Seriöst(!)...
Särskilt som du lägger till såna här saker till dina inlägg en tid efter att du postat. Då har man redan läst versionen där den här 'efterslängaren' inte fanns med...
Moderator: Redaktion
Seriöst(!)...
Ok. Jag erkänner att jag missat det här...spacecoin skrev: ↑28 sep 2023 22:23Läs på? https://www.euronews.com/my-europe/2023 ... ctric-carsSwedishAdvocate skrev: ↑28 sep 2023 21:524. Det handlar inte om "kinasubventioner" på Teslas bilar. Det handlar om att bilen är byggd i Kina, och att Europa har en väsentligt lägre importtull på kinabyggda bilar än vad Kina har på bilar som är byggda i Europa. Rimligt? Naturligtvis inte!spacecoin skrev: ↑28 sep 2023 13:20En del Teslaägare verkar bli väldigt defensiva när det kommer en bil som verkar bra.
[1] Lustigt att folk som kör Model 3 är upprörda över att bilen är byggd i Kina... Hårklyverier.
[2] I grund och botten verkar det vara ett underliggande kinahatande, och det har vi skapat en egen tråd för. [3] Är man protektionitiskt lagt bör man köpa en europeisk bil. En amerikansk är inte bättre än en kinesisk ur det perspektivet.
[4] Jag noterar att Tesla är under EU-luppen för "kinasubventioner" även dom, inte bara Geely och andra inhemska tillverkare.
[...
...och så kollar vi vad det står i artikeln som du hänvisar till:
Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner....] If eventually approved, the tariffs would apply to all battery electric vehicles (BEVs) manufactured in China. This means European and American automakers that operate China-based factories, such as Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz and Tesla, could be potentially slapped with duties if they benefit from Chinese state aid. [...
1. Svaret på dina frågor hittar du i det här inlägget från s. 6 i tråden:iAkita skrev: ↑28 sep 2023 22:181. Kinesiska intressen, vad menar du? Så bara för att man är kines och äger ett bolag så så ska man sammanblandas med och stå i någon sorts kollektiv skuld tillsammans med den kinesiska staten/dikaturen?SwedishAdvocate skrev: ↑28 sep 2023 21:521. Nej. Det handlar om ägandet. Tesla är inte ett bolag som är majoritetsägt av kinesiska intressen.spacecoin skrev: ↑28 sep 2023 13:20En del Teslaägare verkar bli väldigt defensiva när det kommer en bil som verkar bra.
[1] Lustigt att folk som kör Model 3 är upprörda över att bilen är byggd i Kina... Hårklyverier.
[2] I grund och botten verkar det vara ett underliggande kinahatande, och det har vi skapat en egen tråd för. [3] Är man protektionitiskt lagt bör man köpa en europeisk bil. En amerikansk är inte bättre än en kinesisk ur det perspektivet.
[4] Jag noterar att Tesla är under EU-luppen för "kinasubventioner" även dom, inte bara Geely och andra inhemska tillverkare.
2. Nej. Det handlar om att vilja ha en värld utan militärdiktaturer som godtyckligt låser in och förtryker människor för minsta lilla kritikyttring. Tyvärr är Kina en sådan här militärdiktatur.
https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2023
3. Fel igen. Bryr man sig om demokrati och ett fritt Taiwan är en amerikansk bil oändligt mkt bättre än en bil från ett kinesiskt bolag.
4. Det handlar inte om "kinasubventioner" på Teslas bilar. Det handlar om att bilen är byggd i Kina, och Europa har en väsentligt lägre importtull på kinabyggda bilar än vad Kina har på bilar som är byggda i Europa. Rimligt? Naturligtvis inte!
2. Kina låser inte godtyckligt in eller förtrycker människor för minsta lilla kritikyttring. Det känns som om du aldrig träffat en kines i ditt liv, än mindre varit i Kina och diskuterat politik med människor som faktiskt bor där. Med det sagt har du inte fel i att människor har väldigt begränsade möjligheter att framföra offentlig kritik. [2.1] Även så är din bild grovt förenklad och de flesta kineser skulle varken hålla med om eller sympatisera med din verklighetsbeskrivning. Jag utgår från att din starka aversion mot Kina utgår från den kinesiska befolkningens önskningar? [2.2] I så fall bör du nog utbilda dig i vad majoriteten av Kineser önskar sig i den framtida samhällsutvecklingen, innan du tar dig rätten att bestämma vad som är bäst för dem? [2.3] Hur skiljer sig annars dina åsikter från den Kinesiska diktaturens?
3. Helt rätt. Än så länge...
4. Fel. Anledningen att Tesla undersöks är att Tesla enligt uppgifter pekas ut som en tillverkare som anses ha fått statliga stöd för att bygga elbilar i Kina.
Alla tillverkare som importerar bilar från Kina till EU. Hur många icke-inhemska tillverkare är det? En så vitt jag vet: Tesla.SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 16:52Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner.
