Sugen på Golf e?

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 523
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Sugen på Golf e?

Inlägg av enoch85 »

Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av taliz »

Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.

Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 523
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av enoch85 »

taliz skrev: 11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.

Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av taliz »

enoch85 skrev: 11 okt 2023 10:10
taliz skrev: 11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.

Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Det är alltså 5,5 mil enkel väg. Det är minst sagt begränsad räckvidd IMO.
Dessutom passivt luftkylda batterier som i Leaf(dock annan kemi), och de verkar inte hålla så bra heller enligt Teslabjörns tester.
100k kanske de hade varit värda, men 200? Neee.. ta en eNiro, Kona eller Soul 67kwh i så fall..
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av Banane »

Jag har svårt att se fördelarna förutom en praktisk karossform och gott om reservdelar/kunniga verkstäder.

Den är
- Svag och långsam. 1615kg, 136hk, 9,6 sekunder 0-100km/h
- Framhjulsdriven.
- Rostbenägen.
- Tråkigt och alldagligt utseende.
- Luftkylda batterier som lider av hög degradering och som överhettas vid upprepad snabbladdning.
- Ingen trefasladdning AC.

Varför inte en i3 94Ah?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1000497012

Den är
- Relativt pigg. 1320kg, 170hk, 7,3 sekunder 0-100km/h
- Bakhjulsdriven.
- Karossen rostar ej pga plast och kolfiber.
- Designklassiker.
- Stabila kvalitetsbatterier med bra kylning.
- Trefasladdning AC.


Är räckvidden på gränsen för vinterkörningen kan man köpa en Rex
https://www.blocket.se/annons/uppsala/b ... 1000168126

Då har du råd att chansa. Det värsta som händer är att du bränner några deciliter bensin de sista milen hem.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av Banane »

taliz skrev: 11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.

Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.

Var det verkligen stora batteriet i den du hyrde?
Användarvisningsbild
Klintan
Teslaägare
Inlägg: 1704
Blev medlem: 03 apr 2016 14:21
Ort: Lidköping

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av Klintan »

Banane skrev: 11 okt 2023 12:44
taliz skrev: 11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.

Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.

Var det verkligen stora batteriet i den du hyrde?
Och vad var tempot? Mati har ju varit helnöjd med sin Golf.
Elbilist sedan 2014
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare
Inlägg: 4203
Blev medlem: 18 nov 2020 06:35

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av Maw »

taliz skrev: 11 okt 2023 11:47
enoch85 skrev: 11 okt 2023 10:10
taliz skrev: 11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.

Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Det är alltså 5,5 mil enkel väg. Det är minst sagt begränsad räckvidd IMO.
Dessutom passivt luftkylda batterier som i Leaf(dock annan kemi), och de verkar inte hålla så bra heller enligt Teslabjörns tester.
100k kanske de hade varit värda, men 200? Neee.. ta en eNiro, Kona eller Soul 67kwh i så fall..
Imponerande ändå att göra av med drygt 30 kWh på 11 mil i en e-golf. Det var inte så att du hade glömt släppa handbromsen? ;)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av taliz »

Maw skrev: 11 okt 2023 14:01
taliz skrev: 11 okt 2023 11:47
enoch85 skrev: 11 okt 2023 10:10
taliz skrev: 11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.

Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Det är alltså 5,5 mil enkel väg. Det är minst sagt begränsad räckvidd IMO.
Dessutom passivt luftkylda batterier som i Leaf(dock annan kemi), och de verkar inte hålla så bra heller enligt Teslabjörns tester.
100k kanske de hade varit värda, men 200? Neee.. ta en eNiro, Kona eller Soul 67kwh i så fall..
Imponerande ändå att göra av med drygt 30 kWh på 11 mil i en e-golf. Det var inte så att du hade glömt släppa handbromsen? ;)
Nej, men det var vinter och jag håller 140-150kmh på motorväg.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 523
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av enoch85 »

Banane skrev: 11 okt 2023 12:43
Jag har svårt att se fördelarna förutom en praktisk karossform och gott om reservdelar/kunniga verkstäder.

Den är
- Svag och långsam. 1615kg, 136hk, 9,6 sekunder 0-100km/h
- Framhjulsdriven.
- Rostbenägen.
- Tråkigt och alldagligt utseende.
- Luftkylda batterier som lider av hög degradering och som överhettas vid upprepad snabbladdning.
- Ingen trefasladdning AC.

