Gissningsvis ca 10mil verklig range sen är det väl väldigt långsam snabbladdning.enoch85 skrev: ↑08 okt 2023 14:17
Sen är det ingen aktiv batteritempersturreglering endast luftkyld vill jag minnas samma som Leaf
Moderator: Redaktion
Gissningsvis ca 10mil verklig range sen är det väl väldigt långsam snabbladdning.enoch85 skrev: ↑08 okt 2023 14:17
Tycker den iofs har lite roligare design än både Leaf och Zoe (som jag tycker bägge är fulare), men tyvärr så är Kia Soul ökända för batteriproblem. Iaf. de med den mindre batteristorleken (om jag minns rätt). Skulle nog avstå just pga. de batteriproblemen.enoch85 skrev: ↑07 okt 2023 10:50Haha, leder 2 budgivningar nu, en Leaf och en Zoe R90.taliz skrev: ↑07 okt 2023 10:45Skulle inte köpa någon R90 som sagt.
När det gäller degradering skulle jag räkna med 10% på en begagnad bil. Skiljer det några % upp eller ner är det inte hela världen, det är ju en begagnad bil...
Leaf skulle jag dock överhuvudtaget inte köpa pga de har speciella celler som degraderar enormt.
Första gången jag budar på KVD. Kan man backa sitt bud om man vinner en av de man vill ha?
Har även hittat Kia Soul, ful som stryk men är den något att ha?
Många biltillverkare har som krav att du måste gjort service på verkstad, enligt deras program till punkt och pricka, för att batterigarantierna (och andra garantier) skall gälla.mussla skrev: ↑07 okt 2023 15:51En grej till ang. KVD. Jag tycker att det bilarna där ofta har missade servicar. Ta denna e-Niro till exempel. Serviceintervallet enligt Kia är 1500:e mil eller var 12:e månad.
E-Niro; 2021 8 892 mil. Service utförd vid följande mil: 3876, 7345 senast 2023-05-30
https://www.kvd.se/auktioner/kia-e-niro ... 4hk-186432
Jag antar att inga batterigarantier gäller för denna.
För övrigt så är det för lite information om utförda servicar. Endast miltalen är uppgivna. Datum, verkstad samt vad som gjorts är minst lika viktigt. Jag ringde kvd och efterfrågade detta på en bil. Svaret jag fick var att de inte får uppge detta p.g.a. av gdpr.
Hur bedömer ni service på kvd?
Jag skulle nog personligen skippat, och lugnat mig tills man hittat ett bra pris för en e-Golf med 35,8 kWh batteri. Klart värt att betala ett par 10-lakan till för att ha en med det lite större batteriet.
Är Team enoch när det gäller formgivningen på e-Soul. Har riktigt svårt för exteriördesignen på den SUV/Crossovern. Första versionen av Zoe däremot tycker jag är riktigt lyckad exteriört. Tycker den ser bättre ut än refreshen av Zoe.martinot skrev: ↑08 okt 2023 14:58Tycker den iofs har lite roligare design än både Leaf och Zoe (som jag tycker bägge är fulare), men tyvärr så är Kia Soul ökända för batteriproblem. Iaf. de med den mindre batteristorleken (om jag minns rätt). Skulle nog avstå just pga. de batteriproblemen.enoch85 skrev: ↑07 okt 2023 10:50Haha, leder 2 budgivningar nu, en Leaf och en Zoe R90.taliz skrev: ↑07 okt 2023 10:45Skulle inte köpa någon R90 som sagt.
När det gäller degradering skulle jag räkna med 10% på en begagnad bil. Skiljer det några % upp eller ner är det inte hela världen, det är ju en begagnad bil...
Leaf skulle jag dock överhuvudtaget inte köpa pga de har speciella celler som degraderar enormt.
Första gången jag budar på KVD. Kan man backa sitt bud om man vinner en av de man vill ha?
Har även hittat Kia Soul, ful som stryk men är den något att ha?
Gällande Zoe har jag dock inte läst om några batteriproblem (däremot så har många Zoe-ägare haft stora problem med elmotorerna som rasat i förtid, så skulle skippa även den).
Samma åsikt, såg dessutom nån driftsäkerhetsundersökning som visade att de nyare modellerna har mindre problem, medan årsmodell 2014-15 inte var så bra. Minns tyvärr inte vad som var problemet med de äldre.