Det är ju precis det här som ni håller på med. I varje jävla tråd.
Tesla har drygt 50% av sin bilproduktion Kina enligt de senaste siffrorna jag sett och är alltså huvudsakligen en Kinesisk bilproducent…SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 16:52Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner.
Ja absolut.Maw skrev: ↑30 sep 2023 18:14Tesla har drygt 50% av sin bilproduktion Kina enligt de senaste siffrorna jag sett och är alltså huvudsakligen en Kinesisk bilproducent…SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 16:52Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner.
Enligt artikeln så ska ju det här kunna vara aktuellt för iallafall åtm. Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz... Den nya Smart SUV/Crossovern t.ex?... Var byggs den? Det här kommer ju även gälla för Geely/Volvo Cars/Polestar/Zeekr/Lotus/(+ hur många andra märken det nu handlar om)...spacecoin skrev: ↑30 sep 2023 18:01Alla tillverkare som importerar bilar från Kina till EU. Hur många icke-inhemska tillverkare är det? En så vitt jag vet: Tesla.SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 16:52Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner.
Vadå "ni"? Var har jag skrivit om det här i en tråd om en kinesisk bilmodell sen den här tråden skapades?
Men som sagt inte ägt av kinesiska intressen. Och Kina är ju världens största bilmarknad. Vilken annan utomkinesisk biltillverkare hade inte velat ha Teslas försäljningssiffror i Kina? Tycker den här vinkeln är skapligt mycket dubbelbestraffning. Enda sättet Tesla kan 'vinna' enligt det här sättet att se det är ju att sluta producera bilar i Kina. Vilken annan utomkinesisk biltillverkare hade fått den kritiken riktad mot sig?Maw skrev: ↑30 sep 2023 18:14Tesla har drygt 50% av sin bilproduktion Kina enligt de senaste siffrorna jag sett och är alltså huvudsakligen en Kinesisk bilproducent…SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 16:52Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner.
Ja i en hypotetisk framtid så kan strafftullar drabba andra.SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 18:39Enligt artikeln så ska ju det här kunna vara aktuellt för iallafall åtm. Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz...
I verkligheten där jag bor finns det rätt ont om 100% helt perfekta val. SUV/Crossover el. inte SUV/Crossover? Vilka andra alt. finns det t.ex. till Model 3 från Kina om man inte vill ha en SUV/Crossover? Flytta till USA? En där det använts 150-200kg(?) mer naturresurser? Allt blir en avvägning mellan alt. där det finns nackdelar med samtliga. Precis som med politik förordar jag det minst dåliga.spacecoin skrev: ↑30 sep 2023 18:58Ja i en hypotetisk framtid så kan strafftullar drabba andra.SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 18:39Enligt artikeln så ska ju det här kunna vara aktuellt för iallafall åtm. Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz...
I verkligheten där jag bor finns det ingen västerländsk tillverkare som exporterar bilar från Kina överhuvudtaget utöver Tesla. Tesla är helt och fullständigt beroende av Kina.
Är det att stödja regimen i Kina genom att förlägga tillverkning där eller ej?
Du själv SwedishAdvocate kör en bil från VW. VW tillverkar massa bilar i Kina och det har du inga proclem med.SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 18:50Men som sagt inte ägt av kinesiska intressen. Och Kina är ju världens största bilmarknad. Vilken annan utomkinesisk biltillverkare hade inte velat ha Teslas försäljningssiffror i Kina? Tycker den här vinkeln är skapligt mycket dubbelbestraffning. Enda sättet Tesla kan 'vinna' enligt det här sättet att se det är ju att sluta producera bilar i Kina. Vilken annan utomkinesisk biltillverkare hade fått den kritiken riktad mot sig?Maw skrev: ↑30 sep 2023 18:14Tesla har drygt 50% av sin bilproduktion Kina enligt de senaste siffrorna jag sett och är alltså huvudsakligen en Kinesisk bilproducent…SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 16:52Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner.
https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rs ... straffning
EDIT: Fanns tydl. två wiki-artiklar som olika sorters dubbelbestraffning. Har bytt till rätt länk.
Den minst dåliga? Verkligen? Varför är det ok då enligt din måttstock att köpa en Model 3 från Kina? Jag skulle hävda att det minst dåliga är att köpa en Europeisk bil tillverkad av fackansluten personal. Men dina godtyckliga regler kan väl argumentera för att det är det sämre valet.SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 19:05I verkligheten där jag bor finns det rätt ont om 100% helt perfekta val. SUV/Crossover el. inte SUV/Crossover. Vilka andra alt. finns det t.ex. till Model 3 om man inte vill ha en SUV/Crossover? Flytta till USA? Allt blir en avvägning mellan alt. där det finns nackdelar med samtliga. Precis som med politik förordar jag det minst dåliga.spacecoin skrev: ↑30 sep 2023 18:58Ja i en hypotetisk framtid så kan strafftullar drabba andra.SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 18:39Enligt artikeln så ska ju det här kunna vara aktuellt för iallafall åtm. Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz...
