Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Moderator: Redaktion
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Låg brevid en zeekr 001 på e4 i höjd med frösunda (stockholm) idag, ser bra ut irl
Har dom börjat levererats?
Har dom börjat levererats?
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Ahh, så du har alltså inget emot om privata prylar och data kontrolleras av Kina. Ok.spacecoin skrev: ↑07 okt 2023 19:57Det är givetvis väldigt, väldigt, väldigt stor skillnad på kritisk infrastruktur (som 5G-nät eller kärnkraftverk) och personbilar, diskmaskiner eller solceller.taliz skrev: ↑07 okt 2023 19:48
Ta gärna diskussionen i rätt tråd.
(Förövrigt nyttjas ju personbilar även av myndigheter.. var en del snack om Volvo pga det för ett tag sen om du minns)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Nej, det är provkörningar, går att boka via hemsidan. Har en förhandsbeställning men ännu inte provkört.
Mvh
Zeekr 001 2023
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Men taliz. Tibor har ju skapat en Kinahatartråd åt dig. Kan du inte ta sånt här i den tråden?taliz skrev: ↑08 okt 2023 11:18Ahh, så du har alltså inget emot om privata prylar och data kontrolleras av Kina. Ok.spacecoin skrev: ↑07 okt 2023 19:57Det är givetvis väldigt, väldigt, väldigt stor skillnad på kritisk infrastruktur (som 5G-nät eller kärnkraftverk) och personbilar, diskmaskiner eller solceller.taliz skrev: ↑07 okt 2023 19:48
Ta gärna diskussionen i rätt tråd.
(Förövrigt nyttjas ju personbilar även av myndigheter.. var en del snack om Volvo pga det för ett tag sen om du minns)
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Jag tror inte det går att boka nu. Kanske öppnar upp för bokningar senare hoppas jag.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Så man "hatar Kina" om man är emot att bli övervakad och kontrollerad?slugger75 skrev: ↑08 okt 2023 12:01Men taliz. Tibor har ju skapat en Kinahatartråd åt dig. Kan du inte ta sånt här i den tråden?taliz skrev: ↑08 okt 2023 11:18Ahh, så du har alltså inget emot om privata prylar och data kontrolleras av Kina. Ok.spacecoin skrev: ↑07 okt 2023 19:57Det är givetvis väldigt, väldigt, väldigt stor skillnad på kritisk infrastruktur (som 5G-nät eller kärnkraftverk) och personbilar, diskmaskiner eller solceller.
Ta gärna diskussionen i rätt tråd.
(Förövrigt nyttjas ju personbilar även av myndigheter.. var en del snack om Volvo pga det för ett tag sen om du minns)
Det är skrämmande att se utveckligen och hur blåögda många är. Polisen här hemma har just fått möjlighet att avlyssna utan brottsmisstanke. Goddag Stasi 2.0.
Nåja, skall låta er få bli övervakade i fred.

https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Jodå, finns lediga tider att boka.
Zeekr 001 2023
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Ok jag lyckades inte, får kolla igen då.
Dessutom, när jag pratade med dem senast sa de att de skulle kontakta mig när provkörningarna startade upp igen.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Lovade de mig också, men i fredags fick jag ett mail om att jag bör göra om min förbeställning till försäljningsorder för att inte 'mista' min beställning, dvs utan att fått erbjudande om provkörning.slugger75 skrev: ↑08 okt 2023 12:33Ok jag lyckades inte, får kolla igen då.
Dessutom, när jag pratade med dem senast sa de att de skulle kontakta mig när provkörningarna startade upp igen.
