Ska man köpa elbilar från Kina?

Här diskuterar vi övriga ämnen.

Moderator: Redaktion

SwedishAdvocate

Re: Ska man köpa elbilar från Kina?

Inlägg av SwedishAdvocate »

spacecoin skrev: 28 sep 2023 22:23
...] Gå och skrik "fascistsvin" åt en granne som kör Volvo?
Seriöst(!)...

Särskilt som du lägger till såna här saker till dina inlägg en tid efter att du postat. Då har man redan läst versionen där den här 'efterslängaren' inte fanns med...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

SwedishAdvocate skrev: 28 sep 2023 21:52
spacecoin skrev: 28 sep 2023 13:20
slugger75 skrev: 28 sep 2023 12:06
Punkt 3-5: Varför skulle Zeekr 001 vara sämre än andra bilar på dessa punkter?
En del Teslaägare verkar bli väldigt defensiva när det kommer en bil som verkar bra.
[1] Lustigt att folk som kör Model 3 är upprörda över att bilen är byggd i Kina... Hårklyverier.

[2] I grund och botten verkar det vara ett underliggande kinahatande, och det har vi skapat en egen tråd för. [3] Är man protektionitiskt lagt bör man köpa en europeisk bil. En amerikansk är inte bättre än en kinesisk ur det perspektivet.

[4] Jag noterar att Tesla är under EU-luppen för "kinasubventioner" även dom, inte bara Geely och andra inhemska tillverkare.
4. Det handlar inte om "kinasubventioner" på Teslas bilar. Det handlar om att bilen är byggd i Kina, och att Europa har en väsentligt lägre importtull på kinabyggda bilar än vad Kina har på bilar som är byggda i Europa. Rimligt? Naturligtvis inte!
Läs på? https://www.euronews.com/my-europe/2023 ... ctric-cars

[...
Ok. Jag erkänner att jag missat det här...

Då backar vi tillbaka till det du skrev om det här:
...] Jag noterar att Tesla är under EU-luppen för "kinasubventioner" även dom, inte bara Geely och andra inhemska tillverkare.
...och så kollar vi vad det står i artikeln som du hänvisar till:
...] If eventually approved, the tariffs would apply to all battery electric vehicles (BEVs) manufactured in China. This means European and American automakers that operate China-based factories, such as Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz and Tesla, could be potentially slapped with duties if they benefit from Chinese state aid. [...
Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

iAkita skrev: 28 sep 2023 22:18
SwedishAdvocate skrev: 28 sep 2023 21:52
En del Teslaägare verkar bli väldigt defensiva när det kommer en bil som verkar bra.
[1] Lustigt att folk som kör Model 3 är upprörda över att bilen är byggd i Kina... Hårklyverier.

[2] I grund och botten verkar det vara ett underliggande kinahatande, och det har vi skapat en egen tråd för. [3] Är man protektionitiskt lagt bör man köpa en europeisk bil. En amerikansk är inte bättre än en kinesisk ur det perspektivet.

[4] Jag noterar att Tesla är under EU-luppen för "kinasubventioner" även dom, inte bara Geely och andra inhemska tillverkare.
1. Nej. Det handlar om ägandet. Tesla är inte ett bolag som är majoritetsägt av kinesiska intressen.

2. Nej. Det handlar om att vilja ha en värld utan militärdiktaturer som godtyckligt låser in och förtryker människor för minsta lilla kritikyttring. Tyvärr är Kina en sådan här militärdiktatur.

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2023

3. Fel igen. Bryr man sig om demokrati och ett fritt Taiwan är en amerikansk bil oändligt mkt bättre än en bil från ett kinesiskt bolag.

4. Det handlar inte om "kinasubventioner" på Teslas bilar. Det handlar om att bilen är byggd i Kina, och Europa har en väsentligt lägre importtull på kinabyggda bilar än vad Kina har på bilar som är byggda i Europa. Rimligt? Naturligtvis inte!
1. Kinesiska intressen, vad menar du? Så bara för att man är kines och äger ett bolag så så ska man sammanblandas med och stå i någon sorts kollektiv skuld tillsammans med den kinesiska staten/dikaturen?

2. Kina låser inte godtyckligt in eller förtrycker människor för minsta lilla kritikyttring. Det känns som om du aldrig träffat en kines i ditt liv, än mindre varit i Kina och diskuterat politik med människor som faktiskt bor där. Med det sagt har du inte fel i att människor har väldigt begränsade möjligheter att framföra offentlig kritik. [2.1] Även så är din bild grovt förenklad och de flesta kineser skulle varken hålla med om eller sympatisera med din verklighetsbeskrivning. Jag utgår från att din starka aversion mot Kina utgår från den kinesiska befolkningens önskningar? [2.2] I så fall bör du nog utbilda dig i vad majoriteten av Kineser önskar sig i den framtida samhällsutvecklingen, innan du tar dig rätten att bestämma vad som är bäst för dem? [2.3] Hur skiljer sig annars dina åsikter från den Kinesiska diktaturens?

