Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av Nicke Nyfiken »

ANLI skrev: 06 okt 2023 18:11
De inbitna Teslaägarna har nog mer överseende med dålig och påtvingad (utan radar) regnsensor och helljusautomatik.
Nu när fler och fler kommer från andra bilmärken med fungerande dito till Tesla så ökar klagomålen.

Jag tvingas nu att skippa radarn för att kunna kontakta bilen med appen. USELT!
Men stor sannolikhet både första och sista Teslan.
Jag har kört Tesla i 8 år och är kanske per definition en inbiten Teslaägare, men börjar bli riktigt trött på Teslas ständiga försämringar i jakten på lägre kostnader.

Man har stått ut med många brister genom åren för att det helt enkelt inte har funnits några vettiga alternativt om man ska ha elbilen som en ordentlig familjebil med bra räckvidd och problemfri snabbladdning på långresorna. Men nu finns det ert stort utbud av dugliga bilar och Supercharging är öppen för alla. Ser det som mindre och mindre sannolikt att nästa bil blir en Tesla.

Det krävs nog att Tesla tänker om och börjar förse bilarna med i dagsläget ganska grundläggande utrustning/funktioner som fungerar lika bra som konkurrenterna, eller stänger Supercharging för alla andra, för att jag ska köpa en Tesla nästa gång det är dags att byta bil.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Toft
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 mar 2022 12:21
Referralkod: ts.la/casper189883

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av Toft »

Enda sättet att få torkarna att fungera utan regnsensor är att bli fanboy, då börjar de fungera minst lika bra (eller bättre) som på andra bilar främst Audi, BMW och MB.
Blir du kränkt av det här inlägget har du förmodligen inte så mycket humor, men å andra sidan fungerar vindrutetorkarna i din bil optimalt :)
Trevlig helg!
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5464
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Toft skrev: 07 okt 2023 13:07
Enda sättet att få torkarna att fungera utan regnsensor är att bli fanboy, då börjar de fungera minst lika bra (eller bättre) som på andra bilar främst Audi, BMW och MB.
Blir du kränkt av det här inlägget har du förmodligen inte så mycket humor, men å andra sidan fungerar vindrutetorkarna i din bil optimalt :)
Trevlig helg!
:lol: :lol: :lol:

Klockren analys.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av AAKEE »

Toft skrev: 07 okt 2023 13:07
Enda sättet att få torkarna att fungera utan regnsensor är att bli fanboy, då börjar de fungera minst lika bra (eller bättre) som på andra bilar främst Audi, BMW och MB.
Blir du kränkt av det här inlägget har du förmodligen inte så mycket humor, men å andra sidan fungerar vindrutetorkarna i din bil optimalt :)
Trevlig helg!
Lite så.

Det tråkigaste är att de fortsätter försämra genom att ta bort viktiga sensorer, och gör det först och försöker laga till det halvhjärtat i efterhand.

Vi har nog tyvärr inte sett de sista besparingarna som går ut över oss köpare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av taliz »

Det som saknas är möjlighet till justering av känsligheten IMO.
Det är ju inte direkt så att bilar med regnsensor funkar perfekt(mina två senaste har det..). Man får vrida på reglaget för att justera känsligheten titt som tätt.
Ibland funkar det inte alls, tex väldigt fint duggregn eller tät dimmma, då får jag aktivera dem manuellt trots sensor.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av LarsaR »

Har inga problem med att dom går i torrt soligt väder. Skulle dock vilja ha bättre funktion när det är dimma/imma och mörkt men det tyckte jag om min BMW och Jaguar också. Slår på för sent och kopplar ur för sent också!
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Användarvisningsbild
SkipperO
Teslaägare
Inlägg: 231
Blev medlem: 27 dec 2019 08:23
Ort: Södra Norrland

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av SkipperO »

Även om vindrutetorkarna ibland går när de inte borde, på torr ruta, isbark mm, så tycker jag vindrutetorkarbladen är världsklass. Har fortfarande mina original som är >3 år och 5000 mil gamla och de funkar fortfarande bra. På tidigare bilar har det behövt bytas nån gång om året eller så. Har inte heller bytt rutan.
M3 LR -20 vit/vit, 18”
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av maik »

Igår regnade det hela dagen och jag hade vindrutetorkarna på auto när jag va ute och körde. Tycker det fungerade bra även vid växlande intensitet på regnet.

