Som många andra skrivit så tror jag du ska se på månadskostnaden.
Det kommer fortfarande inte finnas så många bra och billiga nya elbilar om 2-3 år så begagnad i priserna 100-200 kommer ligga ganska stadigt, tror jag.
Köper du en för 170K istället för en för 100K kommer din största skillnad vara i räntan du betalar om du tar lån på den. Större marknad då räckvidd är längre, snabbare försäljning, alltid en köpare tillgänglig. Plus att du slipper räckviddsångest.
Om 2-3år så kommer nuvarande model 3 vara 7år gamla och utanför batteri garantin i många fall.
Det kommer även finnas ett stort antal 3-4år gamla Model Y
Och utöver dessa så kommer alla Kina bilar som MG BYD etc vara dags att byta ut.
Att då få +150k för en bil med Max 15mil räckvidd vintertid låter väl optimistiskt.
Jag tror du underskattar antalet människor som kommer försöka få tag i en elbil. Det är ju endast en ekvation med hur många bilar som går att köpa och hur många som öppnat plånboken. Ju billigare den är, ju fler har råd. Tror alla begagnade MY och M3 kommer köpas snabbt som attans, medan dessa VW, Renault etc kommer ha rätt stabila priser för den ännu bredare massan.
Vad kommer hända när tesla och andra elbiltillverkare kommer ikapp efterfrågan , kommer nybilspriset höjas eller sänkas när det tillverkas fler bilar än efterfrågan?
Teslas nuvarande vinstmarginal beräknas vara mer över 30% på nybilspriset andra tillverkare har länge legat på under 10% och klarat sig bra.
Mycket tyder på att tillverkningen av elbilar håller på att komma ikapp och mängder med nya kinesiska tillverkare är redo att komma in på europeiska marknaden
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Har kollat runt på massa bilar nu, och som ni säger - 100K blir svårt.
Hittade Skoda Citogo IV, lite dyrare, har slutat tillverkas, men verkar vara en mycket bra bil, samt billig att försäkra. Vad säger ni?
Samma bil som e-up som sagt. Även Seat Mii är samma bil.
En klass nedåt vs Zoe.
Där Zoe har hårdplast har Skodan/VW/Seat ren plåt.
Där Zoe har ett halvkass infotainmentsystem har Skoda/VW/Seat en mobilhållare.
Har kollat runt på massa bilar nu, och som ni säger - 100K blir svårt.
Hittade Skoda Citogo IV, lite dyrare, har slutat tillverkas, men verkar vara en mycket bra bil, samt billig att försäkra. Vad säger ni?
Samma bil som e-up som sagt. Även Seat Mii är samma bil.
En klass nedåt vs Zoe.
Där Zoe har hårdplast har Skodan/VW/Seat ren plåt.
Där Zoe har ett halvkass infotainmentsystem har Skoda/VW/Seat en mobilhållare.
Haha ja men lite så är det väl. Men jag tycker e-up och dess syskon/kusiner är lite mer körkänsla i. Mer gammal golf jämfört med Zoe som är lite mer hands-off enligt mig.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Har kollat runt på massa bilar nu, och som ni säger - 100K blir svårt.
Hittade Skoda Citogo IV, lite dyrare, har slutat tillverkas, men verkar vara en mycket bra bil, samt billig att försäkra. Vad säger ni?
Samma bil som e-up som sagt. Även Seat Mii är samma bil.
En klass nedåt vs Zoe.
Där Zoe har hårdplast har Skodan/VW/Seat ren plåt.
Där Zoe har ett halvkass infotainmentsystem har Skoda/VW/Seat en mobilhållare.
Haha ja men lite så är det väl. Men jag tycker e-up och dess syskon/kusiner är lite mer körkänsla i. Mer gammal golf jämfört med Zoe som är lite mer hands-off enligt mig.
Apropå det, finns det inte hyfsat prissatta e-Golf på marknaden som ett alternativ?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Har kollat runt på massa bilar nu, och som ni säger - 100K blir svårt.
