Hämtade Taycanen igår och är supernöjd. Vilken körmaskin Jag har aldrig kört en elbil som ligger så plantad på vägen, som ett strykjärn. Upplevd kvalitetskänsla i bilen är också skyhög, nästan ingen plast någonstans, i stort sett allt är klätt med läder, riktigt bra!
Bilen har stora hjul och däck 21" med 305 bakdäck, men ändå en ok förbrukning, som jag uppskattar till ca 25% högre än min BMW i4 M50 med 20" och 255 bakdäck. Känns spontant som Porschen har ungefär samma förbrukning som Polestar Performance jag hade för några år sen, med skillnaden att Porschen har 93kWh batteri mot 78kWh hos Polestar. Nu har jag bara kört på kurviga landsvägar i Norge (som är en fröjd med denna bil), så kan inte uttala mig om motorväg, men det har ju andra testat och ska egentligen vara ok har jag hört.
Det är en helt vanlig Taycan 4 med 470hk, så BMW skjuter självklart på mycket mer, men den tvåväxlade bakaxeln verkar funka bra när man kör i spannet 60-120km/h iaf då skillnaden inte är lika stor enligt mig.
Bilen är 1 år gammal och kostade mig 65.000kr mer än Fisker Ocean som jag lämnade tillbaks (förra ägaren av Porschen tog dock en massiv finanssmäll eftersom bilen ny kostade ca 1,4miljoner, köper man den idag ny 1,6). I upplevd kvalitet och körkänsla kan inte dessa bilar jämföras ens tycker jag.
Supernöjd och hoppas den förblir felfri
Dela gärna med dig av bilder inifrån!
Grymt fin bil!
Hämtade Taycanen igår och är supernöjd. Vilken körmaskin Jag har aldrig kört en elbil som ligger så plantad på vägen, som ett strykjärn. Upplevd kvalitetskänsla i bilen är också skyhög, nästan ingen plast någonstans, i stort sett allt är klätt med läder, riktigt bra!
Bilen har stora hjul och däck 21" med 305 bakdäck, men ändå en ok förbrukning, som jag uppskattar till ca 25% högre än min BMW i4 M50 med 20" och 255 bakdäck. Känns spontant som Porschen har ungefär samma förbrukning som Polestar Performance jag hade för några år sen, med skillnaden att Porschen har 93kWh batteri mot 78kWh hos Polestar. Nu har jag bara kört på kurviga landsvägar i Norge (som är en fröjd med denna bil), så kan inte uttala mig om motorväg, men det har ju andra testat och ska egentligen vara ok har jag hört.
Det är en helt vanlig Taycan 4 med 470hk, så BMW skjuter självklart på mycket mer, men den tvåväxlade bakaxeln verkar funka bra när man kör i spannet 60-120km/h iaf då skillnaden inte är lika stor enligt mig.
Bilen är 1 år gammal och kostade mig 65.000kr mer än Fisker Ocean som jag lämnade tillbaks (förra ägaren av Porschen tog dock en massiv finanssmäll eftersom bilen ny kostade ca 1,4miljoner, köper man den idag ny 1,6). I upplevd kvalitet och körkänsla kan inte dessa bilar jämföras ens tycker jag.
Supernöjd och hoppas den förblir felfri
Snygg bil.
Vad var det med Fisker bilen ??
jag kände egentligen med en gång att den upplevda kvaliteten i interiören inte levde upp till priset. Hade den kostat 200k mindre, så hade jag kanske behållit den. Men sen kom problematiken att den inte ville DC ladda i tillägg. Bilen stod 3 veckor hos Fisker utan att de kunde fixa problemet. När jag såg att jag kunde får en Taycan till nästan samma pris, så använde jag returrätten. Det var också lite för många små bugs med Fiskern, som jag inte kände att jag orkar just nu. När den har mognat och fått en prisjustering, så kan jag vara med igen. Nöjd med det beslutet just nu.
