Underhållsbudget för en Model S 100D 2018
Moderator: Redaktion
Underhållsbudget för en Model S 100D 2018
Är i valet och kvalet om jag ska behålla bilen eller inte. Bilen är 5 år gammal och har gått nästan 17 tusen mil. Jag bedömer inbytesvärdet vara ca 350 000:- så när jag räknar på TCO så blir ju den summan indirekt "inköpspriset" som ska ställas mot alternativen. Visst kan man få mer om man säljer själv men det är inte jättelätt att kränga 5 år gamla bilar för 400 tkr till privatpersoner i dagens läge.
Om jag räknar på att behålla den till batterigarantin går ut vid 8 års ålder, dvs 3 år till, vad kan jag räkna med för värde på bilen då och hur mycket beräknas jag behöva lägga ut i reparationer. Vad brukar gå sönder som är dyrt? Luftfjädring? Strålkastare?
Det som talar för att behålla bilen:
+ Den gick igenom besiktningen med blankt papper så sent som igår.
+ Den är toppenfräsch ut- och invändigt och har varit på Mr Cap regelbundet, hämtade den för 45 minuter sen.
+ Kostade på den ca 40 tkr före jul förra året. Bytte mycket i hjulupphängningen bak, ny baklykta osv.
+ Den är som jag vill ha den med tonade rutor, chrome delete, fälgar, hundbur, takräcke.
+ Fri SuC
+ Dog Mode, Camp Mode, Youtube, Spotify, Netflix...
+ Gillar hur den ligger på vägen och prestandan är precis lagom. Storbilslugn men ändå låg.
+ Helt nya vinterdäck inköpta till kommande vinter.
Det som talar emot:
- Dyr försäkring
- Inga garantier förutom motor och batteri.
- Dåliga strålkastare.
- Dålig spolarvätskestråle.
- Bullrig på grov asfalt.
- Sommardäcken fram är helt slut.
- Dålig luft i baksätet. AC:n kyler ojämnt.
- Ingen dragkrok.
Kostnad med inköpsvärde 375 tkr (mitt emellan inbyte och privatförsäljning) och restvärde 215 tkr samt underhåll på 100 tkr över 3 år blir enligt Teslakalkylen ca 7 500:-/mån enligt mina förutsättningar. Rimliga antaganden?
Har varit och provkört tre bilar.
1. Model Y Performance.
+ Bra utrymmen.
+ Full access till Supercharger-nätverket och med laddporten på rätt sida.
+ Prestanda.
+ Laddhastighet, effektivitet.
+ Bra ekonomi.
- Saknar regnsensor, parkeringssensorer.
- "Tesla-kvalitet".
- Bullrigare än alternativen.
- Materialen är inte så roliga.
- Aningen orolig på vägen.
Teslakalkylen säger ca 9 500:-/mån
2. BMW i4 M50
+ Bra kampanj nu så man får en väldigt välutrustad (Fully Charged) bil för under 800 tkr inklusive vinterhjul.
+ Prestandan är otrolig. Tajt och rolig att köra.
+ Välbyggd bil.
- Stolarna är lite små och obekväma. Känner mig liksom "låst". Fick träsmak på provkörningen.
- Dåligt baksäte och ingen rumpvärme bak om man inte väljer skinn.
- Lite för liten för oss. Kräver kompromisser men skulle väl fungera om viljan finns.
Teslakalkylen säger ca 11 000:-/mån
3. Mercedes EQE SUV
+ Bra kampanj. Får en hyfsat utrustad bil för 899 tkr.
+ Helt fantastisk komfort på alla sätt. Tyst, bra stolar, rymligt baksäte, superbekväm fjädring osv.
+ Tillräckligt bra bagage. Behöver inte kompromissa.
+ Välbyggd, solid, lyxig.
- "Autopilot" kräver utrustningspaket för ytterligare 85 tkr.
- Som att köra en båt.
- Betydligt sämre prestanda än jag är van vid.
Teslakalkylen säger ca 12 000:-/mån
Om jag räknar på att behålla den till batterigarantin går ut vid 8 års ålder, dvs 3 år till, vad kan jag räkna med för värde på bilen då och hur mycket beräknas jag behöva lägga ut i reparationer. Vad brukar gå sönder som är dyrt? Luftfjädring? Strålkastare?
Det som talar för att behålla bilen:
+ Den gick igenom besiktningen med blankt papper så sent som igår.
+ Den är toppenfräsch ut- och invändigt och har varit på Mr Cap regelbundet, hämtade den för 45 minuter sen.
