Andrahandsvärde nu och framåt
Moderator: Redaktion
Andrahandsvärde nu och framåt
Jag står mitt emellan två leasingperioder på Autoplan. Jag har en Tesla M3 2020 som snart ska säljas via leasingbolaget och kvittas mot mitt bilkonto. I budgeten räknas det med ett restvärde på 50% (dvs 319 000). Mellan inköp och den kommande försäljningen har Tesla sänkt nybilspriset med 100k och eventuellt ser marknaden annorlunda ut nu... ?
1. Vad kan man förvänta sig för andrahandsvärde nu? Enligt Carinfo är gissningen 362k men vet inte alls hur man kan lita på det?
2. Jag står och väger mellan en ny Highland eller byta till en Model Y... Kan det vara bättre för andrahandsvärdet skull att skaffa en highland?
- (eftersom det då kommer vara de första highlands som kommer ut på begagnatmarknaden efter 3-årsleasingarna...
1. Vad kan man förvänta sig för andrahandsvärde nu? Enligt Carinfo är gissningen 362k men vet inte alls hur man kan lita på det?
2. Jag står och väger mellan en ny Highland eller byta till en Model Y... Kan det vara bättre för andrahandsvärdet skull att skaffa en highland?
- (eftersom det då kommer vara de första highlands som kommer ut på begagnatmarknaden efter 3-årsleasingarna...
Senast redigerad av Theodad, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Andra handsvärde nu och framåt
Highland definitivt.
Tror att suget på elbilar kommer hålla i sig och öka så priserna kommer nog inte sjunka. Köp det du behöver. Vi måste ha utrymmet som finns i my men annars hade jag köpt en 3a
Tror att suget på elbilar kommer hålla i sig och öka så priserna kommer nog inte sjunka. Köp det du behöver. Vi måste ha utrymmet som finns i my men annars hade jag köpt en 3a
Senast redigerad av Thed75, redigerad totalt 1 gånger.
1. Kolla tex https://www.kvd.se/stangda-auktioner så ser du vad de landar på
2. Tror Y kommer ha fortsatt högre andrahandsvärde pga att den är så mkt mer praktisk. Men köp det du vill ha. Brukar bli bäst. I slutänden är det ju du som ska sitta i den potentiellt i flera år..
2. Tror Y kommer ha fortsatt högre andrahandsvärde pga att den är så mkt mer praktisk. Men köp det du vill ha. Brukar bli bäst. I slutänden är det ju du som ska sitta i den potentiellt i flera år..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Jo, jag håller så klart med dig - men det är verkligen jämnt mellan MY och Highland för oss . Det större bagaget uppskattar vi - några gånger om året, och det är roligt att få en uppdaterad trea efter att ha varit ganska nöjda med 2020 årsmodell….
Re: Andrahandsvärde nu och framåt
Hej!
Det låter helt klart som att du är inne på att skaffa dig en Highland. Svårt att sia om framtiden, men nog tror jag att andrahandsvärdet hålls uppe av just den anledningen du nämner, nämligen bland de första som kommer ut efter tre år på begagnatmarknaden.
Det låter helt klart som att du är inne på att skaffa dig en Highland. Svårt att sia om framtiden, men nog tror jag att andrahandsvärdet hålls uppe av just den anledningen du nämner, nämligen bland de första som kommer ut efter tre år på begagnatmarknaden.
3 år är en evighet. 2020 var Model 3 het, idag är det gammal skåpmat.
Även om Highland känns fräsch nu betyder inte det att den kommer göra det om 3 år... rent allmänt brukar det inte vara någon större skillnad på en faceliftad 3 år gammal och en icke faceliftad 3 år gammal.. det är ålder, mil och i viss mån skick som avgör.
Om du specar lite mer kring din bil (mil, skick, tillval) så kan jag ge dig aktuellt andrahandsvärde.Theodad skrev: ↑05 okt 2023 17:16Jag står mitt emellan två leasingperioder på Autoplan. Jag har en Tesla M3 2020 som snart ska säljas via leasingbolaget och kvittas mot mitt bilkonto. I budgeten räknas det med ett restvärde på 50% (dvs 319 000). Mellan inköp och den kommande försäljningen har Tesla sänkt nybilspriset med 100k och eventuellt ser marknaden annorlunda ut nu... ?
Personligen tror jag Highland kommer stå sig bättre än Y sett till andrahandsvärde. Inom de tre år du har bilen så är en uppdatering av Y väldigt sannolik medan en (ytterligare) uppdatering av 3 är klart mindre sannolik.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Model 3 SR plus, 2020, 6000 mil, röd, LFP-batteri, Inga uppenbara märken eller slitning, dragkrok….Legato skrev: ↑05 okt 2023 18:36
Om du specar lite mer kring din bil (mil, skick, tillval) så kan jag ge dig aktuellt andrahandsvärde.
Personligen tror jag Highland kommer stå sig bättre än Y sett till andrahandsvärde. Inom de tre år du har bilen så är en uppdatering av Y väldigt sannolik medan en (ytterligare) uppdatering av 3 är klart mindre sannolik.
Ahh apologies... Har bara data och modell för LR och P.Theodad skrev: ↑05 okt 2023 19:03Model 3 SR plus, 2020, 6000 mil, röd, LFP-batteri, Inga uppenbara märken eller slitning, dragkrok….Legato skrev: ↑05 okt 2023 18:36
Om du specar lite mer kring din bil (mil, skick, tillval) så kan jag ge dig aktuellt andrahandsvärde.
Jag skulle dock gissa att 320-330k är rimligt att vänta sig.
https://evexperten.se
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Du kan ju lägga upp den på wayke och se vad handlarna bjuder.
Ah, ja jag såg nog din andra tråd ..
Landar nog där också när jag kollar runt…. Och då känns det ok…