Zeekr 001 2023
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Första batchen har ju landat i Europa iaf så inom ett par veckor borde första kunden få sin.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Njae, enligt uppgift planeras leveranserna påbörjas november-december och det kan behövas preorder för att med säkerhet få leverans under detta år. Normalt sett är ju hyrbilsföretagen ganska triggerhappy så det är inte omöjligt att vi ser de första leveranserna till någon eller några sådana firmor. Men det lär väl visa sig, på lördag provkör jag i vart fall en av demobilarna

Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- slugger75
- Teslaägare
- Inlägg: 1276
- Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
- Ort: Uppsala
- Referralkod: ts.la/per28997
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Kul! Skriv gärna en recension här sen.roffe_s skrev: ↑16 okt 2023 10:10Njae, enligt uppgift planeras leveranserna påbörjas november-december och det kan behövas preorder för att med säkerhet få leverans under detta år. Normalt sett är ju hyrbilsföretagen ganska triggerhappy så det är inte omöjligt att vi ser de första leveranserna till någon eller några sådana firmor. Men det lär väl visa sig, på lördag provkör jag i vart fall en av demobilarna![]()
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Det gör jag gärna:) Jag ser faktiskt fram emot det och tänker använda en del av timmen till att hitta en Polestar 2 att jämföra med när det gäller storlek. Vi har lite utmaningar i lägenhetens carport, redan idag är det jag som fungerar som min frus automatiska parkeringshjälp…slugger75 skrev: ↑16 okt 2023 10:48Kul! Skriv gärna en recension här sen.roffe_s skrev: ↑16 okt 2023 10:10Njae, enligt uppgift planeras leveranserna påbörjas november-december och det kan behövas preorder för att med säkerhet få leverans under detta år. Normalt sett är ju hyrbilsföretagen ganska triggerhappy så det är inte omöjligt att vi ser de första leveranserna till någon eller några sådana firmor. Men det lär väl visa sig, på lördag provkör jag i vart fall en av demobilarna![]()
Jag är väl på förhand lite ”sunt skeptisk” kring Navi, röstassistent, belysning (LED Matrix) samt säteskomfort, områden där jag tycker Polestar briljerar. Å andra sidan lär väl utrymmen i stort, luftfjädring, app och naturligtvis räckvidd bli en uppsida. Men vi får se, snart har jag nog en bättre uppfattning.
När det gäller vinterdäcken har jag hittat en omgång 8x20 tums fälgar som ska funka i kombo med 255/50-20 dubbade. Det borde bli lite mindre stötigt också och däcken får bli Nokian Hakka 10 eller Michelin. De gick att få till en vettig kostnad också.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Var är det för bultcirkel och ET? Hur hittade du det?roffe_s skrev: ↑17 okt 2023 22:58Det gör jag gärna:) Jag ser faktiskt fram emot det och tänker använda en del av timmen till att hitta en Polestar 2 att jämföra med när det gäller storlek. Vi har lite utmaningar i lägenhetens carport, redan idag är det jag som fungerar som min frus automatiska parkeringshjälp…slugger75 skrev: ↑16 okt 2023 10:48Kul! Skriv gärna en recension här sen.roffe_s skrev: ↑16 okt 2023 10:10Njae, enligt uppgift planeras leveranserna påbörjas november-december och det kan behövas preorder för att med säkerhet få leverans under detta år. Normalt sett är ju hyrbilsföretagen ganska triggerhappy så det är inte omöjligt att vi ser de första leveranserna till någon eller några sådana firmor. Men det lär väl visa sig, på lördag provkör jag i vart fall en av demobilarna![]()
Jag är väl på förhand lite ”sunt skeptisk” kring Navi, röstassistent, belysning (LED Matrix) samt säteskomfort, områden där jag tycker Polestar briljerar. Å andra sidan lär väl utrymmen i stort, luftfjädring, app och naturligtvis räckvidd bli en uppsida. Men vi får se, snart har jag nog en bättre uppfattning.
När det gäller vinterdäcken har jag hittat en omgång 8x20 tums fälgar som ska funka i kombo med 255/50-20 dubbade. Det borde bli lite mindre stötigt också och däcken får bli Nokian Hakka 10 eller Michelin. De gick att få till en vettig kostnad också.
Är du säker på att 20" funkar även på AWD? (Om dessa är aktuell för dig?) Bromsoken är 21" och supporten sa att det är 22"-fälgar som gäller. Men de hade heller inte koll på bultcirkel etc...