I verkligheten där jag bor finns det ingen västerländsk tillverkare som exporterar bilar från Kina överhuvudtaget utöver Tesla. Tesla är helt och fullständigt beroende av Kina.
Är det att stödja regimen i Kina genom att förlägga tillverkning där eller ej?
Kinesiska staten har ju säkert ett punggrepp på Elon. Nu minskar ju beroendet av kina men innan berlinfabriken var ju tesla helt beroende av att kina inte krånglade.SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 18:50Men som sagt inte ägt av kinesiska intressen. Och Kina är ju världens största bilmarknad. Vilken annan utomkinesisk biltillverkare hade inte velat ha Teslas försäljningssiffror i Kina? Tycker den här vinkeln är skapligt mycket dubbelbestraffning. Enda sättet Tesla kan 'vinna' enligt det här sättet att se det är ju att sluta producera bilar i Kina. Vilken annan utomkinesisk biltillverkare hade fått den kritiken riktad mot sig?Maw skrev: ↑30 sep 2023 18:14Tesla har drygt 50% av sin bilproduktion Kina enligt de senaste siffrorna jag sett och är alltså huvudsakligen en Kinesisk bilproducent…SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 16:52Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner.
EDIT: Fanns tydl. två wiki-artiklar som olika sorters dubbelbestraffning. Har bytt till rätt länk.
VW och alla andra västerlänningar tillverkar i Kina för Kina. Tesla tillverkar i Kina för export av kapitalistiska skäl.
I verkligheten där jag bor finns det rätt ont om 100% helt perfekta val. Jag hade köpt ngt annat om jag haft råd. Och vilken tillverkare hade inte tillverkning i Kina för ~7 år sen?... Och återigen: Precis som med politik förordar jag det minst dåliga.nek0 skrev: ↑30 sep 2023 19:07Du själv SwedishAdvocate kör en bil från VW. VW tillverkar massa bilar i Kina och det har du inga proclem med.SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 18:50Men som sagt inte ägt av kinesiska intressen. Och Kina är ju världens största bilmarknad. Vilken annan utomkinesisk biltillverkare hade inte velat ha Teslas försäljningssiffror i Kina? Tycker den här vinkeln är skapligt mycket dubbelbestraffning. Enda sättet Tesla kan 'vinna' enligt det här sättet att se det är ju att sluta producera bilar i Kina. Vilken annan utomkinesisk biltillverkare hade fått den kritiken riktad mot sig?Maw skrev: ↑30 sep 2023 18:14Tesla har drygt 50% av sin bilproduktion Kina enligt de senaste siffrorna jag sett och är alltså huvudsakligen en Kinesisk bilproducent…SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 16:52Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner.
Kina (från 1985)
Shanghai-Volkswagen Automotive Comoanv Ltd. Cirka 13 400 anställda. Volkswagen äger 50 procent.
Werk Shanghai: Produktion av Volkswagen Polo, Gol, Passat, Santana, Touran och div. motorkomponenter.
https://web.archive.org/web/20040803045 ... /index.htm
FAW-Volkswagen Automotive Company Ltd: Cirka 6 800 anställda. Volkswagen äger 30 procent och Audi 10 procent. Extern länk:
https://web.archive.org/web/20080530184 ... /index.htm
Werk Changchun: Produktion av Volkswagen Jetta, Bora, Audi A4, Audi A6 och div. motorkomponenter.
Argumentera som sagt gärna för på vilket sätt en Kina-Model 3 är det minst dåliga.SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 19:13I verkligheten där jag bor finns det rätt ont om 100% helt perfekta val. Jag hade köpt ngt annat om jag haft råd. Och återigen: Precis som med politik förordar jag det minst dåliga.
Det är möjligt att Kina-Model 3 inte är det minst dåliga, men som jag ser det är det bättre än bil byggd i Kina av en kinesisk tillverkare.spacecoin skrev: ↑30 sep 2023 19:15Argumentera som sagt gärna för på vilket sätt en Kina-Model 3 är det minst dåliga.SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 19:13I verkligheten där jag bor finns det rätt ont om 100% helt perfekta val. Jag hade köpt ngt annat om jag haft råd. Och återigen: Precis som med politik förordar jag det minst dåliga.
” a joint venture between Mercedes-Benz Group and Geely Holding.”SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 21:05
Smart ägs till 50% av Geely sedan flera år.SwedishAdvocate skrev: ↑30 sep 2023 21:05
Som det har varit det senaste decennierna, med några procent till tiotals procent billigare och bättre produkter om man tillverkar i Kina, har en mycket stor andel av all tillverkning flyttat dit. Om man gradvis lägger på handelshinder som fördyrar så kommer tillverkningen tillbaka. Det kan våra folkvalda göra om vi ger dem mandat att göra det. Dock måste vi acceptera att betala lite mer eller köpa lite mindre och sämre så klart. Är allmänheten i stort beredda att göra det?