Varför inte en i3 94Ah?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1000497012

Den är
- Relativt pigg. 1320kg, 170hk, 7,3 sekunder 0-100km/h
- Bakhjulsdriven.
- Karossen rostar ej pga plast och kolfiber.
- Designklassiker.
- Stabila kvalitetsbatterier med bra kylning.
- Trefasladdning AC.


Är räckvidden på gränsen för vinterkörningen kan man köpa en Rex
https://www.blocket.se/annons/uppsala/b ... 1000168126

Då har du råd att chansa. Det värsta som händer är att du bränner några deciliter bensin de sista milen hem.
Jag bryr mig inte om bilen gör 0-100 på 15 sek, eller 4 sek. Inte för en pendlarbil. Sen vill man ju såklart ha 4WD, men bak eller fram spelar också minre roll för mig, jag hade inte tänkt sladda runt på en parkering ändå. ;) Utseende är ju en smaksak, och rent estetiskt så tilltalar inte BMW i3 mig - möjligtvis interiör.

Batteriet, ja, du har en poäng. Laddar man hemma varje dag så spelar laddtiden inte så stor roll iofs, så länge den inte överstiger 10 timmar typ från 5-95. Sen beror det ju på användningsområde som sagt. Jag tänker ren pendlarbil (andrabil). Jag har varken köpt Golf eller i3 som en förstabil.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Banane skrev: 11 okt 2023 12:43
Jag har svårt att se fördelarna [med e-Golf (min edit.)] förutom en praktisk karossform och gott om reservdelar/kunniga verkstäder.

Den är
- Svag och långsam. 1615kg, 136hk, 9,6 sekunder 0-100km/h
- Framhjulsdriven.
- Rostbenägen.
- Tråkigt och alldagligt utseende.
- Luftkylda batterier som lider av hög degradering och som överhettas vid upprepad snabbladdning.
- Ingen trefasladdning AC.

[...
Ett ställe som e-Golf och andra Golf Mk7 kan rosta är plåtpartiet längst ner framför bakhjulen (förutom några få varianter där det sitter plast där). Synd eftersom alla de andra VAG-märkena verkar konstruerat annorlunda på det stället. Se t.ex:

viewtopic.php?p=717246#p717246

Kostade ca 4K att fixa på välrenommerad plåtverkstad för ung. ett halvår sen. Inte en e-Golf, men en gasdriven Golf kombi med samma konstruktion...

Finns det andra ställen som e-Golf också kan rosta?
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av SwedishAdvocate »

taliz skrev: 11 okt 2023 11:47
enoch85 skrev: 11 okt 2023 10:10
taliz skrev: 11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.

Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Det är alltså 5,5 mil enkel väg. Det är minst sagt begränsad räckvidd IMO.
Dessutom passivt luftkylda batterier som i Leaf(dock annan kemi), och de verkar inte hålla så bra heller enligt Teslabjörns tester.
100k kanske de hade varit värda, men 200? Neee.. ta en eNiro, Kona eller Soul 67kwh i så fall..
Kastar in 'ur-Ioniq' också för den som inte vill ha ngt SUV/Crossoveraktigt. Är tydligen riktigt snål...

Bild
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
niklas12
Inlägg: 3203
Blev medlem: 13 jan 2021 12:06

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av niklas12 »

taliz skrev: 11 okt 2023 16:40
Maw skrev: 11 okt 2023 14:01
taliz skrev: 11 okt 2023 11:47
enoch85 skrev: 11 okt 2023 10:10
taliz skrev: 11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.

Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Det är alltså 5,5 mil enkel väg. Det är minst sagt begränsad räckvidd IMO.
Dessutom passivt luftkylda batterier som i Leaf(dock annan kemi), och de verkar inte hålla så bra heller enligt Teslabjörns tester.
100k kanske de hade varit värda, men 200? Neee.. ta en eNiro, Kona eller Soul 67kwh i så fall..
Imponerande ändå att göra av med drygt 30 kWh på 11 mil i en e-golf. Det var inte så att du hade glömt släppa handbromsen? ;)
Nej, men det var vinter och jag håller 140-150kmh på motorväg.
Går en Zoe så fort ?
Trodde maxhastighet var 130-140 på Zoe
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 12025
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av martinot »

Banane skrev: 11 okt 2023 12:43
Jag har svårt att se fördelarna förutom en praktisk karossform och gott om reservdelar/kunniga verkstäder.