Hittade Skoda Citogo IV, lite dyrare, har slutat tillverkas, men verkar vara en mycket bra bil, samt billig att försäkra. Vad säger ni?
Samma bil som e-up som sagt. Även Seat Mii är samma bil.
En klass nedåt vs Zoe.
Där Zoe har hårdplast har Skodan/VW/Seat ren plåt.
Där Zoe har ett halvkass infotainmentsystem har Skoda/VW/Seat en mobilhållare.
Haha ja men lite så är det väl. Men jag tycker e-up och dess syskon/kusiner är lite mer körkänsla i. Mer gammal golf jämfört med Zoe som är lite mer hands-off enligt mig.
Apropå det, finns det inte hyfsat prissatta e-Golf på marknaden som ett alternativ?
Jag är kass på beggat, någon som orkar får gärna hjälpa mig. Vad är bra pris?
Har kollat runt på massa bilar nu, och som ni säger - 100K blir svårt.
Hittade Skoda Citogo IV, lite dyrare, har slutat tillverkas, men verkar vara en mycket bra bil, samt billig att försäkra. Vad säger ni?
Samma bil som e-up som sagt. Även Seat Mii är samma bil.
En klass nedåt vs Zoe.
Där Zoe har hårdplast har Skodan/VW/Seat ren plåt.
Där Zoe har ett halvkass infotainmentsystem har Skoda/VW/Seat en mobilhållare.
Haha ja men lite så är det väl. Men jag tycker e-up och dess syskon/kusiner är lite mer körkänsla i. Mer gammal golf jämfört med Zoe som är lite mer hands-off enligt mig.
Apropå det, finns det inte hyfsat prissatta e-Golf på marknaden som ett alternativ?
De enda inom denna prisramen var de med 24kWh batteri. Det fungerar säkert till de flesta dagar, men om det är en sträng vinter och man inte laddar varje dag så lär man åka på räckviddsångest.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Har kollat runt på massa bilar nu, och som ni säger - 100K blir svårt.
Hittade Skoda Citogo IV, lite dyrare, har slutat tillverkas, men verkar vara en mycket bra bil, samt billig att försäkra. Vad säger ni?
Samma bil som e-up som sagt. Även Seat Mii är samma bil.
En klass nedåt vs Zoe.
Där Zoe har hårdplast har Skodan/VW/Seat ren plåt.
Där Zoe har ett halvkass infotainmentsystem har Skoda/VW/Seat en mobilhållare.
Haha ja men lite så är det väl. Men jag tycker e-up och dess syskon/kusiner är lite mer körkänsla i. Mer gammal golf jämfört med Zoe som är lite mer hands-off enligt mig.
Apropå det, finns det inte hyfsat prissatta e-Golf på marknaden som ett alternativ?
De enda inom denna prisramen var de med 24kWh batteri. Det fungerar säkert till de flesta dagar, men om det är en sträng vinter och man inte laddar varje dag så lär man åka på räckviddsångest.
Kommer ladda varje dag, har 2 st Easee hemma.
Har snöat in på Leaf nu sista dagarna... Var också och provkörde Zoe igår. Vi får se vart det landar.
Haha ja men lite så är det väl. Men jag tycker e-up och dess syskon/kusiner är lite mer körkänsla i. Mer gammal golf jämfört med Zoe som är lite mer hands-off enligt mig.
Apropå det, finns det inte hyfsat prissatta e-Golf på marknaden som ett alternativ?
Jag är kass på beggat, någon som orkar får gärna hjälpa mig. Vad är bra pris?
Tex. denna för 175 papp tycker jag verkar vara ett överkomligt pris. Jag vet att det är högre pris än din önskade budget, men misstänker också att andrahandsvärdet kommer vara bättre också, samt en god chans att du har en trevligare bil med bättre köregenskaper än Leaf/Zoe. Skönt också att slippa upplägg med batterihyra som många av de billiga Leaf/Zoe ofta har.
35 kWh batteri (istället för det lilla 24 kWh), LED-strålkastare och Apple Carplay.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Haha ja men lite så är det väl. Men jag tycker e-up och dess syskon/kusiner är lite mer körkänsla i. Mer gammal golf jämfört med Zoe som är lite mer hands-off enligt mig.
