Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av Strebern »

Är inte alls med på problematiken. Har laddat min, grabbens och kompisars iphone av modell typ 11-14 utan problem med att de stänger av.

Edit: Kan tillägga att jag haft "alla" iphonemodeller sedan 3an, och aldrig fått överhettning vid laddning, oavsett laddningssätt

Edit2: Saker blir varma vid laddning. Inget fel. Börjar de brinna = fel. Slår de ifrån med varning = användarfel, de har lagt en filt över eller i solljus eller liknande, alternativt en skittelefon
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av ONSatan »

Strebern skrev: 29 sep 2023 17:54

Edit2: Saker blir varma vid laddning. Inget fel. Börjar de brinna = fel. Slår de ifrån med varning = användarfel, de har lagt en filt över eller i solljus eller liknande, alternativt en skittelefon
Fast i tråden finns ju flera som har problem med iPhone? Det bör väl knappast klassas som ”skittelefon”?

Att folk dessutom kunnat ladda utan problem i sin Model 3 men får problem när de bytt till Model Y tyder väl också på att någon i vissa fall är fel (med samma telefon)?

(Själv laddar jag iPhone 12 i min Model 3 utan att den blir varm, ibland laddar den inte alls utan att man flyttar den men den blir inte påtagligt varm)
Senast redigerad av ONSatan, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 242
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av xms67 »

Strebern skrev: 29 sep 2023 17:54
Är inte alls med på problematiken. Har laddat min, grabbens och kompisars iphone av modell typ 11-14 utan problem med att de stänger av.

Edit: Kan tillägga att jag haft "alla" iphonemodeller sedan 3an, och aldrig fått överhettning vid laddning, oavsett laddningssätt

Edit2: Saker blir varma vid laddning. Inget fel. Börjar de brinna = fel. Slår de ifrån med varning = användarfel, de har lagt en filt över eller i solljus eller liknande, alternativt en skittelefon
Den där typen av kommentarer är ju ganska tröttsamma. Jag har inte lagt en filt över telefonen i bilen. Den har inte heller varit i solljus och det är en iPhone 14 Pro som inte ens av en Andoidfantast kan kallas skittelefon. Den har heller aldrig blivit varm på det sätt som skr i det här fallet vid någon annan trådlös laddning. Jag önskar att du utvecklar varför du upptar vår tid med den kommentaren? Hur kom du fram till att du skulle skriva det du skrev?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av Strebern »

Men samtliga moderna telefoner har väl någon form av batterireglering, som gör att de laddar max, tills risk för överhettning sker, och då reglerar ned laddningen till en nivå som gör att mobilen kan ladda säkert.

Så jag förstår inte problemet, och har inte upplevt det. Allt som tillverkas idag som inte är "wish" är väl moderna saker med moderna sensorer och styrningar.

Jag tror inte att varken apple eller samsung medvetet släpper telefoner som "överhettas".
Det vore ju helt sjukt att inte ha en styrning så detta inte sker.

Dvs om man får en överhettning, utan att ha "täckt med filt" eller andra extraordinära omständigheter, på en vanlig "qi-laddare" måste ju tillskrivas mobiltelefonen, dvs att den saknar förmåga att reglera laddningen.

Det är ju inte Qi-plattan som ger effekten, det är ju mobilen som ber om den?
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
BrooklynS
Teslaägare
Inlägg: 1828
Blev medlem: 05 aug 2019 10:50
Ort: Luleå

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av BrooklynS »

Har man skal på mobilen innebär den extra distansen att den blir varm. iPhone 14 PRO Max. Beror sannolikt på iPhones design av spolen för trådlös laddning.
Tesla Y LR -22 EAP
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 106
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av Strebern »

BrooklynS skrev: 29 sep 2023 18:48
Har man skal på mobilen innebär den extra distansen att den blir varm. iPhone 14 PRO Max. Beror sannolikt på iPhones design av spolen för trådlös laddning.
Kan tillägga att jag själv aldrig haft skal, så det kan säkert vara en faktor som ger huvudbry åt mjukvaran, och att skalet försämrar förmågan att sprida värmen
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av taliz »

Ja skal är generellt obra för trådlös laddning.
Skal + icke centrerad över spolen ännu värre.

Kort sagt ju mer som är mellan ju mer värme genereras.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 242
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av xms67 »

Strebern skrev: 29 sep 2023 18:28
Men samtliga moderna telefoner har väl någon form av batterireglering, som gör att de laddar max, tills risk för överhettning sker, och då reglerar ned laddningen till en nivå som gör att mobilen kan ladda säkert.

Så jag förstår inte problemet, och har inte upplevt det. Allt som tillverkas idag som inte är "wish" är väl moderna saker med moderna sensorer och styrningar.

Jag tror inte att varken apple eller samsung medvetet släpper telefoner som "överhettas".
Det vore ju helt sjukt att inte ha en styrning så detta inte sker.

Dvs om man får en överhettning, utan att ha "täckt med filt" eller andra extraordinära omständigheter, på en vanlig "qi-laddare" måste ju tillskrivas mobiltelefonen, dvs att den saknar förmåga att reglera laddningen.

