Detta brukar gå att fixa själv i inställningarna i bilen och kommer göra att ni ser vägen tydligare med mer nedåtriktat ljus.

Moderator: Redaktion
Sånt har jag fått fixat gratis hos ÅF med mina bilar när man sagt till. BMW i3S är en sån som bländar från fabrik som måste ställas ner. Med Tesla ska man alltså gå till bilprovningen med en sprillans ny bil och betala för det?Andre_stockholm skrev: ↑29 sep 2023 14:19Håller med! Köpte en beg. Model 3 där halvljuset var helt åt helvete. 229kr (tror jag det var) hos bilprovningen för att ställa in halvljuset var det helt klart värt. Bättre det än att gissa sig till det själv.
Så boka tid om folk blinkar med helljusen åt dig hela tiden!
Du kan åka in till Tesla för hjälp med det också utan att betala för det om du inte fixar det i servicemenyn för det hela. Bilprovningen kan säkert fixa det för 229:- för en BMW i3S också om du ber dem.DanneLKPG skrev: ↑29 sep 2023 15:17Sånt har jag fått fixat gratis hos ÅF med mina bilar när man sagt till. BMW i3S är en sån som bländar från fabrik som måste ställas ner. Med Tesla ska man alltså gå till bilprovningen med en sprillans ny bil och betala för det?Andre_stockholm skrev: ↑29 sep 2023 14:19Håller med! Köpte en beg. Model 3 där halvljuset var helt åt helvete. 229kr (tror jag det var) hos bilprovningen för att ställa in halvljuset var det helt klart värt. Bättre det än att gissa sig till det själv.
Så boka tid om folk blinkar med helljusen åt dig hela tiden!
Men varför betala för det på en ny bil? Jag åkte till närmsta BMW verkstad och fick det fixat kostnadsfritt. Hade samma fel på min IONIQ 5 och fick det också fixat hos ÅF gratis. Är det för långt till Tesla SC eller varför bränner ni pengar hos bilprovningen?
Vad jag minns så ställer den om ljusen själv titt som tätt. Kanske i samband med mjukvaruuppdatering. Hur som helst fick jag justera ett flertal ggr på 1 1/2 år.Andre_stockholm skrev: ↑29 sep 2023 16:55Tesla hade inte möjlighet att justera på deras SC när jag var på semester. Att åka till bilprovning där man kan justera med utrustning är väl mycket bättre än att laborera själv.
Är ju inte som att ställa in speglar eftersom du har ju ingen aning om fallhöjd vid vissa distanser osv. Men alla gör som dom vill. Tycker 229kr är billigt i sammanhanget och inte mycket att bråka om![]()
Ja, det vet jag inget om. Men är det upprepade gånger så känns det ju skevt om inte inställningen du gör blir permanent. Men, det är ju teslataliz skrev: ↑29 sep 2023 20:33Vad jag minns så ställer den om ljusen själv titt som tätt. Kanske i samband med mjukvaruuppdatering. Hur som helst fick jag justera ett flertal ggr på 1 1/2 år.Andre_stockholm skrev: ↑29 sep 2023 16:55Tesla hade inte möjlighet att justera på deras SC när jag var på semester. Att åka till bilprovning där man kan justera med utrustning är väl mycket bättre än att laborera själv.
Är ju inte som att ställa in speglar eftersom du har ju ingen aning om fallhöjd vid vissa distanser osv. Men alla gör som dom vill. Tycker 229kr är billigt i sammanhanget och inte mycket att bråka om![]()
Dvs du får åka till bilprovningen många ggr i så fall.
Är ju ingen traditionell bil direkt. Mer som en dator på hjul.Andre_stockholm skrev: ↑29 sep 2023 21:26Ja, det vet jag inget om. Men är det upprepade gånger så känns det ju skevt om inte inställningen du gör blir permanent. Men, det är ju teslataliz skrev: ↑29 sep 2023 20:33Vad jag minns så ställer den om ljusen själv titt som tätt. Kanske i samband med mjukvaruuppdatering. Hur som helst fick jag justera ett flertal ggr på 1 1/2 år.Andre_stockholm skrev: ↑29 sep 2023 16:55Tesla hade inte möjlighet att justera på deras SC när jag var på semester. Att åka till bilprovning där man kan justera med utrustning är väl mycket bättre än att laborera själv.