Den är
- Svag och långsam. 1615kg, 136hk, 9,6 sekunder 0-100km/h
- Framhjulsdriven.
- Rostbenägen.
- Tråkigt och alldagligt utseende.
- Luftkylda batterier som lider av hög degradering och som överhettas vid upprepad snabbladdning.
- Ingen trefasladdning AC.

Varför inte en i3 94Ah?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1000497012

Den är
- Relativt pigg. 1320kg, 170hk, 7,3 sekunder 0-100km/h
- Bakhjulsdriven.
- Karossen rostar ej pga plast och kolfiber.
- Designklassiker.
- Stabila kvalitetsbatterier med bra kylning.
- Trefasladdning AC.


Är räckvidden på gränsen för vinterkörningen kan man köpa en Rex
https://www.blocket.se/annons/uppsala/b ... 1000168126

Då har du råd att chansa. Det värsta som händer är att du bränner några deciliter bensin de sista milen hem.
Gillar personligen inte alls designen på i3, men annars så håller jag med att som elbil så är det klart vettigare elektrisk drivlina och bättre hantering av batteritemperatur än hos e-Golf. Även trefasladdning på AC är ju en stor fördel. Dessutom värmepump, om jag inte missminner mig helt fel, som är kanon att ha på vinterhalvåret för att inte öka förbrukningen för mycket när det blir kallt ute.

Mycket bra pris på bägge i3 som du länkade.
Bild
NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4175
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av Tellus »

Banane skrev: 11 okt 2023 12:43
Jag har svårt att se fördelarna förutom en praktisk karossform och gott om reservdelar/kunniga verkstäder.

Den är
- Svag och långsam. 1615kg, 136hk, 9,6 sekunder 0-100km/h
- Framhjulsdriven.
- Rostbenägen.
- Tråkigt och alldagligt utseende.
- Luftkylda batterier som lider av hög degradering och som överhettas vid upprepad snabbladdning.
- Ingen trefasladdning AC.

Varför inte en i3 94Ah?
https://www.blocket.se/annons/goteborg/ ... 1000497012

Den är
- Relativt pigg. 1320kg, 170hk, 7,3 sekunder 0-100km/h
- Bakhjulsdriven.
- Karossen rostar ej pga plast och kolfiber.
- Designklassiker.
- Stabila kvalitetsbatterier med bra kylning.
- Trefasladdning AC.


Är räckvidden på gränsen för vinterkörningen kan man köpa en Rex
https://www.blocket.se/annons/uppsala/b ... 1000168126

Då har du råd att chansa. Det värsta som händer är att du bränner några deciliter bensin de sista milen hem.
Jag har haft i3s 94Ah BEV och två e golf.

Det jag tycker är bättre med golfen
- energisnålare och lite längre räckvidd
- tystare och stabilare
- tvåfasladdning duger rätt bra

Det jag inte gillade med i3
- vinglig
- mycket jobbig entré till baksäte och instängd känsla
- litet bagage
- jobbig däckdimension, dyra däck
- resonansbuller troligtvis från kolfiberkarossen

Värmepump i båda

Men i3 har sin charm, mycket bra interiör. Men tråkigt att den ser ut som en mopedbil. Kommer bli en klassiker.
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Tellus skrev: 11 okt 2023 18:54
...] Det jag inte gillade med i3
- vinglig
- mycket jobbig entré till baksäte och instängd känsla
- litet bagage
- jobbig däckdimension, dyra däck
- resonansbuller troligtvis från kolfiberkarossen

[...
Har för mig att jag läst att i3s ska vara mindre vinglig än vanliga i3. De ändringar som BMW gjort på i3s kanske går att göra på vanliga i3 också... Har dock ingen aning om vad det skulle kosta...

Fast om hjulen hamnar längre ut i hjulhuset än original på i3 med den här i3s-ändringen så kanske det kan bli knepigt/dyrt...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 7444
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Klintan skrev: 11 okt 2023 12:53
Banane skrev: 11 okt 2023 12:44
taliz skrev: 11 okt 2023 08:28
Jag hyrde en sån i en månad i slutet av 2020.
Precis efter jag hyrt en 52kwh Zoe i en månad.
Störde mig att jag inte kunde köra till/från kontoret på en laddning, totalt 11 mil motorväg, i mitt eget tempo.
Det gick fint med Zoen.