PS2 är ju för övrigt en väldigt mycket mindre bil. Känns som att jämföra M3 med MS. Ska dock bli intressant att höra dina reflektioner.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Bultcirkel 5/108 ET 45 hub 63.4 på de som ska funka, original 22-tums har ET48 enligt bilregistret. Ja, min leverantör menar att det ska funka med dessa 20-tummare även för fyrkrafsbilarna, själv ska jag kolla noga och fota på lördag. Det går att googla fälgstorlekar men där var uppgifterna mer suspekta. Bultmönstret var dock korrekt. Jag har sett uppgifterna att Performance ska ha 19 tums ok och Privilege 21 tum men det behöver nog verifieras live.Eldsig skrev: ↑17 okt 2023 23:29Var är det för bultcirkel och ET? Hur hittade du det?roffe_s skrev: ↑17 okt 2023 22:58Det gör jag gärna:) Jag ser faktiskt fram emot det och tänker använda en del av timmen till att hitta en Polestar 2 att jämföra med när det gäller storlek. Vi har lite utmaningar i lägenhetens carport, redan idag är det jag som fungerar som min frus automatiska parkeringshjälp…slugger75 skrev: ↑16 okt 2023 10:48Kul! Skriv gärna en recension här sen.roffe_s skrev: ↑16 okt 2023 10:10Njae, enligt uppgift planeras leveranserna påbörjas november-december och det kan behövas preorder för att med säkerhet få leverans under detta år. Normalt sett är ju hyrbilsföretagen ganska triggerhappy så det är inte omöjligt att vi ser de första leveranserna till någon eller några sådana firmor. Men det lär väl visa sig, på lördag provkör jag i vart fall en av demobilarna![]()
Jag är väl på förhand lite ”sunt skeptisk” kring Navi, röstassistent, belysning (LED Matrix) samt säteskomfort, områden där jag tycker Polestar briljerar. Å andra sidan lär väl utrymmen i stort, luftfjädring, app och naturligtvis räckvidd bli en uppsida. Men vi får se, snart har jag nog en bättre uppfattning.
När det gäller vinterdäcken har jag hittat en omgång 8x20 tums fälgar som ska funka i kombo med 255/50-20 dubbade. Det borde bli lite mindre stötigt också och däcken får bli Nokian Hakka 10 eller Michelin. De gick att få till en vettig kostnad också.
Är du säker på att 20" funkar även på AWD? (Om dessa är aktuell för dig?) Bromsoken är 21" och supporten sa att det är 22"-fälgar som gäller. Men de hade heller inte koll på bultcirkel etc...
PS2 är ju för övrigt en väldigt mycket mindre bil. Känns som att jämföra M3 med MS. Ska dock bli intressant att höra dina reflektioner.
Jo, jag vet att PS2:an är mindre, men barnen är utflugna så numera är vi oftast bara 2 i bilen (förutom våra båda pälsklingar då). Så egentligen behöver vi inte en så stor bil, kanske därför jag inte är så fokuserad kring den saken.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Jag ser fram emot bekräftelse på fälgarna!roffe_s skrev: ↑18 okt 2023 05:41När det gäller vinterdäcken har jag hittat en omgång 8x20 tums fälgar som ska funka i kombo
Bultcirkel 5/108 ET 45 hub 63.4 på de som ska funka, original 22-tums har ET48 enligt bilregistret. Ja, min leverantör menar att det ska funka med dessa 20-tummare även för fyrkrafsbilarna, själv ska jag kolla noga och fota på lördag. Det går att googla fälgstorlekar men där var uppgifterna mer suspekta. Bultmönstret var dock korrekt. Jag har sett uppgifterna att Performance ska ha 19 tums ok och Privilege 21 tum men det behöver nog verifieras live.

Idag fick jag upp lite försäkringskostnad på Trygg Hansa och det såg mycket lovande ut!
Hoppet lever också om att Thule ändå skakar fram lämpligt takräcke.
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Visste väl att jag sett en bild någonstansEldsig skrev: ↑18 okt 2023 18:22Jag ser fram emot bekräftelse på fälgarna!roffe_s skrev: ↑18 okt 2023 05:41När det gäller vinterdäcken har jag hittat en omgång 8x20 tums fälgar som ska funka i kombo
Bultcirkel 5/108 ET 45 hub 63.4 på de som ska funka, original 22-tums har ET48 enligt bilregistret. Ja, min leverantör menar att det ska funka med dessa 20-tummare även för fyrkrafsbilarna, själv ska jag kolla noga och fota på lördag. Det går att googla fälgstorlekar men där var uppgifterna mer suspekta. Bultmönstret var dock korrekt. Jag har sett uppgifterna att Performance ska ha 19 tums ok och Privilege 21 tum men det behöver nog verifieras live.
Idag fick jag upp lite försäkringskostnad på Trygg Hansa och det såg mycket lovande ut!
Hoppet lever också om att Thule ändå skakar fram lämpligt takräcke.

Så att inte Tibor hamnar risigt till - bilden kommer från TV:s test av bilen. Av den att döma gissar jag att däckskillen kan ha rätt, jag tycker i var fall att det ser ut att finnas ett par 3 cm mellan fälgbana och bromsok. Men facit kommer.
Kul att försäkringen funkar, jag tycker faktiskt inte att min nuvarande bil - nu med helförsäkring - är uppseendeväckande dyr. Och räcket lär komma, om än jag själv inte använder dem särskilt mycket. Men ibland saknar man ett par klassiska rails…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Nu har jag provkört och i stort gillat det jag provat. Med referens i vår PS2 Performance tror jag denna bil i allt väsentligt blir en uppgradering.
Jag valde att provköra längs småvägar och lämna motorvägströskandet till senare. Utseendemässigt är bilens linjer mer markanta och snygga IRL än på bild. Den lär inte väcka samma uppmärksamhet som PS2 gjorde som ny, men den är så pass harmonisk att de som gillar bilar lär undra.
Jag provade en performance så luftfjädringen kan jag inte uttala mig om, denna var bra avstämd och jag har inga betänkligheter mot endera varianten. Redan vid insteget ser man att någon tänkt till, sätet är i en bakre position och ratten uppfälld till dess jag tar på bromsen, då återgår allt till inställd position. Sätena är bra, efter 45 min hyfsad körning på mindre vägar saknar jag ingenting.
Responsen i pedalerna är lite annorlunda än i PS2, den reagerar lite häftigare vid acceleration ut ur kurvorna och det är lite längre slag i pedalen innan bromsarna griper in. Kan kanske justeras men inget som stör mig, det går snabbt att vänja sig.
På vägen går den bra, den är tystare än PS2 och tillräckligt tyst för att funka bra även på motorväg enligt mina preferenser. Trådlös CarPlay är välkommet då Navi fungerar sisådär och saknar uppkoppling. LED Matrix kunde jag inte prova men enligt försäljaren (med bakgrund från Polestar) skulle det vara i klass med min nuvarande bil.
De haptiska knapparna på ratten kommer att kräva lite tillvänjning men tack vare att manövreringen syns i OSD-rutan kommer det nog att funka bra. OSD är något jag saknat i PS2 och denna funkade bra. Finish och materialval är i min värld ett snäpp upp i f t till det mesta jag provat från andra elbilsleverantörer och känns bra ihopskruvat. Även ljudet är bättre än PS2 och lite typiskt Yamaha med god förmåga att separera instrument och röståtergivning. Men Privilige kommer ju en subbas som lär bli pricken över i.
Ni som brinner för automatiska körsystem - finns inte i förseriebilarna tillgängliga för provkörning. Den adaptiva farthållaren gjorde sitt jobb med den äran och var snabb på att reagera när jag ville öka respektive minska avstånd. Det är Mobileyes system i bilen och det borgar väl i min bok för att det ska fungera bra i produktionsversionen.
Sammanfattningsvis blev det mesta väldigt positivt.
