Audi e-tron

Här diskuterar vi elektriska fordon av alla slag

Moderator: Redaktion

Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Legato skrev: 18 okt 2023 12:50
samuelsu skrev: 18 okt 2023 12:28
Legato skrev: 18 okt 2023 12:09
Nyfiken:

Är det någon som egentligen vet vad "Audi virtual cockpit plus" innebär?

Förstår det som att det "bara" tillför något slags "e-tron läge" på displayen. Men vad visas egentligen i det läget? Använder ni det och har det något värde?
Det är väl det som alla Audi har då instrumentpanelen är helt digital, dvs utan fysiska mätare, ja som model S alltså. Då med en skärm istället har man ju olika roliga möjligheter, men det Audi gjort är förstås att ha ett likadant läge som om man hade fysiska mätare, för annars skrämmer man bort gamla kunder. Ytan i mitten (aka färddatorn) kan visa fordonsinfo, mediainfo eller en liten karta. Via View-knappen på ratten kan man växla till ett läge som förstorar mittendelen (mätarna dras isär och blir mindre till förmån för större karta), vilket kan vara trevligt om man navigerar. Ja, och på e-tron då så har man ett etronläge som kanske är tänkt att se mer modernt ut. Den stora bristen är ändå att man inte någonstans i något läge av allt som finns har möjlighet att se batteriPROCENT som man är van vid från Tesla. Se där, då fick jag in det också.... :) Sen finns inte heller den fina batterigrafen man har på Tesla när man navigerar - det hade ju kunnat vara ett alternativ att visa i etron-klustret.
Mjo, fast allt det du skriver ovan (utom möjligen då e-tron-läget) har man ju även om man inte valt till "Audi Virtual Cockpit Plus".

Så jag är nyfiken på vad man egentligen får "extra" iom tillvalet.

Håller dock helt med om att det är katastrof att de inte visar batteri-procenten. På vår resa till Spanien vet jag inte hur många gånger jag fick klicka mig in under laddning på mittenskärmen för att få se exakt batteriprocent :?
På Q8:an har de åtminstone lagt in en genväg till batteriprocenten. Ett tryck så kommer man dit.

Men man kan fundera hur svårt det är att få dit % i klustret lika som Q4 har.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
samme
Inlägg: 6
Blev medlem: 28 jul 2021 18:29

Re: Audi e-tron

Inlägg av samme »

Nect skrev: 18 okt 2023 16:51
Legato skrev: 18 okt 2023 12:50
samuelsu skrev: 18 okt 2023 12:28
Legato skrev: 18 okt 2023 12:09
Nyfiken:

Är det någon som egentligen vet vad "Audi virtual cockpit plus" innebär?

Förstår det som att det "bara" tillför något slags "e-tron läge" på displayen. Men vad visas egentligen i det läget? Använder ni det och har det något värde?
Det är väl det som alla Audi har då instrumentpanelen är helt digital, dvs utan fysiska mätare, ja som model S alltså. Då med en skärm istället har man ju olika roliga möjligheter, men det Audi gjort är förstås att ha ett likadant läge som om man hade fysiska mätare, för annars skrämmer man bort gamla kunder. Ytan i mitten (aka färddatorn) kan visa fordonsinfo, mediainfo eller en liten karta. Via View-knappen på ratten kan man växla till ett läge som förstorar mittendelen (mätarna dras isär och blir mindre till förmån för större karta), vilket kan vara trevligt om man navigerar. Ja, och på e-tron då så har man ett etronläge som kanske är tänkt att se mer modernt ut. Den stora bristen är ändå att man inte någonstans i något läge av allt som finns har möjlighet att se batteriPROCENT som man är van vid från Tesla. Se där, då fick jag in det också.... :) Sen finns inte heller den fina batterigrafen man har på Tesla när man navigerar - det hade ju kunnat vara ett alternativ att visa i etron-klustret.
Mjo, fast allt det du skriver ovan (utom möjligen då e-tron-läget) har man ju även om man inte valt till "Audi Virtual Cockpit Plus".

Så jag är nyfiken på vad man egentligen får "extra" iom tillvalet.

Håller dock helt med om att det är katastrof att de inte visar batteri-procenten. På vår resa till Spanien vet jag inte hur många gånger jag fick klicka mig in under laddning på mittenskärmen för att få se exakt batteriprocent :?
På Q8:an har de åtminstone lagt in en genväg till batteriprocenten. Ett tryck så kommer man dit.

Men man kan fundera hur svårt det är att få dit % i klustret lika som Q4 har.
Med tanke på att de inte ens bemödat sig om att uppdatera grafiken i 3D-läget i backkameran till en modell av en Q8 istället för en e-tron och att de håller på att byta plattform för mjukvarusystemen så har nog mjukvaruuppdateringar haft obefintlig prioritet. Det är som säljaren sa till mig när jag hämtade ut den, det är grillen som är ny. Men jag är nöjd ändå, jag väntade mig inte något annat
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

Fast det är väldigt enkelt att skapa en egen snabbknapp direkt till batteriprocenten även i gamla E-tron.