Apropå det, finns det inte hyfsat prissatta e-Golf på marknaden som ett alternativ?
Jag är kass på beggat, någon som orkar får gärna hjälpa mig. Vad är bra pris?
Tex. denna för 175 papp tycker jag verkar vara ett överkomligt pris. Jag vet att det är högre pris än din önskade budget, men misstänker också att andrahandsvärdet kommer vara bättre också, samt en god chans att du har en trevligare bil med bättre köregenskaper än Leaf/Zoe. Skönt också att slippa upplägg med batterihyra som många av de billiga Leaf/Zoe ofta har.
35 kWh batteri (istället för det lilla 24 kWh), LED-strålkastare och Apple Carplay.
Finns Leaf med batterihyra ? Det har jag aldrig hört talas om
Vilka Leaf har batterihyra ?
När de kom runt 2013 så fanns de med det alternativet. En granne till pappa köpte en sådan Leaf med batterihyra (nu sedan länge bortbytt till en ID-bil). Vet ej i hur många år det alternativet fanns. Togs bort efter några år (precis som det inte i dag finns hos nya Zoe heller). Men värt att checka gällande både äldre Zoe och Leaf. Kan annars bli dyrt i längden, och mer svårsålt i framtiden.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Finns Leaf med batterihyra ? Det har jag aldrig hört talas om
Vilka Leaf har batterihyra ?
När de kom runt 2013 så fanns de med det alternativet. En granne till pappa köpte en sådan Leaf med batterihyra (nu sedan länge bortbytt till en ID-bil). Vet ej i hur många år det alternativet fanns. Togs bort efter några år (precis som det inte i dag finns hos nya Zoe heller). Men värt att checka gällande både äldre Zoe och Leaf. Kan annars bli dyrt i längden, och mer svårsålt i framtiden.
Det måste varit en väldigt kort period har faktiskt aldrig hört talas om det för Leaf och aldrig sett en leaf till salu med batterihyra.
Däremot för Zoe så fanns de bara med batterihyra fram t.o.m. 2017-18 tror jag sen är det ett val och inte förren -22 togs det bort, och när Zoen nu blivit några år så är snart batterihyran den största kostnaden tror den låg på 1100kr/mån om man kör över 1500mil/år
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Har snöat in på Leaf nu sista dagarna... Var också och provkörde Zoe igår. Vi får se vart det landar.
Kan tipsa om min egna Leaf 30 kWh. Låter som att den borde passa för dina behov.
Inga problem att pendla Uppsala-Arlanda med den, vilket är längre än din dagliga pendling, tycker verkligen den är oväntat rymlig också (ifall det är så att det ska transporteras barn, bilstolar, vagnar osv).
Jag skulle också rekommendera egolf.
Jag tycker Leaf är en av de sämsta elbilarna med dagens mått mätt, men givetvis är Leaf också en mycket bra bil på flera sätt. Egolf har inte så många negativa sidor.
Rabblar lite plus och minus på Leaf från höften.
- ej ställbar ratt
- chademo
- relativt hög batteridegradering jämfört med konkurrenter
- rätt törstig, speciellt vid lite aktiv körning
- 12 år gammal konstruktion (och krocksäkerhet), även nyaste generationen är byggd på gamla plattan/karossen
- medioker klimatanläggning
- känns rätt dyr begagnad i förhållande till vad man får
- kort räckvidd
+ bra kvalitet
+ billig i drift totalt sett
+ svårt att hitta annan elbil i 100 tusen kronors klassen
+ går så mycket bättre jämfört med lika gammal fossilbil
En Leaf24 2012/2013 med normal batteridegradering har 3-4 gånger kortare räckvidd vs eGolf 2019 36kWh med normal degradering, det är väldigt stor skillnad. Vilket ej speglas alls i siffrorna 24 vs 36.
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler
När vi tog ut vår Leaf sommaren 2014 var inte batterihyra aktuellt, så det försvann nog snabbt. Pruta hårt om en med hyra hittas och köp ett beg batteripack och sätt i...