När det gäller vinterdäcken kommer jag att gå på förslaget med 20 tums däck, det förefaller vara rimligt gott om plats mellan utsida ok och fälgbana. Det är väl i så fall skärmen bakom bromsskivorna som kan vara ett orosmoment, ska kolla vidare på det lite senare.
Så - en provkörning med mersmak enligt min personliga uppfattning. Detta blir bra:)
Jag valde att provköra längs småvägar och lämna motorvägströskandet till senare. Utseendemässigt är bilens linjer mer markanta och snygga IRL än på bild. Den lär inte väcka samma uppmärksamhet som PS2 gjorde som ny, men den är så pass harmonisk att de som gillar bilar lär undra.
Jag provade en performance så luftfjädringen kan jag inte uttala mig om, denna var bra avstämd och jag har inga betänkligheter mot endera varianten. Redan vid insteget ser man att någon tänkt till, sätet är i en bakre position och ratten uppfälld till dess jag tar på bromsen, då återgår allt till inställd position. Sätena är bra, efter 45 min hyfsad körning på mindre vägar saknar jag ingenting.
Responsen i pedalerna är lite annorlunda än i PS2, den reagerar lite häftigare vid acceleration ut ur kurvorna och det är lite längre slag i pedalen innan bromsarna griper in. Kan kanske justeras men inget som stör mig, det går snabbt att vänja sig.
På vägen går den bra, den är tystare än PS2 och tillräckligt tyst för att funka bra även på motorväg enligt mina preferenser. Trådlös CarPlay är välkommet då Navi fungerar sisådär och saknar uppkoppling. LED Matrix kunde jag inte prova men enligt försäljaren (med bakgrund från Polestar) skulle det vara i klass med min nuvarande bil.
De haptiska knapparna på ratten kommer att kräva lite tillvänjning men tack vare att manövreringen syns i OSD-rutan kommer det nog att funka bra. OSD är något jag saknat i PS2 och denna funkade bra. Finish och materialval är i min värld ett snäpp upp i f t till det mesta jag provat från andra elbilsleverantörer och känns bra ihopskruvat. Även ljudet är bättre än PS2 och lite typiskt Yamaha med god förmåga att separera instrument och röståtergivning. Men Privilige kommer ju en subbas som lär bli pricken över i.
Ni som brinner för automatiska körsystem - finns inte i förseriebilarna tillgängliga för provkörning. Den adaptiva farthållaren gjorde sitt jobb med den äran och var snabb på att reagera när jag ville öka respektive minska avstånd. Det är Mobileyes system i bilen och det borgar väl i min bok för att det ska fungera bra i produktionsversionen.
Sammanfattningsvis blev det mesta väldigt positivt.
När det gäller vinterdäcken kommer jag att gå på förslaget med 20 tums däck, det förefaller vara rimligt gott om plats mellan utsida ok och fälgbana. Det är väl i så fall skärmen bakom bromsskivorna som kan vara ett orosmoment, ska kolla vidare på det lite senare.
Så - en provkörning med mersmak enligt min personliga uppfattning. Detta blir bra:)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 2 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Intressant, tack för recensionen. Har också en PS2 och den här har seglat upp som en tänkbar kandidat när det är dags att byta.roffe_s skrev: ↑21 okt 2023 11:38Nu har jag provkört och i stort gillat det jag provat. Med referens i vår PS2 Performance tror jag denna bil i allt väsentligt blir en uppgradering.
Jag valde att provköra längs småvägar och lämna motorvägströskandet till senare. Utseendemässigt är bilens linjer mer markanta och snygga IRL än på bild. Den lär inte väcka samma uppmärksamhet som PS2 gjorde som ny, men den är så pass harmonisk att de som gillar bilar lär undra.
Jag provade en performance så luftfjädringen kan jag inte uttala mig om, denna var bra avstämd och jag har inga betänkligheter mot endera varianten. Redan vid insteget ser man att någon tänkt till, sätet är i en bakre position och ratten uppfälld till dess jag tar på bromsen, då återgår allt till inställd position. Sätena är bra, efter 45 min hyfsad körning på mindre vägar saknar jag ingenting.
