Testvägar för självgående bilar
Moderator: Redaktion
Testvägar för självgående bilar
Läste detta i min lokaltidning i morse. Knyter an till gårdagens nyhetsartikel.
Re: Testvägar för självgående bilar
Jag läste Tibors artikel och han har fel angående taxiverksamhet. Taxiverksamhet omfattas eftersom det är tre olika saker i PM:et. Det är inte "och" emellan.
Om man läser (EU) 2022/1426 från förra hösten (som den svenska lagen ska implementera) så är det väldigt tydligt vad som avses:
This Regulation applies to the type-approval of fully automated vehicles of category M and N, with regard to their automated driving system, for the following use cases:
(a) Fully automated vehicles, including dual mode vehicles, designed and constructed for the carriage of passengers or carriage of goods on a predefined area.
(b) ‘Hub-to-hub’: fully automated vehicles, including dual mode vehicles, designed and constructed for the carriage of passengers or carriage of goods on a predefined route with fixed start and end points of a journey/trip.
(c) 'Automated valet parking’: dual mode vehicles with a fully automated driving mode for parking applications within predefined parking facilities. The system may use or not external infrastructure (e.g. localization markers, perception sensors, etc.) of the parking facility to perform the dynamic driving task.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32022R1426
Om man läser (EU) 2022/1426 från förra hösten (som den svenska lagen ska implementera) så är det väldigt tydligt vad som avses:
This Regulation applies to the type-approval of fully automated vehicles of category M and N, with regard to their automated driving system, for the following use cases:
(a) Fully automated vehicles, including dual mode vehicles, designed and constructed for the carriage of passengers or carriage of goods on a predefined area.
(b) ‘Hub-to-hub’: fully automated vehicles, including dual mode vehicles, designed and constructed for the carriage of passengers or carriage of goods on a predefined route with fixed start and end points of a journey/trip.
(c) 'Automated valet parking’: dual mode vehicles with a fully automated driving mode for parking applications within predefined parking facilities. The system may use or not external infrastructure (e.g. localization markers, perception sensors, etc.) of the parking facility to perform the dynamic driving task.
https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 32022R1426
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Testvägar för självgående bilar
För Teslas del är det det två andra EU regleringar som gäller:
Om Tesla vill ta ansvar för körningen:
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2021/389/oj (UNECE 157) 130km/h på motorväg autonomt (inte svensk lag ännu).
samt förarstöd:
Kommande DCAS (L2 på stadsgator) samt UNECE R79 (nuvarande bestämmelser).
Om Tesla om 10-20 år har förarös robotaxi i snö så kan dom glädjas åt att det finns lagstiftning I Sverige
Om Tesla vill ta ansvar för körningen:
https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2021/389/oj (UNECE 157) 130km/h på motorväg autonomt (inte svensk lag ännu).
samt förarstöd:
Kommande DCAS (L2 på stadsgator) samt UNECE R79 (nuvarande bestämmelser).
Om Tesla om 10-20 år har förarös robotaxi i snö så kan dom glädjas åt att det finns lagstiftning I Sverige