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Behåller båda tills nya Model 3 kommer, då säljer jag BMWn. Men blir nog frun som kör den fram tills dess, hon säger att det är oaktuellt för henne att köra röd Porsche till jobbet
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Jag hade en kravlista när jag letade bil eftersom allt är extrautrustning och jag inte vill missa något som är must have för mig. Adaptiv Cruise är ett sådant tillval som jag inte köper bil utan. Porsches svar på autopilot heter Innodrive och det var väldigt få bilar som hade det. Ok, tänkte jag, får klara mig utan. Men nu blev jag glatt överraskad när jag upptäckte att det går att köpa till som Function on Demand om man redan har Adaptiv Cruise (då är hardware samma). Antingen för 230krper mnd utan bindningstid eller 9000 för bilens livslängd. Man får dessutom 3månader gratis testperiod, så nu ska det testas ut
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag har inte varit helt med på tåget vad det gäller functions on demand, men inser nu att det faktiskt är ganska bra om man befinner sig på andrahandsmarknaden (eller ska sälja sin bil). Jag har också ett gäng saker jag inte kan vara utan, och det kommer definitivt bredda utbudet framöver om jag väljer att köpa begagnat (av ett märke som erbjuder det) nästa gång.
Grattis till bilen förresten! Jag tycker Taycan är riktigt riktigt fin både i den vanliga versionen och som tourismo, förutom att jag antar att den är grym att köra.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Har övervägt att köpa taycan flera ggr men blir kvar med min gamla model s med taklucka. Just att teslor inte görs med takluckor längre gör att jag inte kan byta den mot en nyare tesla heller. Sedan har taycan den där onödigt fula mitten delen vid mitten stolen där man lägger fötterna. Blir så irriterad på elbilar som har den då den ej behövs
Har övervägt att köpa taycan flera ggr men blir kvar med min gamla model s med taklucka. Just att teslor inte görs med takluckor längre gör att jag inte kan byta den mot en nyare tesla heller. Sedan har taycan den där onödigt fula mitten delen vid mitten stolen där man lägger fötterna. Blir så irriterad på elbilar som har den då den ej behövs
Det som väger upp är att de som sitter på ytterplatserna bak har ordentliga "fotgarage". Man får alltså inte den typiska "knä i hakan" känslan som i de flesta elbilssedaner. Man får t.o.m stöd under låren. Det är riktigt nice. Mittensätet är bara ett nödsäte och har man behov för att ofta åka tre i baksätet bör man nog välja en annan bil.
Model 3-24/Polestar 3-24
Jag har inte varit helt med på tåget vad det gäller functions on demand, men inser nu att det faktiskt är ganska bra om man befinner sig på andrahandsmarknaden (eller ska sälja sin bil). Jag har också ett gäng saker jag inte kan vara utan, och det kommer definitivt bredda utbudet framöver om jag väljer att köpa begagnat (av ett märke som erbjuder det) nästa gång.
Grattis till bilen förresten! Jag tycker Taycan är riktigt riktigt fin både i den vanliga versionen och som tourismo, förutom att jag antar att den är grym att köra.
Tack! Jag tycker det är sjukt imponerande vad Porsche fått till av körkänsla med Taycan. Som man ser i min signatur, så har jag erfarenhet av ganska många olika elbilar, men ingen kommer i närheten av körkänsla vågar jag påstå
Model 3-24/Polestar 3-24
Det som väger upp är att de som sitter på ytterplatserna bak har ordentliga "fotgarage". Man får alltså inte den typiska "knä i hakan" känslan som i de flesta elbilssedaner. Man får t.o.m stöd under låren. Det är riktigt nice. Mittensätet är bara ett nödsäte och har man behov för att ofta åka tre i baksätet bör man nog välja en annan bil. [Min u.]
...vilket möjliggörs av att batteripacket på Taycan/Audi e-tron GT inte är en platta som på t.ex. en Tesla och nästan alla andra elbilar. Istället är det ett så kallat 'topografiskt' batteripack (se bilden nedan). Och konstruktionen där det inte finns några battericeller under ytterbaksätespassagerarnas fötter möjliggör ju även att man kan få ner huvudena på baksätespassagerarna, vilket i sin tur möjliggör den relativt 'smärta' kupétaklinjen på de Taycan som inte är kombi – och så klart även på e-tron GT som ju tyvärr inte finns som kombi...
Å andra sidan behövs ju inte "mittendelen" mellan framsätena i elbilar heller. Ändå är det många som har den, inklusive Tesla.
För just mig är det mer irriterande. Vi är ytterst sällan fem i bilen, så att det finns en "kardantunnel" bak i min nya bil stör inte ett dugg. Däremot saknar jag förvaringsutrymmet mellan framstolarna som fanns i min förra bil.
Tillverkarna kan välja att paketera och disponera utrymmen på olika sätt. Vad som är bra och dåligt och irriterande eller inte är nog mest en fråga om personliga preferenser, snarare än en fråga om vad som behövs eller inte. Som tur väl är finns det gott om valmöjligheter numera, så man kan välja bil utifrån ens egna preferenser även om man vill köra elbil.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Är det någon här som provat ladda sin Taycan på en Tesla open for all laddare?
Vad kan man förvänta sig för laddkurva? Kör den 150 hela vägen upp till 60-70%
Nu när det är så många Teslaladdare som öppnat, så känns det dumt att förlänga sitt avtal med Porsche/VW. Köpte en beggad Taycan som är uttagen 2020 30/11, så snart går laddkortet ut med billig laddning.
Nu när det är så många Teslaladdare som öppnat, så känns det dumt att förlänga sitt avtal med Porsche/VW. Köpte en beggad Taycan som är uttagen 2020 30/11, så snart går laddkortet ut med billig laddning.
Kör inte så många långa turer ändå.
Var inte 150kw på 400v något man fick betala extra för? Iaf i början.
Annars var det väl max 50kw.
Standard på alla nu iaf inkl min 2022. Men var nog annorlunda i början ja.
Model 3-24/Polestar 3-24
Har nu fått testat Innodrive (Porsches autopilot) som jag laddade ner som function on demand. Funkar överraskande bra faktiskt. Väldigt nöjd att det gick att fixa till bilen som inte hade det när jag köpte den.
Model 3-24/Polestar 3-24
Standard på alla nu iaf inkl min 2022. Men var nog annorlunda i början ja.
Tror att det varit standard på iaf stora batteriet. Varit standard på GT hela tiden iaf.
Jag har en Taycan 4S CT -22 och har laddat ett par gånger på Supercharger (i Sverige och Danmark) och det är inga problem, enda problemet med laddning på Taycan är att det får gör fort . Ja och att laddporten sitter avigt till, jämfört med Tesla, men går oftast lösa.
När det gäller Autopilot så är det Active Lane keep assist du/ni ska leta efter inte InnoDrive. Innodrive lägger på lita annan funktionalitet som enligt mig är rätt dålig, den sänker hastigheten automatiskt baserat på trafikläge etc. Nått som funkar rätt dåligt och man förstår inte vilka beslut den tar för att sänka hastigheten vid givet tillfälle. Däremot Active Lane Keep assist är riktigt riktigt bra. Bägge dessa (Innodrive och LKA) går dock att köpa som software update om man bara har Adaptive Cruise Control som tillval till bilen.
Jag har en Taycan 4S CT -22 och har laddat ett par gånger på Supercharger (i Sverige och Danmark) och det är inga problem, enda problemet med laddning på Taycan är att det får gör fort . Ja och att laddporten sitter avigt till, jämfört med Tesla, men går oftast lösa.
När det gäller Autopilot så är det Active Lane keep assist du/ni ska leta efter inte InnoDrive. Innodrive lägger på lita annan funktionalitet som enligt mig är rätt dålig, den sänker hastigheten automatiskt baserat på trafikläge etc. Nått som funkar rätt dåligt och man förstår inte vilka beslut den tar för att sänka hastigheten vid givet tillfälle. Däremot Active Lane Keep assist är riktigt riktigt bra. Bägge dessa (Innodrive och LKA) går dock att köpa som software update om man bara har Adaptive Cruise Control som tillval till bilen.
Jaha, det var underligt, jag fick bara upp alternativet att köpa/prenumerera på active lane keeping, så utgick ifrån att det var Innodrive. Men spelar ingen roll för mig, funkar bra nu, behöver inte automatiskt anpassad hastighet.
Model 3-24/Polestar 3-24
Min bil har ACC och ALK (Active lane keeping), porschesäljaren visste inte om tidigare ägaren hade köpt ALK via FOD det eller om det var en bugg som gjorde att jag hade det. Men det funkar fortfarande för mig.
Tycker ALK funkar bra, ungefär lika bra som Volvos pilot assist som jag var mycket nöjd med (XC60 -18).
Enda jag inte gillar är att på volvos var det mycket smidigt att stänga av pilot assist. Bara trycka på rattknappen åt vänster (om jag minns rätt). På Taycan måste man in i menyn till vänster om hastighetsmätaren och trycka av att den inte skall ha på det när man kör med farthållaren.
Men jag kör alltid med det ändå, men var som sagt skönt att kunna stänga av det snabbt när man körde Volvo.