3. Helt rätt. Än så länge...

4. Fel. Anledningen att Tesla undersöks är att Tesla enligt uppgifter pekas ut som en tillverkare som anses ha fått statliga stöd för att bygga elbilar i Kina.
1. Svaret på dina frågor hittar du i det här inlägget från s. 6 i tråden:

viewtopic.php?p=732161#p732161

2. Måste man besöka ett land för att kunna uttala sig om det? Låser de inte in folk för minsta lilla? Ok... Vad var det som hände här då?

https://www.hrw.org/news/2023/01/26/chi ... protesters

2.1. Källa på det?

2.2 Och här blir jag ju så klart riktigt, riktigt nyfiken... Hur menar du att jag ska gå till väga för att "utbilda [mig] i vad majoriteten av Kineser önskar sig i den framtida samhällsutvecklingen"?...

2.3 Vad är det jag gör i den här tråden (utifrån just din specifika frågeställning här dvs)? Jag kritiserar militärdiktaturen Kina. Varför gör jag det? För att jag tycker det vore oändligt mycket bättre ifall Kina istället var en Demokrati som Freedom House skulle kunna poängsätta någonstans mellan 90-100/100 (ju högre desto bättre givetvis). Idag har Kina 9/100(!)...

https://freedomhouse.org/country/china/ ... world/2023

Men för att kunna svara på det här så behöver vi veta vad majoriteten av Kineser önskar. Och hur ska vi göra för att ta reda på det?

4. Se inlägget ovan.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 30 sep 2023 16:52
Det här är alltså något som gäller för alla europeiska eller amerikanska tillverkare som bygger bilar i Kina. Inte bara Tesla. Och hur mycket av Teslas totala produktion sker i Kina? All Teslas produktion som inte sker i Kina lär ju knappast få några kinesiska subventioner.
Alla tillverkare som importerar bilar från Kina till EU. Hur många icke-inhemska tillverkare är det? En så vitt jag vet: Tesla.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 30 sep 2023 16:31
Seriöst(!)...
Det är ju precis det här som ni håller på med. I varje jävla tråd.

I din världsbild verkar det vara ok att stödja Kinaregimen genom att tillverka där så länge man inte är ett kinesiskt företag. Och som konsument är man praktiskt taget Moder Theresa om man köper en Tesla Model 3 från Shanghai trots deras hantering av arbetare i både USA och Kina, Om man däremot skulle få för sig att köpa en Volvo från Belgien eller en Zeekr från Kina så är man en idiot som stöder Kina. Det är ju en helt godtycklig regel.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

Tesla har drygt 50% av sin bilproduktion Kina enligt de senaste siffrorna jag sett och är alltså huvudsakligen en Kinesisk bilproducent…
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

Maw skrev: 30 sep 2023 18:14
Tesla har drygt 50% av sin bilproduktion Kina enligt de senaste siffrorna jag sett och är alltså huvudsakligen en Kinesisk bilproducent…
Ja absolut.
SwedishAdvocate

spacecoin skrev: 30 sep 2023 18:01
Alla tillverkare som importerar bilar från Kina till EU. Hur många icke-inhemska tillverkare är det? En så vitt jag vet: Tesla.
Enligt artikeln så ska ju det här kunna vara aktuellt för iallafall åtm. Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz... Den nya Smart SUV/Crossovern t.ex?... Var byggs den? Det här kommer ju även gälla för Geely/Volvo Cars/Polestar/Zeekr/Lotus/(+ hur många andra märken det nu handlar om)...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
SwedishAdvocate

spacecoin skrev: 30 sep 2023 18:06
SwedishAdvocate skrev: 30 sep 2023 16:31
Seriöst(!)...
Det är ju precis det här som ni håller på med. I varje jävla tråd. [...
Vadå "ni"? Var har jag skrivit om det här i en tråd om en kinesisk bilmodell sen den här tråden skapades?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

Men som sagt inte ägt av kinesiska intressen. Och Kina är ju världens största bilmarknad. Vilken annan utomkinesisk biltillverkare hade inte velat ha Teslas försäljningssiffror i Kina? Tycker den här vinkeln är skapligt mycket dubbelbestraffning. Enda sättet Tesla kan 'vinna' enligt det här sättet att se det är ju att sluta producera bilar i Kina. Vilken annan utomkinesisk biltillverkare hade fått den kritiken riktad mot sig?

https://sv.wikipedia.org/wiki/H%C3%A4rs ... straffning

EDIT: Fanns tydl. två wiki-artiklar som olika sorters dubbelbestraffning. Har bytt till rätt länk.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Ska man köpa elbilar från K

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 30 sep 2023 18:39
Enligt artikeln så ska ju det här kunna vara aktuellt för iallafall åtm. Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz...
Ja i en hypotetisk framtid så kan strafftullar drabba andra.