Det är en för bra bil för att ha ett så litet batteri IMO.
Var det verkligen stora batteriet i den du hyrde?
Och vad var tempot? Mati har ju varit helnöjd med sin Golf.
Han var helnöjd till han upptäckte symmetriska rostangrepp på de ställen jag beskrev ovan i tråden... Se:

viewtopic.php?p=724502#p724502

Men eftersom det inte är jättebelopp det är frågan om för att åtgärda så borde det väl inte påverka uppfattningen om bilen allt för mkt...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av taliz »

niklas12 skrev: 11 okt 2023 17:57
taliz skrev: 11 okt 2023 16:40
Maw skrev: 11 okt 2023 14:01
taliz skrev: 11 okt 2023 11:47
enoch85 skrev: 11 okt 2023 10:10


Allt beror ju på behov. Har man inte 11 mil motorväg varje dag, samt är beredd att lägga ~200K så är ju denna given tycker jag.
Det är alltså 5,5 mil enkel väg. Det är minst sagt begränsad räckvidd IMO.
Dessutom passivt luftkylda batterier som i Leaf(dock annan kemi), och de verkar inte hålla så bra heller enligt Teslabjörns tester.
100k kanske de hade varit värda, men 200? Neee.. ta en eNiro, Kona eller Soul 67kwh i så fall..
Imponerande ändå att göra av med drygt 30 kWh på 11 mil i en e-golf. Det var inte så att du hade glömt släppa handbromsen? ;)
Nej, men det var vinter och jag håller 140-150kmh på motorväg.
Går en Zoe så fort ?
Trodde maxhastighet var 130-140 på Zoe
Min Zoe toppar 140 på mätaren, ca 135 verklig fart.
Har för mig 52kwh toppade 145 och eGolf lite till.
Jag kör bokstavligen gasen i botten. Bekvämast så. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Inlägg: 4175
Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
Ort: Nerike
Referralkod: ts.la/ove13063

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av Tellus »

SwedishAdvocate skrev: 11 okt 2023 19:51
Tellus skrev: 11 okt 2023 18:54
...] Det jag inte gillade med i3
- vinglig
- mycket jobbig entré till baksäte och instängd känsla
- litet bagage
- jobbig däckdimension, dyra däck
- resonansbuller troligtvis från kolfiberkarossen

[...
Har för mig att jag läst att i3s ska vara mindre vinglig än vanliga i3. De ändringar som BMW gjort på i3s kanske går att göra på vanliga i3 också... Har dock ingen aning om vad det skulle kosta...

Fast om hjulen hamnar längre ut i hjulhuset än original på i3 med den här i3s-ändringen så kanske det kan bli knepigt/dyrt...
Jo det är rätt stor skillnad på i3 och i3s.även resonansen är mycket lägre
Bäst är som vanligt att provköra och se vad man själv tycker
3P 2019 / $ Pläd 2023 / YP 2024 / Juniper AWD 2026 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Sugen på Golf e?

Inlägg av Banane »

SwedishAdvocate skrev: 11 okt 2023 19:51
Tellus skrev: 11 okt 2023 18:54
...] Det jag inte gillade med i3
- vinglig
- mycket jobbig entré till baksäte och instängd känsla
- litet bagage
- jobbig däckdimension, dyra däck
- resonansbuller troligtvis från kolfiberkarossen

[...
Har för mig att jag läst att i3s ska vara mindre vinglig än vanliga i3. De ändringar som BMW gjort på i3s kanske går att göra på vanliga i3 också... Har dock ingen aning om vad det skulle kosta...

Fast om hjulen hamnar längre ut i hjulhuset än original på i3 med den här i3s-ändringen så kanske det kan bli knepigt/dyrt...
Stämmer. i3S har bredare däck, är sänkt och har större spårvidd. Går att göra på en vanlig i3 också med sänkning, spacers och i3S-däck, men då hamnar däcken väldigt långt ut som du är inne på. Kanske finns skärmbreddare att sätta dit?
Skriv svar