+ Kostade på den ca 40 tkr före jul förra året. Bytte mycket i hjulupphängningen bak, ny baklykta osv.
+ Den är som jag vill ha den med tonade rutor, chrome delete, fälgar, hundbur, takräcke.
+ Fri SuC
+ Gillar hur den ligger på vägen och prestandan är precis lagom. Storbilslugn men ändå låg.
+ Helt nya vinterdäck inköpta till kommande vinter.
Det som talar emot:
- Dyr försäkring
- Inga garantier förutom motor och batteri.
- Dåliga strålkastare.
- Dålig spolarvätskestråle.
- Bullrig på grov asfalt.
- Sommardäcken fram är helt slut.
- Dålig luft i baksätet. AC:n kyler ojämnt.
- Ingen dragkrok.
Kostnad med inköpsvärde 375 tkr (mitt emellan inbyte och privatförsäljning) och restvärde 215 tkr samt underhåll på 100 tkr över 3 år blir enligt Teslakalkylen ca 7 500:-/mån enligt mina förutsättningar. Rimliga antaganden?
Har varit och provkört tre bilar.
1. Model Y Performance.
+ Bra utrymmen.
+ Full access till Supercharger-nätverket och med laddporten på rätt sida.
+ Prestanda.
+ Laddhastighet, effektivitet.
+ Bra ekonomi.
- Saknar regnsensor, parkeringssensorer.
- "Tesla-kvalitet".
- Bullrigare än alternativen.
- Materialen är inte så roliga.
- Aningen orolig på vägen.
Teslakalkylen säger ca 9 500:-/mån
2. BMW i4 M50
+ Bra kampanj nu så man får en väldigt välutrustad (Fully Charged) bil för under 800 tkr inklusive vinterhjul.
+ Välbyggd bil.
- Stolarna är lite små och obekväma. Känner mig liksom "låst". Fick träsmak på provkörningen.
- Lite för liten för oss. Kräver kompromisser men skulle väl fungera om viljan finns.
3. Mercedes EQE SUV
+ Bra kampanj. Får en hyfsat utrustad bil för 899 tkr.
+ Helt fantastisk komfort på alla sätt. Tyst, bra stolar, rymligt baksäte, superbekväm fjädring osv.
+ Tillräckligt bra bagage. Behöver inte kompromissa.
+ Välbyggd, solid, lyxig.
- "Autopilot" kräver utrustningspaket för ytterligare 85 tkr.
- Som att köra en båt.
- Betydligt sämre prestanda än jag är van vid.
Teslakalkylen säger ca 12 000:-/mån
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Underhållsbudget för en Model S 100D 2018
ps. Är lite speciella omständigheter samtidigt.
+ Har fått en förlängning för hela nästa år så ekonomin ser bra ut på kort och medellång sikt iaf.
- Ska separera från min fru och måste klara kostnaderna på villan på egen hand framöver så ekonomin på lång sikt är mer osäker.
Att ha 15 säkrade månader är så bra som det blir i min bransch och en anledning till att slå till. Att få klart dyrare boendekostnader är en anledning att inte slå till.
Det är möjligt att jag accepterar en anställning hos min kund från januari 2025 om inte konjunkturen vänder så det här är kanske sista chansen att ta ut en leasingbil. Kan säkert ha den 3 år på firman ändå och sen köpa ut den. Men jag kan antagligen inte göra detsamma om ett år.
Är glaset halvfullt eller halvtomt?
+ Har fått en förlängning för hela nästa år så ekonomin ser bra ut på kort och medellång sikt iaf.
- Ska separera från min fru och måste klara kostnaderna på villan på egen hand framöver så ekonomin på lång sikt är mer osäker.
Att ha 15 säkrade månader är så bra som det blir i min bransch och en anledning till att slå till. Att få klart dyrare boendekostnader är en anledning att inte slå till.
Det är möjligt att jag accepterar en anställning hos min kund från januari 2025 om inte konjunkturen vänder så det här är kanske sista chansen att ta ut en leasingbil. Kan säkert ha den 3 år på firman ändå och sen köpa ut den. Men jag kan antagligen inte göra detsamma om ett år.
Är glaset halvfullt eller halvtomt?

- jeppe_sthlm
- Teslaägare
Är snart i en likande situation. Har en lite nyare bil, men garantin går ut om ett par månader. Har dock nyligen fått lampor och halfshafts mm fixat, så den håller förhoppningsvis ihop en stund till.
Försäkringen är en stor del av kostnaden med att ha bilen just nu, men har svårt att hitta något alternativ för rimliga pengar.