I verkligheten finns det ingen västerländsk tillverkare som exporterar bilar från Kina överhuvudtaget utöver Tesla. Tesla är helt och fullständigt beroende av Kina.

Är det att stödja regimen i Kina genom att förlägga tillverkning där eller är det oproblematiskt enligt dig?
SwedishAdvocate

spacecoin skrev: 30 sep 2023 18:58
Enligt artikeln så ska ju det här kunna vara aktuellt för iallafall åtm. Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz...

I verkligheten där jag bor finns det ingen västerländsk tillverkare som exporterar bilar från Kina överhuvudtaget utöver Tesla. Tesla är helt och fullständigt beroende av Kina.

Är det att stödja regimen i Kina genom att förlägga tillverkning där eller ej?
I verkligheten där jag bor finns det rätt ont om 100% helt perfekta val. SUV/Crossover el. inte SUV/Crossover? Vilka andra alt. finns det t.ex. till Model 3 från Kina om man inte vill ha en SUV/Crossover? Flytta till USA? En där det använts 150-200kg(?) mer naturresurser? Allt blir en avvägning mellan alt. där det finns nackdelar med samtliga. Precis som med politik förordar jag det minst dåliga.
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

SwedishAdvocate skrev: 30 sep 2023 18:50
Men som sagt inte ägt av kinesiska intressen. Och Kina är ju världens största bilmarknad. Vilken annan utomkinesisk biltillverkare hade inte velat ha Teslas försäljningssiffror i Kina? Tycker den här vinkeln är skapligt mycket dubbelbestraffning. Enda sättet Tesla kan 'vinna' enligt det här sättet att se det är ju att sluta producera bilar i Kina. Vilken annan utomkinesisk biltillverkare hade fått den kritiken riktad mot sig?

EDIT: Fanns tydl. två wiki-artiklar som olika sorters dubbelbestraffning. Har bytt till rätt länk.
Du själv SwedishAdvocate kör en bil från VW. VW tillverkar massa bilar i Kina och det har du inga proclem med.
Kina (från 1985)
Shanghai-Volkswagen Automotive Comoanv Ltd. Cirka 13 400 anställda. Volkswagen äger 50 procent.
Werk Shanghai: Produktion av Volkswagen Polo, Gol, Passat, Santana, Touran och div. motorkomponenter.
https://web.archive.org/web/20040803045 ... /index.htm
FAW-Volkswagen Automotive Company Ltd: Cirka 6 800 anställda. Volkswagen äger 30 procent och Audi 10 procent. Extern länk:
https://web.archive.org/web/20080530184 ... /index.htm
Werk Changchun: Produktion av Volkswagen Jetta, Bora, Audi A4, Audi A6 och div. motorkomponenter.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 30 sep 2023 19:05
spacecoin skrev: 30 sep 2023 18:58

I verkligheten där jag bor finns det ingen västerländsk tillverkare som exporterar bilar från Kina överhuvudtaget utöver Tesla. Tesla är helt och fullständigt beroende av Kina.

Är det att stödja regimen i Kina genom att förlägga tillverkning där eller ej?
I verkligheten där jag bor finns det rätt ont om 100% helt perfekta val. SUV/Crossover el. inte SUV/Crossover. Vilka andra alt. finns det t.ex. till Model 3 om man inte vill ha en SUV/Crossover? Flytta till USA? Allt blir en avvägning mellan alt. där det finns nackdelar med samtliga. Precis som med politik förordar jag det minst dåliga.
Den minst dåliga? Verkligen? Varför är det ok då enligt din måttstock att köpa en Model 3 från Kina? Jag skulle hävda att det minst dåliga är att köpa en Europeisk bil tillverkad av fackansluten personal. Men dina godtyckliga regler kan väl argumentera för att det är det sämre valet. :roll:
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Kinesiska staten har ju säkert ett punggrepp på Elon. Nu minskar ju beroendet av kina men innan berlinfabriken var ju tesla helt beroende av att kina inte krånglade.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

nek0 skrev: 30 sep 2023 19:07
VW tillverkar massa bilar i Kina och det har du (SA) inga problem med.
VW och alla andra västerlänningar tillverkar i Kina för Kina. Tesla tillverkar i Kina för export av kapitalistiska skäl.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