Sen är det fortfarande riktigt störande att de går igång en fin sommardag när man är ute och långåker på motorväg.

Jag hoppas och tror det kommer en lösning på detta via OTA vilken dag/vecka/månad/år som helst. Kan tycka att de borde kunna läsa av väderprognosen på den plats man befinner sig.
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av AAKEE »

maik skrev: 22 okt 2023 10:55
Igår regnade det hela dagen och jag hade vindrutetorkarna på auto när jag va ute och körde. Tycker det fungerade bra även vid växlande intensitet på regnet.

Sen är det fortfarande riktigt störande att de går igång en fin sommardag när man är ute och långåker på motorväg.

Jag hoppas och tror det kommer en lösning på detta via OTA vilken dag/vecka/månad/år som helst. Kan tycka att de borde kunna läsa av väderprognosen på den plats man befinner sig.
Det fungerar inte med en väderprognos, den är grymt oexakt för en precis position. Omöjligt, rent.

Det finns bara en riktig lösning i dagsläget, att använda regnsensor.

Tesla arbetar ju med att ta bort alla sensorer och ersätta med sämre lösningar för att spara pengar så det är inte troligt att det sker.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 153
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av Oscar11 »

Jag tror snarare att det har ngt med kamerakalibreringen att göra eftersom mina aldrig hoppar igång i soligt väder. Snarare så att jag måste dra igång dem vid duggregn.
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av Trevlig »

Min gör båda, går i sol och ser knappt igenom i regn 😅
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av AAKEE »

Oscar11 skrev: 22 okt 2023 13:19
Jag tror snarare att det har ngt med kamerakalibreringen att göra eftersom mina aldrig hoppar igång i soligt väder. Snarare så att jag måste dra igång dem vid duggregn.
Nej, största problemet är att Tesla försöker använda kameror med linser som ger skärpa på vägen 5-50m framför bilen, då blir det ytterst oskarpt på 5cm avstånd och det går inte så bra att se regndroppar.

Det är en metod dömd att fungera dåligt.
Men tesla sparar någon krona per bil och skiter i att det inte fungerar i realiteten.

Helt ny S med Hw4. Tvättad före avresa och rutan polerad.

https://youtu.be/O7g2-I1HV5A
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av Trevlig »

AAKEE skrev: 22 okt 2023 14:33
Oscar11 skrev: 22 okt 2023 13:19
Jag tror snarare att det har ngt med kamerakalibreringen att göra eftersom mina aldrig hoppar igång i soligt väder. Snarare så att jag måste dra igång dem vid duggregn.
Nej, största problemet är att Tesla försöker använda kameror med linser som ger skärpa på vägen 5-50m framför bilen, då blir det ytterst oskarpt på 5cm avstånd och det går inte så bra att se regndroppar.

Det är en metod dömd att fungera dåligt.
Men tesla sparar någon krona per bil och skiter i att det inte fungerar i realiteten.

Helt ny S med Hw4. Tvättad före avresa och rutan polerad.

https://youtu.be/O7g2-I1HV5A
Exakt som min 2023 M3 LR
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7704
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av mikebike »

Trevlig skrev: 22 okt 2023 14:18
Min gör båda, går i sol och ser knappt igenom i regn 😅
Precis, det är standard.

Tesla har haft 5 år på sig att fixa detta, hur troligt är det de fixar det OTA?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Inlägg: 772
Blev medlem: 23 feb 2021 12:13
Referralkod: ts.la/kristoffer78135
Kontakt:

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av Trevlig »

mikebike skrev: 22 okt 2023 15:02
Trevlig skrev: 22 okt 2023 14:18
Min gör båda, går i sol och ser knappt igenom i regn 😅
Precis, det är standard.