Gick från en Model 3, då jag inte klarade bullret. Den här är inte knäpptyst, men det är en Raven och är väl lite tystare än pre-raven. Betydligt tystare och bekvämare än 3:an och de Y jag åkt i.
Har sneglat på den vanliga EQE:n - som en dröm att åka i, men lite opraktisk och saknar lite knuff om man inte vill betala massor. ID4/Enyaq har jag klurat på också, men känns lite omderna och saknar lite prestanda.
..men till underhållsbudgeten: Svårt att säga, men min gamla S tror jag att jag hade ca 20k/år på när den inte hade garanti kvar.
Försäkringen är en stor del av kostnaden med att ha bilen just nu, men har svårt att hitta något alternativ för rimliga pengar.
Gick från en Model 3, då jag inte klarade bullret. Den här är inte knäpptyst, men det är en Raven och är väl lite tystare än pre-raven. Betydligt tystare och bekvämare än 3:an och de Y jag åkt i.
Har sneglat på den vanliga EQE:n - som en dröm att åka i, men lite opraktisk och saknar lite knuff om man inte vill betala massor. ID4/Enyaq har jag klurat på också, men känns lite omderna och saknar lite prestanda.
..men till underhållsbudgeten: Svårt att säga, men min gamla S tror jag att jag hade ca 20k/år på när den inte hade garanti kvar.
Model S Standard Range Raven
Tittar jag 3år bakåt på min 2015 70D så har jag haft reparations kostnader på ca 3-4000:-/år.
Sedan så har jag också uppgraderat CCS 4000:- och Datorn 16 000:-
En del saker har jag gjort arbetet själv.
Tex byte jag TOE stag som kostade 2400:- istället för 15-20 000:-
Så budget på 20k/år kan fungera annars 3-4k/år om du gör jobben själv.
Dock så måste du vara bered på att mycket dyra saker kan gå sönder.
Speciellt efter batteri och drivlina garantin går ut.
Sedan så har jag också uppgraderat CCS 4000:- och Datorn 16 000:-
En del saker har jag gjort arbetet själv.
Tex byte jag TOE stag som kostade 2400:- istället för 15-20 000:-
Så budget på 20k/år kan fungera annars 3-4k/år om du gör jobben själv.
Dock så måste du vara bered på att mycket dyra saker kan gå sönder.
Speciellt efter batteri och drivlina garantin går ut.
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Om du känner att det blir tajt ekonomiskt framöver har jag svårt att se varför du ska ta risken med en så potentiellt dyr bil.
Fråga dig själv om det verkligen värt för dig att riskera en jobbig ekonomiskt situation för att fortsätta köra Model S/annan dyr bil. Vilka behov har du? Hur långt kör du per år?
Personligen hade jag prioriterat finansiell handlingsfrihet före att köra en bekväm bil. Men det är ju ett val som var och en måste ta ställning till.
Fråga dig själv om det verkligen värt för dig att riskera en jobbig ekonomiskt situation för att fortsätta köra Model S/annan dyr bil. Vilka behov har du? Hur långt kör du per år?
Personligen hade jag prioriterat finansiell handlingsfrihet före att köra en bekväm bil. Men det är ju ett val som var och en måste ta ställning till.
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- Gustafsson
- Teslaägare
Är i samma sits. 2018 100D i mycket bra skick, 17000 mil.
Att ha den som förmånsbil är uteslutet med förmånsvärde på drygt 8000:-/månad. Tokdyr försäkring gör att jag ställer av bilen i perioder. Tjänar tusenlappar på det och har annan bil då. Men skulle någon hosta upp 350-400 för den skulle jag sälja den tror jag. Den är mycket tyst med rätt däck, tror inte tystheten enbart gäller Raven, min 70D som jag hade innan var mycket ljudligare i kupen.
Fri SuC har sitt värde, men LR som jag nu kör med är väldigt snål och SuC kostar inte många kronor.
Reparationer har varit sällsynta. Driftskostnaden är låg. Kan inte bestämma mig riktigt.
Att ha den som förmånsbil är uteslutet med förmånsvärde på drygt 8000:-/månad. Tokdyr försäkring gör att jag ställer av bilen i perioder. Tjänar tusenlappar på det och har annan bil då. Men skulle någon hosta upp 350-400 för den skulle jag sälja den tror jag. Den är mycket tyst med rätt däck, tror inte tystheten enbart gäller Raven, min 70D som jag hade innan var mycket ljudligare i kupen.
Fri SuC har sitt värde, men LR som jag nu kör med är väldigt snål och SuC kostar inte många kronor.