Har som sagt insett nu att det blir svårt. Leder bud på KVD för en R90 ZE40 Zoe (101K) värderad till 120K. Det kanske blir den. Men utöver det så är det ju som ni säger - svårt kring 100K, möjligt vid 150K, och 200K så finns en hel del.
Håller med om att istället ta det större batteriet
Nja, behöver bilen om ca 1 månad, men vore skönt att ha det klart så snart som möjligt.
Enligt min erfarenhet så är Hedin lite "däcksparkare" när det kommer till service och kunden. Dock baserat på enskilda fall.enoch85 skrev: ↑08 okt 2023 14:17
Det är väl lite så det brukar funka på Tradera, kommer lite bud första dagen, sedan ströbud under veckan men massor sista minuten.enoch85 skrev: ↑09 okt 2023 07:50Nja, behöver bilen om ca 1 månad, men vore skönt att ha det klart så snart som möjligt.
Jag tror jag kommer vinna en ikväll, hoppas egentligen inte men var lite ivrig på budknappen. Jag har dock sett två bilar "slinka ur händerna" som gick riktigt billigt (ca 70K under värdet) med uppnått resarvationspris. Det hade nästan lönat sig att ta dem och omsätta direkt till en ny försäljning. Här var en: https://www.kvd.se/auktioner/skoda-citi ... 3hk-186380
Jag vet inte vad man ska ha för taktik på KVD, men vill man ha en bil så är nog det bästa att lägga ett sista bud sekunderna innan den avslutas. Vad tror ni? Risk för att maxbud vinner med autobud, men man kan ha tur också.
Den där Skodan ligger uppe under "fast pris" nu för 159900. Var det inte typ det den gick för?enoch85 skrev: ↑09 okt 2023 07:50Nja, behöver bilen om ca 1 månad, men vore skönt att ha det klart så snart som möjligt.
Jag tror jag kommer vinna en ikväll, hoppas egentligen inte men var lite ivrig på budknappen. Jag har dock sett två bilar "slinka ur händerna" som gick riktigt billigt (ca 70K under värdet) med uppnått resarvationspris. Det hade nästan lönat sig att ta dem och omsätta direkt till en ny försäljning. Här var en: https://www.kvd.se/auktioner/skoda-citi ... 3hk-186380
Jag vet inte vad man ska ha för taktik på KVD, men vill man ha en bil så är nog det bästa att lägga ett sista bud sekunderna innan den avslutas. Vad tror ni? Risk för att maxbud vinner med autobud, men man kan ha tur också.
Jag håller med.Jaegaern skrev: ↑09 okt 2023 08:57Enligt min erfarenhet så är Hedin lite "däcksparkare" när det kommer till service och kunden. Dock baserat på enskilda fall.enoch85 skrev: ↑08 okt 2023 14:17
Men what, det sitter drag på bilen. Menar ni att den inte får dra något? Bilens totalvikt är ju 1200 kg drygt så jag tyckte det var konstigt.
Tyvärr ej godkänt med dragkrok hade de skrivit att det fanns godkänd dragkrok?
Suck, blir återköp då! Skönt att det kom fram nu och inte när bilen står utanför dörren.jonasl skrev: ↑09 okt 2023 21:47Det stämmer, det där draget får du lagligt bara ha till cykelhållare.
Testa https://slapvagnskalkylatorn.transports ... lator.aspx t.ex. med regnummer ACL019 på släpet. Det är ett obromsat släp med 650 kg i totalvikt.
Du såg länken ovan va? Samma bil men 35k billigare.enoch85 skrev: ↑09 okt 2023 22:29Suck, blir återköp då! Skönt att det kom fram nu och inte när bilen står utanför dörren.jonasl skrev: ↑09 okt 2023 21:47Det stämmer, det där draget får du lagligt bara ha till cykelhållare.
Testa https://slapvagnskalkylatorn.transports ... lator.aspx t.ex. med regnummer ACL019 på släpet. Det är ett obromsat släp med 650 kg i totalvikt.
Det var inte utskrivet, men jag frågade hur mycket den fick dra och han sa 1970 kg, båda skrattade och sa typ "whut?". Men det var för bra för att vara sant.
Happ, då är jag tillbaka på marknaden. Nu med lite högre budget, uppenbarligen.![]()