Testvägar för självgående bilar

Här diskuteras andra tekniska frågor

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jerker
elbilist
Inlägg: 11214
Blev medlem: 09 nov 2015 22:29

Testvägar för självgående bilar

Inlägg av Jerker »

Läste detta i min lokaltidning i morse. Knyter an till gårdagens nyhetsartikel.
Vägar.jpg
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Testvägar för självgående bilar

Inlägg av spacecoin »

Jag läste Tibors artikel och han har fel angående taxiverksamhet. Taxiverksamhet omfattas eftersom det är tre olika saker i PM:et. Det är inte "och" emellan.

Om man läser (EU) 2022/1426 från förra hösten (som den svenska lagen ska implementera) så är det väldigt tydligt vad som avses:

This Regulation applies to the type-approval of fully automated vehicles of category M and N, with regard to their automated driving system, for the following use cases:

(a) Fully automated vehicles, including dual mode vehicles, designed and constructed for the carriage of passengers or carriage of goods on a predefined area.

(b) ‘Hub-to-hub’: fully automated vehicles, including dual mode vehicles, designed and constructed for the carriage of passengers or carriage of goods on a predefined route with fixed start and end points of a journey/trip.

(c) 'Automated valet parking’: dual mode vehicles with a fully automated driving mode for parking applications within predefined parking facilities. The system may use or not external infrastructure (e.g. localization markers, perception sensors, etc.) of the parking facility to perform the dynamic driving task.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32022R1426
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 8528
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Testvägar för självgående bilar

Inlägg av spacecoin »

För Teslas del är det det två andra EU regleringar som gäller:

Om Tesla vill ta ansvar för körningen:
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2021/389/oj (UNECE 157) 130km/h på motorväg autonomt (inte svensk lag ännu).

samt förarstöd:
Kommande DCAS (L2 på stadsgator) samt UNECE R79 (nuvarande bestämmelser).

Om Tesla om 10-20 år har förarös robotaxi i snö så kan dom glädjas åt att det finns lagstiftning I Sverige :)
Skriv svar