På vägen går den bra, den är tystare än PS2 och tillräckligt tyst för att funka bra även på motorväg enligt mina preferenser. Trådlös CarPlay är välkommet då Navi fungerar sisådär och saknar uppkoppling. LED Matrix kunde jag inte prova men enligt försäljaren (med bakgrund från Polestar) skulle det vara i klass med min nuvarande bil.
De haptiska knapparna på ratten kommer att kräva lite tillvänjning men tack vare att manövreringen syns i OSD-rutan kommer det nog att funka bra. OSD är något jag saknat i PS2 och denna funkade bra. Finish och materialval är i min värld ett snäpp upp i f t till det mesta jag provat från andra elbilsleverantörer och känns bra ihopskruvat. Även ljudet är bättre än PS2 och lite typiskt Yamaha med god förmåga att separera instrument och röståtergivning. Men Privilige kommer ju en subbas som lär bli pricken över i.
Ni som brinner för automatiska körsystem - finns inte i förseriebilarna tillgängliga för provkörning. Den adaptiva farthållaren gjorde sitt jobb med den äran och var snabb på att reagera när jag ville öka redo minska avstånd. Det är Mobileyes system i bilen och det borgar väl i min bok för att det ska fungera bra i produktionsversionen.
Sammanfattningsvis blev det mesta väldigt positivt.
När det gäller vinterdäcken kommer jag att gå på förslaget med 20 tums däck, det förefaller vara rimligt gott om plats mellan utsida ok och fälgbana. Det är väl i så fall skärmen bakom bromsskivorna som kan vara ett orosmoment, ska kolla vidare på det lite senare.
Så - en provkörning med mersmak enligt min personliga uppfattning. Detta blir bra:)
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Det låter trevligt. Hur var infotainmentsystemet jämfört med Polestar? Är Zeekr lika bra?roffe_s skrev: ↑21 okt 2023 11:38Nu har jag provkört och i stort gillat det jag provat. Med referens i vår PS2 Performance tror jag denna bil i allt väsentligt blir en uppgradering.
Jag valde att provköra längs småvägar och lämna motorvägströskandet till senare. Utseendemässigt är bilens linjer mer markanta och snygga IRL än på bild. Den lär inte väcka samma uppmärksamhet som PS2 gjorde som ny, men den är så pass harmonisk att de som gillar bilar lär undra.
Jag provade en performance så luftfjädringen kan jag inte uttala mig om, denna var bra avstämd och jag har inga betänkligheter mot endera varianten. Redan vid insteget ser man att någon tänkt till, sätet är i en bakre position och ratten uppfälld till dess jag tar på bromsen, då återgår allt till inställd position. Sätena är bra, efter 45 min hyfsad körning på mindre vägar saknar jag ingenting.
På vägen går den bra, den är tystare än PS2 och tillräckligt tyst för att funka bra även på motorväg enligt mina preferenser. Trådlös CarPlay är välkommet då Navi fungerar sisådär och saknar uppkoppling. LED Matrix kunde jag inte prova men enligt försäljaren (med bakgrund från Polestar) skulle det vara i klass med min nuvarande bil.
De haptiska knapparna på ratten kommer att kräva lite tillvänjning men tack vare att manövreringen syns i OSD-rutan kommer det nog att funka bra. OSD är något jag saknat i PS2 och denna funkade bra. Finish och materialval är i min värld ett snäpp upp i f t till det mesta jag provat från andra elbilsleverantörer och känns bra ihopskruvat. Även ljudet är bättre än PS2 och lite typiskt Yamaha med god förmåga att separera instrument och röståtergivning. Men Privilige kommer ju en subbas som lär bli pricken över i.
Ni som brinner för automatiska körsystem - finns inte i förseriebilarna tillgängliga för provkörning. Den adaptiva farthållaren gjorde sitt jobb med den äran och var snabb på att reagera när jag ville öka redo minska avstånd. Det är Mobileyes system i bilen och det borgar väl i min bok för att det ska fungera bra i produktionsversionen.