Du själv SwedishAdvocate kör en bil från VW. VW tillverkar massa bilar i Kina och det har du inga proclem med.
Kina (från 1985)
Shanghai-Volkswagen Automotive Comoanv Ltd. Cirka 13 400 anställda. Volkswagen äger 50 procent.
Werk Shanghai: Produktion av Volkswagen Polo, Gol, Passat, Santana, Touran och div. motorkomponenter.
https://web.archive.org/web/20040803045 ... /index.htm
FAW-Volkswagen Automotive Company Ltd: Cirka 6 800 anställda. Volkswagen äger 30 procent och Audi 10 procent. Extern länk:
https://web.archive.org/web/20080530184 ... /index.htm
Werk Changchun: Produktion av Volkswagen Jetta, Bora, Audi A4, Audi A6 och div. motorkomponenter.
I verkligheten där jag bor finns det rätt ont om 100% helt perfekta val. Jag hade köpt ngt annat om jag haft råd. Och vilken tillverkare hade inte tillverkning i Kina för ~7 år sen?... Och återigen: Precis som med politik förordar jag det minst dåliga.

(Bilen är en ~7 år gammal Golf Kombi som går att köra på biogas. Den var ca två år gammal när jag köpte den begagnad. Det var 'det bästa' jag hade råd med då.)
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

SwedishAdvocate skrev: 30 sep 2023 19:13
I verkligheten där jag bor finns det rätt ont om 100% helt perfekta val. Jag hade köpt ngt annat om jag haft råd. Och återigen: Precis som med politik förordar jag det minst dåliga.
Argumentera som sagt gärna för på vilket sätt en Kina-Model 3 är det minst dåliga.
SwedishAdvocate

spacecoin skrev: 30 sep 2023 19:15
SwedishAdvocate skrev: 30 sep 2023 19:13
I verkligheten där jag bor finns det rätt ont om 100% helt perfekta val. Jag hade köpt ngt annat om jag haft råd. Och återigen: Precis som med politik förordar jag det minst dåliga.
Argumentera som sagt gärna för på vilket sätt en Kina-Model 3 är det minst dåliga.
Det är möjligt att Kina-Model 3 inte är det minst dåliga, men som jag ser det är det bättre än bil byggd i Kina av en kinesisk tillverkare.
SwedishAdvocate

spacecoin skrev: 30 sep 2023 19:12
VW och alla andra västerlänningar tillverkar i Kina för Kina. [...
Stämmer inte. Smart #1 byggs i Kina.

https://en.wikipedia.org/wiki/Smart_1
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Vänligen avstå från personpåhopp och pajkastning.

Här diskuterar vi kinesiska elbilar och vad EN SJÄLV tycker om dem. Inte vad andra borde tycka om dem. Och definitivt inte hur någon vågar ha en annan åsikt och varför de är här på diskussions(!)forumet?

/Moderatorn
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

SwedishAdvocate skrev: 30 sep 2023 21:05

” a joint venture between Mercedes-Benz Group and Geely Holding.”
Användarvisningsbild
nek0

Inlägg av nek0 »

Finns det ens en elbil som inte har några komponenter från Kina?
Är det inte staten som ska bestämma om vi ska ha handel med Kina eller inte?
Ska vi inte använda produkterna från Kina får vi nog flytta till grottor.
Användarvisningsbild
d3marcus
Teslaägare

Inlägg av d3marcus »

SwedishAdvocate skrev: 30 sep 2023 21:05

Smart ägs till 50% av Geely sedan flera år.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

nek0 skrev: 30 sep 2023 22:16
Finns det ens en elbil som inte har några komponenter från Kina?
Är det inte staten som ska bestämma om vi ska ha handel med Kina eller inte?
Ska vi inte använda produkterna från Kina får vi nog flytta till grottor.
Som det har varit det senaste decennierna, med några procent till tiotals procent billigare och bättre produkter om man tillverkar i Kina, har en mycket stor andel av all tillverkning flyttat dit. Om man gradvis lägger på handelshinder som fördyrar så kommer tillverkningen tillbaka. Det kan våra folkvalda göra om vi ger dem mandat att göra det. Dock måste vi acceptera att betala lite mer eller köpa lite mindre och sämre så klart. Är allmänheten i stort beredda att göra det?
Att försöka påverka som enskild medborgare genom att undvika kinesiska produkter hjälper mycket litet.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Skriv svar