Reparationer har varit sällsynta. Driftskostnaden är låg. Kan inte bestämma mig riktigt.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Jo jag vet men jag kör väldigt mycket (3500-4000 mil per år) och jag vet inte vad som skulle vara billigare än att ha kvar den. Att eventuellt få reparationskostnader på 50-100 tusen är ändå billigare än att garanterat få värdeminskning på ännu mer.CrazyGang skrev: ↑26 sep 2023 12:11Om du känner att det blir tajt ekonomiskt framöver har jag svårt att se varför du ska ta risken med en så potentiellt dyr bil.
-
Går det inte att få i4 (kanske annan version) med andra stolar? Testat dem?Banane skrev: ↑26 sep 2023 09:142. BMW i4 M50
+ Välbyggd bil.
Vad blir det för månadskostnad på den andra (de andra?) versionerna av i4? Lägre?
Motorpressen tycker tydligen att annan(/andra?) versioner av i4 än M50 är ännu roligare att köra pga lägre vikt. Se t.ex:
viewtopic.php?p=734453#p734453
Gillar du inte modellbeteckningen på annan(/andra?) versioner än M50 så går det väl att göra en "badge delete" från fabrik på den...
VW ID.7? Den har ju också halvkombilucka precis som i4... Gissar vidare att den är större invändigt än i4. Finns den för provkörning? Om inte – kan det vara ett alternativ att vänta tills det går att provköra den? Månadskostnad?
Ang MYP: Gissar att det blir lägre månadskostnad med MY Long Range...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 3 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Tänker på ID.7 som ett alt. här med. Den har ju som sagt också halvkombilucka.jeppe_sthlm skrev: ↑26 sep 2023 09:44...] Har sneglat på den vanliga EQE:n - som en dröm att åka i, men lite opraktisk och saknar lite knuff om man inte vill betala massor. ID4/Enyaq har jag klurat på också, men känns lite omderna och saknar lite prestanda. [...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Med nästan blankslitna 21" däck så bullrar det iaf.Gustafsson skrev: ↑26 sep 2023 12:19Är i samma sits. 2018 100D i mycket bra skick, 17000 mil.

Nej fri SuC är inte värt nästan nånting under normala förhållanden.
Ska dock sägas att vi ska köpa en liten lägenhet i stan och växelbo i till en början. Dvs låta barnen bo kvar i villan på heltid. Då kommer jag sakna hemladdning 50% av tiden och då är det skönt om jag kan åka och ladda gratis när jag ändå åker förbi en SuC på dagarna. Särskilt som jag kommer köra mycket mer bil när jag där. Blir ändå inte supermycket pengar men känslan är rätt go.
Sälj huset, sälj bilen, dra till ett varmt land och jobba remote. 

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Det var bara den lilla detaljen barnen också…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Är lugnt. Jag tycker värme är lite överskattat. Nån vecka då och då räcker.
Dom tycker garanterat det är roligt att hälsa på då.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
-
Tänkte jag kunde slänga in 2 'wild cards' som alt. till i4, MYP m.fl...
Det har ju skrivits om att Opel Astra/Peugeot 308 skulle komma som eldrivna kombi det här året. Det kanske är nära förestående nu. Handlarna kanske har ngn insiderinfo... Gissar att de kan vara ännu lite mer praktiska än i4. Kanske kan gå att få bra deals med låg månadskostnad på dem...
Har dock inte koll på snabbladdningshastighet och förvärmning när det är kallt, så de kanske inte är så roliga om man ofta kör långt och behöver snabbladda...
Det har ju skrivits om att Opel Astra/Peugeot 308 skulle komma som eldrivna kombi det här året. Det kanske är nära förestående nu. Handlarna kanske har ngn insiderinfo... Gissar att de kan vara ännu lite mer praktiska än i4. Kanske kan gå att få bra deals med låg månadskostnad på dem...
Har dock inte koll på snabbladdningshastighet och förvärmning när det är kallt, så de kanske inte är så roliga om man ofta kör långt och behöver snabbladda...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
- CrazyGang
- Teslaägare
Då sitter du ganska mycket i bilen och jag förstår att det kan vara värt det. Fri laddning är ju värt en del då också.Banane skrev: ↑26 sep 2023 12:39Jo jag vet men jag kör väldigt mycket (3500-4000 mil per år) och jag vet inte vad som skulle vara billigare än att ha kvar den. Att eventuellt få reparationskostnader på 50-100 tusen är ändå billigare än att garanterat få värdeminskning på ännu mer.CrazyGang skrev: ↑26 sep 2023 12:11Om du känner att det blir tajt ekonomiskt framöver har jag svårt att se varför du ska ta risken med en så potentiellt dyr bil.