Haha ja men lite så är det väl. Men jag tycker e-up och dess syskon/kusiner är lite mer körkänsla i. Mer gammal golf jämfört med Zoe som är lite mer hands-off enligt mig.
Apropå det, finns det inte hyfsat prissatta e-Golf på marknaden som ett alternativ?
Jag är kass på beggat, någon som orkar får gärna hjälpa mig. Vad är bra pris?
Tex. denna för 175 papp tycker jag verkar vara ett överkomligt pris. Jag vet att det är högre pris än din önskade budget, men misstänker också att andrahandsvärdet kommer vara bättre också, samt en god chans att du har en trevligare bil med bättre köregenskaper än Leaf/Zoe. Skönt också att slippa upplägg med batterihyra som många av de billiga Leaf/Zoe ofta har.
35 kWh batteri (istället för det lilla 24 kWh), LED-strålkastare och Apple Carplay.
Men vågar men köpa en elbil som är fem år gammal och som gått 15kmil? Hur vet man vilket skick det batteriet är i? Inga garantier gäller längre antar jag.
Men vågar men köpa en elbil som är fem år gammal och som gått 15kmil? Hur vet man vilket skick det batteriet är i? Inga garantier gäller längre antar jag.
Nej, jag skulle misstänka att det inte är några garantier kvar.
Lite av liknande dilemma kan ju gälla även gamla fossilbilar. Man vet ju inte vilket skick motorn och växellåda är på en bil som gått 15 000 mil. Speciellt inte om man inte känner föraren och hur bilen körts.
Det sagt så skall det tydligen finns tjänster/hårdvara som kan checka kvarvarande batterikapacitet. Men det är inget som jag använt (köper inte normalt beg. bilar oavsett el eller fossil). Kanske någon annan känner till? Tror jag såg något sådant på TeslaBjörns YT.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Men vågar men köpa en elbil som är fem år gammal och som gått 15kmil? Hur vet man vilket skick det batteriet är i? Inga garantier gäller längre antar jag.
Nej, jag skulle misstänka att det inte är några garantier kvar.
Lite av liknande dilemma kan ju gälla även gamla fossilbilar. Man vet ju inte vilket skick motorn och växellåda är på en bil som gått 15 000 mil. Speciellt inte om man inte känner föraren och hur bilen körts.
Det sagt så skall det tydligen finns tjänster/hårdvara som kan checka kvarvarande batterikapacitet. Men det är inget som jag använt (köper inte normalt beg. bilar oavsett el eller fossil). Kanske någon annan känner till? Tror jag såg något sådant på TeslaBjörns YT.
Jag håller med om att samma problem finns för fossilbila. Jag skulle inte vilja köpa en fossilbil utan garantier heller (om den inte är väldigt billig).
Men min fråga var ställd för att jag faktiskt undrar om man vågar köpa en elbil som har gått så pass långt så att batterigarantier inte längre gäller. Det skulle verkligen behövas en standardiserad varudeklaration för detta. Carla gör ju sina tester men jag vet inte hur väl de visar verkligheten.
Generellt sett så är det väldigt ovanligt att batterierna går sönder på beg elbilar, även dom som är 5-10 år gamla.
Alla batterier degraderar ca 2-3% per år. Vissa elbilar som egolf och vissa kineser har en buffert så man märker inte av degraderingen de första åren. Första generationen kia soul (27kWh) verkar vara lite osäkrare kort och Leaf degraderar lite snabbare vs konkurenterna. Egolf och i3 väldigt problemfria batterier.
Skulle gissa att batterihaveri är lika ovanligt som att en välservad fossilbil rasar, inget man behöver oroa sig för direkt.
Provkör bilen och kör från 100% SOC till nära 0% så får man se äkta räckvidden, nolla gärna färddatorn innan så kan man räkna ut batterikapaciteten på ett ungefär
Model 3 P+ -19 Model Y LR -22 Model S Pläd -23 SigenStor (14,8kWp) Model 3 sr+ (såld), MYP (såld) Klimatkompenserar med
SLK55AMG
740TurboIntercooler