Y-ägare, se över erat halvljus!

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Blipblop
elbilist
Inlägg: 175
Blev medlem: 18 nov 2021 08:34

Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av Blipblop »

Hej bullen. Bara på dagens jobbpendling mötte jag tre vita Y och tillsammans med grannens nya svarta Y ser jag ett mönster: halvljuset bländar mer än på en överlastad skåpbil som går retur från en ölresa!

Detta brukar gå att fixa själv i inställningarna i bilen och kommer göra att ni ser vägen tydligare med mer nedåtriktat ljus. :) trevlig helg!
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 jul 2023 21:07

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av Andre_stockholm »

Håller med! Köpte en beg. Model 3 där halvljuset var helt åt helvete. 229kr (tror jag det var) hos bilprovningen för att ställa in halvljuset var det helt klart värt. Bättre det än att gissa sig till det själv.

Så boka tid om folk blinkar med helljusen åt dig hela tiden!
ThomasA
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 mar 2021 15:07
Referralkod: ts.la/thomas50012

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av ThomasA »

Hämtade ut en ny model y förra veckan. Känslan är helt klart att halvljuset är högt.

Körde du dropin på bilprovningen? Eller hörde av dig först? 229 kr känns ju värt istället för att hitta en plan yta med en slät vägg, mäta och sätta tejpbitar på väggen, justera och hoppas det blir bra. Med min OCD lär det ta en del tid.
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av DanneLKPG »

Andre_stockholm skrev: 29 sep 2023 14:19
Håller med! Köpte en beg. Model 3 där halvljuset var helt åt helvete. 229kr (tror jag det var) hos bilprovningen för att ställa in halvljuset var det helt klart värt. Bättre det än att gissa sig till det själv.

Så boka tid om folk blinkar med helljusen åt dig hela tiden!
Sånt har jag fått fixat gratis hos ÅF med mina bilar när man sagt till. BMW i3S är en sån som bländar från fabrik som måste ställas ner. Med Tesla ska man alltså gå till bilprovningen med en sprillans ny bil och betala för det?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare
Inlägg: 1981
Blev medlem: 29 jan 2018 14:55
Ort: Sthlm
Referralkod: ts.la/torbjrn74421

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av pejvic »

Nej, det håller inte, bilarna ställer ju om ljuset själva hela tiden. Kan ju inte boka tider och hålla på. var tex på väg från Värmland för ett par veckor sen i en model3. på vägen dit var det lugnt men på vägen hem samma eftermiddag började ALLA att blinka åt mig, varenda bil.

Hade aldrig kunnat köra hem 4 timmar så. Det var bara att svänga av, sänka ljuset, åka vidare.
Såg efter några minuter att det var för lågt, så åkte av igen, ställde mig bakom en parkerad långtradare och höjde det lite.

Varför skulle man beställa tid för sånt? Det går ju inte att blända folk under tiden tills man är där och om bilen ändå ändrar igen så är det ju ingen ide att låta någon annan göra det. Har inte tid med sånt. det är bara att skruva med rattknapparna, det tar ungefär lika lång tid som att ställa in equalizern.
Haft alla 3/Y
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1734
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av Franz »

DanneLKPG skrev: 29 sep 2023 15:17
Andre_stockholm skrev: 29 sep 2023 14:19
Håller med! Köpte en beg. Model 3 där halvljuset var helt åt helvete. 229kr (tror jag det var) hos bilprovningen för att ställa in halvljuset var det helt klart värt. Bättre det än att gissa sig till det själv.

Så boka tid om folk blinkar med helljusen åt dig hela tiden!
Sånt har jag fått fixat gratis hos ÅF med mina bilar när man sagt till. BMW i3S är en sån som bländar från fabrik som måste ställas ner. Med Tesla ska man alltså gå till bilprovningen med en sprillans ny bil och betala för det?
Du kan åka in till Tesla för hjälp med det också utan att betala för det om du inte fixar det i servicemenyn för det hela. Bilprovningen kan säkert fixa det för 229:- för en BMW i3S också om du ber dem.
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
DanneLKPG
elbilist
Inlägg: 1115
Blev medlem: 02 mar 2021 09:51
Ort: Linköping

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av DanneLKPG »