Är ju inte som att ställa in speglar eftersom du har ju ingen aning om fallhöjd vid vissa distanser osv. Men alla gör som dom vill. Tycker 229kr är billigt i sammanhanget och inte mycket att bråka om![]()
Dvs du får åka till bilprovningen många ggr i så fall.![]()
Att ställa om själv är enkelt. Ställ bilen framför en vägg på någorlunda plan mark och låt den göra inställningen själv. Det gjorde jag innan min Model 3 skulle in på besiktning tidigare i september.Andre_stockholm skrev: ↑29 sep 2023 16:55Är ju inte som att ställa in speglar eftersom du har ju ingen aning om fallhöjd vid vissa distanser osv. Men alla gör som dom vill. Tycker 229kr är billigt i sammanhanget och inte mycket att bråka om![]()
Så gjorde jag först på min Tesla M3 2019. Men märkte senare att den autokalibrering som sker när man går in i belysnings menyn gör en bra kalibrering.Niklas Z skrev: ↑29 sep 2023 22:05Att ställa om själv är enkelt. Ställ bilen framför en vägg på någorlunda plan mark och låt den göra inställningen själv. Det gjorde jag innan min Model 3 skulle in på besiktning tidigare i september.Andre_stockholm skrev: ↑29 sep 2023 16:55Är ju inte som att ställa in speglar eftersom du har ju ingen aning om fallhöjd vid vissa distanser osv. Men alla gör som dom vill. Tycker 229kr är billigt i sammanhanget och inte mycket att bråka om![]()
Det har ofta varit så att ljusinställningen blivit fel efter uppdatering av bilens programvara, så jag har fått göra det många gånger, men det är som sagt enkelt.
Ja, autokalibreringen brukar fungera bra. Nyligen gjorde jag en sådan, eftersom det var dags för besiktning. Det gick utmärkt.ChristerSjo skrev: ↑01 okt 2023 20:58Så gjorde jag först på min Tesla M3 2019. Men märkte senare att den autokalibrering som sker när man går in i belysnings menyn gör en bra kalibrering.Niklas Z skrev: ↑29 sep 2023 22:05Att ställa om själv är enkelt. Ställ bilen framför en vägg på någorlunda plan mark och låt den göra inställningen själv. Det gjorde jag innan min Model 3 skulle in på besiktning tidigare i september.Andre_stockholm skrev: ↑29 sep 2023 16:55Är ju inte som att ställa in speglar eftersom du har ju ingen aning om fallhöjd vid vissa distanser osv. Men alla gör som dom vill. Tycker 229kr är billigt i sammanhanget och inte mycket att bråka om![]()
Det har ofta varit så att ljusinställningen blivit fel efter uppdatering av bilens programvara, så jag har fått göra det många gånger, men det är som sagt enkelt.
EDIT:
Under mina år med M3 från 2019 gjorde jag detta cirka 2 ggr per år. Ofta triggat av att mötande fordon blinkade på en. Problemet på min M3 var att vänster ljus vred sig utut succesivt och till slut blev bländande.
Finns i servicemenyn.JockeX skrev: ↑02 okt 2023 09:52Är autokalibreringen något nytt? Tycker jag inte haft någon sådan inställning tidigare.
Åka in till bilprovningen för detta är lönlöst eftersom även jag har manuellt ställt ner mina ljus för att de bländar, men det har hänt att jag behövt göra om detta för att en uppdatering nollat inställningen.
Nuförtiden är det nog så att autokalibrering inte finns som egen funktion utan den görs automatiskt när du går in i funktionen att ställa in ljusen.Freez skrev: ↑02 okt 2023 10:20Finns i servicemenyn.JockeX skrev: ↑02 okt 2023 09:52Är autokalibreringen något nytt? Tycker jag inte haft någon sådan inställning tidigare.
Åka in till bilprovningen för detta är lönlöst eftersom även jag har manuellt ställt ner mina ljus för att de bländar, men det har hänt att jag behövt göra om detta för att en uppdatering nollat inställningen.
Betydligt svårare. Finns verkstadsmanualer vilket är enda sättet att få det bra. Och inte ens då är det självklart hur man ska ställa. Att ställa ljuset som man gör på en normal bil går inte. Ska mätas på matrix-klossar i kalibreringsläge.
Jag lät automatiken justera mitt ljus innan bilen skulle in på besiktning. Bilen fick stå på ett någorlunda horisontellt underlag med en vägg en bit framför. Det kanske inte blev helt perfekt, men det var inga problem med ljusinställningen enligt besiktningsmannen. Det var kanske inte hundraprocentigt perfekt, men tillräckligt bra. Mycket enkelt att göra.