom vi ändå "aldrig vet vad de faktiskt säljs för".![]()
Det relevanta är givetvis vilket pris avslut sker på. Inte på vilka nivåer köpare och säljare inte möts.
Det finns ingen annan marknad där man kollar på annat än just faktiska avslut.
Dessutom har du hela tiden hävdat att bilarna "gått" för det belopp du skrivit. Nu senast: "Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd". Hade du skrivit att auktionen avslutades på 380k så hade det varit helt korrekt. Påståendet att bilen sålts för 380k är däremot rent nonsens.
"Men det handlar sällan om några stora summor"? Jaså, spännande. Redovisa gärna din statistik över detta.
Som jag försökte förklara tidigare så har vi på KVD även scenariot att reservationspris faktiskt uppnås. Då vet man med ganska hög sannolikhet vad bilen faktiskt sålts för. Min modell tar hänsyn till (viktar) vilken typ av avslut som skett.
Hur ska du kunna titta på ett pris du inte vet?
Ok så att reservationspriset är uppnått är tydligen av stor vikt för din modell. Då förstår jag varför dina prisuppskattningar bara är fantasipriser.
Som sagt väldigt många bilar, särskilt vid nuvarande marknadsläge, går långt under reservationspris.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Folk fattar nog inte vilken skillnad det är på 50 och 55.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Nu skulle väl jag vilja säga att det snarare är tvärtom.taliz skrev: ↑27 sep 2023 18:30Men kära du. Du påstår alltså att man endast skall titta på ett pris som ingen förutom köpare och säljare vet? Förstår du inte själv hur förvirrat det låter.Legato skrev: ↑27 sep 2023 17:15Herregud? Jag ska ge mig för att jag redovisar fakta, medan du fortsätter slänga ur dig en massa (uppenbart väldigt illa underbyggda) gissningar?taliz skrev: ↑27 sep 2023 16:43Men herregud, nu får du väl ändå ge dig.Legato skrev: ↑27 sep 2023 11:15Jag "klagade" på båda delarna. När du skrev först visste vi inte om den överhuvudtaget var avslutad med överenskommelse. Nu vet vi inte till vilket pris. Fattar inte vad poängen är med att säga att du vet priset när det är uppenbart att du inte gör det.
Oklart varför du exemplifierar med din Zoe. Som du väl vet så har jag köpt ett antal bilar via KVD. När reservationspris ej uppnås vet man i realiteten ingenting. Den kan ha sålts på budet. Under budet. Över budet. Köparen kan också ha tackat nej till bilen vid besiktning. Allt upp till reservationspriset (som vi inte heller vet...) är möjligt om det blev affär.
Det enda fall där man kan vara (ganska) säker på pris är när bilen nått reservationspris och där det snart efter skett ägarbyte. Men tom då kan förhandling skett efter om något fel upptäcks som ej deklarerats.
Priset de klubbas för ger ju en tydlig uppfattning om vad köpare tycker de är värda.
Vad som sker i bakgrunden är inte särskilt relevant. Precis som du säger kan de gå såväl uppåt som nedåt, men det handlar sällan om några stora summor.
Det viktiga är just sista publika budet.
Du har ju själv gjort nån typ av "modell" baserad på kvds auktionspriser. Vet inte om du inser det själv, men den borde ju då vara helt värdelös eftersom vi ändå "aldrig vet vad de faktiskt säljs för".![]()
Det relevanta är givetvis vilket pris avslut sker på. Inte på vilka nivåer köpare och säljare inte möts.
Det finns ingen annan marknad där man kollar på annat än just faktiska avslut.
Dessutom har du hela tiden hävdat att bilarna "gått" för det belopp du skrivit. Nu senast: "Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd". Hade du skrivit att auktionen avslutades på 380k så hade det varit helt korrekt. Påståendet att bilen sålts för 380k är däremot rent nonsens.
"Men det handlar sällan om några stora summor"? Jaså, spännande. Redovisa gärna din statistik över detta.
Som jag försökte förklara tidigare så har vi på KVD även scenariot att reservationspris faktiskt uppnås. Då vet man med ganska hög sannolikhet vad bilen faktiskt sålts för. Min modell tar hänsyn till (viktar) vilken typ av avslut som skett.
Hur ska du kunna titta på ett pris du inte vet?