Franz skrev: 29 sep 2023 15:29
DanneLKPG skrev: 29 sep 2023 15:17

Sånt har jag fått fixat gratis hos ÅF med mina bilar när man sagt till. BMW i3S är en sån som bländar från fabrik som måste ställas ner. Med Tesla ska man alltså gå till bilprovningen med en sprillans ny bil och betala för det?
Du kan åka in till Tesla för hjälp med det också utan att betala för det om du inte fixar det i servicemenyn för det hela. Bilprovningen kan säkert fixa det för 229:- för en BMW i3S också om du ber dem.
Men varför betala för det på en ny bil? Jag åkte till närmsta BMW verkstad och fick det fixat kostnadsfritt. Hade samma fel på min IONIQ 5 och fick det också fixat hos ÅF gratis. Är det för långt till Tesla SC eller varför bränner ni pengar hos bilprovningen?
Nuvarande bil:
IONIQ 5 AWD 77,4kWh MY24
IONIQ 5 RWD 72,6kWh MY22
BMW i3S 120Ah MY19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14587
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av taliz »

I en Tesla är det inte svårare att ställa ljuset än att justera speglarna. Görs med samma reglage och tar inte många sekunder.
Som pejvic skriver bara slöseri med tid och pengar att åka nånstans.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Strebern
Teslaägare
Inlägg: 104
Blev medlem: 08 feb 2022 20:16

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av Strebern »

Var är matrix!!!

Och problemet är att det är 2 st högre ljuspunkter som lägger sig och bländar bilarna. Den breda ljusbilden måste justeras "ner i backen" för att dessa punkter inte ska blända. Detta är det jag vil fixa.
Hade samma problem med min förra bil, en touareg med Matrix, den bländade "skiten" ur allt även efter verkstadsjustering "det skulle vara så" och det är att "folk är ovana vid det nya skarpare ljuset som är standard på bilar med LED".
Jag löste det genom att köra med HELLJUS hela tiden. För då skötte matrixautomatiken avbländning till 100%.....

Var är Matrix!
Tesla Model Y LR Q1 2022, Röd, Svart interiör, 20"
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 jul 2023 21:07

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av Andre_stockholm »

Tesla hade inte möjlighet att justera på deras SC när jag var på semester. Att åka till bilprovning där man kan justera med utrustning är väl mycket bättre än att laborera själv.

Är ju inte som att ställa in speglar eftersom du har ju ingen aning om fallhöjd vid vissa distanser osv. Men alla gör som dom vill. Tycker 229kr är billigt i sammanhanget och inte mycket att bråka om :)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14587
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av taliz »

Andre_stockholm skrev: 29 sep 2023 16:55
Tesla hade inte möjlighet att justera på deras SC när jag var på semester. Att åka till bilprovning där man kan justera med utrustning är väl mycket bättre än att laborera själv.

Är ju inte som att ställa in speglar eftersom du har ju ingen aning om fallhöjd vid vissa distanser osv. Men alla gör som dom vill. Tycker 229kr är billigt i sammanhanget och inte mycket att bråka om :)
Vad jag minns så ställer den om ljusen själv titt som tätt. Kanske i samband med mjukvaruuppdatering. Hur som helst fick jag justera ett flertal ggr på 1 1/2 år.
Dvs du får åka till bilprovningen många ggr i så fall.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 jul 2023 21:07

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av Andre_stockholm »

taliz skrev: 29 sep 2023 20:33
Andre_stockholm skrev: 29 sep 2023 16:55
Tesla hade inte möjlighet att justera på deras SC när jag var på semester. Att åka till bilprovning där man kan justera med utrustning är väl mycket bättre än att laborera själv.

Är ju inte som att ställa in speglar eftersom du har ju ingen aning om fallhöjd vid vissa distanser osv. Men alla gör som dom vill. Tycker 229kr är billigt i sammanhanget och inte mycket att bråka om :)
Vad jag minns så ställer den om ljusen själv titt som tätt. Kanske i samband med mjukvaruuppdatering. Hur som helst fick jag justera ett flertal ggr på 1 1/2 år.
Dvs du får åka till bilprovningen många ggr i så fall.
Ja, det vet jag inget om. Men är det upprepade gånger så känns det ju skevt om inte inställningen du gör blir permanent. Men, det är ju tesla 😅
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14587
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av taliz »

Andre_stockholm skrev: 29 sep 2023 21:26
taliz skrev: 29 sep 2023 20:33
Andre_stockholm skrev: 29 sep 2023 16:55
Tesla hade inte möjlighet att justera på deras SC när jag var på semester. Att åka till bilprovning där man kan justera med utrustning är väl mycket bättre än att laborera själv.

