Med det sagt så vill jag ändå varna alla som tror att det som står i försäkringsvillkoren är heltäckande. Rent hypotetiskt så kan de neka ersättning för alla typer av skador Deras skadereglerare lyckas till och med säga emot sig själv. Lägg därtill Tesla som är noll till hjälp för oss i skadeärenden.
Case 1:
- (Jag) Jag fick ingen annan förklaring från Tesla än att kommunikationsantennen som sitter integrerad i vänster backspegel inte längre fungerade korrekt och att jag borde byta ut antennen mot en ny innan den slutar att helt fungera.
- WC svarar ”Antennen är inte ersättningsbar då försäkringen inte ersätter något som byts ut innan det har slutat att fungera. Dessutom är det troligen slitage som är orsaken enligt våra tekniker och det omfattas inte heller.”
- (Jag) TMS tycker att er tolkning är minst sagt märklig. Antennen har en trafiksäkerhetsfunktion och ska bytas så fort som möjligt. Felet är med största sannolikhet ett tillverkningsfel och inte en förslitningsskada.
-WC svarar ” Beträffande antennen så tycker vi att om det är tillverkningsfel borde Tesla stå för detta. Tillverkningsfel omfattas inte av din bilförsäkring.
Slutsats 1: WC ersätter inte skadepreventiva åtgärder
Slutsats 2: WC ersätter inte förslitningsskador
Slutsats 3: WC ersätter inte konstruktionsfel (as by design)
Case 2
Bilens infosystem varnar för låg nivå i kylsystemet. Bokar service och får två ventiler utbytta.
Eftersom totalkostnaden översteg WC självrisk så sökte jag ersättning för mellanskillnaden. Blev uppmanad att maila in specificerad kontantnota samt bilder om det finns. Efter kontakt med Tesla fick jag veta att de inte dokumenterar sina reparationer visuellt eller lämnar ut utbytta delar.
Från önskemålet att erhålla bilder om det finns så kräver nu WC bilder. På frågan om de erhåller bilder från Tesla på andra dylika reparationer så blir de svaret skyldiga. Istället får jag svaret;
” I detta fall är det nödvändigt med bilder för att kunna fastställa skadeorsaken. Utan bilder kan vi inte se om det handlar om konstruktionsfel, rost eller dylikt.
Om du inte är nöjd med vårt beslut ber vi er kontakta vår klagomålsavdelning via mejl.”
Alla mail från WC avslutas med följande uppmaning:
P.S. Rekommendera oss till dina vänner och få rabatt på dina försäkringar…
Det är nu som det blir ett problem för mig. Jag har här på forumet samt till vänner och bekanta alltid lyft fram WC (långt innan dagens värrvningskampanjer). Men när en vanlig maskinskada som vilket annat försäkringsbolag skulle ersätta så väljer WC avslå ersättning. Så här säger WC; ”Om ni önskar eventuell ersättning så är det ni som behöver inkomma med underlag som påvisar försäkringsfall. Tesla för inte samarbete med försäkringsbolag i Sverige.”
Det innebär att det är du och jag som ska bevisa att WC gör fel när de nekar ersättning. De två exemplen som jag tagit upp är felräkningspengar (ett par tusenlappar) i sammanhanget. Vad händer den dagen som ett batteripack pajar…..