Ok så att reservationspriset är uppnått är tydligen av stor vikt för din modell. Då förstår jag varför dina prisuppskattningar bara är fantasipriser.
Som sagt väldigt många bilar, särskilt vid nuvarande marknadsläge, går långt under reservationspris.
Om en aktion har uppnått sitt reservationspris och flaggas som såld så ligger det priset betydligt närmare sanning (och många lär inte kräva mer pengar) än en auktion som inte uppnådde reservationspriset där osäkerheten är stor för vad det faktiskt senare såldes för.
Går säkert fråga KVD om hur vanligt det är att en auktion med uppnådd reservation säljs dyrare än det högsta budet.
Kan bara prata för en bekant som köper många bilar via kvd (bilfirma) och hittills har han fått köpa alla bilar till vinnande bud som nått reservationen. Men men, han måste då bara ha tur kanske.
Edit: Bara för kul så ställde jag en fråga till KVD om just detta så kanske pajkastningen kan avslutas

Edit 2: Se svar från KVD i ett separat inlägg längre ner.
(Bilen säljs alltid för det högsta budet om reservationspriset har uppnåtts. Säljaren får inte begära att köparen ska höja ytterligare för att gå med på affären)
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Kära du? Din tramsighet når nya nivåer för varje inlägg.taliz skrev: ↑27 sep 2023 18:30Men kära du. Du påstår alltså att man endast skall titta på ett pris som ingen förutom köpare och säljare vet? Förstår du inte själv hur förvirrat det låter.Legato skrev: ↑27 sep 2023 17:15Herregud? Jag ska ge mig för att jag redovisar fakta, medan du fortsätter slänga ur dig en massa (uppenbart väldigt illa underbyggda) gissningar?taliz skrev: ↑27 sep 2023 16:43Men herregud, nu får du väl ändå ge dig.Legato skrev: ↑27 sep 2023 11:15Jag "klagade" på båda delarna. När du skrev först visste vi inte om den överhuvudtaget var avslutad med överenskommelse. Nu vet vi inte till vilket pris. Fattar inte vad poängen är med att säga att du vet priset när det är uppenbart att du inte gör det.
Oklart varför du exemplifierar med din Zoe. Som du väl vet så har jag köpt ett antal bilar via KVD. När reservationspris ej uppnås vet man i realiteten ingenting. Den kan ha sålts på budet. Under budet. Över budet. Köparen kan också ha tackat nej till bilen vid besiktning. Allt upp till reservationspriset (som vi inte heller vet...) är möjligt om det blev affär.
Det enda fall där man kan vara (ganska) säker på pris är när bilen nått reservationspris och där det snart efter skett ägarbyte. Men tom då kan förhandling skett efter om något fel upptäcks som ej deklarerats.
Priset de klubbas för ger ju en tydlig uppfattning om vad köpare tycker de är värda.
Vad som sker i bakgrunden är inte särskilt relevant. Precis som du säger kan de gå såväl uppåt som nedåt, men det handlar sällan om några stora summor.
Det viktiga är just sista publika budet.
Du har ju själv gjort nån typ av "modell" baserad på kvds auktionspriser. Vet inte om du inser det själv, men den borde ju då vara helt värdelös eftersom vi ändå "aldrig vet vad de faktiskt säljs för".![]()
Det relevanta är givetvis vilket pris avslut sker på. Inte på vilka nivåer köpare och säljare inte möts.
Det finns ingen annan marknad där man kollar på annat än just faktiska avslut.
Dessutom har du hela tiden hävdat att bilarna "gått" för det belopp du skrivit. Nu senast: "Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd". Hade du skrivit att auktionen avslutades på 380k så hade det varit helt korrekt. Påståendet att bilen sålts för 380k är däremot rent nonsens.
"Men det handlar sällan om några stora summor"? Jaså, spännande. Redovisa gärna din statistik över detta.
Som jag försökte förklara tidigare så har vi på KVD även scenariot att reservationspris faktiskt uppnås. Då vet man med ganska hög sannolikhet vad bilen faktiskt sålts för. Min modell tar hänsyn till (viktar) vilken typ av avslut som skett.
Hur ska du kunna titta på ett pris du inte vet?
Ok så att reservationspriset är uppnått är tydligen av stor vikt för din modell. Då förstår jag varför dina prisuppskattningar bara är fantasipriser.
Som sagt väldigt många bilar, särskilt vid nuvarande marknadsläge, går långt under reservationspris.