Jag hade behållt MS:en och sparat undan en rejäl slant för reparationer. Om försäkringen blir dyr kan du ju självförsäkra genom att gå ner på trafikförsäkring och hålla tummarna för att du slipper dyra kaross- eller lackskador. Premien speglar ju den förväntade skadekostnaden plus försäkringsbolagets marginaler.
Ny bil blir garanterat dyrare pga värdeminskning och kapitalkostnad.
Nej det blir nog till att behålla. Med de krav jag har så är Model S fortfarande en helt ok kompromiss. Alla tre bilar jag provkörde har helt klart fördelar, men även betydande nackdelar. Hade en bil varit helt klockren för mig hade jag kanske känt annorlunda. En BMW i6 GC med komfortstolar hade nog varit bulls eye. Dvs en Model S byggd av BMW. Mer eller mindre.CrazyGang skrev: ↑26 sep 2023 18:15Då sitter du ganska mycket i bilen och jag förstår att det kan vara värt det. Fri laddning är ju värt en del då också.Banane skrev: ↑26 sep 2023 12:39Jo jag vet men jag kör väldigt mycket (3500-4000 mil per år) och jag vet inte vad som skulle vara billigare än att ha kvar den. Att eventuellt få reparationskostnader på 50-100 tusen är ändå billigare än att garanterat få värdeminskning på ännu mer.CrazyGang skrev: ↑26 sep 2023 12:11Om du känner att det blir tajt ekonomiskt framöver har jag svårt att se varför du ska ta risken med en så potentiellt dyr bil.
Jag hade behållt MS:en och sparat undan en rejäl slant för reparationer. Om försäkringen blir dyr kan du ju självförsäkra genom att gå ner på trafikförsäkring och hålla tummarna för att du slipper dyra kaross- eller lackskador. Premien speglar ju den förväntade skadekostnaden plus försäkringsbolagets marginaler.
Ny bil blir garanterat dyrare pga värdeminskning och kapitalkostnad.
- Bjelke
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Eller en viss Aston Martin med eldrift då 

S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Hej,
Också i samma sits men med en MX 100D -18
Har svårt att hitta alternativ som är sjusitsig.
Ev9an är en kandidat men lite besviken på att det saknades både frunk och lucka ”under” bagaget .
Så synd att inte MY finns med sjusitsig i Europa . Hade funkat för de relativt få gånger man använder extraplatserna.
Ev9an är en kandidat men lite besviken på att det saknades både frunk och lucka ”under” bagaget .
Så synd att inte MY finns med sjusitsig i Europa . Hade funkat för de relativt få gånger man använder extraplatserna.
- CrazyGang
- Teslaägare
Vi är fem + hund. Hade gärna haft extraplatser lite då och då (skjutsa till fotbollsträningar etc) men har väldigt svårt att motivera merkostnaden för en MX. Även om man bortser från värdeminskning och kapitalkostnad så drar ju försäkring, reparationer och förbrukning iväg med >50k per år. Det blir dyra mil för de tillfällen man behöver 6 eller 7 platser…swegarm skrev: ↑28 sep 2023 06:30Hej,

Jag har också en 100D från 2018 och kan bara hålla med om att den är dyr, men har också svårt att hitta en bil jag vill byta till. En kandidat är Audi A6 e-tron, men den verkar aldrig lanseras.
Då TS frågade om underhållsbudget har jag en post som kan dyka upp.
I somras fick jag problem med AC:n. Det visade sig att kompressorn var sönder och behövde bytas ut. Det kostade 51000 kronor...
Reparationer på Teslan har blivit mycket dyrare senaste tiden då de tar 2000 kronor i timmen numera.
I somras fick jag problem med AC:n. Det visade sig att kompressorn var sönder och behövde bytas ut. Det kostade 51000 kronor...
Reparationer på Teslan har blivit mycket dyrare senaste tiden då de tar 2000 kronor i timmen numera.
VW ID.7 GTX Tourer -25
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
Tesla Model S 100D -18 - Såld
Cyklar på Scott E-Silence 20
fnystrom skrev: ↑28 sep 2023 09:24Jag har också en 100D från 2018 och kan bara hålla med om att den är dyr, men har också svårt att hitta en bil jag vill byta till. En kandidat är Audi A6 e-tron, men den verkar aldrig lanseras.
Kompressorn bytte jag på garantin redan innan bilen var ett år så det kan ju hända igen. Men måste väl inte vara Tesla som skruvar?