Autotorkare och helljus på pre-raven?

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

wildfire

Autotorkare och helljus på pre-raven?

Inlägg av wildfire »

Jag har en Model S 2019 pre-raven och ligger kvar på SW 2022.20.8. Vad händer om jag uppdaterar? Jag har förstått att jag blir av med radarn, men vad händer med auto-helljus och auto-torkare om jag uppdaterar?

Så fort jag slår på helljus så går helljusen in i autoläge?

Om jag kör med farthållare (autopiloten) och stänger av helljusen (med spaken bakom rattem) kommer helljus fortfarande att köra auto då? Eller går dom att stänga av manuellt trots att man kör med farthållare?

Samma fråga om autotorkare, går dom att stänga av med spaken bakom ratten, eller är dom alltid i auto om man använder farthållare?

Jag förstår att det inte går att stänga av auto-helljus och torkade på nyare bilar, eftersom det inte finns några fysiska spakar. Men hur funkar det på äldre bilar? Någon som har en MS pre-raven som kan berätta/förklara?
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Autotorkare och helljus på pre-raven?

Inlägg av mikebike »

Model 3 med HW2.5 har kvar radarn eftersom gamla hårdvaran inte klarar av Vision om jag förstått rätt.
Vilken HW är det i din bil?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Har en 2018 S. Ser inte problem med uppdatering dock. Vet inte vad som slås på och av, men allt funkar lika bra eller bättre med de senaste uppdateringarna.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
wildfire

Inlägg av wildfire »

Jag har hw3.

Det jag är mest intresserad av är vad som händerna med helljusen när man slår på farthållare. Kommer dom att gå över till autoläge då?
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Nej, det har jag inte sett, spakens läge bestämmer. Auto-helljus har inte slagits på vad jag sett men ska kolla igen, kör rätt lite med den bilen fn.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
wildfire

Inlägg av wildfire »

Tack Gustafsson!

Vore ju toppen om man fortfarande kan styra helljusen med spaken, även när man använder farthållare. Så att det går att stänga av helljusen när farthållaren är påslagen.

Personligen använder jag farthållare ganska mycket. Tycker det är bekvämt även vid lägre hastigheter. Det blir lättare att hålla rätt hastighet och jag kan fokusera 100% på vad som händer utanför bilen. Tyvärr har ju inte auto-helljusen tagit speciellt bra hänsyn till t.ex. fotgängare.
wildfire

Inlägg av wildfire »

Gustafsson, hur gick det? Går det fortfarande att styra (och stänga av) helljusen med spaken när man kör med autopilot med nya mjukvaran?
Skriv svar