Sammanfattningsvis blev det mesta väldigt positivt.
När det gäller vinterdäcken kommer jag att gå på förslaget med 20 tums däck, det förefaller vara rimligt gott om plats mellan utsida ok och fälgbana. Det är väl i så fall skärmen bakom bromsskivorna som kan vara ett orosmoment, ska kolla vidare på det lite senare.
Så - en provkörning med mersmak enligt min personliga uppfattning. Detta blir bra:)
IMG_9112.jpegIMG_9108.jpegIMG_9111.jpeg
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Hej Maw, detta var ju en körning med ”preproduction”-varianten, så vissa av jämförelserna får tas med en nypa salt. Men när det gäller presentationen skulle jag säga att UI var ungefär lika responsiv som på vår PS2. Layouten är helt annorlunda och mer typ Tesla men mycket känns igen med bilinställningar under en meny, ljud och underhållning under en annan, Navi under en tredje etc. Så UI upplever jag som annorlunda men jämförbart med PS2.
När jag har en timme på mig med två mer eller mindre förskräckta representanter från Zeekr med mig i bilen prioriterar jag naturligtvis körningen

Spontant: Något bättre än Polestar 2 men med potential.
Kul att det uppskattas, den är definitivt värd en provtur:)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- tobiasbl
- Teslaägare
- Inlägg: 25
- Blev medlem: 13 maj 2022 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tobias65666
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Jag gillade bilen (privilege), dock saknar jag den linjära motorbromsen som teslan har, Zeekrn fick man trixa mer med då den kommer gradvis starkare efter en kort fördröjning, hoppas de fixar det med ny programvara framöver.
- Tobias
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Provkörde samma bil som roffe_s igår men på både lands- och motorväg. Kör sedan 10 år en Audi A3 Quattro SB 2.0 TDI men letar nu e-bil och har under sommaren lånat Tesla MYP samt Porsche Taycan CT 4S några dagar för utvärdering. E-bils referensen för mig blir Porschen då den hade alla köregenskaper jag letade efter men saknade utrymme, drag samt för mig acceptabelt ljudsystem (Bose). Så, Zeekr 001 tickar alla boxarna, iaf på pappret, i verkligheten lite annorlunda men som sagt detta är förseriebilar. Det finns en liten fördröjning vid gaspådrag, den uppför sig mer som bensin/dieselbil, dvs mjuk övergång i kraft och inte det där direkta påslaget som Teslan och Porschen har, alla jämförelsen i respektive bils sportmode. Bilen är ok väghållningsmässigt, någonstans mellan MYP och Porschen, jag får inte samma känsla för vägen genom ratt som med min A3 eller för den delen Porschen. Blåste en del i Stockholm igår och jag upplevde den som mer vindkänslig i motorvägsfart än min A3. Förvånande men det är ju en betydligt större bil, hade räknat med en stabilare färd än A3'n. Övrigt, inte så mycket att säga mer än att det är en helt ok bil, dock väldigt stor men jag antar att det är jag som är van vid mindre bilar.
Inte mycket input men kanske kan hjälpa en del, skulle dock vilja provköra en färdig bil innan jag tar beslut.
Mvh
Inte mycket input men kanske kan hjälpa en del, skulle dock vilja provköra en färdig bil innan jag tar beslut.
Mvh
Zeekr 001 2023
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Kul dm4:)
De öppnar för övrigt sin utställningslokal i Gallerian i närtid och har en rätt snygg och clean utställning. Den silverblå är läcker…
De öppnar för övrigt sin utställningslokal i Gallerian i närtid och har en rätt snygg och clean utställning. Den silverblå är läcker…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon
Ni som provkört, hur upplevde ni att ljudanläggningen presterade? Teslans är ju bra och man vill helst inte byta ner sig allt för mycket. Fram för allt är det performance-stereon som är intressant.
Ägare av en Tesla model Y LR, midnight silver metallic, 20 tum fälg