Det är ju inte Qi-plattan som ger effekten, det är ju mobilen som ber om den?
Men om detta fenomen bara sker på en laddplatta, den i Tesla Y, är inte det något som fångar ditt intresse alls? Min telefon har aldrig blivit så varm vid laddning att den stänger av tidigare. När den inte har stängt av i bilen är ändå telefonen extremt varm. Så varm har den heller aldrig blivit vid annan laddning. Och jag är ju inte ensam om det som vi ser i tråden. Jag tycker det naturliga är att bli nyfiken, vilja utforska, försöka förstå vad det är som händer. Varför sker detta just på plattan i Tesla Y? Oavsett om det är telefonen eller bilen.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av taliz »

Alla plattor är olika och var coilen hamnar varierar minst sagt.
Eftersom det är en stående laddare här så blir ju typ ingen mobil perfekt centrerad, och har man en mobil som storleksmässigt gör att den hamnar extra off + skal dessutom kan det bli riktigt illa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
airdrive
Teslaägare
Inlägg: 186
Blev medlem: 27 apr 2023 19:30
Referralkod: ts.la/martin185079

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av airdrive »

Känns som att iphone alltid försöker ladda med Max strömstyrka från Qi. Därav att den blir alltför varm.

Min gamla Samsung kunde jag välja om den skulle ladda snabbt med qi, med en liten varning om att batteriet kunde bli varmt. Eller så kryssade man ur den rutan om ”trådlös snabbladdning” så laddade lugnt och fint med kallt batteri -> bra för batteriets livslängd.

På min nuvarande iPhone och M3 blir det antingen koka batteri trådlöst eller ladda med sladd. Dvs trådlöst blir det bara på svängen ner till Ica.
M3 LR 2023
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av taliz »

Vissa nya bilmodeller har ju kylning av qi-plattan. Nog god idé.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2019 08:07
Ort: Nacka
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av loftux »

Jag har börjat lägga telefonen med displayen neråt på plattan. Bra ställe lägga ifrån sig den, och meddelanden kan jag få dels via Tesla, men även via Apple Watch.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Phats0
Inlägg: 31
Blev medlem: 29 maj 2023 17:36

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av Phats0 »

Jag har märkt att olika modell av iPhone blir olika varma. Min dotters X med skal och tjejens 12 PRO Max med skal blir inte varma när de laddas på vår M3. Däremot blir min 12 PRO med skal kan blir för varm så laddningen pausas, nu senast när jag fick min 15 PRO utan skal blir den jätte varm men laddningen bara fortsatte.
Användarvisningsbild
Ilduce77
Teslaägare
Inlägg: 787
Blev medlem: 03 mar 2022 22:37

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av Ilduce77 »

Strebern skrev: 29 sep 2023 17:54

Edit2: Saker blir varma vid laddning. Inget fel. Börjar de brinna = fel. Slår de ifrån med varning = användarfel, de har lagt en filt över eller i solljus eller liknande, alternativt en skittelefon
Fast iPhone har ju flera gånger haft kända buggar som gör att de blir för varma.. Senast nu med iPhone 15, där flera har upplevt att deras telefoner stängt av pga av överhettning genom bara att filma med kameran. Dock i pro res, men ändå. Problemet finns där med iPhone. Sen behöver det såklart inte röra alla, som med alla mjukvaruproblem..

Jag har en iphone XR och en oneplus 9 pro och båda klarar sig fint med qi-laddning i bilen..
Jjkalla
Inlägg: 169
Blev medlem: 22 jan 2022 01:06

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av Jjkalla »

Ilduce77 skrev: 30 sep 2023 17:48
Strebern skrev: 29 sep 2023 17:54

Edit2: Saker blir varma vid laddning. Inget fel. Börjar de brinna = fel. Slår de ifrån med varning = användarfel, de har lagt en filt över eller i solljus eller liknande, alternativt en skittelefon
Fast iPhone har ju flera gånger haft kända buggar som gör att de blir för varma.. Senast nu med iPhone 15, där flera har upplevt att deras telefoner stängt av pga av överhettning genom bara att filma med kameran. Dock i pro res, men ändå. Problemet finns där med iPhone. Sen behöver det såklart inte röra alla, som med alla mjukvaruproblem..

Jag har en iphone XR och en oneplus 9 pro och båda klarar sig fint med qi-laddning i bilen..
Och jag har en 15P med MagSafe-skal, aldrig haft problem med värme, eller laddning i Teslan 8-)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3703
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av jonasl »

Qi-laddningen fungerar utmärkt med min Samsung S10e (har jag äldst telefon av alla här? Nya är så stora, dessutom får vi Iphone SE på jobbet nu och en sån vill jag inte ha.). Snabbare och bättre än tredjeparts-tillbehöret jag hade i trean, det slutade alltid funka efter några timmar.

Även om man köra ABRP eller Waze så är nettot positivt och på långresor hinner den bli fulladdad, kan inte kräva mer än så.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Telefonen blir väldigt varm på Qi-plattan

Inlägg av taliz »

Man kan tydligen få värre problem än värme i BMW. :shock:

https://www.macrumors.com/2023/10/01/bm ... -nfc-chip/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar