Ångest!!!

Här diskuterar vi om Tesla Model S

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Wahll
Teslaägare

Re: Ångest!!!

Inlägg av Wahll »

elulf skrev:
Du har absolut inget att oroa dig för. Även om du skulle göra absolut all laddning på superchargers borde 75 timmar per år räcka för 4500 mil. De allra flesta laddar åtminstone 95% av energin nattetid, om du gör väldigt mycket långresor kanske den andelen kan gå ner till 75%, så knappast mer än ca 18-19 timmar per år vid laddstationer.

Lite osäker på hur långt din Audi kommer på en full tank men jag antar att du i nuläget måste tanka ca 70 ggr per år, det borde motsvara minst 10 timmar på bensinmack per år.

Så slutresultatet blir väl max 8-9 timmar extra väntan per år jämfört med idag. Inget att ha ångest för. Med lite större andel laddning hemma kommer du t.o.m. tjäna tid.
Rätta mig om jag har fel men jag tycker det blir vanligare och vanligare att "spärren" på diesel/bensin/e85 handtagen är borttaget. Då blir det ju dessutom 10 timmar utomhus medans du själv myser i din S85D. Kanske ska man satsa på ambient ljuspaktet för att få till den rätta stämmningen när man laddar på SuC :-)
MODEL Y, DM LR Midnight Silver, Induction 20"
MODEL ≡, DM LR Svart Aero FSD
Nissan Leaf -15
Användarvisningsbild
REDNEB
Teslaägare

Inlägg av REDNEB »

Haha!

Sant.....

Buff, 41700kr för det paketet känns lite hårt.

Det får bli ett par läckra 22 tummare till sommardäcken istället.

Luftfjädringen och panoramaglastaket känns faktiskt inte helt omotiverat.
Användarvisningsbild
Nicklas
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ida2603

Inlägg av Nicklas »

REDNEB skrev:
Luftfjädringen och panoramaglastaket känns faktiskt inte helt omotiverat.
Vi hade panoramaglastak på vår Peugeot 308 SW och det har vi saknat så in i bänken sedan vi gick över helt till endast två Leaf:ar... Det fanns bara inte på kartan att inte beställa panoramaglastak till Teslan :D
Användarvisningsbild
z balata
Teslaägare

Inlägg av z balata »

En gång hade jag bara 4 km kvar när jag kom hem, men jag var aldrig det minsta orolig. Bara att sänka farten lite om man ser att det verkar bli knappt. Men det klart, man måste ha lite koll!
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Ja en gång fick jag soppatorsk på E6an... I min BMW. Jo man måste ha lite koll... ;-)
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Användarvisningsbild
kanylbullen
Teslaägare

Re: Sv: Ångest!!!

Inlägg av kanylbullen »

REDNEB skrev:
Gott!

Nu känner jag mig lugnare i själen!

Jag hade inte faktiskt inte lagt så stor vikt vid "laddning hemma" grejen. Det är lätt att gå bort sig i alla fakta om hur fantastisk bilen är.

Det blir till att beställa ett 3fas, 16A uttag till garageuppfarten till April.

Fick tips från min kollega annars;)

Portabelt elverk från JULA 2,2kW, 1995kr
Det ska vara möjligt att ladda från ett inverterelverk med perfekt ström, tyvärr funkar det inte från vanliga ful-verk.

Byt till Tibber, ladda billigare och få 500 kr https://invite.tibber.com/a9a8a08d
Användarvisningsbild
hybris
Teslaägare

Inlägg av hybris »

Tips: ställ om bilen till typical. Min levererades med rated som inställning. När man ör ny med bilen är det extra viktigt att körs med typical och sedan få en känsla för hur mycket den drar i olika hastigheter. Nedplitat i massor av trådar men hastigheten är det som ger mest extra räckvidd. Kör långsammare. Sedan finns det de som coastar med neutralen och lyckats köra 50 mil utan att pka toklångsamt. Allt beror väl på hur långt man behöver köra varje dag. Range mode och värme i stolarna ett tips på vintern och förvärm bilen i garaget.
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Skriv svar