Är ju inte som att ställa in speglar eftersom du har ju ingen aning om fallhöjd vid vissa distanser osv. Men alla gör som dom vill. Tycker 229kr är billigt i sammanhanget och inte mycket att bråka om :)
Vad jag minns så ställer den om ljusen själv titt som tätt. Kanske i samband med mjukvaruuppdatering. Hur som helst fick jag justera ett flertal ggr på 1 1/2 år.
Dvs du får åka till bilprovningen många ggr i så fall.
Ja, det vet jag inget om. Men är det upprepade gånger så känns det ju skevt om inte inställningen du gör blir permanent. Men, det är ju tesla 😅
Är ju ingen traditionell bil direkt. Mer som en dator på hjul.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3353
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av Niklas Z »

Andre_stockholm skrev: 29 sep 2023 16:55
Är ju inte som att ställa in speglar eftersom du har ju ingen aning om fallhöjd vid vissa distanser osv. Men alla gör som dom vill. Tycker 229kr är billigt i sammanhanget och inte mycket att bråka om :)
Att ställa om själv är enkelt. Ställ bilen framför en vägg på någorlunda plan mark och låt den göra inställningen själv. Det gjorde jag innan min Model 3 skulle in på besiktning tidigare i september.
Det har ofta varit så att ljusinställningen blivit fel efter uppdatering av bilens programvara, så jag har fått göra det många gånger, men det är som sagt enkelt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 379
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av Freez »

Om det behövs är det ganska enkelt att justera själv. Men som med allt annat i livet kan man ju köpa tjänsten om man inte kan, har tid eller vill🙂.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
zsh
Teslaägare
Inlägg: 36
Blev medlem: 11 sep 2023 14:48

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av zsh »

Mm märkte också detta (my rwd, kina, togs ut för 10d sen).
Folk som var förbannade och flashade...och förstår de till 100%.
Till och med en cyklist 8 på morgonen (hyffsat ljust) pekade frenetiskt på min högra strålkastare.
Nu körde jag kalibrering mot garage porten och ställde ner de ytterligare så de är lägre än tidigare.
Jag är nöjd med ljusbilden ur mitt perspektiv, eventuellt kan det sänkas 1-2 snäpp till, men får se först vad mina medtrafikanter tycker :)

Första gången på snart 30 år med körkort och 22 fordon som jag behövt ställa in det
MY RWD 2023 - Perpetual Beta Edition
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av ANLI »

Tesla utmärker sig.....
Hur många nya eller nästan nya bilar har detta problem?

Tesla vill framstå att sätta säkerheten högt men det gäller tydligen inte risk att blända medtrafikanter med halv och helljus.

Idiotisk inställning där man inte kan finjustera från befintlig inställning utan börja om varje gång.
Eller gör jag fel?
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
ChristerSjo
Teslaägare
Inlägg: 1582
Blev medlem: 31 jul 2018 15:13
Ort: Södermanland

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av ChristerSjo »

Niklas Z skrev: 29 sep 2023 22:05
Andre_stockholm skrev: 29 sep 2023 16:55
Är ju inte som att ställa in speglar eftersom du har ju ingen aning om fallhöjd vid vissa distanser osv. Men alla gör som dom vill. Tycker 229kr är billigt i sammanhanget och inte mycket att bråka om :)
Att ställa om själv är enkelt. Ställ bilen framför en vägg på någorlunda plan mark och låt den göra inställningen själv. Det gjorde jag innan min Model 3 skulle in på besiktning tidigare i september.
Det har ofta varit så att ljusinställningen blivit fel efter uppdatering av bilens programvara, så jag har fått göra det många gånger, men det är som sagt enkelt.
Så gjorde jag först på min Tesla M3 2019. Men märkte senare att den autokalibrering som sker när man går in i belysnings menyn gör en bra kalibrering.
EDIT:
Under mina år med M3 från 2019 gjorde jag detta cirka 2 ggr per år. Ofta triggat av att mötande fordon blinkade på en. Problemet på min M3 var att vänster ljus vred sig utut succesivt och till slut blev bländande.
M3 LR Drag 2019 Såld
M3 LR Drag 2023 feb
Zoe 2019 41 kWh
21 kWp solceller.
5 st vakuum solfångare 500L Ack.
Mitsubishi (13 A x 3) Luft-Vatten
Pelletskamin på 5kW. Effektivitet >93%.
Vedinsats 6-8 kW Effektivitete <75%
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3353
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av Niklas Z »