Tesla har haft 5 år på sig att fixa detta, hur troligt är det de fixar det OTA?
De är ju inte dumma, fixar de FSD så räcker det att bilen ser 😂
Tesla M3 LR 2023
Opel Corsa E 2021 (Såld)
MG ZS EV 2021
Tesla M3 LR 2021 (Såld)
Användarvisningsbild
ANLI
Teslaägare
Inlägg: 167
Blev medlem: 06 feb 2022 18:02

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av ANLI »

Med saknade sensorer och radar kommer varken vindrutetorkare eller självkörning fungera.
Det vet de flesta biltillverkare.
M3 RWD -22
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av AAKEE »

Trevlig skrev: 22 okt 2023 15:04
mikebike skrev: 22 okt 2023 15:02
Trevlig skrev: 22 okt 2023 14:18
Min gör båda, går i sol och ser knappt igenom i regn 😅
Precis, det är standard.

Tesla har haft 5 år på sig att fixa detta, hur troligt är det de fixar det OTA?
De är ju inte dumma, fixar de FSD så räcker det att bilen ser 😂
Tyvärr är det ju inte se som bilen gör varje gång den okynneskör utan något regn eller smuts på rutan.


Jag hade en M3P som radarn stängdes av på.
Fungerade okey tills dess.
När radarn stängdes började torkarna gå väldigt ofta på AP. Bilen bromsade med farten i motljus / solnedgång och körde ibland 6 kmh på landsväg med 80 eller 100 inställt.
Bilen fick ett stort antal hyss för sig, och på de nio månaderna från radarn stängdes tills jag bytte bil var det ingen markant förbättring i hur det fungerade.

Bytte till en S med HW4 och radar. Då blev allt dom vanligt. På 700 mil har den aldrig toktorkat på torr ruta. Den har slagit ett singelslag någon enstaka gång (gissar max 10 ggr på 700 mil) och då faktiskt aldrig än med AP engagerad.
Köpte S3XY Buttons för att ha bättre blinkers och programmerade in att kunna slå av wipers auto men har aldrig tryckt på den knappen.

Min fasta övertygelse är att Teslas/Elons utspel om att radar är kass inte är helt sann.
Solklart behöver man kameror för en AP / självkörande bil men i dagsläget klarar man sig inte utan radarn om det ska fungera tillfredställande.
Teslas bortplock var en ekonomisk grej, möjligen att man hade svårt med tillgång på radarenheter också.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
maik
Teslaägare
Inlägg: 103
Blev medlem: 25 jan 2023 17:32
Referralkod: ts.la/michael969032

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av maik »

Idag duggregnar det och vindrutetorkarna hoppade inte igång över huvud taget vid auto så jag tar tillbaka det jag skrev tidigare om att det fungerar bra i regn. Trots att det inte gick att se igenom vindrutan pga vattenmängden gick torkarna inte igång öht 😆. Försökte flera gånger med samma resultat.
Tesla MY 2023 RWD
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6535
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av spacecoin »

maik skrev: 22 okt 2023 15:59
Idag duggregnar det och vindrutetorkarna hoppade inte igång över huvud taget vid auto så jag tar tillbaka det jag skrev tidigare om att det fungerar bra i regn. Trots att det inte gick att se igenom vindrutan pga vattenmängden gick torkarna inte igång öht 😆. Försökte flera gånger med samma resultat.
Så här har det varit i minst tre år tyvärr. Smådroppar och stänk från vägbanan blir helt utan åtgärd även om man inte ens kan se ut längre.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av Earplugged »

Finns ju helt klart förbättringspotential men att de bara skall gå igång när det regnar kommer inte gå att få till då torkarbladen även har som uppgift att hålla kameran ren ifrån allt som kan tänkas ligga där och störa kameran.
Jag rengör mina glasögon titt som tätt trots att det inte regnar ute... 🤣
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7704
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av mikebike »

Earplugged skrev: 22 okt 2023 17:17
Finns ju helt klart förbättringspotential men att de bara skall gå igång när det regnar kommer inte gå att få till då torkarbladen även har som uppgift att hålla kameran ren ifrån allt som kan tänkas ligga där och störa kameran.
Jag rengör mina glasögon titt som tätt trots att det inte regnar ute... 🤣
Fast då är glasögonen smutsiga, det är inte rutan. Därför blir den inte renare av att torkarna går och därför slutar inte torkarna gå. Förrän de inte orkar längre.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Earplugged
Teslaägare
Inlägg: 244
Blev medlem: 01 feb 2023 18:42
Ort: Jönköping
Referralkod: ts.la/samuel189377