Jag skrev den exakta motsatsen till vad du påstår. Man ska titta, framförallt, på de avslut som sker där man vet priset. Man ska inte, som du envisas med att göra, godtyckligt hitta på vilket pris en affär skett till utan att överhuvudtaget veta.
Sen är det såklart underhållning på hög nivå att du inbillar dig att min modell ger fantastipriser när det är jag, inte du, som faktiskt handlar baserat på priserna... Du fortsätter din inslagna bana med riktigt usla killgissningar.
Senast redigerad av Legato, redigerad totalt 1 gånger.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Ja, självfallet är det så.Nect skrev: ↑27 sep 2023 19:09Nu skulle väl jag vilja säga att det snarare är tvärtom.taliz skrev: ↑27 sep 2023 18:30Men kära du. Du påstår alltså att man endast skall titta på ett pris som ingen förutom köpare och säljare vet? Förstår du inte själv hur förvirrat det låter.Legato skrev: ↑27 sep 2023 17:15Herregud? Jag ska ge mig för att jag redovisar fakta, medan du fortsätter slänga ur dig en massa (uppenbart väldigt illa underbyggda) gissningar?taliz skrev: ↑27 sep 2023 16:43Men herregud, nu får du väl ändå ge dig.Legato skrev: ↑27 sep 2023 11:15
Jag "klagade" på båda delarna. När du skrev först visste vi inte om den överhuvudtaget var avslutad med överenskommelse. Nu vet vi inte till vilket pris. Fattar inte vad poängen är med att säga att du vet priset när det är uppenbart att du inte gör det.
Oklart varför du exemplifierar med din Zoe. Som du väl vet så har jag köpt ett antal bilar via KVD. När reservationspris ej uppnås vet man i realiteten ingenting. Den kan ha sålts på budet. Under budet. Över budet. Köparen kan också ha tackat nej till bilen vid besiktning. Allt upp till reservationspriset (som vi inte heller vet...) är möjligt om det blev affär.
Det enda fall där man kan vara (ganska) säker på pris är när bilen nått reservationspris och där det snart efter skett ägarbyte. Men tom då kan förhandling skett efter om något fel upptäcks som ej deklarerats.
Priset de klubbas för ger ju en tydlig uppfattning om vad köpare tycker de är värda.
Vad som sker i bakgrunden är inte särskilt relevant. Precis som du säger kan de gå såväl uppåt som nedåt, men det handlar sällan om några stora summor.
Det viktiga är just sista publika budet.
Du har ju själv gjort nån typ av "modell" baserad på kvds auktionspriser. Vet inte om du inser det själv, men den borde ju då vara helt värdelös eftersom vi ändå "aldrig vet vad de faktiskt säljs för".![]()
Det relevanta är givetvis vilket pris avslut sker på. Inte på vilka nivåer köpare och säljare inte möts.
Det finns ingen annan marknad där man kollar på annat än just faktiska avslut.
Dessutom har du hela tiden hävdat att bilarna "gått" för det belopp du skrivit. Nu senast: "Gick ju en 2020 55a för 380 på kvd". Hade du skrivit att auktionen avslutades på 380k så hade det varit helt korrekt. Påståendet att bilen sålts för 380k är däremot rent nonsens.
"Men det handlar sällan om några stora summor"? Jaså, spännande. Redovisa gärna din statistik över detta.
Som jag försökte förklara tidigare så har vi på KVD även scenariot att reservationspris faktiskt uppnås. Då vet man med ganska hög sannolikhet vad bilen faktiskt sålts för. Min modell tar hänsyn till (viktar) vilken typ av avslut som skett.
Hur ska du kunna titta på ett pris du inte vet?
Ok så att reservationspriset är uppnått är tydligen av stor vikt för din modell. Då förstår jag varför dina prisuppskattningar bara är fantasipriser.
Som sagt väldigt många bilar, särskilt vid nuvarande marknadsläge, går långt under reservationspris.
Om en aktion har uppnått sitt reservationspris och flaggas som såld så ligger det priset betydligt närmare sanning (och många lär inte kräva mer pengar) än en auktion som inte uppnådde reservationspriset där osäkerheten är stor för vad det faktiskt senare såldes för.
Går säkert fråga KVD om hur vanligt det är att en auktion med uppnådd reservation säljs dyrare än det högsta budet.
Kan bara prata för en bekant som köper många bilar via kvd (bilfirma) och hittills har han fått köpa alla bilar till vinnande bud som nått reservationen. Men men, han måste då bara ha tur kanske.
Edit: Bara för kul så ställde jag en fråga till KVD om just detta så kanske pajkastningen kan avslutas![]()
I de fall reservationspris nåtts lär det vara en väldigt låg andel av transaktionerna som sker till annat pris än avslutet. I de fall reservationspris inte nåtts så sker troligen en ganska låg andel av transaktionerna till avslutspriset. Således är det helt uppenbart vilket av de två scenarierna som har högst relevans om man vill skatta ett marknadspris.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Re: Audi e-tron
Hehe, många handlare som ligger med sina autobud. Slutade på 395, såg inte om det var över reservationspris.
Re: Audi e-tron
Fick svar av KVD.
Om det högsta budet når reservationspriset (eller högre) så säljs ALLTID bilen till aktuellt högsta bud.
Fråga:
”Är det ofta som säljaren kräver mer pengar än det högsta vinnande budet trots uppnådd reservation?
Svar:
”Nej, det händer aldrig. Är reservationspriset uppnått så säljs bilen "automatiskt" enligt kontrakt med bilens ägare/säljaren.”
Om det högsta budet når reservationspriset (eller högre) så säljs ALLTID bilen till aktuellt högsta bud.
Fråga:
”Är det ofta som säljaren kräver mer pengar än det högsta vinnande budet trots uppnådd reservation?
Svar:
”Nej, det händer aldrig. Är reservationspriset uppnått så säljs bilen "automatiskt" enligt kontrakt med bilens ägare/säljaren.”
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Re: Audi e-tron
Det var min uppfattning när jag sålde. Sista budet var 500 under mitt reservationspris. De kontaktade budgivaren som höjde 500 och då var jag bunden att sälja.Nect skrev: ↑27 sep 2023 19:59Fick svar av KVD.
Om det högsta budet når reservationspriset (eller högre) så säljs ALLTID bilen till aktuellt högsta bud.
Fråga:
”Är det ofta som säljaren kräver mer pengar än det högsta vinnande budet trots uppnådd reservation?
Svar:
”Nej, det händer aldrig. Är reservationspriset uppnått så säljs bilen "automatiskt" enligt kontrakt med bilens ägare/säljaren.”
Re: Audi e-tron
Well duh, det är ju det som är poängen med det.Nect skrev: ↑27 sep 2023 19:59Fick svar av KVD.
Om det högsta budet når reservationspriset (eller högre) så säljs ALLTID bilen till aktuellt högsta bud.
Fråga:
”Är det ofta som säljaren kräver mer pengar än det högsta vinnande budet trots uppnådd reservation?
Svar:
”Nej, det händer aldrig. Är reservationspriset uppnått så säljs bilen "automatiskt" enligt kontrakt med bilens ägare/säljaren.”
Men Legato får ju det att låta som att det alltid är en förhandling och att man inte kan dra några slutsatser av högsta bud.
Med det sagt är högsta bud inte bindande på KVD. Dvs även om reservationspris nåtts är det inte säkert att bilen blir såld.
Det hade varit intressant att veta hur många som når reservationspris vs de som gör det. Även hur ser ser ut nu vs för 2 år sedan.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Audi e-tron
Haha nu får du ge dig… Erkänn en förlust och gå vidare…taliz skrev: ↑27 sep 2023 22:17Well duh, det är ju det som är poängen med det.Nect skrev: ↑27 sep 2023 19:59Fick svar av KVD.
Om det högsta budet når reservationspriset (eller högre) så säljs ALLTID bilen till aktuellt högsta bud.
Fråga:
”Är det ofta som säljaren kräver mer pengar än det högsta vinnande budet trots uppnådd reservation?
Svar:
”Nej, det händer aldrig. Är reservationspriset uppnått så säljs bilen "automatiskt" enligt kontrakt med bilens ägare/säljaren.”
Men Legato får ju det att låta som att det alltid är en förhandling och att man inte kan dra några slutsatser av högsta bud.
Med det sagt är högsta bud inte bindande på KVD. Dvs även om reservationspris nåtts är det inte säkert att bilen blir såld.
Det hade varit intressant att veta hur många som når reservationspris vs de som gör det. Även hur ser ser ut nu vs för 2 år sedan.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25