Du kan skapa egna knappar till både funktioner och GPS-platser. Smidigt på långresa, för att ha koll att du når fram till laddstationer eller destinationen.

Räckvidden kan ju ökas rejält med en liten fartminskning.

Den nya grillen innebär ju tyvärr att det inte längre går att få den fina Nightvision kameran till E-tron.

Den har räddat mig flera gånger från de läskiga vildsvinen som gärna korsar vägarna på kvällarna där jag kör.
JoeMad
Teslaägare
Inlägg: 253
Blev medlem: 10 okt 2019 12:36
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av JoeMad »

Off Grid Byggaren skrev: 19 okt 2023 19:54
Fast det är väldigt enkelt att skapa en egen snabbknapp direkt till batteriprocenten även i gamla E-tron.

Du kan skapa egna knappar till både funktioner och GPS-platser. Smidigt på långresa, för att ha koll att du når fram till laddstationer eller destinationen.

Räckvidden kan ju ökas rejält med en liten fartminskning.

Den nya grillen innebär ju tyvärr att det inte längre går att få den fina Nightvision kameran till E-tron.

Den har räddat mig flera gånger från de läskiga vildsvinen som gärna korsar vägarna på kvällarna där jag kör.
Nu har ju Dynasty AB fixat problemet med night vision. De eftermonterar på Q8.
Audi Q8 e-tron 55 -24
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

JoeMad skrev: 20 okt 2023 07:21
Off Grid Byggaren skrev: 19 okt 2023 19:54
Fast det är väldigt enkelt att skapa en egen snabbknapp direkt till batteriprocenten även i gamla E-tron.

Du kan skapa egna knappar till både funktioner och GPS-platser. Smidigt på långresa, för att ha koll att du når fram till laddstationer eller destinationen.

Räckvidden kan ju ökas rejält med en liten fartminskning.

Den nya grillen innebär ju tyvärr att det inte längre går att få den fina Nightvision kameran till E-tron.

Den har räddat mig flera gånger från de läskiga vildsvinen som gärna korsar vägarna på kvällarna där jag kör.
Nu har ju Dynasty AB fixat problemet med night vision. De eftermonterar på Q8.
Det var ju fint, ja de är verkligen duktiga där. De har faktiskt byggt ljudanläggningen i min E-tron, som blev riktigt bra.
znac
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 sep 2023 09:46

Re: Audi e-tron

Inlägg av znac »

Virtual Cockpit Plus innebär en extra e-tron vy. Dvs ingen skillnad i funktion eller utseende. Jag kommer inte att beställa det.
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10487
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Audi e-tron

Inlägg av Legato »

znac skrev: 21 okt 2023 06:32
Virtual Cockpit Plus innebär en extra e-tron vy. Dvs ingen skillnad i funktion eller utseende. Jag kommer inte att beställa det.
Ok, det var det enda jag hittade också. De gillar onekligen försök till merförsäljning :D
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Vad kostar laddavtalen nu i Europa? Får man fortfarande 3kr/kwh med audis avtal?
Min tanke med en beggad etron är främst för en lång europatripp. Susa runt i några månader.
Men ska jag pynta 5+kr/kwh och bilen drar 3-400wh blir det ju dyrt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev: 21 okt 2023 10:57
Vad kostar laddavtalen nu i Europa? Får man fortfarande 3kr/kwh med audis avtal?
Min tanke med en beggad etron är främst för en lång europatripp. Susa runt i några månader.
Men ska jag pynta 5+kr/kwh och bilen drar 3-400wh blir det ju dyrt.
Tecknar du Transit avtalet blir det skapliga priser på Ionity.

3,80 per kWh i Sverige.

Transit avtal kostar 190:- per månad och tecknas för 12 månader. Förlängs automatiskt 12 månader varje år, om det inte sägs upp i rätt tid är viktigt att känna till.

https://e-tron.charging-service.audi/o/ ... cale=sv_SE
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Off Grid Byggaren skrev: 21 okt 2023 11:14
taliz skrev: 21 okt 2023 10:57
Vad kostar laddavtalen nu i Europa? Får man fortfarande 3kr/kwh med audis avtal?
Min tanke med en beggad etron är främst för en lång europatripp. Susa runt i några månader.
Men ska jag pynta 5+kr/kwh och bilen drar 3-400wh blir det ju dyrt.
Tecknar du Transit avtalet blir det skapliga priser på Ionity.

3,80 per kWh i Sverige.

Transit avtal kostar 190:- per månad och tecknas för 12 månader. Förlängs automatiskt 12 månader varje år, om det inte sägs upp i rätt tid är viktigt att känna till.

https://e-tron.charging-service.audi/o/ ... cale=sv_SE
Tack. 0,36 euro på det mesta. 4,2kr dvs, kanske 4,3 ”effektivt”.
Hrmf. Tveksamt om det är värt vs att använda SUC.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Moelito
elbilist
Inlägg: 112
Blev medlem: 07 okt 2019 22:18
Ort: Göteborg

Re: Audi e-tron

Inlägg av Moelito »

Sen för att förvirra så har de en ny tjänst, Audi charging (dvs inte e-tron charging service) som är den man numera får på köpet ett år..

Och Ionity ligger där på 5.70.
Screenshot_20231021_120722_myAudi.jpg
Skickat från min SM-S918B via Tapatalk


VW Passat GTE
Audi E-Tron 55 Proline Advanced
Audi Q8 E-Tron 55 s-line
znac
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 sep 2023 09:46

Re: Audi e-tron

Inlägg av znac »

E-tron Charging Service fasas ut och har inte gått att trycka på ett tag. Den nya, Audi Charging, är bra mycket dyrare. Ser inget annat alternativ än att använda Tesla.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

https://insideevs.com/features/693394/a ... d-bargain/

Lyx att dom har 4 års garanti i USA. Bara 2 här väl?
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Off Grid Byggaren
Inlägg: 2293
Blev medlem: 06 jan 2016 22:40

Re: Audi e-tron

Inlägg av Off Grid Byggaren »

taliz skrev: 31 okt 2023 19:31
https://insideevs.com/features/693394/a ... d-bargain/

Lyx att dom har 4 års garanti i USA. Bara 2 här väl?
Ja det var lyxigt. Här i Sverige har vi 8 års batterigaranti, max 16 000 mil. Men maskinskade försäkringen tar väl det mesta andra saker.

Galet låga priser verkar det vara i USA ivarjefall.

Kollade på Car info här i Sverige, och en större del av alla E-tron bilar verkar bytt ägare senaste året. Är väl många leasingbilar kan jag tänka mig, så det kan ju vara en av förklaringarna till prisraset.
Screenshot_20231024-203747_Chrome.jpg
Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

Börjar nästan ångra att jag tog ut en ny Q8 på leasing.
De gamla har blivit riktigt prisvärda och jag skulle spara en rejäl slant på att köpa en begagnad privat istället för det höga förmånsvärdet som Q8:an har.

Trots att den är tung och ineffektiv så älskar jag verkligen hur skön bilen är att åka långt i.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
-AG-
Inlägg: 60
Blev medlem: 26 jul 2023 09:37

Re: Audi e-tron

Inlägg av -AG- »

Nect skrev: 31 okt 2023 23:10
Börjar nästan ångra att jag tog ut en ny Q8 på leasing.
De gamla har blivit riktigt prisvärda och jag skulle spara en rejäl slant på att köpa en begagnad privat istället för det höga förmånsvärdet som Q8:an har.

Trots att den är tung och ineffektiv så älskar jag verkligen hur skön bilen är att åka långt i.
Orka bry sig om hur effektiv en bil är. Finns så mycket som är viktigare, men debatten snöar oftast in på kWh.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Nect skrev: 31 okt 2023 23:10
Börjar nästan ångra att jag tog ut en ny Q8 på leasing.
De gamla har blivit riktigt prisvärda och jag skulle spara en rejäl slant på att köpa en begagnad privat istället för det höga förmånsvärdet som Q8:an har.

Trots att den är tung och ineffektiv så älskar jag verkligen hur skön bilen är att åka långt i.
Vad hamnade förmånsvärdet på för din nya Q8?
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
benke_berguv
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Re: Audi e-tron

Inlägg av benke_berguv »

Är på Audis hemsida och ser att Q8 50 är borta.
Bugg eller nytt inför 2024?

//benke
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av Banane »

benke_berguv skrev: 01 nov 2023 10:49
Är på Audis hemsida och ser att Q8 50 är borta.
Bugg eller nytt inför 2024?

//benke

Spännande. Slutprutat hos Audi nu? Eller är det bara skitsnack som det var hos Mercedes?
Från och med 1 november 2023 övergår vi till en agentmodell för våra elbilar, vilket innebär enhetliga priser, oavsett om du besöker din lokala Audi Partner eller konfigurerar en bil på audi.se.
https://www.audi.se/se/web/sv/models/q8 ... -audi.html

Jag hade en offert från december förra året som var betydligt bättre än de nu fasta priserna. S-Line med dragkrok, värme i baksätet, keyless, akustikglas mm. 984' netto. Tror förmånsvärdet hade blivit runt 11 000:- dock och det var lite tungt kombinerat med 12 månaders leveranstid.
q8offert.png
benke_berguv
Inlägg: 144
Blev medlem: 04 jan 2017 18:54

Audi e-tron

Inlägg av benke_berguv »

Priset för en Q8 55 s line med selectionpaket är 1019000kr vilket är väl en prissänkning mot för tidigare om inte minnet är hel fel ute (dock före prut och ramavtal osv..), billigare en vad en Q8 50 med motsvarande utrustning var till och med?

//benke
Senast redigerad av benke_berguv, redigerad totalt 1 gånger.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Audi e-tron

Inlägg av Banane »

benke_berguv skrev: 01 nov 2023 11:00
Priset för en Q8 55 s line med selectionpaket är 1019000kr vilket är väl en prissänkning mot för tidigare om inte minnet är hel fel ute, billigare en vad en Q8 50 med motsvarande utrustning var till och med?

//benke
Ja men nu kan du inte pruta längre. Förut var det väldigt fina businesskampanjer dessutom.

Positivt är väl att förmånsvärdet kommer ner en aning och att man slipper skicka tusen mail till en säljare innan man är överens om allt.
Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

martinot skrev: 01 nov 2023 10:22
Nect skrev: 31 okt 2023 23:10
Börjar nästan ångra att jag tog ut en ny Q8 på leasing.
De gamla har blivit riktigt prisvärda och jag skulle spara en rejäl slant på att köpa en begagnad privat istället för det höga förmånsvärdet som Q8:an har.

Trots att den är tung och ineffektiv så älskar jag verkligen hur skön bilen är att åka långt i.
Vad hamnade förmånsvärdet på för din nya Q8?
Ligger på ca 9100:-/mån för min Q8 50.
(Som kommer öka nästa år då statslåneräntan har ökat).
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Audi e-tron

Inlägg av taliz »

Nect skrev: 01 nov 2023 11:21
martinot skrev: 01 nov 2023 10:22
Nect skrev: 31 okt 2023 23:10
Börjar nästan ångra att jag tog ut en ny Q8 på leasing.
De gamla har blivit riktigt prisvärda och jag skulle spara en rejäl slant på att köpa en begagnad privat istället för det höga förmånsvärdet som Q8:an har.

Trots att den är tung och ineffektiv så älskar jag verkligen hur skön bilen är att åka långt i.
Vad hamnade förmånsvärdet på för din nya Q8?
Ligger på ca 9100:-/mån för min Q8 50.
(Som kommer öka nästa år då statslåneräntan har ökat).
Lägg den på kvd?
Verkar forfarande ha nyhetens behag, runt 800k har denna klubbats för några ggr. Är ju betydligt mer än "gamla" etron.
https://www.kvd.se/auktioner/audi-q8-55 ... 8hk-189422
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Audi e-tron

Inlägg av Nect »

taliz skrev: 01 nov 2023 12:17
Nect skrev: 01 nov 2023 11:21
martinot skrev: 01 nov 2023 10:22
Nect skrev: 31 okt 2023 23:10
Börjar nästan ångra att jag tog ut en ny Q8 på leasing.
De gamla har blivit riktigt prisvärda och jag skulle spara en rejäl slant på att köpa en begagnad privat istället för det höga förmånsvärdet som Q8:an har.

Trots att den är tung och ineffektiv så älskar jag verkligen hur skön bilen är att åka långt i.
Vad hamnade förmånsvärdet på för din nya Q8?
Ligger på ca 9100:-/mån för min Q8 50.
(Som kommer öka nästa år då statslåneräntan har ökat).
Lägg den på kvd?
Verkar forfarande ha nyhetens behag, runt 800k har denna klubbats för några ggr. Är ju betydligt mer än "gamla" etron.
https://www.kvd.se/auktioner/audi-q8-55 ... 8hk-189422
Har operationell leasing så kan inte sälja den vidare.
Någon måste ta över mitt nuvarande leasingavtal.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Audi e-tron

Inlägg av martinot »

Nect skrev: 01 nov 2023 11:21
martinot skrev: 01 nov 2023 10:22
Nect skrev: 31 okt 2023 23:10
Börjar nästan ångra att jag tog ut en ny Q8 på leasing.
De gamla har blivit riktigt prisvärda och jag skulle spara en rejäl slant på att köpa en begagnad privat istället för det höga förmånsvärdet som Q8:an har.

Trots att den är tung och ineffektiv så älskar jag verkligen hur skön bilen är att åka långt i.
Vad hamnade förmånsvärdet på för din nya Q8?
Ligger på ca 9100:-/mån för min Q8 50.
(Som kommer öka nästa år då statslåneräntan har ökat).
Tack! Ja, det var ju rätt saftigt. Kan förstå att du vill köpa ut den privat (eller annan äldre e-tron).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Skriv svar