Ja, då var det snart dags: 30/10 blir det leverans - blev precis ombedd att boka en tid!
Vilken konfiguration och när beställde du?
Väntar på VIN för min Rwd, Vit, med krok som jag beställde 7/10.
Har noterat det flera gånger tidigare i tråden, men här kommer det igen
Beställde den 2/9 en Vit Longe Range med standard 18", svart inredning utan andra tillägg (förutom dubbfria vinterhjul), med kontantbetalning.
Kan även avslöja en intressant detalj: bilen kliver in på en vikt precis under 1900 kg (1899) i mitt utförande, vilket är runt 20 kg mindre än tidigare modellen. Oerhört imponerande med tanke på att många av uppdateringarna torde höja vikten (längre, säkerheten i dörrarna, fler högtalare, mer isolering, dubbla glas, mm...) Kanske är så att spakarna och dimljusen väger bly
Tack! Försökte hitta men lyckades inte
Det låter bra.. Man undrar ju vart de har hittat dom 20kg..
Mm, verkligen!
Det enda jag känner till som de jobbat med "under skalet" är hjulupphängningens geometri, nya bussningar och länkarmar mm (stötdämpare och fjädrar?). Tesla är ju duktiga på att skala bort det onödiga, så det kanske har rykt något onödigt på vägen när de jobbade fram den förväntat, förbättrade komforten i fjädringen.
Tror inte de har gått all in med att ersätta gamla delar med kolfiber och titan lite här och var, även om det hade varit önskvärt
Tesla Model 3 Longe Range -24
Volkswagen E-Golf -21
Ja, då var det snart dags: 30/10 blir det leverans - blev precis ombedd att boka en tid!
Vilken konfiguration och när beställde du?
Väntar på VIN för min Rwd, Vit, med krok som jag beställde 7/10.
Har noterat det flera gånger tidigare i tråden, men här kommer det igen
Beställde den 2/9 en Vit Longe Range med standard 18", svart inredning utan andra tillägg (förutom dubbfria vinterhjul), med kontantbetalning.
Ett tips är att skriva in det i signatur på din profil. Så slipper du (förhoppningsvis) få frågan fler gånger
Kia EV9 GT-line 7-sits Pebble Grey 2024 Model Y LR Quicksilver lev mars 2023 såld Model Y P vit/sv lev. aug 2022 såld
Första batchen med Highland till kunder i Europa nu:
Tycker det är sjukt att Tesla hanterar alla sina bilar som om det vore begagnat. Har aldrig sett någon annan tillverkare skeppa fabriksnya bilar utan något som helst skydd.
Första batchen med Highland till kunder i Europa nu:
Tycker det är sjukt att Tesla hanterar alla sina bilar som om det vore begagnat. Har aldrig sett någon annan tillverkare skeppa fabriksnya bilar utan något som helst skydd.
Det finns skydd på vissa exteriöra detaljer, såsom dörrlister och dörrhandtag, och givetvis på inredningen (ratten bl.a.).
Vet inte om så mycket mer behövs - vad hjälper frigolit mot en kollision eller dylikt? Eller något specifikt du tänker på?
Tesla Model 3 Longe Range -24
Volkswagen E-Golf -21
Ja, då var det snart dags: 30/10 blir det leverans - blev precis ombedd att boka en tid!
Vilken konfiguration och när beställde du?
Väntar på VIN för min Rwd, Vit, med krok som jag beställde 7/10.
Har noterat det flera gånger tidigare i tråden, men här kommer det igen
Beställde den 2/9 en Vit Longe Range med standard 18", svart inredning utan andra tillägg (förutom dubbfria vinterhjul), med kontantbetalning.
Ett tips är att skriva in det i signatur på din profil. Så slipper du (förhoppningsvis) få frågan fler gånger
Bra tips, tack
Tesla Model 3 Longe Range -24
Volkswagen E-Golf -21
Första batchen med Highland till kunder i Europa nu:
Tycker det är sjukt att Tesla hanterar alla sina bilar som om det vore begagnat. Har aldrig sett någon annan tillverkare skeppa fabriksnya bilar utan något som helst skydd.
Det finns skydd på vissa exteriöra detaljer, såsom dörrlister och dörrhandtag, och givetvis på inredningen (ratten bl.a.).
Vet inte om så mycket mer behövs - vad hjälper frigolit mot en kollision eller dylikt? Eller något specifikt du tänker på?
Min gissning skulle vara att ha lite plast fram till och på sidorna för att skydda mot grus mm som lätt åker upp från vägarna hade inte varit fel.
Första batchen med Highland till kunder i Europa nu:
Tycker det är sjukt att Tesla hanterar alla sina bilar som om det vore begagnat. Har aldrig sett någon annan tillverkare skeppa fabriksnya bilar utan något som helst skydd.
Det finns skydd på vissa exteriöra detaljer, såsom dörrlister och dörrhandtag, och givetvis på inredningen (ratten bl.a.).
Vet inte om så mycket mer behövs - vad hjälper frigolit mot en kollision eller dylikt? Eller något specifikt du tänker på?
Min gissning skulle vara att ha lite plast fram till och på sidorna för att skydda mot grus mm som lätt åker upp från vägarna hade inte varit fel.
Du menar sånt som bilarna får utstå direkt på första turen från bilhallen?
Känns rätt meningslöst och miljövidrigt med massa onödigt emballage.
Första batchen med Highland till kunder i Europa nu:
Tycker det är sjukt att Tesla hanterar alla sina bilar som om det vore begagnat. Har aldrig sett någon annan tillverkare skeppa fabriksnya bilar utan något som helst skydd.
Jag pendlar regelbundet Göteborg-Ängelholm och på måndagsmorgonarna möter man flertalet billeveranser. Det är nog extremt ovanligt med täckta bilar ombord på på lastbilarna. Ibland är en del Volvobilar skyddade (ofta från Göteborgs-hållet då) men det är väl i praktiken de som inte är oskyddade.
Servicemanualen för highland har släpps. Verkar finnas lite hints om Performance/Plaid. Ser då ut som en Plaid-logga. Finns även detaljer om sportbromsar, därmote inget om sportchassi. Lite bilder här. plaid.jpgF80GyUKaQAAZLib.jpgF8ygK4iXAAANvYX.jpg
Snyggt spanat! Ser verkligen fram emot mer nyheter om Highland Performance!
Jag pendlar regelbundet Göteborg-Ängelholm och på måndagsmorgonarna möter man flertalet billeveranser. Det är nog extremt ovanligt med täckta bilar ombord på på lastbilarna. Ibland är en del Volvobilar skyddade (ofta från Göteborgs-hållet då) men det är väl i praktiken de som inte är oskyddade.
Då bör det vara begagnade.. alla ”andra” tillverkare som levererar bilar har någon form av skyddsplast, åtminstone på utsatts delar. Vanligast är vit ”ppf” men som inte är klistrad utan mer sitter som statiskt laddad plast. Bromsar/fälgar är också skyddade. Ofta sitter det skumplast vid dörrar etc.
Jag pendlar regelbundet Göteborg-Ängelholm och på måndagsmorgonarna möter man flertalet billeveranser. Det är nog extremt ovanligt med täckta bilar ombord på på lastbilarna. Ibland är en del Volvobilar skyddade (ofta från Göteborgs-hållet då) men det är väl i praktiken de som inte är oskyddade.
Då bör det vara begagnade.. alla ”andra” tillverkare som levererar bilar har någon form av skyddsplast, åtminstone på utsatts delar. Vanligast är vit ”ppf” men som inte är klistrad utan mer sitter som statiskt laddad plast. Bromsar/fälgar är också skyddade. Ofta sitter det skumplast vid dörrar etc.
Nä det har dom inte. Jag ser också väldigt många biltransporter där jag bor.
Åker också förbi norra hamnen i Malmö titt som tätt där det är ett konstant flöde av tusentals nya bilar. De är inte inplastade.
Nä det har dom inte. Jag ser också väldigt många biltransporter där jag bor.
Åker också förbi norra hamnen i Malmö titt som tätt där det är ett konstant flöde av tusentals nya bilar. De är inte inplastade.
Bild från Malmö hamn. Antingen har transportören uppdraget att ta bort skyddet innan bilarna går till leveransrekond, alternativt tar återförsäljaren bort dessa. Inte alla, kanske men de 12 märken vi flyttade i företaget hade… I teslas fall har man ofta ”lager-leverans”.
Förklarar kanske varför folk får sina bilar färdig-levererade smutsiga, repiga och med bucklor.
Nä det har dom inte. Jag ser också väldigt många biltransporter där jag bor.
Åker också förbi norra hamnen i Malmö titt som tätt där det är ett konstant flöde av tusentals nya bilar. De är inte inplastade.
Bild från Malmö hamn. Antingen har transportören uppdraget att ta bort skyddet innan bilarna går till leveransrekond, alternativt tar återförsäljaren bort dessa. Inte alla, kanske men de 12 märken vi flyttade i företaget hade… I teslas fall har man ofta ”lager-leverans”.
Förklarar kanske varför folk får sina bilar färdig-levererade smutsiga, repiga och med bucklor.
Suck..
IMG_4471.jpeg
De där har lite plast på huven. Är repig/bucklig huv ett vanligt problem på en ny Tesla menar du?
Nä det har dom inte. Jag ser också väldigt många biltransporter där jag bor.
Åker också förbi norra hamnen i Malmö titt som tätt där det är ett konstant flöde av tusentals nya bilar. De är inte inplastade.
Bild från Malmö hamn. Antingen har transportören uppdraget att ta bort skyddet innan bilarna går till leveransrekond, alternativt tar återförsäljaren bort dessa. Inte alla, kanske men de 12 märken vi flyttade i företaget hade… I teslas fall har man ofta ”lager-leverans”.
Förklarar kanske varför folk får sina bilar färdig-levererade smutsiga, repiga och med bucklor.
Suck..
IMG_4471.jpeg
De där har lite plast på huven. Är repig/bucklig huv ett vanligt problem på en ny Tesla menar du?
För att citera mig själv; ”…åtminstone på utsatta delar” du vet, där vi omsorgsfulla ägare sedan monterar genomskinlig riktigt PPF. Stenskott på huv(eller bakparti), flygrost etc är något som bilar, framförallt med ny lack, plockar upp längs vägen under transport. Härav att tillverkare monterar detta före första transport. Vanligt eller ej, många här inne och andra (klubb) forum har beklagat sig över skicket vid leverans. De kanske är förnäma bara?
Nä det har dom inte. Jag ser också väldigt många biltransporter där jag bor.
Åker också förbi norra hamnen i Malmö titt som tätt där det är ett konstant flöde av tusentals nya bilar. De är inte inplastade.
Bild från Malmö hamn. Antingen har transportören uppdraget att ta bort skyddet innan bilarna går till leveransrekond, alternativt tar återförsäljaren bort dessa. Inte alla, kanske men de 12 märken vi flyttade i företaget hade… I teslas fall har man ofta ”lager-leverans”.
Förklarar kanske varför folk får sina bilar färdig-levererade smutsiga, repiga och med bucklor.
Suck..
IMG_4471.jpeg
De där har lite plast på huven. Är repig/bucklig huv ett vanligt problem på en ny Tesla menar du?
För att citera mig själv; ”…åtminstone på utsatta delar” du vet, där vi omsorgsfulla ägare sedan monterar genomskinlig riktigt PPF. Stenskott på huv(eller bakparti), flygrost etc är något som bilar, framförallt med ny lack, plockar upp längs vägen under transport. Härav att tillverkare monterar detta före första transport. Vanligt eller ej, många här inne och andra (klubb) forum har beklagat sig över skicket vid leverans. De kanske är förnäma bara?
Poängen var att bilarna på din bild inte har skydd "på utsatta delar".
Dvs det är, återigen, meningslöst och miljövidrigt.
Jag bor bredvid Bilia och nya Volvo som anländer har plastfilm på större delen av karossen och vita skivor innanför fälgarna.
Volvo är nog den jag sett mest skydd på av alla. Så här såg min IONIQ 5 ut när den anlände till ÅF. Oklart om man tagit bort något innan jag kom och smygfotade. Miljövidrigt skulle jag väl inte kalla det. Bättre än att få repor/dörruppslag som ska fixas till…
Jag tycker fortfarande det är konstigt att inte skydda bilar på så lång transportsträcka.
Skyddet på huv/tak tror jag främst är för att skydda mot fågelskit som kan skada lacken, särskilt när bilen är relativt nylackerad.
Ja, och särskilt när man har bilar stående långa tider kan det ju bli problematiskt.
Tesla har inte haft det problemet än, alla bilar de tillverkat har sålts mer eller mindre direkt. Dvs de har inte haft något sådant behov.
Skyddet på huv/tak tror jag främst är för att skydda mot fågelskit som kan skada lacken, särskilt när bilen är relativt nylackerad.
Ja, och särskilt när man har bilar stående långa tider kan det ju bli problematiskt.
Tesla har inte haft det problemet än, alla bilar de tillverkat har sålts mer eller mindre direkt. Dvs de har inte haft något sådant behov.
Äh. Kan ju räcka med 10minuter i en hamn för att fiskmåsarna kan skita ner. Ligger sen solen på kan det gå fort.
Skyddet på huv/tak tror jag främst är för att skydda mot fågelskit som kan skada lacken, särskilt när bilen är relativt nylackerad.
Ja, och särskilt när man har bilar stående långa tider kan det ju bli problematiskt.
Tesla har inte haft det problemet än, alla bilar de tillverkat har sålts mer eller mindre direkt. Dvs de har inte haft något sådant behov.
Äh. Kan ju räcka med 10minuter i en hamn för att fiskmåsarna kan skita ner. Ligger sen solen på kan det gå fort.
Vi kan väl anta att bilar som transporteras på lastbil antagligen inte har fiskmåsar som en trolig källa till skador va? De som kommer via hamn är väl också typiskt från Shanghai så säker minst 1 månad gammal lack. Visst är ju nedsmutsade och i övrigt väderutsatta bilar något vi hört om men jag tror inte att jag direkt har uppfattningen att folk i större omfattning klagar på nybilsleveranser med frätakador från fågelspillning.
Körs bilarna på tåg så har man även smuts från kontaktledning att ta hänsyn till. Blir typ "flygrost".
Det är inte från kontaktledningen det blir ”flygrost”..
Kolslitskenan från strömavtagaren ger inte ifrån sig detta.
Det är bromsblocken det kommer ifrån.
Mvh
Lokförare