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av Earplugged »

mikebike skrev: 22 okt 2023 19:06
Earplugged skrev: 22 okt 2023 17:17
Finns ju helt klart förbättringspotential men att de bara skall gå igång när det regnar kommer inte gå att få till då torkarbladen även har som uppgift att hålla kameran ren ifrån allt som kan tänkas ligga där och störa kameran.
Jag rengör mina glasögon titt som tätt trots att det inte regnar ute... 🤣
Fast då är glasögonen smutsiga, det är inte rutan. Därför blir den inte renare av att torkarna går och därför slutar inte torkarna gå. Förrän de inte orkar längre.
Att rutan ser ren ut innebär ju inte att det inte sitter skit framför linsen? Säger inte att det är optimalt nu men fastnar skräp framför linsen kommer torkarna vifta oavsett hur vädret är och hur ren rutan är i övrigt tills linsen är ren igen.
MYP Vit/Vit -23
RX-8 -05
UP -14
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7704
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av mikebike »

Earplugged skrev: 22 okt 2023 19:48
mikebike skrev: 22 okt 2023 19:06
Earplugged skrev: 22 okt 2023 17:17
Finns ju helt klart förbättringspotential men att de bara skall gå igång när det regnar kommer inte gå att få till då torkarbladen även har som uppgift att hålla kameran ren ifrån allt som kan tänkas ligga där och störa kameran.
Jag rengör mina glasögon titt som tätt trots att det inte regnar ute... 🤣
Fast då är glasögonen smutsiga, det är inte rutan. Därför blir den inte renare av att torkarna går och därför slutar inte torkarna gå. Förrän de inte orkar längre.
Att rutan ser ren ut innebär ju inte att det inte sitter skit framför linsen? Säger inte att det är optimalt nu men fastnar skräp framför linsen kommer torkarna vifta oavsett hur vädret är och hur ren rutan är i övrigt tills linsen är ren igen.
Bilen var helt nytvättad och det hjälpte inte att spola gång på gång. Samma vid detta tillfälle:


Och vid detta:


Min teori är att bilshampoot lämnar en tunna hinna på rutan som kameran tolkar som smuts eller vatten.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3914
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av AAKEE »

mikebike skrev: 22 okt 2023 19:52
Min teori är att bilshampoot lämnar en tunna hinna på rutan som kameran tolkar som smuts eller vatten.
Jag tvättar min MSP med exakt samma grejer som jag tvättade min M3P.

-M3P utan ”Tesla vision” med radar aktiv dumtorkade inte.

-M3P med ”Tesla vision” dumtorkade. Ofta.
Även med glasput-putsade rutor.

-MSP med radar (har ju Tesla vision också, som jag fattar det) dumtorkar inte.

Jag ser ett samband som inte beror på hur man tvättar bilen.
Vision blir säkert bra. Nå’n gång.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Inlägg: 497
Blev medlem: 08 aug 2021 09:06
Ort: Skellefteå
Referralkod: ts.la/larsa68805

Re: Vindrutetorkare går i soligt torrt väder

Inlägg av LarsaR »

AAKEE skrev: 22 okt 2023 20:09
mikebike skrev: 22 okt 2023 19:52
Min teori är att bilshampoot lämnar en tunna hinna på rutan som kameran tolkar som smuts eller vatten.
Jag tvättar min MSP med exakt samma grejer som jag tvättade min M3P.

-M3P utan ”Tesla vision” med radar aktiv dumtorkade inte.

-M3P med ”Tesla vision” dumtorkade. Ofta.
Även med glasput-putsade rutor.

-MSP med radar (har ju Tesla vision också, som jag fattar det) dumtorkar inte.

Jag ser ett samband som inte beror på hur man tvättar bilen.
Vision blir säkert bra. Nå’n gång.
Hmm, hade en Raven med radar som dumtorkade. Hade antiregnbehandling på rutan, efter jag bytt ruta pga stenskott så dumtorkade den inte. På min nya, utan radar, bad jag dom att inte antiregnbehandla just över kameraområdet, har ingen dumtorkning.

Min tolkning blir att vision är känsligt för brytningsförändringar i vindrutan (av smuts, schamporester, behandling etc). Dock ingen vetenskap utan en tolkning utifrån 3 ”fall”.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Skriv svar