ChristerSjo skrev: 01 okt 2023 20:58
Niklas Z skrev: 29 sep 2023 22:05
Andre_stockholm skrev: 29 sep 2023 16:55
Är ju inte som att ställa in speglar eftersom du har ju ingen aning om fallhöjd vid vissa distanser osv. Men alla gör som dom vill. Tycker 229kr är billigt i sammanhanget och inte mycket att bråka om :)
Att ställa om själv är enkelt. Ställ bilen framför en vägg på någorlunda plan mark och låt den göra inställningen själv. Det gjorde jag innan min Model 3 skulle in på besiktning tidigare i september.
Det har ofta varit så att ljusinställningen blivit fel efter uppdatering av bilens programvara, så jag har fått göra det många gånger, men det är som sagt enkelt.
Så gjorde jag först på min Tesla M3 2019. Men märkte senare att den autokalibrering som sker när man går in i belysnings menyn gör en bra kalibrering.
EDIT:
Under mina år med M3 från 2019 gjorde jag detta cirka 2 ggr per år. Ofta triggat av att mötande fordon blinkade på en. Problemet på min M3 var att vänster ljus vred sig utut succesivt och till slut blev bländande.
Ja, autokalibreringen brukar fungera bra. Nyligen gjorde jag en sådan, eftersom det var dags för besiktning. Det gick utmärkt.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
JockeX
Inlägg: 148
Blev medlem: 31 mar 2018 18:19

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av JockeX »

Är autokalibreringen något nytt? Tycker jag inte haft någon sådan inställning tidigare.

Åka in till bilprovningen för detta är lönlöst eftersom även jag har manuellt ställt ner mina ljus för att de bländar, men det har hänt att jag behövt göra om detta för att en uppdatering nollat inställningen.
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare
Inlägg: 379
Blev medlem: 26 jan 2023 14:59

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av Freez »

JockeX skrev: 02 okt 2023 09:52
Är autokalibreringen något nytt? Tycker jag inte haft någon sådan inställning tidigare.

Åka in till bilprovningen för detta är lönlöst eftersom även jag har manuellt ställt ner mina ljus för att de bländar, men det har hänt att jag behövt göra om detta för att en uppdatering nollat inställningen.
Finns i servicemenyn.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1599
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av renes »

Freez skrev: 02 okt 2023 10:20
JockeX skrev: 02 okt 2023 09:52
Är autokalibreringen något nytt? Tycker jag inte haft någon sådan inställning tidigare.

Åka in till bilprovningen för detta är lönlöst eftersom även jag har manuellt ställt ner mina ljus för att de bländar, men det har hänt att jag behövt göra om detta för att en uppdatering nollat inställningen.
Finns i servicemenyn.
Nuförtiden är det nog så att autokalibrering inte finns som egen funktion utan den görs automatiskt när du går in i funktionen att ställa in ljusen.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
ThomasA
Inlägg: 13
Blev medlem: 30 mar 2021 15:07
Referralkod: ts.la/thomas50012

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av ThomasA »

Det är alltså samma funktion som "jag har råkat gå in i menyn för att ställa in min ljusbild, vart försvann mina inställningar? Mina halvljus bländar nu, hur gör jag för att kalibrera?

:)
kaffekoko
Inlägg: 208
Blev medlem: 03 aug 2022 15:52

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av kaffekoko »

taliz skrev: 29 sep 2023 16:29
I en Tesla är det inte svårare att ställa ljuset än att justera speglarna. Görs med samma reglage och tar inte många sekunder.
Som pejvic skriver bara slöseri med tid och pengar att åka nånstans.
Betydligt svårare. Finns verkstadsmanualer vilket är enda sättet att få det bra. Och inte ens då är det självklart hur man ska ställa. Att ställa ljuset som man gör på en normal bil går inte. Ska mätas på matrix-klossar i kalibreringsläge.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3353
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Y-ägare, se över erat halvljus!

Inlägg av Niklas Z »

kaffekoko skrev: 03 okt 2023 09:19
taliz skrev: 29 sep 2023 16:29
I en Tesla är det inte svårare att ställa ljuset än att justera speglarna. Görs med samma reglage och tar inte många sekunder.
Som pejvic skriver bara slöseri med tid och pengar att åka nånstans.
Betydligt svårare. Finns verkstadsmanualer vilket är enda sättet att få det bra. Och inte ens då är det självklart hur man ska ställa. Att ställa ljuset som man gör på en normal bil går inte. Ska mätas på matrix-klossar i kalibreringsläge.
Jag lät automatiken justera mitt ljus innan bilen skulle in på besiktning. Bilen fick stå på ett någorlunda horisontellt underlag med en vägg en bit framför. Det kanske inte blev helt perfekt, men det var inga problem med ljusinställningen enligt besiktningsmannen. Det var kanske inte hundraprocentigt perfekt, men tillräckligt bra. Mycket enkelt att göra.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar