Regenerativ bromsning
Moderator: Redaktion
- Orjanforsberg
- Teslaägare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: 06 sep 2023 20:22
Re: Regenerativ bromsning
Menar du på Teslan så har du inget val. Det är där. och ja du tjänar på det. Miljö och energi.
- Orjanforsberg
- Teslaägare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: 06 sep 2023 20:22
Re: Regenerativ bromsning
Har ju valet lite eller mycket
På litet känns det ju ingenting
Vad är det bra för då? Laddar det batteriet
Känns ju som den bromsar in snabbt. Och kraften för att komma upp i hastighet förloras väl i in tjänad laddning
Istället för att den rullar lätt?!
På litet känns det ju ingenting
Vad är det bra för då? Laddar det batteriet
Känns ju som den bromsar in snabbt. Och kraften för att komma upp i hastighet förloras väl i in tjänad laddning
Istället för att den rullar lätt?!
Re: Regenerativ bromsning
Du ska inte alltid släppa gasen helt och hållet, utan avväga hur mycket du släpper gasen för att få en lagom inbromsning.Orjanforsberg skrev: ↑15 okt 2023 17:14Har ju valet lite eller mycket
På litet känns det ju ingenting
Vad är det bra för då? Laddar det batteriet
Känns ju som den bromsar in snabbt. Och kraften för att komma upp i hastighet förloras väl i in tjänad laddning
Istället för att den rullar lätt?!
Tänk på regenerering som en omvänd gaspedal. Ju mer du släpper upp desto snabbare bromsar det. Släpp bara upp lagom så bilen rullar dit du vill. Vill du inte ha regen släpper du bara upp gasen så att den är mellan drivkraft och regen. Du ser det på effektstabeln på skärmen om du har drivkraft eller regen.
Ja, all regenerering är att ladda batteriet vilket är mycket bättre än att bromsa med bromsen vid normal körning.
Du bör lära dig att använda det, det är mycket bra och så framtiden kommer vara.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Orjanforsberg
- Teslaägare
- Inlägg: 302
- Blev medlem: 06 sep 2023 20:22
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4220
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Regenerativ bromsning
En liten blänkare till ovan.
Vill man köra extra energieffektivt så ska man inte regenerera alls, frirull är bättre. Neutral läget på Teslan.
Vid all återvinning sker förluster och därefter förluster vid effektuttag.
Men det blir i praktiken svårt att alltid frirulla. De flesta andra elbilar regenererar när man bromsar, dock inte Tesla.
Näst bäst är att använda låg regenerering och köra så förutseende att man ej behöver använda bromsen.
Bromsen är extra viktig att inte använda i Tesla. Så då kan det vara bättre med standard regenerering, då man i princip aldrig behöver använda bromsen.
I vår egolf kan man välja frihjul och när man måste sänka farten snabbare så går det bra att använda bromsen, då den laddar batteriet vilket Teslan ej gör.
100Wh/km sommartid blir belöningen på egolfen vid långsam ecokörning.
Vill man köra extra energieffektivt så ska man inte regenerera alls, frirull är bättre. Neutral läget på Teslan.
Vid all återvinning sker förluster och därefter förluster vid effektuttag.
Men det blir i praktiken svårt att alltid frirulla. De flesta andra elbilar regenererar när man bromsar, dock inte Tesla.
Näst bäst är att använda låg regenerering och köra så förutseende att man ej behöver använda bromsen.
Bromsen är extra viktig att inte använda i Tesla. Så då kan det vara bättre med standard regenerering, då man i princip aldrig behöver använda bromsen.
I vår egolf kan man välja frihjul och när man måste sänka farten snabbare så går det bra att använda bromsen, då den laddar batteriet vilket Teslan ej gör.
100Wh/km sommartid blir belöningen på egolfen vid långsam ecokörning.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
-
- Inlägg: 7508
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Regenerativ bromsning
Fast om man blir så duktig att man aldrig behöver använda bromsarna så får man väl ändå hålla lite koll på skivbromsarna så de inte blir för rostiga. Ett generellt tips för alla bilar med skivbromsar är väl att trycka till precis lagom så man får bort rosten någon gång i slutet av varje körning i väta (eller något annat lämpligt intervall...).
Och om bilen står parkerad utomhus i regn längre perioder utan att användas så kan det ju uppstå rost på skivorna den vägen också...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
- mikebike
- Teslaägare
- Inlägg: 9435
- Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
- Ort: Solna
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Re: Regenerativ bromsning
Mina skivor rostar inte alls, märkligt med tanke på att mina Volvo hade orange skivor bara det var fuktigt ute.SwedishAdvocate skrev: ↑16 okt 2023 08:16Fast om man blir så duktig att man aldrig behöver använda bromsarna så får man väl ändå hålla lite koll på skivbromsarna så de inte blir för rostiga. Ett generellt tips för alla bilar med skivbromsar är väl att trycka till precis lagom så man får bort rosten någon gång i slutet av varje körning i väta (eller något annat lämpligt intervall...).
Och om bilen står parkerad utomhus i regn längre perioder utan att användas så kan det ju uppstå rost på skivorna den vägen också...
Däremot kan ju oken börja kärva om bromsarna inte används.
Jag har creep valt, vilket betyder att jag måste bromsa för att bilen skall stå still och då trycker jag till ordentligt.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
- Tellus
- Teslaägare
- Inlägg: 4220
- Blev medlem: 04 dec 2018 09:07
- Ort: Nerike
- Referralkod: ts.la/ove13063
Re: Regenerativ bromsning
Det är inlagt i programvaran, bilen bromsar själv utan att man märker det. Tror det sker när man kör med farthållaren på tillexempel motorväg, så lägger bilen på bromsarna och ökar effekten samtidigt automagiskt.SwedishAdvocate skrev: ↑16 okt 2023 08:16Fast om man blir så duktig att man aldrig behöver använda bromsarna så får man väl ändå hålla lite koll på skivbromsarna så de inte blir för rostiga. Ett generellt tips för alla bilar med skivbromsar är väl att trycka till precis lagom så man får bort rosten någon gång i slutet av varje körning i väta (eller något annat lämpligt intervall...).
Och om bilen står parkerad utomhus i regn längre perioder utan att användas så kan det ju uppstå rost på skivorna den vägen också...
Det sker också mer frekvent vid regn och fukt så bromsarna ska fungera bra direkt.
Tidigare var det si och så med bromseffekten initialt vid regn.
Men det verkar skilja på bromsskivornas kvalitet. MYP hade bromsar som ej rostade, på Plaid krävs det hård manuell bromsning ibland.
3P 19.3 / $ Pläd 22.12 / YP 23.8 / Juniper AWD 25.6 / SigenStor 14,8kWp 24kWh
-
- Inlägg: 7508
- Blev medlem: 10 sep 2018 01:56
Re: Regenerativ bromsning
Visste jag inte... Tack för infon.Tellus skrev: ↑16 okt 2023 09:36Det är inlagt i programvaran, bilen bromsar själv utan att man märker det. Tror det sker när man kör med farthållaren på tillexempel motorväg, så lägger bilen på bromsarna och ökar effekten samtidigt automagiskt.SwedishAdvocate skrev: ↑16 okt 2023 08:16Fast om man blir så duktig att man aldrig behöver använda bromsarna så får man väl ändå hålla lite koll på skivbromsarna så de inte blir för rostiga. Ett generellt tips för alla bilar med skivbromsar är väl att trycka till precis lagom så man får bort rosten någon gång i slutet av varje körning i väta (eller något annat lämpligt intervall...).
Och om bilen står parkerad utomhus i regn längre perioder utan att användas så kan det ju uppstå rost på skivorna den vägen också...
Det sker också mer frekvent vid regn och fukt så bromsarna ska fungera bra direkt.
Tidigare var det si och så med bromseffekten initialt vid regn.
Men det verkar skilja på bromsskivornas kvalitet. MYP hade bromsar som ej rostade, på Plaid krävs det hård manuell bromsning ibland.
Men det verkar ju som det kan vara bra att ha lite koll ändå beroende på vilken modell man har...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting